Zoekkracht gezocht: Teunis Hendriks => Hermen Henrik/Hendriks?
- ria van bessen
Klaas Gerrits van 't Ende is
Klaas Gerrits van 't Ende is de zoon van deze01-09-1775 / 28-08-1775 Klaas z.v. Gerrit Klaassen en Gerridina Seine op de stadsmars -getuige Wichertje Nieuwkamp vrouw van Willem Antony, in Ittersumnog een doop gevonden10-11-1776 09-11-1776 Seine z.v. Gerrit Klasen en Gerridina Seine op de stadsmars - Hermina Seine vrouw van Rutger Jan Disselhof, in IttersumVoor 1775 geen dopen gevonden en dacht ik 'even' de huwelijken door te nemen, nog geen huwelijk van hen gevonden maar ...wat dacht je ...vind ik dit..Jan Derks op de Nieustad daghuurderWilhelmina Gerrits wed. van Geerlig Gerrits voor de Camperpoort spinster29 mei 1775 getr.ZG Teunis Alberts voor de DiezerpoortHG Geesjen Gerrits wed. van Hendk. Seine in Assendorpzij is die andere Willemina Gerrits op de Bothof... ik schreef al eerder dat zij vertrokken waren vanuit de Bothof volgens het inwonersregister. En dat blijkt nu.Afvoeren ... ja toch?
-
Janny Lalkens
Ja, jammer genoeg wel
Ja, jammer genoeg wel afvoeren, want dat vertrek was veel vroeger dan dat getuige zijn in de jaren 1797-1803. En die "getuige Willemina Gerrits" woonde in 1797 wél op de Bothof.De Bothof had tijdens de VOT 1748 14 huizen, waar dan wel ook nog inwoning kon zijn, dus meer dan 14 gezinnen of delen van gezinnen. ( extra er bij in: weduwe met 1 kind bijv.)
-
Janny Lalkens
Bericht 2.
Bericht 2.1. Wittenbeld/Wittenberg. Bij die Van 't Ende's hadden we vanmiddag Wittenbeld erbij en bij die Teunis Hulsbergen kwamen we Wittenberg tegen. Dat is duidelijk wat anders? 't Zijn wel allebei bobbels.Die Teunis Hulsbergen stierf als 75 -jarige, jaren na het 2e huwelijk van onze Janna Jans, dus die kan echt geschrapt worden. Was ook al gebeurd trouwens.2. Die Hendrik Reijne en gezin was 13-6- om 14:44 uur gepost door Jan Willem: waarom was deze Teunis uit dat gezin het ook al weer niet of moeten we daar nog eens naar kijken?3. Dat geldt helemaal voor die Teunis * 10-1-1768 NG gedoopt , zoon van Hendrik Kloeke X Margrita Udink uit de stad Zwolle.Die hebben we zonder argumenten opzij geschoven. Niet dat ik het een geweldige kanshebber vind, maar van Teunis Hendriks X Janna Jans stond er toch bij beiden bij hun huwelijk, dat ze dienend in Diese waren? Janna komt als dochter van Jan Keiser uit Assendorp, waarom kan Teunis dan niet ergens midden in de stad geboren zijn? Misschien is er met Udink ooit nog wel eens iets te vinden.( Heb net vanmiddag leuke leesboeken gehaald, ik sta nu even in de pauzestand.) Die Kloeke en Udink hadden meen ik op 12-10-1777 nog een dochter Geertje laten dopen.
