Genealogie Van Dam Zwollerkerspel

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

bericht 3

Bericht door ria van bessen » 11 dec 2018, 23:15

bericht 3In het Hoofdgeld register van 1764 wordt een Berent Neuteboom vermeld onder Westenholte/Voorst -  in 1767 Berent van den Dam, geen Berent Neuteboom meer. Daarnaast onder Westenholte/Voorst nog een Berent Bijvank die zowel in 1764 als in 1767 genoemd wordt. In 1764 wordt in Spoolde een Berent Lode vermeld, die  in 1767 niet meer wordt genoemd, er is verder helemaal geen Berent in SpooldeEn een Berent Hendriks die zowel in 1764 als in 1767 genoemd wordt als wonende aan de N.W. Noordeinde*Wist jij dat Aaltje Teunis en haar 2e man nog een kind hebben laten dopen?Hoornsteeg 24 nov 1771 een zoon Bernardus. Patr. Joanna Willems.

damvanmj

Jij zegt:

Bericht door damvanmj » 12 dec 2018, 11:58

Jij zegt:Albert kan mijn inziens wel getrouwde dochters hebben in 1697 en 1700 én nog in 1705 nog 2 onmondige kinderen. Maar kennelijk zijn de dochters dus al getrouwd voor die datum en is er geen voogdijakte te vinden.Ik denk: dan moeten die uit een eerder huwelijk zijn omdat het huwelijk van Albert met Henrikjen Jans in 1686 plaats heeft. En dan zou Hendrik (vader van Berend) ook uit dat eerste huwelijk kunnen zijn ????

damvanmj

Al die Berents in Voorts

Bericht door damvanmj » 12 dec 2018, 12:08

Al die Berents in Voorts/Westenholte en Spoolde, daar kom ik niet meer uit. In de voogdijregeling van Berend dd 6 okt 1770 staat idd dat Berend in Westenholte woonde.Dat 2e huwelijk van Aaltjen Teunis had ik niet. 

damvanmj

Zou er nog een verband zijn

Bericht door damvanmj » 12 dec 2018, 13:57

Zou er nog een verband zijn van deze Aaltjen Geerts van Hessum op den Rouwenkamp (in 1680 x Hendrik Jansen uit Lenthe) met Hendrik Gerrits in 1683 wonende op (Groot?) Scherpenzeel. Hendrik Gerrits was gehuwd met Marrigjen Lucas v/d Rankenberg. Die Rankenbergs waren vlg mij allemaal RK. Die waren in/na 1900 onze buren in Hattemerbroek.En Albert Henrix kwam uit Hessum, maar heeft later ook op Scherpenseel gewoond en daarna zijn dochter met Willem Cornelis Averenk.Zou dan Hendrik Gerrits de vader van Albert Henrix en Aaltjen Geerts zijn ?????Zou er een verband zijn tussen de bewoners van Hessum (Rouwenkamp) en (Groot) Scherpenzeel?

ria van bessen

Hendrik Gerrits [=Zwakenberg]

