Johanna Wieten, een mysterie?
- ria van bessen
Joop bedankt voor de
Joop bedankt voor de aanvulling, dat maakt het wat overzichtelijker voor mij.Tot nu toe kan ik in Raalte maar één echtpaar koppelen aan een Janna.En misschien ook een verklaring geven waarom er geen familie van Janna voogd werd. En dat zou dan te maken kunnen hebben met de religie... Jan Everts Wijten en Maria Hendriks krijgen een dochter JannaJanna 1761 d.v. Jan Everts 12 20 mdr. Maria Hendriksinwonende op het Wijten in Linderte 350/034 Dan daarna deze dopen *Maria 1777 d.v. Jan Everts Wijten 03 28 mdr. Maria Mannes op het Roesscher in Linderte350/059 Everdina 1780 d.v. Jan Wijten 03 03 mdr. Maria Banderd aan het Roeschars te Linderte350/064 f506 - Raalte, 25 apr 1774 - L.J. Walraven, JUDr en Scholtus van Raalte.Keurnoten Hermen Bloeme en Gerrit Gravelman.In het Gericht zijn verschenen Hermen Beusink en Tonia Fakkers, ehelieden, marito tutore. Welke verklaarden voor een wel betaalde somma van penningen hun ten genoegen voldaan en betaald te hebben verkocht, gecedeerd en overgedragen, zulks doende krachtens dezes, aan Jan Evertsen en Maria Mannessen, ehelieden, hun eigendommelijke katerstede 't Rouschers genaamd, gelegen in de boerschap Linderte [in het] kerspel Raalte, zo en in diervoegen als zij deze in eigendom bezitten, met zijn lusten en lasten. f507 - Raalte, 25 apr 1774 - L.J. Walraven, JUDr en Scholtus van Raalte.Keurnoten Hermen Bloeme en Gerrit Gravelman.In het Gericht zijn verschenen Jan Evertsen Rouscher en Maria Mannessen, ehelieden, marito tutore ... etc. 443 - Raalte, 7 nov 1787 - L.J. Walraven, JUDr en Scholtus van Raalte.Keurnoten Mannes Bois en Jacob Rabert.In het Gericht zijn verschenen Jan Wijten en Maria Bendert, ehelieden, marito tutore. Welke verklaarden wegens opgenomen en ten genoegen ontvangen penningen schuldig te zijn aan [zij hebben een hypotheek verkregen van] Willem Derk Helderman of de wettige houders dezes een kapitale somma van 150 gulden f541 - Raalte, 21 dec 1789 - L.J. Walraven, JUDr en Scholtus van Raalte.Keurnoten Mannes Bois en Hendrik Heilersich.In het Gericht zijn verschenen Jan Wijten en Maria Benter, ehelieden, marito tutore. f151v - Raalte, 8 juli 1799 - Ik Herm. de Greef, Verwalter Scholtus vanRaalte.Keurnoten J. Walraven en B.H. Steegeman.In het Gericht zijn verschenen Jan Roerscher [= Roescher] en Maria Mannessen, ehelieden, marito tutore, ter ener zijde, en Willem Gerritsen Velthuijs en zijn bruid Maria Jansen Roescher, sponse tutore, ter anderer zijde. Welke verklaarden met elkaar dit navolgende minzaam contract te hebben ingegaan ... * en in deze akte is er sprake van een gehuwde dochter Janna die alsnog 10 guldens krijgt.aan "haar" gehuwde dochter met name Janna de somma van 10 gulden, en aan "hare" onmondige dochter met name Everdina de somma van 20 gulden en 20 pond goede ganzeveren, En het aparte is dat zowel Everdiena als Maria beiden katholiek huwen..! terwijl ze NG zijn gedoopt Jouw Janna Wietten is NG gedoopt en NG gehuwd.Als Antony de Vries geen familie is, dan zou deze geschiedenis de verklaring kunnen zijn dat er dus geen voogd gesteld is van Moederszijde.Er is geen andere Janna als gedoopt te vinden in het doopboek van Raalte die in aanmerking komt als dochter van Jan Everts.Het is ook opvallend dat Jan Everts en Maria Mannessen hun 1e dochter Maria hebben genoemd... de moeder van Janna heet ook Maria maar heeft het patroniem Hendriks.Er is een Hendrik Wijten in Heeten. Verder niet uitgezocht.Willem Gerrits Velthuis heet later Roesscher VOT 1811Linderte 28 Routscher Willem bouwman 51 M 1760 G