- ria van bessen
Klaas Gerrits van 't Ende -
Klaas Gerrits van 't Ende - getraceerd, levert niets op tbv Teunis Hendriksdit zijn zijn oudersGerrit Klaassens [van ’t Ende] jm op de Zwolse Markt bouwman is gehuwd Zwolle 10/16 oct. 1774 met Gerridina Seijne jd te Wijtmen boerenwerk doende. ZG Klaas Jansen op de stadsmars. HG Lubbigen Tenthof laast wed. Gerrit Hermen Lindhorst - vader van de bruidegom - moeder van de bruijdKlaas Jansen is de vader van Gerrit Klaassensen Gerrediena is de dochter van Seijne 1749-05-31 - Gerrit Hermen Gerrit Lindhorst, j.m. te Lente, met Lubbegien Gerrits, wed. van Zeine Jansen, te Zoersel - de proclam. gaan mede tot Heino - de erfuitinge moet blijken; is getoont - sijn alhier getrouwt den 22 Junij 1749 - Z.G. Assien Gerrits Linthorst, H.G. Grietien Wemmering - Ondertr./tr. Zwolle, RBSO 732, f133Ouders van Hendrik Gerrits van Berkum zijn Gerrit Egberts en Dirkje Klaasens,Gerrit Klaassens en Dirkje Klaassens, broer en zus en kinderen van KLaas Jans.Is daarom de kleinzoon [lees Klaas Gerrits van 't Ende] van Klaas Jans voogd over het kind Gerrit Hendriks van Berkum
-
Janny Lalkens
Dat denk ik wel. En die
Dat denk ik wel. En die Zwolse Markt is denk ik de Zwolse Mars in de stadsvrijheid, want daar boerden de Van 't Ende's eerst en toen ging er eentje naar de boerderij achter de Belten, op de grens Schelle met Spoolde. Die boerderij grensde aan de boerderij waar weduwe Gerritdina Aalber(t)s woonde, met vrij veel kinderen, want ze werd stiefmoeder van een tweeling van 14 en er was nog een dochtertje van 11 en eentje jonger. Het waren haar 4 achternichtjes. Van de totaal 16 kinderen ( behalve dat Van 't Ende dochtertje) stierf ongeveer de helft jong. In 1866 3 kinderen. Toen was er weer cholera of zo iets. Heel triest allemaal.Gerritdina trouwde toen ze net 19 was, 3 weken of zo. Ik meende dat ze 18 jaar was. Dat Van 't Ende dochtertje trouwde later met Gerrit Jan van Ittersum, een timmerman.Familie Linthorst zat op de grens van Schelle en ik meen in Heino ook? En ik geloof, dat ik ze ook in Diese vorige week al tegen kwam. Bij die Linthorsten zijn ook wel ORA akten.
- ria van bessen
Kloekke is afgevoerd vanwege
Kloekke is afgevoerd vanwege de doopdatum die te laat is voor 'onze' Teunis.en Hendrik van Reijne vanwege zijn achternaam omdat dat geen patroniem lijkt. Dat zowel Teunis als Janna van de Dieze komen, zegt in Zwolle helaas niet zoveel. Het kan wel waar zijn maar ook niet, ik ben veel te vaak tegengekomen dat het niet klopt. Wat ik nog steeds vreemd vind is, dat de twee kinderen van Teunis Hendriks [of de zwager] niet bij elkaar getuigen als ze huwen. Bovendien is het patroniem van het ene kind Hendriks en van het andere Teunis. Het ene kind is een dochter, de andere een zoon.Wat ook opvalt. Moeder Janna Keijser laat wel de verkeerde naam van haar moeder veranderen wanneer ze hertrouwt, maar het patroniem van haar ene kind is dus niet correct en dat is zo gebleven. De zoektocht is ingewikkeld, maar er zijn ook vragen na 1811.De ene voogd over de kinderen van Hendrik Gerrits wordt wel genoemd en de andere wordt vergeten. Gerredina moet een broer hebben - hij getuigt bij haar huwelijk. De getuigen bij de dopen zijn allemaal getraceerd als familie, zowel bij Teunis Hendriks als bij Janna haar familie.Derkje is getuige bij Gerrediena en andersom.Als ik meer namen was tegengekomen [zoals die ene voogd NN] dan was het wel opgelost en hadden we wellicht kunnen vaststellen dat er een lijn loopt via deze dames Gerrits naar Dalfsen en dan naar Teunis Hendriks.Zijn ouders zouden dan kunnen zijn: Hendrik Teunis x met NN DerksOf niet, dat had ook gekund. Dan kun je afvoeren. We hebben nog steeds die Willemina die met de wedr. Engbert Hendriks trouwt.Teunis en Engbert hebben iig hetzelfde patroniem.
-
Janny Lalkens
Dus op zoek naar de geboorte
Dus op zoek naar de geboorte van E(n)gbert Hendriks.Ik zal alles over hem weer even gaan lezen.En het overlijden van zijn eerste vrouw Maria van Rijssen heb ik nog steeds niet gevonden. Tenminste niet onder die naam. Toen hij trouwde woonde Engbert in de Vegtstraat. Ik heb de laatste dagen heel veel mensen uit de Vegtstraat genoteerd zien staan in het begraafboek van Bergklooster.In begraafboek Zwolle staat ook geen Maria van Rijssen. En ze zou op de begraafplaats van het Buitengasthuis/Heilig Kruis begraven kunnen zijn, maar dat begint te laat als bron. Bovendien begraaft de Vegtstraat meest op Bergklooster. Dus de enige die in aanmerking komt, wat past in de tijd tussen de geboorte van het tweede kind dat ook weer Willem heet en het hertrouwen van Engbert Hendriks met Willemina Gerrits is die Keizerinne.Nu had Assendorp de Graaf, Oldeneel de Prins, Assendorp had meen ik ook de Koning en de Koninginne. Misschien toch meestal bijnamen voor hooghartige mensen! In die tijd van de Keizerinne werd ook de vrouw van de Smagdlap begraven. En in Genne was de Brij eter. In Oldeneel nog De Springer.Nog even een aanvulling Keiser: Er was nog een soldaat Jan van Rijssen met Catrina Keisers getrouwd volgens de VOT 1748. Zij woonden voor de Diezerpoort. En Gerhardus Keiser staat als nr. 894 met zijn gezin in de Vegtstraat wonend in de VOT 1748.Maar nu dus eerst de doop van Engbert Hendriks, die op een bepaald momnet in zijn leven in de Vegtstraat woont en later toch met Willemina op de Bothof? Want anders hebben we de goede Willemina niet.Aanvulling : En misschien anders die Maria van Rijssen nog eens wat beter bekijken: wanneer geboren, wat voor beroep had zij of hadden haar ouders, waar woonden ze? Niet dat ze heel belangrijk is om Teunis zijn ouders te vinden ( familie of zo) , maar om te zien uit wat voor milieu ze kwam.
