Jannes Janszen Brinkhoff op Alerdink en aan ‘t Schuurmans Caspel Dalfsen

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_

Die voogd: Jakob Hartgers en

Bericht door Egbert_ » 23 aug 2019, 13:23

Die voogd: Jakob Hartgers en Geesien Snel an de Molen van Heino. Zij molenaarsdochter van Wilhelmus Snelle en Elisabeth van der Vegte, Mulder en Muldersse te Oosterdalfsen.Die zijn eerder voorbijgekomen. Maar buren, en geen familie.Het lijkt erop dat er een gezin gevonden moet worden met een vader Jan en kinderen Jan, Jan, Willemina en Hendrik. Mogelijk in Lenthe of Rechteren.Ik heb nog niets gevonden, maar blijf wel zoeken. Kinderen kunnen natuurlijk ook uit twee huwelijken zijn.

ria van bessen

Jacob wordt ook als nabuur in

Bericht door ria van bessen » 23 aug 2019, 13:44

Jacob wordt ook als nabuur in de akte vermeld.Mijn achterliggende gedachte was ook dat Jan Jansen op Alerdink de broer is van Willemina Jans en dat daarbij nog een broer Hendrik Jans hoort, naast dus Jannes Jansen Schuurman/Brinkhof. Dat was de reden waarom ik deze aktes plaatste. 

Egbert_

Ja, zo had ik het ook

Bericht door Egbert_ » 23 aug 2019, 14:11

Ja, zo had ik het ook begrepen. Bedankt voor het plaatsen van de aktes.De man van Willemina, Gerrit Willems, neemt de achternaam Loman aan. Ik denk dat hij degene is die overlijdt 13-10-1814 als Gerrit Loman. Zijn moeder heet dan Machtild.Reden dat ik dat noem is om uit te vinden of je via de namen van de kinderen de moeder van Jan Brinkhoff kunt achterhalen. Maar er is geen touw aan vast te knopen. Opmerkelijk ook, dat er geen Jan wordt gedoopt. En Gerrit Loman laat ook bij zijn tweede huwelijk geen Machtild dopen.Jan Brinkhof laat een Janna dopen, zo heet zijn schoonmoeder. En dan is er nog een Gerrigien. Als die overlijdt, wordt de dochter die een week later geboren wordt Gerregien genoemd. Dus mogelijk dat zijn moeder zo heet. Of misschien is toch Janna of Jennegien de moeder. Het valt in ieder geval op dat de eerste dochter van Geertien Lamberts ook Janna wordt gedoopt. Terwijl de eerste Janna nog leeft, en 9 jaar later trouwt.

ria van bessen

Geertien haar moeder heet

Bericht door ria van bessen » 23 aug 2019, 14:37

Geertien haar moeder heet Janna. En zou de moeder van Jan ook Janna heten, bedoel je dat?

Egbert_

Dat bedoel ik inderdaad. Maar

Bericht door Egbert_ » 23 aug 2019, 15:40

Dat bedoel ik inderdaad. Maar niet als zekerheid, maar als mogelijkheid.

g.goorman

Oom Jan Jansen van het

Bericht door g.goorman » 23 aug 2019, 16:31

Oom Jan Jansen van het Overvelde spreekt op 7 feb 1785 nog af, dat hij bij zijn dochter in zal wonen en niets wijst erop dat zijn einde nadert. Tot 7 okt 1785 vind ik van deze Jan geen overluiden/begraven aangetekend door de koster  Helderman van Diepenveen. Dat hij gestorven is in deze tijd staat niet vast.Zou het volgende  kunnen verklaren waarom hij geen momber meer is?1. deze voogd woont buiten kerspels, soms is dat een reden om een momber te vervangen en er een te benoemen die wel in het rechtsgebied  van zijn pupillen woont. Dat onnauwkeurige "onder Deventer" duidt er ook op dat hij enigszins uit beeld was .2. Vader en stiefvader Roelof Hendriks kiest een voogd uit zijn familie- of vriendenkring, want een van zijn eigen kinderen, wiens belangen ook behartigd moeten worden, is nu ook halfwees. Als er in de voogdij-acte  niet staat dat een voogd is overleden en daarom wordt vervangen voor iemand anders, dan staat het overlijden niet automatisch vast.Zou de naam Jacob een naam van een van de grootouders kunnen zijn? Zowel Jan (Overvelde) als Jannes (Schuurmans) hebben een kind met deze naam: Jacomine en Jacob.