Velthuis Hutten T beiden Hellendoorn bouwmanLinderte 28 Jans Maria 34 V apr 1777 Jan Wieten Benters M vader Linderte bouwmanLinderte 28 Benters Maria 78 V 1733 H Benters Maria beiden Hellendoorn bouwman Huwelijk van Everdiena9na Junji 1800 - Rudolphus Nijenkamp, viduus Susanna Richardi, et Everardina Joannis van het Roesgers. Testibus vidua Swiersen et Henrica Uwland - op den Nijenkamp - Lenderte. M.a.w. Janna was dus de enige dochter van Jan Everts en Maria Hendriks.Jan Everts Wijten trouwt 2e Maria Hermens Benter - en de laatste is RK..van origine, toch worden de 2 dochters Maria en Everdina NG gedoopt en huwen later ... RKMocht Antoni de Vries [ in de verte] toch familie zijn en zijn uitgekozen van de religie zou er een link moeten zijn tussen zijn familie en Jan Everts... Latere aanvulling:Ik heb via de verpondingen de aantekening gevonden.Verpondingsnummer* 304Kadastraal nummer 1031Straatnaam Turfstraat (Turfstraat)Datering akte 26-10-1799ObjectHuisnaamVerkoper Albertus Sleyster X Anna Maria MeyerKoper Pieter Johannes SleysterHypotheeknemerHypotheekgeverBelending 1 Caldenbach, ArnoldusBelending 2 Dijkman, Herm.BronOpmerkingen Belast met waterloop van huis van Johannes Wegenhuizen * Wellicht dat de akte meer gegevens verstrekt, of dit een overdracht is vanwege de verzorging van zijn vader en moeder?Omdat hier geen hypotheek wordt afgesloten, krijg ik nl. die indruk. Aanvulling 2Ik zal kijken of er in Hellendoorn een NG huwelijk is te vinden van Jan Everts.Ik vermoed dat Maria Hermens Benter uit Hellendoorn komt.
-
JoopSleijster
Dag Ria,
Dag Ria, Geweldig, wat een knap werk.Ik moest het wel even 3x lezen voordat ik het helemaal snapte. Zelf heb ik natuurlijk ook al in „raalte_index_ref-dopen-1745-1811” op www.vpnd.nl gezocht. Daar had ik 2x een Janna gevonden: De eerste is degene die jij hebt uitgewerkt en lijkt mij ook een heel logische oplossing: 20-12-1761 d: Janna v: Jan Everts m: Maria Hendriks brt: inwonende op het Wijten in Linderte28-03-1777 d: Maria v: Jan Everts Wijten m: Maria Mannes brt: op het Roesscher in Linderte03-03-1780 d: Everdina v: Jan Wijten m: Maria Banderd brt: aan het Roeschars te Linderte Maar ik had ook nog een Janna gevonden, is dit ook mogelijk, minder waarschijnlijk, of niet mogelijk?Ik vraag dit toch nog omdat jij dit ongetwijfeld ook hebt gevonden. 30-11-1760 d: Maria v: Gerrit Everts m: Mette Lamberts brt: aan Wijten te Linderte01-09-1762 d: Janna v: Gerrit Everts m: Mette Lamberts brt: aan Wijten in Linderte14-03-1766 d: Willemina v: Gerrit Everts m: Mette Lamberts brt: aan Wijten in Linderte Verder heb ik nog een paar vraagjes:Pieter Johannes is geboren op 22-10-1769.Als Johanna in 1761 (of 1762) geboren is zit er een leeftijdsverschil van 8 (of 7) jaar tussen.Is dat nieter erg groot, of in die tijd niet zo ongewoon?Tijdens het huwelijk (waarschijnlijk juni 1788) was Pieter Johannes 18 jaar en Johanna 27 (of 26) jaar.Dat is toch (voor die leeftijden) een groot verschil.Volgens het begraafboek van Zutphen is Johanna op 5-5-1805 op 39 jarige leeftijd overleden.Dat zou betekenen dat zij in 1765/1766 geboren moet zijn.Is een fout in het begraafboek (als zij in 1761 geboren is, dan is zij 45 jaar als zij overlijdt) ode mogelijk of zeer onwaarschijnlijk? Zijn er uit die tijd geen NH-trouwboeken van Raalte?Zouden zij ook elders (in het schoutambt Raalte) getrouwd kunnen zijn?Dit omdat in het trouwboek van Laren staat dat zij naar Raalte vertrokken zijn en ik mij afvraag of zij het dorp of het schoutambt bedoelen. Tenslotte:Ik heb de familie Hissink uit Voorst (de moeder van Anthony de Vries) helemaal