Hendrik, een zoon van Engbert
Hendrik, een zoon van Engbert Hendriks (vd Wetering) en Maria van Rijssen hertrouwt in 1815 in Zwolle.Bij de huwelijksbijlagen een verklaring dat zijn grootouders en moeder voor vele jaren zijn overleden en begraven op het Bergklooster.Hij hertrouwt nogmaals in 1819 in Zwolle. Nu zitten er in de huwelijksbijlagen wel veel akten van begraven van grootouders?Engbert Hendriks is trouwens overleden 14-08-1812 op 84-jarige leeftijd.Huwelijk 1815:https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/T ... ksbijlagen 1815:https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/T ... 01Huwelijk 1819:https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/T ... ksbijlagen 1819:https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/T ... 1029167301
-
JanWillemDol
Als Engbert Hendriks
Als Engbert Hendriks overleden is op 14-08-1812 op 84-jarige leeftijd is hij misschien één van deze:02-09-1728 Engbert - Jan Henrik Vredeveld Gesina Bronshoven14-07-1729 Engbertus - Hendrik van der Eese Reintie van Eerde21-09-1730 Engbert - Hendrik Gerrits Janna van der Sel06-07-1732 Engbert - Henrik Jansz Henrina Gerrits Maria van Rijssen (hadden we die al?):14-06-1731 Maria- Willem van Rijssen Geesjen Jans
- ria van bessen
Dank je wel Carolina, heel
Dank je wel Carolina, heel tof van je!Scheelt ook een hoop zoekwerk en dat is ook heel fijn!**Ik heb alles bekeken en voor zover ik het kan inschatten, is Egbert Hendriks de vader van Hendrik Gerrits de Jutte uit de Vegtstraat en is zijn moeder Hendrikje Coenders.Maria van Rijssen is een dochter van Willem van Rijssen. Getuigen Hendrik Speek, Gerrit Engberts, Arend Hendriks en Arnoldus Platel [andere akte Plattel overleden ouders en grootouders waarvan geen akte is te bekomen] en getuige Hendrik van Dijk [genoemd bij de huw.akte 1815] Hendrik Hendriks van de Wetering z.v. Egbert Hendriks en Maria van Rijssenged. 14-11-11757 touwslager wedr. van Gerredina Zuidbergh huwt Hermina d.v. Berent Jans en Elisabeth Hendriks – zij heet later van den Bos Vader Egbert Hendriks is overleden 14 aug. 1812 - Agnietenklooster[Stief] moeder 28 oktober 1794 Getuigen 2e huwelijk Albert van den Heuvel, Hendrik Jan van Dijk, Gerrit Egberts, Christiaan Peters 2e huwelijk met Cornelia Jansen ged. Zwolle 5 febr. 1764 d.v. Hendrik Jansen en Hendrikjen Coender? 10 stukken bijlage huwelijk 1819begint nr 3811e overl.akte Hermina van den Bos vrouw van Henderik van de Weterik op 5-3-18162e overl.akte Egbert Hendriks dd 14 aug. 18123e overl.akte vrouw van Egbert Hendriks dd 28-10-17944e overl. Hendrik [Jans] van Regteren 7 sept 17905e wed. H. van regteren 5 mrt 17936e Hendrik Gerrits de Jutte uit de Vegtstraat 5 aug 17857e de wed. van Hendrik Gerrits 15 maart 17968e Willem van Rijssen begraven 16 mrt 17799e Geesjen Vakkers begraven 16 sept 178410e Engbert Hendriks van de Wetering en Cornelia Jansen getekend 16-12-1819 2x gefotografeerd