Egbert_

Inmiddels een gezin gevonden

Bericht door Egbert_ » 23 aug 2019, 16:59

Inmiddels een gezin gevonden dat kans maakt (doopboek Dalfsen):14-11-1717 Jacob zoon Jan Gerrijds Lubbe Jacobs Te Rechteren16-7-1719 Gerrijd zoon Jan Gerrijds Lubbegien Jacobs Te Rechteren27-6-1723 Jan zoon Jan Gerrijds Lubbegien Jacobs Te Rechteren18-4-1728 Henrik zoon Jan Gerrijds Lubbegien Jacobs Te Rechteren21-1-1731 Jannes zoon Jan Gerrijds Lubbegien Jacobs Op de Venenberg te Rechteren8-3-1733 Derckien dochter Jan Gerrijds Lubbegien Jacobs Te Rechteren23-1-1737 Aaltien dochter Jan Gerrits Lubbegien Jacobs Op den VennenbarghEr mist alleen nog een Willemina. Maar als ze trouwt in 1768 kan ze best na 1740 geboren zijn uit een tweede huwelijk. In de VOT 1748 kon ik geen Lubbegien Jacobs vinden (Rechteren, Milligen, Hessem of Lenthe). Maar ik kan iets over het hoofd hebben gezien. En in het trouwboek Dalfsen (vanaf november 1741) heb ik geen weduwnaar Jan Gerrits of weduwe Lubbegien Jacobs gevonden.Tweede huwelijk rond 1740 ? Voogdijakte rond 1740 ?Ben benieuwd, want dit gezin lijkt helemaal te passen. 

ria van bessen

Helaas kan ik niets vinden in

Bericht door ria van bessen » 23 aug 2019, 21:40

Helaas kan ik niets vinden in Dalfsen of Heino.

ria van bessen

Niets in het ORa bedoelde ik,

Bericht door ria van bessen » 23 aug 2019, 21:48

Niets in het ORa bedoelde ik, wel dit.Lubbertje    (Rechteren)            1696  d.v. Jacob Derks  66/87      Willemtien GerrijdsIk zal nog een poging wagen met de namen van de ouders.

Egbert_

Een andere mogelijkheid is

Bericht door Egbert_ » 23 aug 2019, 21:53

Een andere mogelijkheid is dat Willemina elders gedoopt is, of dat haar doop niet is opgeschreven. Want ik heb wel mogelijke ouders gevonden voor zowel Jan Gerrits als Lubbegien Jacobs.Dochter Dirkje (1733) komt voor in de kwartierstaat Visscher-Stoel, ontdekte ik even terug. Haar dochter Lubbigje trouwde Jan Egberts Stoel.Klaasjan had voor Lubbegien Jacobs (1696) als ouders gevonden Jacob Derks x (1691) Willemtien Gerrits.Willemina zou dan voor Dirkje geboren moeten zijn, want anders zou die wel Willemina hebben geheten.Bij Jan Gerrits had hij geen gegevens gevonden. Ik zou het prachtig vinden als hij (dopen 27 jan 1989) Jan soon van Gerrijdt Janssen en Hendrickien Harmsen te Regteren is.Hun zoon Hendrik zou dan vernoemd zijn naar oma Hendrickien.En dan zou er een link naar Brinkhof zijn!

Plaats reactie