Jan (Jean) (Gerrit(s)?) Damman: 1745 (?) - 1817

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Verhalen in de familie neem

Bericht door ria van bessen » 11 apr 2018, 10:09

Verhalen in de familie neem ik toch wel altijd serieus, alhoewel het niet altijd klopt, is het gegeven op zich wel interessant. Is ook bekend in de familie in welke tijd de voorvader dan naar Nederland is gekomen?

berenddamman

Nee, dat is niet bekend.

Bericht door berenddamman » 11 apr 2018, 10:53

Nee, dat is niet bekend. Volgens mij is het meer gesuggereerd omdat de naam Damman in Frans-Vlaanderen en West Vlaanderen geregeld voorkomt; de tijd van de reformatie heeft ook enkele Dammannen, onder wie een stel broers Willem en Ghilein (Gheleyn) Damman die hagenpreken hield in wat nu Frans Vlaanderen is.Dat is 1562, wat een flinke tijd is tot 1745, qua generaties en qua tijd zou het kunnen, maar ik vermoed meer dat iemand dacht: "He een Damman, zou dat familie kunnen zijn?". Wat ik nu lees lijkt de hypothese dat Jan Gerrits de naam Damman heeft aangenomen vanwege het Dammanshuis een meer logische verklaring, ook omdat zijn zoon Jan Gerrits als hij in 1818 trouwt in Amsterdam niet de familienaam Damman (actief) lijkt te voeren, maar dat wil ik nog verder uitzoeken. Als dat een naam met 200 jaar geschiedenis zou zijn zou ik verwachten dat ik Jan Gerrits Damman Jr. na zijn huwelijk met Maria Smit makkelijker had kunnen volgen.

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 11 apr 2018, 11:01

bericht 2Jan Gerrits kon weleens de zoon zijn van Gerrit Freriks en Willemina Jans.Dit gezin zit in de VOT 1748 onder Genne met zoon Frerik [01-01-1736], zoon Jan, dochter Trientje [f Grietje volgens de doop 02-05-1745], en Jan Andries die alleen als Andries wordt gedoopt op 12 april 1748Jan is gedoopt op 22-5-1740 Zwolle, ik heb niet gecontroleerd of er na 1748 nog kinderen zijn geboren.Huwelijk van de ouders Gerrit en Willemina is te Zwolle op 14-12-1733. Gerrit huwt als jm van Haarst.Ik ben nog op zoek naar meer bewijs.

berenddamman

Interessant! Dan zit er bij

Bericht door berenddamman » 11 apr 2018, 12:52

Interessant! Dan zit er bij zijn overleden wel een 5 jarig verschil qua leeftijd, want uitgaande van 72 jaar oud bij overlijden zoals in de akte staat zou het 1745 (mogelijk 1744) zijn. Is zo'n verschil vreemd?In de VOT van 1795 in Ancum zie ik ook een Jan Damman. Maar geen Janna vermeld daar, Janna is in 1795 in Dalfsen overleden, maar in November, en VOT is oktober. Dan zou ik haar naam daar verwachten, of niet?

ria van bessen

Jan Damman staat genoteerd in

Bericht door ria van bessen » 11 apr 2018, 18:49

Jan Damman staat genoteerd in 1795 als hoofd der huisgezin - en onder het kopje; met dezelver bedrijf staat - een boer - onder het kopje; namen van de persoon die in ieder huisgezin de opgave heeft gedaan is bij hem geen naam ingevuld. Het gezin bestaat uit 7 personen, waaronder evt de knecht of dienstmeid. Dan zal Janna onder die 7 personen zijn gerekend.Janna Damman uit Ancum  x 3/19-06-1808  Berent Haselhorst. Ze heeft een kind, maar is zelf al overleden in 1811. Berent hertr. 27 mei 1810 met Hendrika Gerrits v.d. Kolk d.v. G. v.d. Kolk en Willempje Egbers, dit echtpaar wordt ook genoemd in die verkoopakte Dalfsen - zie hieronder. Deze mensen zijn NG.Is zij nog een dochter van de gezochte Jan Damman?Ze heeft als patroniem Jansen en Jan Damman de grootvader van moederszijde  is voogd over haar zoon Arent, de andere voogd is Arend Velthuis oom [van het kind] van Vaderszijde. Het kind krijgt 500 guldens aan geld en het linnen, wol, zilver en goed dat aan de moeder toebehoord. Bron ORA Dalfsen invnr 27 1808-1811, folio 45 dd 8 van de bloeimaand 1810 

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 11 apr 2018, 19:03

bericht 2Ik ga ervan uit dat Jannes Damman de juiste datum heeft gegeven. Of dat het zijn geboorte of doopdatum is dat weet ik niet, wel viel het me op dat de kinderen van Jan Gerrits Damman bijna allemaal hun doopdatum precies wisten.Maar in Zwolle wordt op die datum van 1811 geen enkel kind gedoopt. Ik vind het ook wel een beetje vreemd dat hij in 1811 ineens Jannes heet, terwijl Jan of Jan Gerrits toch eigenlijk juist is.

karst1

Vond dit in archieven.nl.