nageplozen en geen relatie met een Wieten gevonden. Wat niet wil zeggen dat die er niet is. Misschien moest ik op een andere naam zoeken (Roesgers of nog iets anders).Zijn vader komt uit Amsterdam, dus een relatie met de familie van Johanna lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Nogmaals mijn heel erg grote dankZonder dat ik de oplossing heb, is mij toch veel duidelijk geworden.Zelf had ik dit nooit gevonden. Hopelijk vind je nog iets over Janna’s familie.Ik blijf ook zoeken en als ik iets vind laat ik het je weten. Joop Sleijster P.S.Ik heb gezocht bij de huwelijken 17700-1811 Raalte, maar kon de huwelijken van de familie van Johanna hier niet vinden.Ik heb gezocht op: www.genver.nlKies: OverijsselKies: Raalte 1xDTBKies Index trouwen 1700-1811of naar:https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/T ... 1029159101 Pagina 3 t/m 84 Huwelijken 1700-1811 gesorteerd op VoornaamPagina 85 t/m 167 Huwelijken 1700-1811 gesorteerd op Familienaam (Pagina 171 t/m 406 Geboorten 1811-1893 gesorteerd op FamilienaamPagina 410 t/m 616 Overlijden 1811-1891 gesorteerd op FamilienaamPagina 620 t/m 763 Huwelijken 1811-1893 gesorteerd op Familienaam) Zijn zij soms elders getrouwd?Heeft iemand een idee?Joop PS2Ook alle anderen heel erg bedanktJ.
- ria van bessen
Joop,
Joop, Er zijn geen NG huwelijken van Raalte bewaard gebleven behalve een paar jaar 1791-1795, voor deze zoektocht te laat.En de RK huwelijken beginnen ook pas in 1756.Maar dáár kan ik geen huwelijk van Jan Everts en Maria Mannes [Hermens] Benter vinden. Ook geen huwelijk van ene Janna - wel van Maria en Everdiena dus.wel Haarle RK dopen van Benter - van eerdere tijd. Maar wat ik bij elkaar heb gezocht, is geen bewijs dát het zo is.Maar áls het zo zou zijn, dan zou er een verbinding Antony de Vries [of via zijn vrouw] moeten zijn. Er is een enorm tijds-hiaat tussen de doop van Janna en Maria en Everdiena.Ik kan geen voogdijstelling vinden.. en dat is vreemd.Het lijkt wel of Jan Everts Wijten een tijdje ergens anders heeft gewoond... Jan Everts Wijten moet voor 1774 zijn getrouwd, gezien de vermelding van dit echtpaar in de 1e akte die ik je gegeven heb. Ik heb in Wijhe RK gezocht. en in Wijhe NG.Niets.. Maar er zijn vele Wijten - in Ommen zit een Evert Wijten - in Dalfsen een Hendrik Wijten en in Wijhe ... en in Zwollemaar omdat ze van Raalte komt, zal eerst Raalte grondig bekeken moeten worden. De Janna van Gerrit Everts heb ik wel getraceerd. Zij is deze ... Willemina 1786 d.v. Lammert Bartels 04 30 mdr. Janna Wieten 04=29 op het Breembroek in Boetele350/075 VOT 1811Boetele 453 Gerrits Janna 46 V 1765 G Wieten Zondergeld M beiden Linderte bouwerijLinderte 40 Wietten Maria 52 V nov 1759 G Wietten Sondergeld M beiden Linderte bouwlieden
-
JoopSleijster
Dag allemaal,
Dag allemaal, Ik heb heel hard gewerkt om te kijken of ik het een en ander over Janna Evertsz en/ of haar ouders boven tafel kon krijgen. Maar allereerst Ria, mijn dank voor jouw bijdrage. Ik denk dat de kwestie van de voogdij van de kinderen van Pieter Johannes Sleijster en Johanna Wiewtten (zoals P.J. haar noemde} een kwestie is geweest van verschil in geloof tussen Protestant en Katholiek en dat Antony de Vries geen familie is. (Ik heb in elk geval nog geen enkele relatie van zijn moeder of zijn vrouw met de familie van de vader van Johanna kunnen ontdekken.) Maar ik heb ook gezocht of er iets te ontdekken valt over haar ouders.Ik wil jou en alle anderen die mij kunnen of willen helpen iets voorleggen dat ik denk ontdekt te hebben. Van de andere Wietens (21-01-1759 d: Janna v: Gerrit