albert hendriks jonker

Alles wat met genealogie te maken heeft.
harm56

Re: albert hendriks jonker

Bericht door harm56 » 29 sep 2020, 22:28

Doornspijk blz 625 / 626 19 mei 1700 [!]
Aeltien Arents wed van wijlen Egbert Jacobs [ = van der Maaten] geassisteerd met Peter Everts Meijboom – dochtertje Arentje Egberts. Mombers Peter Arents bloedoom en Cornelis Claesen.
Volgens de kantlijn dd 14 juni 1729 is Arentien Egberts x Marten van Ommen.
= Schoutambt Genemuiden
Vraag is natuurlijk ook, waarom werd Egbert Hendricks voogd over de kinderen van Jacob Claesen van de Oostermaet en Arentien Claes. Als buurman, of als verwant? Op die vraag heb ik nog geen antwoord kunnen vinden.
In de akte van 8 januari 1680 verklaart Jacob Claesen van de Oostermaet dat Jan Lubberts als sijnde zijn zwager, en Egbert Hendriks sijn neve

Jacob van der Werf is interessant omdat hij duidelijk oom wordt genoemd van Egbert Hendriks. Ik vraag me af waarom moest in 1713 een attestatie gegeven na Wijhe?
De relatie zal dan uit het eerste huwelijk van Jacob van der Werf moeten komen.

Jacob van der Werf is ook bekend bij Jacob Klasen, die verkoopt op 14 aug. 1729 als jongeman, aan Jacob van der Werf en echtgenote Aaltjen Arens een vierde part van zijn huis, erve en berg en 9 1/2 morgen land op de Oostermaat enz.

Harm

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 29 sep 2020, 22:51

Jacob kan ook de neef zijn van Egbert Hendriks?
Dus 2 neven?
Zou het niet beter zijn om het topic over die zoektocht er bij te nemen, zodat het wat gemakkelijker is voor anderen om te lezen waar het nu precies over gaat?

harm56

Bericht door harm56 » 29 sep 2020, 23:03

Mij is niet duidelijk of deze Jacob van der Werf de zoon is Jan Lubberts aan de Kieck in de Vecht en zijn eerste vrouw Marrechien Jacobs
Er is in Hasselt een huwelijk tussen een Jacob Jans en een Aaltien Herms

Ingeschreven 10 nov. 1704
Jacob Janssen j. m.
Aeltien Herms j. d. beide tot Hasselt
3 dec. getrouwd

beide tot Hasselt? niet Mastenbroek of Hasselterdijk?

Misschien is dit wat gezocht en laat dit echtpaar in Hasselt kinderen dopen?

Harm

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 29 sep 2020, 23:39

Bedankt voor de reactie/aanvulling.

Ik heb zoektocht Jacob Klaassen "van der Maaten" er nog eens op nagelezen.

Hun oudste zoon Claas Jacobs vraagt aan het Gericht, zijn vader heeft op zijn sterfbed nadrukkelijk voorgesteld, Jan Lubberts wonend aan de Vecht in 't Scholtambt van Zwolle, een zwager en Egbert Hendricks aan de Zeedijk ook in 't Scholtambt van Zwolle.

Je hebt toen inderdaad later vermeld: In de vorige reactie was ik vergeten te melden dat Egbert Hendricks een neef van de kinderen is.

Dat laatste had ik niet in mijn bestand overgenomen. Maar gezien de bericht van 29 sep 2020 22:28 vraag ik me nu af of Egbert Hendriks, geb. omstr. 1658, een neef van de kinderen is, of een neef van van vader Jacob Claesen, geb omstr. 1630 (of moeder Arentien Claes, geboren omst. 1630). Gezien de leeftijd lijkt me neef van de kinderen het meest aannemelijk.

Één van de laatste berichten in de zoektocht:
De grootste kans is dat de ouders van Jacob Claesen zijn, Claes Egberts en Marrechien Jacobs, in dit geval zijn Claes Egberts en Hendrick Egberts Joncker broers, en Jacob Claesen en Egbert Hendriks Bosch neven van elkaar.

Egbert Hendriks Bosch hier is dezelfde als Egbert Joncker x Aaltijn Lubberts, en is het bestaan van zijn vader Hendrick Egberts Joncker niet teruggevonden in aktes. (Of ik heb iets gemist.)

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 29 sep 2020, 23:59

Egbert_ schreef:
29 sep 2020, 23:39
Bedankt voor de reactie/aanvulling.

