Timmerman, ramaker, leerlingstelsel 18de eeuw

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 13 apr 2018, 22:46

bericht 3Dit is inderdaad een echtpaar. Willemtjen is een Wesselink. Deze Peter is de zoon van Berent van Delden, die ook timmerman is. Moeder is Geertrui Gosens, oom is Jan Gosens, die gildeknecht vant Backers Gilde is.Arent van Delden x Gerrigjen Goossens hebben ook een zoon Peter volgens akte van 1718. Zijn broers zijn Goossen, Gerrit en Hendrik van Delden.Peter Arents van Delden x Marie ten Hove en leeft nog in 1733 - zij hebben dan o.a een zoon Jan GosensBovenstaande is met aktes te bewijzen.En ... is Goossen Arents van Delden familie van Peter Berents van Delden.Dan is er nog een begraven van ene Peter van Delden op 28-02-1718, ook op het Betlehemse kerkhof.Als jouw Peter van Delden trouwt dan is als huwelijksgetuige genoteerd; de vrouw van Peter van Delden.Eén van de bovenstaande dus, tenzij jij nog een andere Peter van Delden hebt.Ik vind het opvallend dat Hendrikus van Delden een zoon Jan Gosen heeft en als die naam niet van de kant van Croese komt, lijkt het mij toe dat er een familieband is. 

ria van bessen

bericht nr zoveel..

Bericht door ria van bessen » 14 apr 2018, 14:12

bericht nr zoveel..Ik weet niet of je deze gegevens zelf hebt opgezocht? of van het internet via iemand anders hebt genomen, maar het gegeven dat Hendrikus van Delden overleden is als rademaker en begraven 24-2-1791 in de Broerenkerk klopt niet.Dit is niet Hendrikus, maar Hendrik van Delden, wagenmaker oftewel rademaker als beroep. Hij laat 2 dochters na, Hermina van Delden en Willemina van Delden.Omdat je ook aangaf dat Peter van Delden als timmerman was overleden en hij is ook niet dezelfde als Peter Jansen van Delden, vraag ik me af of je nou de verkeerde familielijn te pakken hebt of dat er verkeerde verbindingen zijn gemaakt.Ik kan me voorstellen dat je deze berichten van mij niet zo fijn vindt, maar het is wel de juiste berichtgeving.Je geschiedenis moet je uitzoeken zoals die geschiedenis is,  bewijzen dát het zo is en dan moet je het er mee doen, of het nou meevalt of tegenvalt.Aan je geschiedenis kun je niets veranderen.