Everts m: Matte Lamberts brt: aan de Wermink te Linderte,30-11-1760 d: Maria v: Gerrit Everts m: Mette Lamberts brt: aan Wijten te Linderte,01-09-1762 d: Janna v: Gerrit Everts m: Mette Lamberts brt: aan Wijten in Linderte,14-03-1766 d: Willemina v: Gerrit Everts m: Mette Lamberts brt: aan Wijten in Linderte.) heb ik een vermelding in het lidmatenboek van de NH kerk in Raalte gevonden, althans dat denk ik:Op www.vpnd.nl - Overijssel, Raalte:Lidmatenboek 1781 - 1792 Pagina 0031784, 10 April Maria Wieten op den Voomberg in LinderteApril 1785 Willemina Gerrits van het Wieten van LinderteJanna Gerrite van het Wieten thans op den Breënbroek in Boetele Ook de Johanna, waarvan ik naar haar huwelijk ik op zoek ben, heb ik denk ik gevonden in het Lidmatenboek van dezelfde kerk:Lidmatenboek 1745 - 1781 deel 2 1756 op PaeschenMaria Hendriks bij van der Linde op de Watering Ik denk dat haar vader en zij dus ook pas veel later de toevoeging Wijten (wat waarschijnlijk als wieten werd uitgesproken) hebben aangenomen, tussen 1761 en 1777(zie de doopboeken:20-12-1761 d: Janna v: Jan Everts m: Maria Hendriks brt: inwonende op het Wijten in Linderte28-03-1777 d: Maria v: Jan Everts Wijten m: Maria Mannes brt: op het Roesscher in Linderte03-03-1780 d: Everdina v: Jan Wijten m: Maria Banderd brt: aan het Roeschars te Linderte Dat bracht mij (waarschijnlijk) op het spoor van haar ouders.In dezelfde doopboeken vond ik: De grootouders van moeders zijde:30-10-1740 d: Willemina v: Henrijk Jansz m: Martha Gerrijts opm: op het Hanen08-02-1738 d: Maria v: Henrijk Jans m: Martha Gerrijts opm: op Hanenbril ******** Maria, Janna’s moeder27-11-1735 z: Gerrijt v: Henrijk Jansz m: Marta Gerrijts opm: op 't Hanen De grootouders van vaders zijde:26-07-1739 z: Jan v: Jan Evert Jansz m: Janna Jans opm:*************************** Jan, Janna’s vader, ik denk dat het eerste deel van zijn voornaam, n.l. Jan, best eens een verschrijving zou kunnen zijn.15-11-1736 d: Maria v: Evert Jans m: Janna Jans opm: bij den Vellenaar13-03-1735 z: Albert v: Evert Jansz m: Janna Jans opm: op den Belt Als dat (zeer waarschijnlijk) zo is, ben ik weer een stapje verder. Zouden jullie hier commentaar op willen geven? Ria,hoewel ik meer Jan Everts heb gevonden (b.v. in Lidmatenboek van Ommen komend uit en ook vermeld inDalfsen), denk ik dat dit de berste optie is.Ik ben het met je eens dat er (als het kan) verder in Raalte gespit moet worde,Ook het gat 1761 - 1777 verdient den ik de aandacht. Ik spit verder, hopelijk jullie ook met mij, Joop Sleijster
- ria van bessen
Joop, het spijt me
Joop, het spijt me maar zowel Maria, als Janna als Willemina zijn de dochter van Gerrit Everts Wietten en Metta ook wel Martha Lambert Zondergeld. Gerrit Mergerink huwt Willemiena Gerrits, deze Gerrit wordt ook wel Wieten genoemd. Hij hertrouwt Hendrika Olthof, Willemina is overleden in 1795. Dit is MariaVOT 1811 Linderte 40 Voomberg Hendrik bouwman 38 M mrt 1773 G Middag Jans H vader Dalfsen bouwliedenLinderte 40 Wietten Maria 52 V nov 1759 G Wietten Sondergeld M beiden Linderte bouwliedenLinderte 40 Vloedgraven Lambert bouwknegt 21 M mei 1790 G Vloedgraven Johanna in leven Linderte bouwliedenLinderte 40 Bartels Willemina 26 V mrt 1785 L Bartels Wietten J vader Tijenraan bouwlieden Dit is JannaWillemina 1786 d.v. Lammert Bartels 04 30 mdr. Janna Wieten 04=29 op het Breembroek in Boetele350/075 VOT 1811Boetele 453 Gerrits Janna 46 V 1765 G Wieten Zondergeld M beiden Linderte bouwerij Ik zou graag willen weten waar en wanneer je die Jan Everts uit Ommen hebt gezien in het lidmaatboek.Heb je die gegevens?