Ik heb zoektocht Jacob Klaassen "van der Maaten" er nog eens op nagelezen.

Hun oudste zoon Claas Jacobs vraagt aan het Gericht, zijn vader heeft op zijn sterfbed nadrukkelijk voorgesteld, Jan Lubberts wonend aan de Vecht in 't Scholtambt van Zwolle, een zwager en Egbert Hendricks aan de Zeedijk ook in 't Scholtambt van Zwolle.

Je hebt toen inderdaad later vermeld: In de vorige reactie was ik vergeten te melden dat Egbert Hendricks een neef van de kinderen is.

Dat laatste had ik niet in mijn bestand overgenomen. Maar gezien de bericht van 29 sep 2020 22:28 vraag ik me nu af of Egbert Hendriks, geb. omstr. 1658, een neef van de kinderen is, of een neef van van vader Jacob Claesen, geb omstr. 1630 (of moeder Arentien Claes, geboren omst. 1630). Gezien de leeftijd lijkt me neef van de kinderen het meest aannemelijk.

Één van de laatste berichten in de zoektocht:
De grootste kans is dat de ouders van Jacob Claesen zijn, Claes Egberts en Marrechien Jacobs, in dit geval zijn Claes Egberts en Hendrick Egberts Joncker broers, en Jacob Claesen en Egbert Hendriks Bosch neven van elkaar.

Egbert Hendriks Bosch hier is dezelfde als Egbert Joncker x Aaltijn Lubberts, en is het bestaan van zijn vader Hendrick Egberts Joncker niet met zekerheid teruggevonden in aktes. (Of ik heb iets gemist.)

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 30 sep 2020, 12:16

Zwollerkerspel
f38 - 14 jan 1707 - [geen Richter en keurnoten vermeld].
Verschenen is Roelof Herms. Hij verklaart, dat zijn mede-momber, Egbert Henricks, over de onmondige kinderen van Thomas Herms zaliger aan de Zeedijck overleden was. Hij verzoekt in diens plaats een andere momber te adjungeren. Zo heeft de Heer Scholtus van Zwolle en over Zwoller Carspel na genomen informatie daartoe "geeligeert" en aangesteld Louw Albers aan de Zeedijck, aangehuwde neef van de kinderen [-]. Deze is daarop in persoon voor de Heer Scholtus voornoemd gecompareerd en hij heeft, verhoord zijnde, deze momberschap aangenomen

Zwollerkerspel
f276 - 5 mrt 1710 - Richter Wilhelm Vriesen.
In het Gericht is verschenen Engeltien Egbers, weduwe van Louw Albers aan de Zeedijck, in dezen met Willem van Megen als momber geassisteerd. Zij heeft over haar onmondig kind (Albert Louws), bij haar voornoemde eheman zaliger in echte geprocreerd, tot mombers verzocht Henrick Albers, oom van vaders zijde, en Henrick Egbers, oom van moeders zijde. Beiden zijn in het Gericht gecompareerd en zij hebben deze momberschap aangenomen.

Vader Egbert Hendriks [Jonker]
- Engeltien
- Hendrik

f121 - 15 april 1713 - Richter Wilhelm Vriesen.
Keurnoten Abraham Gerhart Vriesen, Doctor, en Berent Langhcamp.
In het Gericht is verschenen Roelof Herms aan de Zeedijck, weduwnaar van Geertien Dercks. Hij heeft aan zijn twee kinderen (Harmen Roelofs en Lubbechien Roelofs, getrouwd aan Henrick Egbers), beide bij zijn voornoemde huisvrouw zaliger in echte geprocreerd, in hun presentie erfuiting gedaan en aan dezen voor hun moeders goed bewezen aan ieder een somma van 570 Caroli gulden en alzo tesamen een somma van 1140 Caroli gulden. Waarmee hij comparant verklaarde een oprechte en "sincere" erfuiting aan zijn voornoemde kinderen te hebben gedaan, waarvoor hij verbindt zijn persoon en goederen als volgens het recht. Zonder argelist.
- Jusjurandum per tutores remissum est.
[Kantlijn hierbij op f121:] 16 feb 1720 - Richter Wilhelm Vriesen.
Keurnoten Evert Jan Vastenou en Jan Ten Hove.
Verschenen is Hendrik Egbers, als getrouwd aan Lubbegien Roelofs en Hermen Roelofs voor hem zelf. Zij hebben beiden verklaard door hun vader en schoonvader Roelof Herms voldaan en afbetaald te zijn, ieder voor de voor het zaliger moeders goed bewezen somma van 570 Caroli gulden. Zij bedanken daarvoor bij dezen. Zonder argelist.- Me presente A.G. Vriesen, gerichtschrijver

