Egbert Egberts van Herfte cq Gerrit Egberts van Herfte
-
Geen idee of het iets
Geen idee of het iets toevoegt, maar dit pluk ik uit de Verponding 1737 Berkum Peopershoek:1. blz. 205 A De Heren van de Geestelijkheid zijn ooit eigenaar geweest van 2 1/2 morgen Broekslagen, die later eigendom zijn van Egbert Timmerman. Misschien zelfs een Egbert Jansen Timmerman, zie 2x zo'n naam in Hoofdgeld 1723?Kan dat de vader zijn van Gerrit Egbers, die in 1750 2 1/2 Broekslagen in Berkum verkoopt? De omvang van het land klopt: 2 1/2 morgen en Broekslagen ook.2. Ooit in bezit van Jan Henriks te Dalfsen: 1 1/2 M. als 1 M. Broekslagen en 1/2 M Maatgraven, later in bezit van Gosen Gerrits te Herfte.3. Egbert Everts te Herfte bezit 1 1/2 M Broekslagen als 1 M. Broekslagen en 1/2 M Maatgraven, later in bezit van Goossen Gerrits. Onder de naam van Aaltje Gerrits te IJsselmuiden zag ik alleen maar in ORA IJsselmuiden op 21-11-1732 een momberstelling voor kinderen van Aaltje Gerrits, die toen overleden was. Als dat wel dezelfde Aaltje Gerrits van Herfte zou zijn als die van de attestatie uit sept. 1731, dan moet ze ergens anders kinderen hebben laten dopen, waarschijnlijk dan met een gezin met kinderen naar IJsselmuiden vertrokken vanuit Zwolle.Dopen en trouwen IJsselmuiden begint pas in 1737. Ik heb beide nagekeken op dopen en trouwen door een Aaltje Gerrits tot eind 1743, niets gevonden.
Heel wat te lezen vanavond en
Heel wat te lezen vanavond en proberen te begrijpen. Het is ook spelen op twee borden. Enerzijds de voorouders van Berendina Egberts van Herfte en anderzijds Gerrit Egberts "van Herfte".Uit de momber verklaring van 1722 blijkt voor de tweede maal dat de familienaam Dillen afkomstig is van de eerste echtgenoot van Lubbegien Jans Dijck. Zoon Egbert Gerrits uit het tweede huwelijk gebruikt zover ik weet alleen het patroniem. Met als enige vermelding (Dil) in een huwelijksbijlage uit 1835. In een eerdere reactie geeft Ria aan dat ze moeilijk kan geloven dan Jan Egberts onroerend goed kan bezitten, door het Faillissement van Egbert Egberts. Dat zou kunnen betekenen dat Jan Egberts een zoon is uit het 2e huwelijk van Egbert Everts, gedoopt op 24 maart 1709.Het testament van 1707. Is Hermen Engberts Bouwmeester een broer van Aaltjen Egberts? En wanneer dat zo is, is het dan ook niet logisch dat de kinderen uit het tweede huwelijk niet worden genoemd.Ondertrouw 7 november 1733, huwelijk 29 november Berent Jans en Aaltie Egbers, S. G. de vader H. G. de moed.2e huwelijk Berent Jansen wed. 21 november 1746. In het hoofdgeldgeld zit in Herfte maar één Egbert, dus onze Egbert is overleden na 1723. Een andere ingeving is dat er in de gemeenschap Herfte niet zoveel ruimte is om een andere vader Egbert te vinden voor onze Gerrit.Derkje Derks is begraven van de armen, betekent dat ze behoorlijk verarmd zijn. In een eerdere