Marjan Hendriks

Dag Ria,naar aanleiding van

Bericht door Marjan Hendriks » 17 apr 2018, 12:47

Dag Ria,
naar aanleiding van je laatste bericht ben ik mijn Deldens anders gaan ordenen.
Het is een heel verhaal gewordenDe diverse personen Peter van Delden zijn:Peter Berents, zoon van Berent PetersPeter Arents, zoon van Arent PetersPeter Jansen, zoon van Jan ?Peters?Peter Berents is gedoopt op 15-9-1663 in Zwolle.Hij was de oudste zoon van Berent Peters van Delden en Geertruidt Gosens. Zij trouwden op 22-11-659 in Zwolle. Voor beiden was dit het eerste huwelijk. Dit echtpaar woonde aan de Peter van Akensbrugge. Zij waren gereformeerd.
Op 13-2-1672 krijgt Berent het burgerschap. Hij staat dan vermeld als timmerman afkomstig uit Delden.
Berent heeft uit het huwelijk met Geertruid drie kinderen: Peter, Gosen en Hendrina.
Uit een tweede huwelijk met Jennetje Gerrits (11-10-1670) heeft hij Geertruid, Lambert en Aaltje.Peter Berents was  getrouwd met Willempje Harms Wesselinck uit Dalfsen op 17-10-1685 in Zwolle.  Dit echtpaar had zeven kinderen. Zijn oudste dochter heet Geertruid (17-3-1698 gedoopt in Zwolle)
Hij wordt in de begraafinschrijving (2-3-1719) genoemd als timmerman.Peter Arents is gedoopt op 15-8-1676 in Zwolle.Hij was de oudste zoon van Arent Peters van Delden en Gerretien Gosens. Zij trouwden op 4-9-1675 in Zwolle. Zij waren gereformeerd. Voor beiden was dit het eerste huwelijk. Dit echtpaar woonde aan de Peter van Akensbrugge.
Vier zonen zijn in de doopboeken opgetekend: Peter, Gosen, Gerrit en Hendrik.Peter Arents was getrouwd met Maria van Hove op 21-3-1699 in Zwolle. Zijn getuige was zijn vader, haar getuige haar moeder.
Dit echtpaar had elf kinderen. Peter was meesterhoedenmaker, net als zijn derde zoon, Hermanus, en zijn kleinzoon Joost. Zijn oudste dochter heet Geertruid (3-8-1704 in Zwolle gedoopt).Peter Jansen, moet geboren zijn voor 1678. Hij is op 4-12-1698 in Zwolle getrouwd met Johanna Abels. Ook haar doopdatum is niet te vinden. Die moet liggen tussen 1668 (oudste kind gedoopt in 1713) en 1681 (trouwdatum 1698).
Bij hun civiele ondertrouw waren getuigen voor Peter Jansen de oom en neef, en voor Johanna de tante en de vrouw van Peter van Delden.  Dit moet Willempje Wesselinck, de vrouw van Peter Berents geweest zijn.
Zij zijn in de kerk onder de Bogen RK getrouwd. Hun getuigen waren daar Geertruid Vissing en Hadwina Jans. Beide vrouwen hoorden bij de “Cloppiens”.
Dit echtpaar kreeg  zes kinderen:Johannes Franciskus, 28-10-1699 RK gedoopt in de Bogenkerk; doopgetuige Derkjen Alberts.Hij doet op 23-9-1720 belijdenis voorde gereformeerde kerk. Hij woont dan in de Scholtesteeg.
Bij zijn huwelijk op 25-8-1731 is hij soldaat in de compagnie van Kapitein Voorst in het regiment van kolonel Mulert.
Op 2-10-1731 verkrijgt hij het klein burgerschap als hoedenmaker.
Op 28-5-1735 is hij getuige bij het tweede huwelijk van Jacob van Benthem, die eerst met de zuster van Johanna Abels getrouwd was.
Op 25-8-1736 is hij getuige bij het huwelijk van Christiaan Carel Hojer, de zoon van hoedenmaker Hendrik Hojer.Anna Catharina, RK gedoopt in de Bogenkerk 21-11-1701, doopgetuige Maria van WalieHendrikus, RK gedoopt in de Bogenkerk 23-12-1702, doopgetuige Anna Catharina Abels, zuster van moeder Johanna Abels.
Op 1732-10-11 is Hendrik Hoijer, vader van Christaan Carel Hoijer, getuige bij de ondertrouw van Hendricus van Delden met Berentje Croese, samen met Catriena van Delden.Jan Andries, RK gedoopt in de Bogenkerk 6-7-1705, doopgetuige Maria Abels, zuster van moeder Johanna Abels.Geertruida RK gedoopt in de Bogenkerk 14-2-1711, doopgetuige Anna Catharina Abels, zuster van moeder Johanna Abels.Maria. RK gedoopt in de Bogenkerk, 25-10-1713, doopgetuige Anna Catharina Abels, zuster van moeder Johanna Abels.Wie de ouders van Peter Jansen van Delden zijn, is niet met zekerheid vast te stellen.
Het echtpaar Jan Peters en Aaltien Gosens zou dat kunnen zijn. Zij laten een zoon Peter dopen  op 11-6-1672 in Zwolle. Hun trouwinschrijving is niet te vinden in Zwolle. Evenmin als andere kinderen.De ouders van de drie Peters kunnen familie zijn.
Berent Peters van Delden kan een broer zijn van Arent Peters van Delden.
Jan Peters kan dan de derde broer zijn in dit rijtje, de toevoeging van Delden staat niet in de doopakte van zijn zoon Peter.Mocht dit kloppen, dan is een “Peter” uit Delden de stamvader.De zonen van Berent Peters en de zonen van Arent Peters hebben hun eerste dochter Geertruid genoemd. Bij de zoon van Jan Peters is de naam Geertruid gegeven aan het tweede meisje. Als dit juist is, dan zou de stammoeder, vrouw van “Peter uit Delden”, Geertruida heten. 

Marjan Hendriks

Vervolg....gezocht in de

Bericht door Marjan Hendriks » 17 apr 2018, 21:55

Vervolg....gezocht in de doopboeken van stad Delden naar een "Peter".Ik heb een Peter Tunissen gevonden, laemaker of hatmaker. Het handschrift is niet helemaal duidelijk leesbaar voor mij.Waarschijnlijk zijn er van deze Peter vijf kinderen opgenomen in de doopboeken:
6-8-1649 Tonnis
25-9-1650 Berentke
13-4-1655 Joan
10-7-1657 Arent
13-3-1659 AelskenAls deze Peter al de gezochte voorvader is, moet zijn zoon Berent Peters gedoopt zijn voor de data die bewaard zijn in de overgebleven doopboeken. Die zou omstreeks 1639 geboren moeten zijn, rekening houdend met de latere trouwdatum van Berent Peters en Geertruid Gosens.De andere twee zonen zouden van de goede leeftijd zijn om in de stamboom "van Delden" te passen.