Genemuiden fol 75vo-76 invnr 3318 dd 11-12-1720
Hend. Egberts Jonker vergezeld met Harmen Roelofs tevens oom en Aart Lambers als mombaren over zijn dochter Geertien Hendricks uit het huwelijk met Lubbegien Roelofs. Hij wil hertrouwen. Erfuiting aan de dochter haar moeders erfdeel van [plus] een stuk land.
Kantlijn – Geertien Hendricks en Harmen Gerrits ehel. verklaren van bovenstaande te zijn voldaan dd 15 juni 1730

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 30 sep 2020, 13:09

Meer over Roelof Herms (en Hend. Egberts Jonker) in de zoektocht Gerrit Harms van de Mate en Judit Sibrands van de Oostermate onder IJsselmuiden

3 apr 1727, Berent Dreesen en zijn echtgenote Jentien Jans kopen van Hendrick Egberts Joncker, weduwnaar wonende te IJsselmuiden: huis bergschuur, werf en bogaard en het Rietland tot aan de Hoogedijk, liggende ten oosten aan het land van Anna Jacobs, vrouw de Haane, ten zuiden 't Boven Gasthuis van Campen, ten westen 't Buiten Gasthuis van Campen, vervolgens ten noorden aan de Camperdijk. (indices van schoutambt Genemuiden nr. 3318: transportakte, fol.no.104)

Hendrik Egberts Jonker was op 3 apr 1727 weduwnaar van Merrigien Harms, en nog niet hertrouwd Aaltje Peters? Wat wel vreemd is, want op 25-01-1727 laten Hendrik Egbers & Aaltje Peters in Mastenbroek een zoon Peter dopen. En daarvoor 27 apr 1726 een voogdij-akte.
Of wordt hij hier weduwnaar genoemd omdat het erf uit de nalatenschap van Merrigien Harms was ?

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 30 sep 2020, 15:06

Kwartierstaat van Lubbechien Roelofs

Generatie 1 (proband)

1 Lubbechien Roelofs, geboren omstreeks 1695. Lubbechien is overleden vóór 11 december 1720, ten hoogste 25 jaar oud.Lubbechien trouwde, ten hoogste 18 jaar oud, vóór 1713 met Hendrik Egberts Jonker, ten hoogste 28 jaar oud. Hendrik is geboren omstreeks 1685, zoon van Egbert Hendriks Jonker en Aaltijn Lubbers. Hendrik is overleden op 3 juni 1750 in Mastebroek, ongeveer 65 jaar oud.Hendrik trouwde later omstreeks 24 december 1720 met Merrigien Harms (ovl. vóór 1726).Hendrik trouwde later na 3 april 1727 met Aaltje Peters (geb. ±1700).

Kind van Lubbechien en Hendrik:
  • I. Geertje Hendriks, geboren omstreeks 1718. Geertje trouwde, ongeveer 20 jaar oud, omstreeks 1738 met Harmen Gerrits, ongeveer 43 jaar oud. Harmen is een zoon van Gerrit Klasen en Jacobien Egbers. Hij is gedoopt op 14 april 1695 in Hasselt. Harmen is weduwnaar van Aaltje Egberts (ovl. vóór 1738), met wie hij trouwde omstreeks 1731.
Generatie 2 (ouders)

2 Roelof Herms, geboren omstreeks 1646. Roelof is overleden op 22 november 1735 in Mastebroek, ongeveer 89 jaar oud.Roelof trouwde (2), ongeveer 67 jaar oud, op 18 mei 1713 met Claasje Heimerichs (1697-1776), 16 jaar oud.

Hij trouwde (1), ten hoogste 39 jaar oud, vóór 9 mei 1685 met

3 Geertien Dercks. Geertien is overleden vóór 15 april 1713.

Kinderen uit dit huwelijk:
  • I. Harmen Roelofs, geboren omstreeks 1695. Harmen is overleden na 1754, minstens 59 jaar oud.Harmen trouwde, ten hoogste 25 jaar oud, vóór 1720 met Geertien Jans.
  • II. Lubbechien Roelofs, geboren omstreeks 1695 (zie 1).
Generatie 3 (grootouders)

4 Hermen Stoffers, geboren omstreeks 1615. Hermen is overleden vóór 9 mei 1685, ten hoogste 70 jaar oud.Hermen ging in ondertrouw (2), ongeveer 53 jaar oud, omstreeks 12 december 1668 met Geesjen Herms (ovl. vóór 1674).Hermen ging in ondertrouw (3), ongeveer 59 jaar oud, omstreeks 7 april 1674 met nn.