Bericht door karst1 » 11 apr 2018, 19:13

Vond dit in archieven.nl. Misschien kan je de akte dd 7 sept 1788 op hco inzien. Tik op xvi 23.https://www.archieven.nl/nl/zoeken?miva ... _alle="Jan gerrits" damman&miview=inv2Vr gr Karst. 

ria van bessen

Dit komt uit het stift Essen,

Bericht door ria van bessen » 11 apr 2018, 23:31

Dit komt uit het stift Essen, Karst en geeft alleen maar de naam Jan Gerrits Damman. Natuurlijk kan er gekeken worden, maar er zijn dus twee J G Damman en is het lastig om uit te zoeken welke deze is, maar mijn voorkeur gaat uit naar de RK. Die was behoorlijk rijk en koopt alles wat los en vast zit, zeg maar. Zonder de naam van de vrouw er bij blijft het onduidelijk welke Damman bedoelt wordt. 

karst1

Zonder naam van de vrouw geen

Bericht door karst1 » 12 apr 2018, 09:44

Zonder naam van de vrouw geen zekerheid. Daar heb je absoluut gelijk in Ria.  Dus om dat te weten zou je de akte moeten inzien, nu is het gokken.

berenddamman

Ik zit nu een beetje te

Bericht door berenddamman » 12 apr 2018, 22:51

Ik zit nu een beetje te puzzelen, ik heb het volgende gevonden:VOT 1748 te Ancum http://www.vpnd.nl/bronnen/ov/dalfsen/d ... _ancum.pdf geeft Gerrit Damman, met kinderen boven 10 jaren Jan Gerrits, Gerrit en Marregien (?) en Hendrikien (?). Maar ik weet niet of dit een NG of RK gezin is. Ik vind wel een NG doop 09-02-1738 van Henrikjen en vader Jan Gerrits en moeder Janneghjen Freriks in Zwolle, maar voor de rest niets. Als die Jan Gerrits de Jan Damman is, dan is 1748 wat vroeg om boven 10 jaar te zijn. Maar dan zouden er dus broers en zussen zijn die Gerrit en Marregien en Hendrikien heten.Tweede poging is om naar het gezin van Jan Damman te kijken, dat zou uit 7 personen moeten bestaan en dan mogelijk is het:Vader: Jan Gerrits Damman x Moeder: Janna GerritsKinderen:
1772 Gerrigjen         Huwt: 1811, Marten Loman
1774 Gerrit Willem   Huwt: 1810, Henrika Leeners
1775 Willem            Huwt: 1812, Cornelia Luttenberg
1777 Evert              Huwt: 1808, Janna Vrijthof.
1783 Jan Gerrits      Huwt: 1818, Maria SmitAannemende dat er wat vernoemd wordt, zouden namen om op te zoeken Gerrit en Willem en Evert zijn. En nu wordt het een beetje uit de losse pols, maar ik vind in de doopboeken van Dalfsen:18-9-1740 Jan zoon van Vader Gerrit Willems en Moeder Evertien Gerrits Op den Kolk te Ancum
24-5-1744 Janna dochter van Vader Gerrit Willems en Moeder Evertje Gerrits op den Kolk in AncumDat correspondeert niet met het gezin maar qua namen in de familie is dit niet zo gek.Voor Janna:4-5-1744 Janna dochter Gerrit Willems Evertje Gerrits In Ancum
19-2-1747 Gerrit zoon Gerrit Willems Evertje Gerrits In Ancum
12-10-1749 Berendina dochter Gerrit Willem Janssen Evertje Gerrits In AncumDie staan wel in de VOT 1748, maar de kinderen zijn te jong om met name genoemd te worden.  Wat opvalt zijn dat de vader en moeders namen van Janna in de volgende generatie terugkomen.Lijkt dit één van jullie plausibel?

Plaats reactie