- ria van bessen
Joop, er is nog iets vreemds
Joop, er is nog iets vreemds Volgens het begraafboek van Raalte23 juni 1796 - Jan Wijtens Evert in Linderte f - - - en het contract tussen Jan Roesscher en vrouw en dochter is van 1799 f151v - Raalte, 8 juli 1799 - Ik Herm. de Greef, Verwalter Scholtus vanRaalte.Keurnoten J. Walraven en B.H. Steegeman.In het Gericht zijn verschenen Jan Roerscher [= Roescher] en Maria Mannessen, ehelieden, marito tutore, ter ener zijde, en Willem Gerritsen Velthuijs en zijn bruid Maria Jansen Roescher, sponse tutore, ter anderer zijde. Welke verklaarden met elkaar dit navolgende minzaam contract te hebben ingegaan op de manier als volgt. Als Jan Everts Wijten niet dezelfde is als Jan Roesscher ...hoe zit dat dan ???
-
JoopSleijster
Ria,
Ria,Jan Everts gevonden in: ommen_transcript_ref-lidmaten-1745-1827 op www.vpnd.nl1755 Jan Evertz van Dalfsenen oplidmaten NG 1741-1746 (72a)http://www.vpnd.nl/bronnen/ov/dalfsen/d ... 1746.pdf14 april 1745 no 75 Jan Everts Ik moet jouw reacties eerst goed bestuderen voordat ik kan reageren, het duizelt mij nu een beetje.Morgen verder. Joop
- ria van bessen
Hoi Joop,
Hoi Joop, Eerst wil ik je waarschuwen om als je eventuele mogelijkheden ziet, deze niet als - en zo zal het wel gebeurd zijn - in te vullen.Je kunt best een hypothese maken, en daarmee naar bewijzen zoeken.Je hebt dus geen bewijs of Wijten wél al als familienaam werd gebruikt of dat het niét zo is. ++++In het lidmaatboek van Raalte wordt een overzicht gegeven van de leden van de kerk.En wordt vermeld in 1745LinderteWijten - Evert WillemsMartha LammertsNiets te vinden van deze Evert Willems .... geen kind, geen akte.
Zou de Jan Everts die later
Zou de Jan Everts die later op het Roescher woont met Maria Benterd, dezelfde kunnen zijn als in onderstaand RK huwelijk?23-10-1769 RaalteJoannes Everardi van den BeltDina Bernardi, vidua op 't RoesgersTestibus Gertrude Rudolphi et Lamberta Wissink-Linderte
- ria van bessen
Hoi Carolina,
Hoi Carolina, Ja, dat heb ik ook gedacht, maarvolgens mij leeft die Dina dan nog ...?Volgens de voogdijakte was zij weduwe van Teunis Teunissen. Raalte1757 10 Junius - Maria F.L. Antonii an Roesgershuijs et Dinae. Levante Joanna Visschers - Linderte. f328 - Raalte, 12 okt 1769 - Verw. Scholtus E. van Ketwich. Keurnoten B. van den Burg en Berent Vasters. Verschenen is Diena Berents, weduwe van Antonij Tonissen Roesger, geassisteerd door haar aanstaande bruidegom Jannis Evers. Zij wil hertrouwen. Tot mombers over haar 2 minderjarige kinderen (Jenneken en Mareija), bij wijlen haar eheman in echte verwekt, worden benoemd Jan van de Smit en Berent Grietjes. Zij nemen de momberschap aan. RK RaalteDie 23 Octobris 1769 - conjuncti sunt Joannes Everardi van den Belt et Dina Bernardi, vidua op 't Roesgers. Testibus Gertrude Rudolphi et Lamberta Wissink - Linderte.dochter JannaDie 5ta Majus 1776 - conjuncti sunt Joannis Joannis van de Kleine Boonschotte [Bonschotte] et Joanna Antonii op 't Roeskers. Testibus Gerardo Belder, Wilhelmina uxore van den Belt - Linderte. En dit is vreemd, geen verklaring voor.... *Maria 1777 d.v. Jan Everts Wijten 03 28 mdr. Maria Mannes op het Roesscher in Linderte350/059 Everdina 1780 d.v. Jan Wijten 03 03 mdr. Maria Banderd aan het Roeschars te Linderte 350/064 Maar het is ook vreemd dat Jan Everts [de vader van Janna ] overlijdt terwijl die Jan Everts x met M. Benter nog leeft.En dat dit stel dus ook nog een dochter Janna heeft, die dan is gehuwd...alhoewel zij weer die Janna de dochter van Teunis kan zijn...Hoe dan ook - als je gelijk hebt, dan zou ergens een huwelijk gevonden moeten worden van Jan van de Belt of Jan Everts of Jan Wijten met Maria Benter, want de Jan Everts van de Belt is RK .