ria van bessen

Zo, dat ziet er goed uit,

Bericht door ria van bessen » 17 apr 2018, 22:45

Zo, dat ziet er goed uit, deze reeks!Eerst wat opmerkingen/aanvullingenUit het 1e huwelijk van Berent Peters van Delden  is alleen de zoon Peter overgebleven volgens de voogdijakte f456 dd 10-10-1670. Voogden worden Jan Gosens en Hermen Voett.Misschien kun je nog wat met de laatste naam van de voogd. Hij is voogd van vaderskant, Peter bedankt op 8 juli 1685 zijn oom en voogd Jan Gosens en gezien het patroniem denk ik dat Jan de broer is van zijn moeder Geertrui.Arent Peters huwt als jm van Delden met Gerretien Goosensz jd - beide bij de Pieter van Aackensbrugge Zwolle NG 21-09-1675. Volgens het testament van Arent van Delden hij is ziek - vrouw heet Gerrigjen Goossens zie erfuitingen Zwolle f400-401 dd 21-12-1718 heeft hij 4 kinderen Peter, Goossen, Gerrit en Hendrik van Delden.NB Gerrechien Goosen is [volgens mij] de zus van Geertrui én van Jan Goosens/Jan Gosens.Jan maakt een testament - zie f268 dd 7-12-1691 - en bedeelt zijn zuster Jannechien Goossens, zuster Berentien Goossens, zuster Gerrichien Goossens, en Peter van Delden de zoon van zijn zus Geertrui Goossens en ook nog ene Goossen Arents van Delden en zijn stiefdochter Henrickien Gerrits. Jan Gosen huwde nl de wed Gerrit Huijbers op de Nijstadt 13-03-1677 Zwolle, vandaar die stiefdochter. Of de stiefdochter met die Goossen Arents van Delden trouwt heb ik niet uitgezocht.Ze worden niet als echtpaar aangeduid in de akte.Peter Berents van Delden x 17-10-1685, Peter Arents van Delden x 21-03-1699 - dus is inderdaad;Peter Berents zijn vrouw getuige bij het huwelijk van Peter Jans van Delden.Zou er dus een Peter van Delden met 3 zonen Berent, Arent en Jan ergens moeten zijn.

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 18 apr 2018, 12:10

bericht 2Er is inderdaad niets te vinden over Jan Peters x Aaltjen Gosens. Niet in Zwolle tenminste.Wel is er dus die Jan Peters, de soldaat uit Henegauw die een zoon Peter heeft. Gegevens over hem zijn hier ergens onderaan te vinden.Zowel Berent als Arent gebruiken geen van Delden als achternaam als ze trouwen, beide staan vermeld als jm van Delden.Bij Peter staat geen plaats van afkomst vermeld. Hij kan overal vandaan komen, bij wijze van dan.Want per periode verschilt de manier van inschrijving huwelijken in Zwolle. Er is geen consequent beleid zoals in Kampen, waar je er over het algemeen wel vanuit kunt gaan dat de plaats die erbij vermeld staat, de geboorteplaats is. Zelfs al de persoon in kwestie hertrouwt, inmiddels jaren woont in Kampen dan nog staat zijn geboorteplaats bij de hertrouw vermeld.In Zwollle niet, er is zelfs een periode in de inschrijving huwelijken dat iedereen die langer dan 6 maanden in Zwolle woonde, als jm of jd van Zwolle werd ingetekend. Terwijl ze heel ergens waren geboren.Het is niet zeker in welke jaar de gezochte Peter Jans van Delden geboren zou moeten zijn, meestal wordt bij berekening  de leeftijd van 18-25 jaar genomen. Beter is eerst te ontdekken wat op dat moment gangbaar was,  in die periode dus, want ook dat verschilt, 30 jr en ouder kan dan ook gangbaar zijn. En in een andere periode is 18 jr gangbaar.En ook de doopgetuigen, die bij de RK [bijna] altijd familie zijn geven wat Peter betreft geen belletje. Behalve dan Derkje Alberts. Het is echt Alberts en geen Abels.  Omdat je daar niet op reageerde, stip ik het nog maar even aan.  