reactie wordt aangegeven dat Egberts Egberts vanwege een zwager ? (borg) in financiële problemen, wanneer en welke zwager. Ondertrouw 6 mei 1746 Adolf Klaas weduwnaar op 't Haatland Berentien Ecbers j.d. van Kamperveen Huwelijk 29 mei 1746 in de Buitenkerk.Stiefzoon Hermen gehuwd met Geertrui Peters is een zoon uit het eerste huwelijk van Adolf Klaas met Beeltje Lamberts. Deze familie gebruikt familienaam van der Kamp.De kinderen van Berendina Egberts van Herfte gebruiken de familienaam Boer. Berendina hertrouwd 7 maart 1773 te Kampen met Gerrit Jans Koetze, hieronder de voogdij akteRAK 102 FOLIO: 26 DATUM: 01-03-1773onderwerp Kinderbewijs onroerend goed n.v.t.comparanten Egbers, Berendina Wed. van Adolf Claassen MoederReijnders, Wolter Voogd Adolfs, Hermen Voogdsamenvatting Comparante verklaart voor haar minderjarige kind Grietje als vaders erfdeel te hebben gereserveerd een bedrag van ƒ100 c.g. bij voorrang en dan voor alle kinderen samen, n.l. Claas, Jan, Gerrit, Willemine, Cornelis en Grietje ƒ1000 c.g.; zij belooft te doen wat een goede moeder betaamt, waarmee de voogden instemmenharm
-
Harm, dat er staat "van den
Harm, dat er staat "van den armen" is misleidend. De bewerkers van het begraafboek hebben van f 0:0:0 gemaakt: van den armen, maar in veel gevallen waren het meer eigenlijk juist de bezitters. Het waren mensen uit het gezin van de gerechtigden. Zij, die het recht hadden gratis begraven te worden. 5 buurtschappen hadden samen begraafplaats Bergklooster in beheer en bewoners van de boerderijen waren dan gerechtigd. De meesten tenminste. Je kon je ook inkopen."Morgen" kom ik wel met dat testament van Hermen Engbers Bouwmeester. Het is nu al laat.Wat Gerrit Egberts van Herfte betreft:Vuursteden 1675 geeft onder Herfte een Egbert Geerts, die daar een huis/boerderij bezit en bewoont. Kan dat nog de vader van Gerrit Egberts zijn geweest? Hoofdgeld 1675 geeft bij hem aan: 2 volwassenen boven de 16 of 17 jaar. Een ouder echtpaar met de kinderen al de deur uit? Of nog geen kinderen hebbend? Of nooit gehad?In Vuursteden 1682 komt Egbert Geerts niet meer voor en in Hoofdgeld 1723 staat ook niets wat ergens op lijkt van wat we zoeken.
- ria van bessen
bericht 2
bericht zoveel - gewijzigd berichtDie G.Egberts Polman kan worden geschrapt.Hij is deze, huwt als jm.Den 13 december 1748 Gerrit Egberts j.m. van de Zee-dijk met Magtelt Asjes wedr. uit IJsselmuiden.Valt net buiten de telling van 1748, want daar zit alleen de gezochte Gerrit Egberts. Dan is onze Gerrit dezelfde als onderstaande?Ijsselmuiden Den 31 Oktober 1732
Gerrit Egbers geeft aan de 50ste penning van drie morgen land gelegen in 't Zwijnsleger aangekocht van de heer Lucas Bols voor duizend gulden.
Gerrit Egbers geeft aan de 50ste penning van drie morgen land gelegen in 't Zwijnsleger aangekocht van de heer Lucas Bols voor duizend gulden.