Bericht door ria van bessen » 12 dec 2018, 23:31

Hendrik Gerrits [=Zwakenberg] op Scherpenzeel x Merrichjen Lucas hebben als zonen; Gerrit Hendriks, Albert Hendriks, Teunis Hendriks en nog een dochter Machteld Hendriks.Machteld is 1e x gehuwd met de wedr. Clenis / Cornelis Gerrits op de Haar. Uit dit huwelijk 3 kinderen Josina, Hendrik en Hilligjen. Zij huwt 2e x Hendrik Herms - uit dit huwelijk een zoon Hermen,voogd Teunis Hendriks Zwakenberg.Als Machteld voor de 3e x met Jan Jansen trouwt dan is voogd Albert Hendrix op Duijre volgens f172 dd 16-02-1683. Uit het 3e huwelijk een dochter Maria Jans, die met de wedr. Jan Beekman trouwt.En Jan Beekman is weer weduwnaar van Swane Alberts, zij huwt als jd van Olst.De Zwakenberg was gelegen in Wengelo [Wijhe]. Albert Hendriks krijgt volgens de erfuiting 4 morgen land in 't Wengeler Zant gelegen in het kerspel van Wijhe in de buurtschap Wengelo. Gerrit Hendriks krijgt het Broungeurtje gelegen in Wijhe met een stukje land genaamd het Maagjen gelegen in Olst en daarvoor moet hij 100 daalder inbrengen. Clenis Gerrits krijgt de Kerckenkamp gelegen in Wengelo en nog 1 morgen gelegen in het voornoemde Sant en Teunis Hendriks krijgt de Zwakenberg met een morgen land genaamd het Bloemdaals campje gelegen in Wengelo.Teunis Hendriks Zwakenberg prelateert op 9 jan 1722 aan zijn neef Jan Alberts Swakenberg de halve Swakenberg en het Bloemendals kampje, wat tezamen wordt gebruikt door Derk Stevens. Helaas geen verdere namen van erfgenamen.Er is in 1712 ook een Swakenberg in Duur. Er is een groot en klein Scherpenzeel. En in Duur een erve groot Scherpenzeel of den Kolk - meijer Teunis Jans x  Janna Berents [ circa 1716] met [ 1e man] Teunis Jans x 2e man Marten Cornelis. Later meer..     

damvanmj

Dag Ria,

Bericht door damvanmj » 13 dec 2018, 13:15

Dag Ria,Dit is allemaal heel interessant en kan nog alle kanten uit. Ik ben heel benieuwd.En wat was je nog laat voor mij bezig .......Ik heb nog oude berichten van jou nagekeken. Van 31 juli 2011 bericht no 10:Een Albert Hendriks is de zoon van Hendrik Gerrits op Scherpenzeel uit Wijhe.Deze Albert woont in 1683 in Duur vlg de voogdijstelling van zijn schoonzus ......enzWillem Cornelis .....................zus Gesina x Jan de Grave.Willem Cornelis op de Hoff in Duur, gekocht van Albert Arents op de Dam ........En bericht no 8:Willem Cornelis op Scherpenzeel is de enige en universele erfgenaam van Jan Derks van der Linde alias de Grave in Duur.Ik ben benieuwd of jij nog meer kunt vinden.Bedankt, Martijn

ria van bessen

Ik heb de gegevens geplaatst

Bericht door ria van bessen » 13 dec 2018, 22:36

Ik heb de gegevens geplaatst om je te laten zien hoe de afstamming verloopt van Hendrik Gerrits Zwakenberg op Scherpenzeel.Wie de 1e vrouw zou zijn van Albert Hendriks, zijn zoon, is me niet bekend.En dat er een link zou zijn met Hessum ook niet. **Wat me al eerder opviel en nu toch eens benoem ..  is de "foute" vernoeming van de kinderen van  Berent Hendriks en Aaltje Teunisz. Haar ouders worden niet vernoemd, dus de zijne ook niet?Waarom wel een Gerrediena [Diena] en geen Allegonda, en waarom een Maria ?Jan als zoon, maar geen Teunis. Wel weer een Albert Jan. Kan het mogelijk zijn dat Berent Hendriks geen zoon is van een Hendrik maar van een Jan ?, en dan zou hij Berent Hendrikus als voornaam hebben? In de NG ondertrouw huwt hij als Barent ten Dam. In het RK trouwboek is het dan Henriks Tedam -  bij de doop Albert Jan heet de vader Berend Hendriks, [moeder trouwens Altien JANS]... en verder wordt van Dam en ten Dam gebruikt.Ook Janna ten Dam, en Gerrit van Dam.