Marjan Hendriks

De achternaam Van Delden

Bericht door Marjan Hendriks » 18 apr 2018, 22:53

De achternaam Van Delden wordt in de trouwinschrijving van Peter Jansen en Johanna Abels niet gebruikt, net als bij de doopinschrijving van zijn eerste en derde kind. Bij alle andere kinderen heet hij Peter van Delden en is de naam van Johanna Abels toegevoegd.Derkjen Alberts, of Theodora, zoals ze ook genoemd wordt, moet op een of andere manier familie zijn van Johanna Abels.Theodora (Derkjen) Alberts treedt op als doopgetuige op 25-2-1686 bij de doop van Maria Abels, dochter van Philippus Abels en Catharina Jans. Maria is een jongere zuster van Johanna Abels die met Peter Jans van Delden is getrouwd.Op 28-10-1699 is Derkjen doopgetuige bij Johannis Franciscus van Delden, het  oudste kind van Johanna Abels en Peter Jans van Delden.Als Theodora treedt zij nogmaals op  als doopgetuige bij Walter van der Linde (2-11-1712). Hij is de zoon van Anna Catrina Abels, ook een zuster van Johanna Abels, getrouwd met Andries Janse van Linde.Derkjen Alberts kan de bruid zijn van Wolter Jansen. Zij trouwen op 2-5-1682 (ondertrouw 8-4-1682) in Zwolle.
Op de site van HCO kom ik bij de rubriek “overig” de achternaam van Wolter Jansen tegen: 1697-02-28 Derkjen Alberts, vrouw van Wolter Jansen Hager .Als mogelijke ouders van Derkjen heb ik gevonden Albert Jans en Aaltje Jans, beiden afkomstig uit Wijtmen. Ze trouwden 25-4-1663 in Zwolle.  Zij zou dan gedoopt zijn op 11-4-1664 in Zwolle.De zoektocht gaat verder.

Marjan Hendriks

De familie Gosen is in kaart

Bericht door Marjan Hendriks » 18 apr 2018, 23:07

De familie Gosen is in kaart gebracht:Gosen Jans is twee keer getrouwd. In december 1629 met Berentien Berents Hesselinks.
Met haar kreeg hij vijf kinderen:
Janneke, 7-11-1630
Jennechien, 8-3-1632
Heiltien 6-10-1633
Jan, 11-11-1634
Berent , 25-8-1635Gosen Jans hertrouwde in oktober 1635 met Gerretien Gerrits. Met haar kreeg hij zeven kinderen.
Aaltje, 18-10-1638
Geertruid, 3-10-1639
Berentien, 11-1-1642
Jan, 27-7-1645
Claes, 16-9-1647
Berentien 29-7-1649
Gerretien, 13-3-1653Hermen Voet was de zwager van Gosen Jansen en dus ook de zwager van Catharina Jans, de moeder evan Johanna Abels.: hij was getrouwd met Hendrikje Jansen. Dit echtpaar kreeg 7 kinderen:
Berent, 18-2-1653
Helena, 16-2-1655
Arent, 22-9-1657
Hendrik 4-3-1660
Geertruit 20-2-1663
Geertruit 14-9-1665
Jan, 15-10-1668   

ria van bessen

Dan is er dus al een

Bericht door ria van bessen » 19 apr 2018, 00:15

Dan is er dus al een verbinding naar Peter van Delden middels Hermen Voet? Begrijp ik dat goed?Derkje Alberts - kan zij ook de dochter zijn van Albert Berents van Delden? Deze hertr. als wedr. met Mense Hendriks wed Hendrik Wessels.En hij is getuige van de bruids kant bij het huwelijk van Margrieta Berens 22-08-1696, een andere dochter?Van Albert is verder niets te vinden, alhoewel hij als wedr huwt. 03-07/14-07-1696 met voornoemde Mense.

Marjan Hendriks

Raadsel Derkjen Alberts

Bericht door Marjan Hendriks » 21 apr 2018, 14:53

Raadsel Derkjen Alberts opgelost:Derkjen is het oudste kind, dochter van Albert Jansen, getrouwd met Aaltje Jans op 25-4-1663 in Zwolle.
Andere kinderen zijn:
Jan, 6-6-1665
Evert, 24-2-1667
Fennechie, 3-3-1678
Derk, 1-5-1681
Hendrik, 27-5-1683Albert Jansen is de broer van Catharina Jans die met Philippus Abels getrouwd is.
Derkje is dus een nichtje van Catharina Jans.Derkje trouwt op 2-5-1682 met Wolter Jans in Zwolle.
Op de site van HCO kom ik bij de rubriek “overig” de achternaam van Wolter Jansen tegen: 1697-02-28 Derkjen Alberts, vrouw van Wolter Jansen Hager. Kan het zijn dat er in het origineel "Hoijer" heeft gestaan?In 1686 is zij doopgetuige voor haar nichtje Maria Abels, dochter van Catharina Jans.
In 1699 is zij doopgetuige de zoon van  haar nicht Johanna Abels, dochter van Catharina Jans.
In 1712 is zij doopgetuige voor Wolter van Linde, de zoon van haar nicht Anna Catriena Abels, dochter van Catharina Jans. 

Plaats reactie