- ria van bessen
bericht 3
bericht 3In een aantal registers van Kampen kom ik Gerrit Egberts tegen als gehuwd met de wed. Jan Dille, maar dit levert verder geen voortgang op betr. zijn afstamming.Ik zag in het doopboek van Ijsselmuiden dat Gerrit Egberts bij de doop van dochter Albertje wél de toevoeging van Herft heeft. Gelukkig zou ik bijna zeggen.Verder is het misschien wel zinvol om die Gerrit Egberts Polman uit te zoeken vanwege het feit dat de grond die in 1750 wordt verkocht ook grond van deze Gerrit kan zijn?Hij huwt nl eind 1748, wordt daarom niet in de VOT 1748 vermeld, maar hij is er wel terdege natuurlijk. Ik meen me ook te herinneren dat er een Pol in Mastenbroek lag, maar dat even uit m'n hoofd.Verder is onze Gerrit nog voogd over het kind van zijn schoonzus.Zwollerkerspel f108 - 28 mei 1744 - Richter Tomas van Muijden. Keurnoten Rijkelt van Raalte en Jan van Willepe. In het Gericht is verschenen Anna Jansen, weduwe van Cornelis Jansen van Spoolde, met Laurens Westerhof als momber geassisteerd. Zij heeft over haar vijf onmondige kinderen (Jan, Aaltjen, Albardina, Henrikjen en Henrikus Cornelissen), bij wijlen haar voorschreven eheman in echte verwekt, tot mombers verzocht en geobtineerd Henrik van den Bos, neef van vaders zijde, en Gerrit Egberts, oom van moeders zijde. Zij zijn daarop persoonlijk in het Gericht verschenen en zij hebben deze momberschap bij handtasting aangenomen.Is Lubbigjebegraven Ijsselmuiden1 feb 1763 ? Lubbigjen Jans, vrouw van Gerrit Egberts En hou ik als bewezen kinderen aan uit het huwelijk Gerrit Egberts en Lubbigje1) Egbert Gerrits (Dil) gehuwd met Jannetjen Gerrits Puttensteinuit dit huwelijk: Aaltje en GerritjeDen 27 juni 1760 Egbert Gerrits j.m. van Oosterholt met Jannitje Gerrits wed. van Wilsem. 2) Hendrik Gerrits Dillen (1) Aaltje Jans Neuteboom (2) Trientje Cornelis Wielink – dochter Marrigje uit 1e huwelijk, 2e huwelijk: Dirkje, Cornelis, Albert en EgbertNg IjsselmuidenDen 31 maart 1764 Hendrik Gerrits j.m. van Oosterholt met Aaltje Jans Neuteboom j.d. van WestenholteZwolle NGHend.k Gerrits j.m. in OosterholtAaltjen Jans Neuteboom j.d. te WestenholteZ:G: Jan Jans in SpooldeH:G: Hendrientje Harmsde geboden moeten mede te IJsselmuijden gaan. Den 21 April 1764 Att: verleent om daar te trouwen3) Alberdijtien gedoopt 29 november 1739 Ijsselmuiden – vader Gerrit Egberts van Herft4) Derk gedoopt 12 juni 1741 Ijsselmuiden Is het zinvol om de voogdijakte 2e huwelijk van Hendrik Gerrits op te zoeken ivb met de voogd van VZ ?
- ria van bessen
Inmiddels de voogdijakte
Inmiddels de voogdijakte gevonden, uit het huwelijk 3 kinderen.En volgens mij ben ik hier al eerder mee bezig geweest, op verzoek van Albert de Leeuw. Vanwege de kantlijn op f41 die voor verwarring zorgde, maar die bij f47 hoort.Maar goed ..Deze voogdijakte levert als voogd op Egbert Gerrits w. te Wilsum oom van Vaderszijde, inmiddels bekend.De andere voogd, aangetrouwde Oom [= dus van Moederszijde] is Werner Harms ... en in zoverre verklaart dit dan wel, dat Werner Harms geen familie is van Hendrik Gerrits is, maar van Aaltje Neuteboom. Er zijn 3 kinderen in 1805Kantlijn f42: IJsselmuiden, 26 jan 1805 ? D.G. Escher, Schout. Keurnoten J. Ridderinkhof en G. Struik.Jan Sijbrands, man van Lubbigjen, en Gerrit Jans en Marrigjen verklaren voor het goed van de moeder volledig te zijn voldaan. Zij bedanken de voogden en quiteren hen.Tot nu toe klopt alles wel, is ook de afstamming van Lubbigjen Jans bekend, maar Gerrit Egberts .... ik heb nog geen lijntje kunnen ontdekken, dan de doop van Gerardus en het huwelijk als jm van Herfte en de aantekening van Herft bij Albertje haar doop.Ook geen overlijden in Ijsselmuiden gevonden van hem.