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 14 dec 2018, 12:38

bericht 2Martijn, het huwelijk wat je aanhaalde 1686 betr. Albert Hendriks met Hendrikje Jansen..  zij zijn niet het echtpaar Albert Hendriks op Scherpenzeel en Hendrikje Jansen. Deze Albert huwt als jongeman en hij komt van Hessum en Hendrikje komt van van Heemse. Dit echtpaar laat een dochter Gesina dopen 1689, Hendrik in 1690, Jan in 1692 Het is bewezen dat Albert Hendriks [dus Scherpenzeel] de zoon is van Hendrik Gerrits én dat zijn vrouw Hendrikje Jans de dochter is van Jan Zuidberg te Wijhe. Zij hebben dan kinderen uit één huwelijk, en zijn hun laatste 2 kinderen nog onmondig in 1705 en de rest niet. Die 'rest' bestaat voor zover bekend uit 3 dochters; Maria, Geesjen en Swane.Als Berent de kleinzoon van deze Albert is,  dan moet zijn vader Hendrik Alberts heten [of Jan Alberts - zie mijn vorig bericht] en zijn moeder iets van Berentien of haar patroniem is Berents én hoort bij haar de toevoeging Tendam of van Dam en de voornaam Gerrediena of Diena.Anders zie ik niet hoe de familieverhouding is, uitgaande van het feit dan Derk Willems Scherpenzeel [z.v. Willem Cornelis Overenk, alias Willem Cornelis Scherpenzeel] als huwelijksgetuige familie zou zijn van Berent Hendriks Tendam/van Dam 

damvanmj

Ria, ik vind het verwarrend

Bericht door damvanmj » 14 dec 2018, 15:21

Ria, ik vind het verwarrend omdat 2x een Albert Hendriks huwt met een Hendrikje Jansen en die van het huwelijk in 1686 (ook) uit Hessen kwam. Maar ben blij dat jij het overzicht nog hebt. Bertr de doopnamen van Berend, ik moet zeggen dat mij dat ook al was opgevallen. Verklaringen die ik kon bedenken waren:- tussen het huwelijk van Berend in 1751 en de geboorte van ("zijn 3e kind") Albert Jan in 1763 liggen 11 jaar. In die tijd kunnen zeker 5 tot 6 kinderen zijn geboren, waarvan er maar 2 (Jan en Gerridina) in leven zijn gebleven. Bij die overledenen kunnen de ontbrekende namen ook zitten.- Gerridina zal naar zijn broer Gerrit zijn, Albert kan naar zijn opa en Jan en Joanna en Maria komen bij de Van Ammervelds voor (broers en zussen van Aaltje).- Als Hendrik Alberts een broer van Maria, Geesje, Swane en Maria is, dan is hij het ook van Jan. Maar ik weet het ook niet. Het zijn allemaal namen die je in die tijd in bijna elke familie tegen kwam.Wat ik ook altijd vreemd heb gevonden is dat bij de voogdijstelling en erfuiting op 6 okt 1770 Jannes Alberts Bouwhuis van het Kampereiland (geb. 9-4-1729) opduikt. Die moet dus ook familie zijn? Een neef van Berend? Wel ongeveer even oud. (Zijn ouders Alberti Jansen en Gertrudis Velthuis had je mij gestuurd.)Maar misschien kunnen we (jij) dit nooit oplossen. Dat is dan echt geen probleem. Eerlijk gezegd had ik mij hier 4 jaar geleden al bij neergelegd. Als jij het nog leuk vindt dan stel ik dat natuurlijk heel erg op prijs en ben jou daarvoor zeer dankbaar. Voorop moet staan dat jij dit nog leuk vindt om hierin nog verder te zoeken. En er de tijd voor hebt. Dat weet ik natuurlijk niet. Je hebt al zo veel voor mij gedaan. (Ik hoop dat je mij goed begrijpt).Vriendelijke groet,Martijn

ria van bessen

Het is voor mij helemaal geen

Bericht door ria van bessen » 14 dec 2018, 19:54

Het is voor mij helemaal geen probleem hoor om nog eens alles na te lopen. Ik heb nu meer gegevens om in te zoeken dan 4 jaar geleden. Er kan me dus iets nieuws opvallen, een kleine aanwijzing.Bij het zoeken zijn me inmiddels al wat andere lijntjes duidelijk geworden die o.a. de Ammervelts betreffen, maar wat dus ook kan gebeuren t.a.v. Berent Hendriks. Al zal het maar via zijn kinderen zijn of de Ammervelts.Dus voel je niet bezwaard en voel je ook niet verplicht om me steeds te antwoorden, mag wel, maar dat is echt niet nodig.Ik post hier gewoon door, omdat ook anderen meelezen en er misschien ook belang bij hebben.  

Plaats reactie