Hij trouwde (1), ten hoogste 32 jaar oud, vóór 29 mei 1647 met

5 Lubbechijn Peters. Lubbechijn is overleden vóór 12 december 1668.

• I. Stoffer Herms, geboren omstreeks 1640.
  • II. Peter Herms, geboren omstreeks 1642. Peter trouwde, ten hoogste 43 jaar oud, vóór 9 mei 1685 met Mergjen Herms.
  • III. Tomas Herms, geboren omstreeks 1644. Tomas is overleden vóór 8 januari 1701, ten hoogste 57 jaar oud.Tomas:
    (1) trouwde, ten hoogste 41 jaar oud, vóór 9 mei 1685 met Gergjen Hendriks Heine. Gergjen is een dochter van Henrick Janssen Heyne en Willemtien Henrix.

(2) trouwde, ten hoogste 53 jaar oud, vóór 31 augustus 1697 met Engeltjen Jakobs. Engeltjen is een dochter van Jacob.
  • IV. Roelof Herms, geboren omstreeks 1646 (zie 2).
  • V. Anna, geboren omstreeks 1648. Anna is overleden vóór 9 mei 1685, ten hoogste 37 jaar oud.
  • VI. Trijne, geboren omstreeks 1650.
  • VII. Nese Herms, geboren omstreeks 1652.
Generatie 4 (overgrootouders)

8 Stoffer Hermensen. Stoffer is overleden na 21 juni 1656.

Hij trouwde met

9 Trijne Jansen.

Kind uit dit huwelijk:
  • I. Hermen Stoffers, geboren omstreeks 1615 (zie 4).

10 Peter Jansen. Peter is overleden vóór 29 mei 1647.

Hij trouwde met

11 Trijne Arentsen. Trijne trouwde (2) vóór 29 mei 1647 met Jacob Stoffer.

• I. Lubbechijn Peters (zie 5).
  • II. Arent Peters.
  • III. Derck Peterssen.
  • IV. Jan Peterssen.
Generatie 5 (betovergrootouders)

16 Herman Stoffers. Herman is overleden vóór 15 mei 1624.

Kinderen van Herman uit onbekende relatie:
  • I. Stoffer Hermensen (zie 8).
  • II. Anna Herms. Anna trouwde vóór 18 november 1636 met Roeloff Henricx.
  • III. Gerrit Hermensen. Gerrit is overleden vóór 16 mei 1637.Gerrit trouwde met Trijne Jansen. Trijne is overleden na 28 mei 1646.
  • IV. Lijsbet Herms. Lijsbet trouwde met Jan Henricksen. Jan is een zoon van Hendrick Berentssen en Derckien Albertssen. Jan is overleden vóór 28 maart 1646.
  • V. Henrick Hermansen. Henrick trouwde vóór 16 maart 1639 met Trijntien Egberts.
  • VI. Hille Hermensen. Hille trouwde vóór 18 november 1636 met Cornelis Berentssen. Cornelis is een zoon van Berent Henricksen. Cornelis is overleden vóór 12 juni 1658.

20 Jan Peters. Jan is overleden vóór 8 juni 1639.

Hij trouwde met

21 Grietien Laureys. Grietien is overleden vóór 16 juni 1677.

• I. Peter Jansen (zie 10).
  • II. Albertien Jansen. Albertien trouwde met Hendrick Hendricksen.

22 [waarschijnlijk] Arent.

Kinderen van Arent uit onbekende relatie:
  • I. [waarschijnlijk] Trijne Arentsen (zie 11).
  • II. Machtelt Arents. Machtelt trouwde vóór 4 mei 1612 met Claes Sybrantsen. Claes is een zoon van Sybrant. Claes is overleden vóór 8 mei 1641.Claes trouwde voorheen met Grietien Claes.
  • III. Jutte Arens. Jutte trouwde vóór 28 mei 1631 met Berent Henrixs. Berent is een zoon van Henrick Sijbrans en Alijt Sijbrans. Berent is overleden vóór 7 februari 1656.
Gegenereerd met Aldfaer-versie 8.1 op 30-09-2020 14:53:36