Ria bedankt dat je wilt
Ria en Janny bedankt dat je willen helpen. In dit stadium kan ik niet veel meer bijdragen. Een verduidelijking van het begraven op Bergklooster voor gerechtigden was ook nieuw voor mij.Wat betekent de plaats bepaling in 't GagelIs er een vermoeden wie de ouders zijn van Egbert Everts. Op generale index vind ik pas een Egbert van een Evert ca. 1640 wat duidelijk te vroeg. Hij zal ongeveer 1660 zijn geboren. Het laatste kind wordt dan geboren wanneer Egbert bijna 50 jaar is.Het testament van Hermen Engbers Bouwmeester Ik heb het dopen van Alberdijtien ook nog even op gezocht en daar staat duidelijk "van Herft". Als ik na de layout kijk denk ik dat deze lijst overgeschreven is van een andere lijst, maar mooi dat deze bewaard is gebleven.Harm
-
Harm, dit is het testament
Harm, dit is het testament waar je naar vroeg:Het is opgemaakt voor Hermen Engberts uit Berkum, maar het zit niet in ORA Zwollerkerspel, maar in Testamenten Zwolle Blz.208De hier genoemde Lubbert en Egbert Egberts zijn kinderen van Hermen zijn broer Egbert Engberts, evenals Aaltje Egberts daar een kind van was. Aaltje, die de moeder is van Dries Driessen en Geesje en Egbert Egberts. Aaltje is in 1707 al overleden, maar haar 3 kinderen krijgen dus een legaat.Hermen Engberts had ook nog een broer Berent Engberts. De broers van Hermen zijn al overleden in 1707. Willem Egberts te Hasselt en Gerrit Egberts in Langenholte zijn ook al overleden. Zij zijn neven/oomzegger van Hermen Engberts. Dus niet alleen van de generatie van Hermen zijn de beide broers overleden, maar ook enkele oomzeggers ( neven en nichten van hem: Aaltje Egberts, Gerrit Egberts, Willem Egberts) zijn al overleden en daarom erven hun kinderen in hun plaats, bijv. Dries Driessen en Geesje en Egbert Egberts.1707 den 13 januari. Erschenen Hermen Engberts, zijnde gaande en staande en gezond van lichaam en verstand en over zijne na te latene goederen willende disponeren, zo heeft hij tot zijn enige en universeele erfgenaamen genomineert en geinstitueert, doende zulks kragt dezes, Lubbert en Egbert Egberts, kinderen van wijlen zijn broeder Egbert Engberts, voor de eene helft, en Aaltje, Engbert, Lubbegien, Grieti en Egbert Berentz, kinderen van wylen zijne broeder Berent Engberts voor de andere halfscheit, zodanig echter, dat de portie van Egbert Egberts na zijn dood zal vererven en versterven op zijn naaste erfgenaamen ab intestato (=zonder testament), zulks dat dezelve van voorsch(reven) zijn portie alleen zal hebben het vrugtgebruik, zonder detractie (=vervreemding) van faleidis (=korting van het vierde gedeelte van de erfenis- dus vrij en onbezwaard) of Trebellianique portie (=het vierde part van een overhands gemaakte erfenis in de boedel).Legaterende aan Dries Driesschen en Geesje en Egbert Egberts, nagelaaten kinderen van Aaltje Egberts te Herften, te zaamen een somme van honderd Car(olus) guldens.Aan de drie kinderen van Willem Egberts tot Hasselt, waarover Claas Rouwers-oort Grootvader is, te zaamen ook honderd gls. Aan de vier kinderen van Claas Bos te Strökkel in ’t Karspel van Hasselt