Ik ben op zoek naar de ouders van Egbert Henricks/Hendriks/Hendricks of Nijboer/Nijeboer/Nienboer - later Lugtenberg
- ria van bessen
bericht 3
bericht 3 - aangepast !Hendrik Kattenbelt is gehuwd met Janna Jansen volgens f 728 dd 15 aug 1715 ORA Raalte invnr 3 transportakte. Waarin ook een Jan Harink gehuwd met Maria Jansen wordt genoemd. En o.a. een Aaltje Jansen x Jan Huirneman - [zij is doopgetuige 1e kind van Jan Kattenbelt ?] - Anna Jansen x H. Jacobs Veltcamp en een Griete Harms huisvr. van Herm. Jansen Brinkman.De dames lijken allemaal zussen te zijn van Janna.Hendrik en Janna hebben op 22 jan 1744 nog 2 onmondige zonen Jannis en Albert Hendriks. De ouders zijn beiden overleden, en over hen worden als voogden aangesteld Jacob Harink en Werner Kattenbelt wonende onder het schoutambt van Zwolle. Deze zou de stiefzoon van Egbert Hendriks zijn? Bron Raalte invnr 17 f408Hendrik Warner Kattenbelt heeft trouwens zelf ook een zoon Warner, inmiddels volwassen en wordt Warner Hendriks Kattenbelt genoemd. Albert de onmondige in 1744 huwt in 1757 met de wed. Janna Meijberg [die geen Meijberg is, maar dat is een ander verhaal]
- ria van bessen
Dat is inderdaad zuur!
Dat is inderdaad zuur!Ik ben er nog niet aan toegekomen om in de Volktelling 1741 te kijken hoeveel RK boeren rond Zwolle wonen. Komt nog.
- ria van bessen
bericht nr zoveel..
bericht nr zoveel..Hendrik van Rekke = is oom van moederszijde.Hij huwt als Hendrik Gerrits jm met Lamberta Jans [Wissink] jd. Hendrik van Reck zijn ouders heb ik. Zijn moeder Geesjen Wolters is ook doopgetuige, maar van Lamberta zelf geen spoor bij de dopen van Jennigjen Jans, die toch haar zus lijkt te zijn. Geertjen Egberts wordt niet vermeld als doopgetuige.Ik heb de doopakte gecontroleerd in de hoop dat er een transcribtiefout was gemaakt.Gerrit Egberts is namelijk voogd over Egbert Hendriks. Maar er staat duidelijk Geertjen Egberts.
- ria van bessen
Ik weet inmiddels iets meer
BERICHT AANGEVULDIk weet inmiddels iets meer over de doopgetuige Hendrina Maria ten Brincke alias Hendrina Mra. Starken. Zij huwt als Henrina ten Brinke met Michel Starken te Zwolle 31-03/16-4-1694Ik roep altijd dat RK doopgetuigen zijn - zelfs nog verre familie - mocht je denken wat ga je uitgebreid zoeken. Ergens zal er een link zijn.AANVULLINGHendrina haar patroniem is Teunissen. Haar man Michiel Sterken is de zus van Allegonda Sterken wed. Eintinks. Ze verkopen samen met Hendrik Knapen en Johanna Koperslager een huis of/en stal bij de Dieserpoort staande en die wordt gehuurd door Lubbertus ter Smitten aan de voornoemde Lubbertus op 5-6-1704 Zwolle volgens transport f201.Michiel is begraven 21-3-1710 Kruiskerk en zijn schoonmoeder [die dus geen Geertjen Egberts heet !] op 19-9-1704 in de Vrouwenkerk.
- ria van bessen
Nog maar een bericht.
Nog maar een bericht.De ouders van Jennigjen/Jantjen/Jannetje Jans Wissink lijken deze te zijn?Jan Engberts en Hendrikie Egberts - doop Lamberta 11-12-1683 - doop Janna 25-4-1686 - doop Catrina 7-2-1690 - doop Egbert 24-6-1692 en op 24-3-1698 nog een Engelbertus. Er zitten hiaten tussen de dopen.Heeft iemand uberhaupt deze Wissink al eens uitgezocht?
-
Ik had nog nooit iets van
Ik had nog nooit iets van Wissink uitgezocht, maar heb gisteravond even de foto's van Zoutgeld 1701 voor de Sassenpoort bekeken. Daar stond geen Jan .....Wissink bij. Mogelijk kwam ze pas na haar 1e huwelijk uit Assendorp? En voor haar eerste huwelijk uit Raalte? Of toch uit Zwolle?
- ria van bessen
Ik ga er vanuit dat ze in
Ik ga er vanuit dat ze in Assendorp geboren is. Ze geeft het zelf op. Net zoals Egbert dus zegt dat hij van Olst komt.Jan Kattenbelt haar 1e man komt uit Raalte. Maar daar zal wel een link Wissink zitten, want in Raalte zit veel Wissink. Ik kan alleen die link niet vinden.Wat de voogd Werner Kattenbelt wonende onder het schoutambt van Zwolle betreft, hij is inderdaad de zoon van Jan Kattenbelt en J. Wissink.In folio 16 dd 1 mei 1744 treedt hij nogmaals op als voogd en dan als Werner Jansen. De andere voogd is nog steeds Jacob Harink.De kinderen van Hendrik Warner Kattenbelt en Janna Jansen zijn - volgens dit folionr. te vinden in ORA Raalte invnr 5 - Warner Kattenbelt gehuwd met Lambertjen Gerrits, Jan Kattenbelt x Janna Jansen, Maria Kattenbelt gehuwd met Lambertus Cornelissen [van der Moolen] en dan nog de minderjarige zoons Jannis en Albert Kattenbelt. Ze verkopen 3 m. land bij het erve Brunselman gelegen in Linderte, behorende bij het verdeelde erve ten Holle.
-
Bericht 2.
Bericht 2.In Register van inwoners 1741 staat, dat Egbert Hendriks uit Olst komt en Jannegien Jans uit Assendarp.Bij "hoe lang geweest" staat: 34 jaar.Er zijn dan 5 kinderen in huis en ze zijn katholiek, hebben een bouwerie. Erfgenamen vrouw Kockmans zijn eigenaren van deze boerderij.Aangezien het eerste huwelijk van Jannegien Jans Wissink met Jan Kattenbelt in 1708 was, slaat dat "34 jaar" denk ik op haar, niet op Egbert Hendriks. Vandaar dat ik in Zoutgeld 1701 voor de Sassenpoort door die vermelding "Assendorp" ging zoeken naar Wissink, maar Jannigje haar vader kan er best hebben gestaan, maar dan onder patroniem, niet als Wissink. Maar dat patroniem kennen we nog niet. Jannigje heeft mogelijk niets met herkomst uit Raalte te maken. Jan Kattenbelt wel, zoals hiervoor al staat.Dat van Assendorp/buiten de Sassenpoort voor mogelijke meelezers, die daar wat minder bekend zijn.
-
Ria, toen ik mijn bericht 2
Ria, toen ik mijn bericht 2 schreef, had ik jouw bericht van 19.13 uur nog niet gelezen. Daarom wat overlap.
Ik ben overdonderd door de
Ik ben overdonderd door de inzet en informatie waarmee jullie allemaal komen! Ik ben daar al heel blij mee. Ik beschik zelf helaas niet over de kennis en kunde om een eigen toevoeging te kunnen doen, maar wil hiermee wel mijn waardering tot zover uitspreken!