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 30 sep 2020, 18:38

Egbert_ schreef:
30 sep 2020, 13:09
Meer over Roelof Herms (en Hend. Egberts Jonker) in de zoektocht Gerrit Harms van de Mate en Judit Sibrands van de Oostermate onder IJsselmuiden

3 apr 1727, Berent Dreesen en zijn echtgenote Jentien Jans kopen van Hendrick Egberts Joncker, weduwnaar wonende te IJsselmuiden: huis bergschuur, werf en bogaard en het Rietland tot aan de Hoogedijk, liggende ten oosten aan het land van Anna Jacobs, vrouw de Haane, ten zuiden 't Boven Gasthuis van Campen, ten westen 't Buiten Gasthuis van Campen, vervolgens ten noorden aan de Camperdijk. (indices van schoutambt Genemuiden nr. 3318: transportakte, fol.no.104)

Hendrik Egberts Jonker was op 3 apr 1727 weduwnaar van Merrigien Harms, en nog niet hertrouwd Aaltje Peters? Wat wel vreemd is, want op 25-01-1727 laten Hendrik Egbers & Aaltje Peters in Mastenbroek een zoon Peter dopen. En daarvoor 27 apr 1726 een voogdij-akte.
Of wordt hij hier weduwnaar genoemd omdat het erf uit de nalatenschap van Merrigien Harms was ?
Kennelijk is 1727 een typefout m.z. 1726 ? Die akte komt uit het ORA van Genemuiden, toch?
Dat zou Harm dan kunnen controleren.

harm56

Bericht door harm56 » 30 sep 2020, 23:39

Je probeert steeds weer een stapje verder te komen met je kwartierstaat. Ik had het volgende echtpaar op het oog als vader en moeder van Egbert Hendriks Jonker x Aaltien Lubbers, het paar Hendrik Egberts en Trijntjen Jans.

Egbert 30 sep. 2020
4 Hermen Stoffers, geboren omstreeks 1615. Hermen is overleden vóór 9 mei 1685, ten hoogste 70 jaar oud.Hermen ging in ondertrouw (2), ongeveer 53 jaar oud, omstreeks 12 december 1668 met Geesjen Herms (ovl. vóór 1674).Hermen ging in ondertrouw (3), ongeveer 59 jaar oud, omstreeks 7 april 1674 met nn.
Ik denk dat hij trouwde met Trijntje Jans, de weduwe van Hendrik Egberts. Deze doen op de zelfde dag erfuitinge en dat wordt bevestigd op 9 juni 1683 blz. 310

Erschenen in den Gerichte Cornelis Lousen ende Grietjen Hendriks tutori marito eheluiden, voorts Lambert Hendriks en Griete Geers tutori marito eheluiden, voorts Peter Jansen ende Jacob Derks [Bos] als momberen over Jan Hendriks, te zamen erfgenamen van Trijntje Jans weduwe van wijlen Herman Stoffers enz.

In de erfuitinge van 7 april 1674 wordt ook Engeltje genoemd

26 okt. 1683 blz. 344/345 verkopen de zelfde erfgenamen aan Hermen Jochems en Engeltje Hendriks een kooi genaamt Vilsterenkooi.

Door het vinden van deze aktes was ik een beetje teleurgesteld, omdat Egbert Hendriks ( x Aaltien Lubbers ) niet wordt genoemd. Kan dit betekenen dat de kinderen van Trijntje Jans half broers en zus zijn.?
f276 - 5 mrt 1710 - Richter Wilhelm Vriesen.
In het Gericht is verschenen Engeltien Egbers, weduwe van Louw Albers aan de Zeedijck, in dezen met Willem van Megen als momber geassisteerd. Zij heeft over haar onmondig kind (Albert Louws), bij haar voornoemde eheman zaliger in echte geprocreerd, tot mombers verzocht Henrick Albers, oom van vaders zijde, en Henrick Egbers, oom van moeders zijde. Beiden zijn in het Gericht gecompareerd en zij hebben deze momberschap aangenomen.
Engeltje speelt de hoofdrol, bovenstaande Engeltien Egberts is dan een dochter van Egbert Hendriks x Aeltien Lubbers. Ook Hendrik Egberts Jonker laat op 18 april 1734 Mastenbroek een dochter Engeltje dopen.

Misschien is het aannemelijk dat Hendrik Egberts (overleden voor april 1674) eerst gehuwd was met Engeltje NN en daarna met Trijntje Jans.

Harm

Plaats reactie