woonende, te zaamen twee honders gls en daarenboven ’t linnen en wullen tot testators lyf gehoorende nevens een bedde en een kaste. Aan het dogtertje van Gerrijt Egberts te Langenholte drie en dertig gls. Aan Berent Maat, voerman tot Hasselt honders Car. Gls. Aan Lubbert Derksz te Dieze honderd gls. Aan Egbert Berents te Berkum insgelijks honderd gls en aan ’t Weeshuis dezer stad twintig Car. gls. Begeerende, dat deze zijne dispositie, ’t zij als testament, codicil, gifte ter zaake des doods of zo als enigtsints na regt zal kunnen bestaan, moge nagekoomen worden en effect sorteren, schoon alle gerequireerde solemniteiten (=plechtigheden) daar in niet mogten wezen geobserveert. Zonder arch of list.Actum (=aldus gedaan) Coram (=ten overstaan van) Schepenen Kamer, Vriesen en Keiser.(Bron: Jan Meijer) (In het rijtje kinderen van Berent wordt Sijntien niet genoemd i.t.t. Aaltje die wel genoemd wordt, maar in 1707 al overleden is. Ipv. Aaltje zal haar gewezen man Lubbert Derks een legaat krijgen. De namen van de twee zussen zijn in dit testament blijkbaar verwisseld.)Het is een moeilijk testament. Bijvoorbeeld doordat de beide broers van Hermen Engberts allebei een Aaltje, Lubbert en Egbert als kind hadden.
-
't Gagel ligt daar bij
't Gagel ligt daar bij Berkum Veldhoek en Zalné. Tussen Landwijk, Wipstrik en Boschwijk ( Rhijnvis Feith) en de Selhorst. Ter hoogte van C 785 bijvoorbeeld, kadasterkaart 1832 Wythem en Zalné, 4e blad, sectie C.
- ria van bessen
Het is hier stil ...
Het is hier stil ... Ik kom er niet verder mee, ik heb alles nog eens nagekeken. Het blijft vermoedelijk gezien wat wel bekend is nl. * patroniem Egberts* huwt als jm van Herfte* heeft zoon Derk * 1x vermelding van Herft[e] Er zijn geen bezittingen van Egbert Everts verdeeld, niets te vinden in de 50e penning. Maar wat er wel is, en waar we misschien nog wat mee kunnen is de onderstaande grond.30-04-1746 Richter Thomas van Muijden. Keurnoten Lubbert van der Belt en Jannes Kuiper. In het gericht zijn verschenen Derkjen Derks, wed. van Egbert Everts te Herfte, met haar zoon [=schoonzoon RvB] Berend Jans als momber geassisteerd, verder Berend Jans voor hemzelf. Zij verklaren wegens opgenomen en ten genoegen ontvangen penningen schuldig te zijn aan Geertruit van Berkum, huisvrouw van Willem Floris van den Oever en haar erfgenamen, een kapitale somme van 100 Caroli guldens. De rente is jaarlijks 3½ procent. Zij verbindt daarvoor een generaal verband van haar persoon en goederen tot een speciale hypotheek een halve morgen in 2 morgen op de Maatgraven, gemeen met Hendrikje Derks en de kinderen Mouwe, onder dit kerspel van Zwolle gelegen. Geen aflossing vermeld. En deze ... wie is zij? De ZUS van Egbert Egberts ?Ng ZwolleJan Levers w: tot Vorchten metGeesjen Egberts j.d. te HerfteZ:G: Willem Andries H:G: de Stiefmoederde proclamatien moeten mede tot Vorchten gaan, en voor het trouwen of verlenen van de attestatie, moet de Bruijdegom vertonen of zijn vrouw wel soo lang overleden is geweest en dat d erfuitinge is gedaan. Quod factum. attestatie gegeven om te trouwen te Vorchten den 2 April 1719