Kinderen Boddenhof/Buddenhof, Pleegst (Raalte)
- ria van bessen
Jenneken/ Jennichjen- is dat
Jenneken/ Jennichjen- is dat niet de naam van de oma van Aaltjen Hendriks?Is er niets te vinden in het ORA van Holten over de stiefdochter en halfzus van Hendrik Hendriks, want daar is deze Aaltjen toch huishoudster? Of misschien het overlijden van de halfzus oftwel tante wat de reden kan zijn dat zij daar als huishoudster werkt?
-
Marc Alferink
Ik was het ORA van Holten al
Ik was het ORA van Holten al ingedoken. Dat was verhelderend, maar heeft nog niet het antwoord opgeleverd waar we naar zochten.Vlak voor dat Aaltje Hendriks trouwt met Jan Wannink, draagt Teunis Stegeman zijn keuterplaatsje aan hen over:ORA Holten (inv.nr. 10, fol. 7vo-8, 11-4-1775), akte van overdracht en alimentatie: Teunis Stegeman, wonende in Dijkerhoek, m.v. Geertjen Agtercamps (die hem heeft verlaten), draagt zijn keuterplaats (Teunis in de Stege genaamd) over aan Jan Wannink en zijn bruid Aaltjen Hendriks. Als de zoon van Teunis Stegeman (Hendrijkes) mondig is moeten Jan en Aaltjen hem een geldbedrag uitkeren.Vervolgens het huwelijk tussen Aaltje Hendriks en Jan Wannink in 1775 (Holten) en de doop van dochter Jenneken in Bathmen (ook in 1775).In 1778 kom ik Aaltje Hendriks weer tegen in het ORA van Holten. Dan blijkt Jan Wannink overleden:ORA Holten (inv.nr. 10, fol. 59vo, 26-8-1778), momberstelling: Aaltjen Stegemans v.v. overl. Jan Wannink, geassisteerd door Jan Bolderink benoemt tot mombers over haar twee onmondige kinderen (namen worden niet genoemd) Derk Pinkert en Gerrit Stevens.Er blijkt dus nog een kind te zijn, waarvan ik de doop niet heb kunnen vinden. De mombers heb ik nog niet uitgezocht.Uitgaand van bovenstaande momberstelling, moet dit het huwelijk zijn van Aaltje Hendriks. Aangevuld met de dopen van haar kinderen:Trouwen Holten: 1778 den 22 Aúgústi Zijn alhier in Ondertroúw opgenomen Garrit Velderman J.M. Zoon van Wijlen Tonis Velderman Dienstknegt an den Lokin en Aeltien Hendrijks Wedúwee Van Wijlen Jan Harmsen beijde in den Dijkerhoek onder Holten alhier getroúwt den 13 Septembr 1778Doop Holten: op den 3 Maart 1779, gebooren den 2 dito Teúnis Zoon van Garrit en Aaltjen aan 't Steegemans op den HolterdiekDoop Holten 1781: den 8 April, geb. den 1 April Mannús Zoon van Gerrit Teúnissen en Aaltjen Hendrikze aan Steegemans in den Diekerhoek.Doop Holten 1784: den 7 Maart, geb. den 2 Maart Gerritjen Dogter van Gerrit Teúnissen en Aaltjen Hendrikzen aan Steegemans in den Dijkerhoek.Doop Holten 1788: den 24 21 Sept., geb. den 13 Sept. Gerritjen Dogter van Gerrit Teúnissen en Aaltjen Hendrikzen aan de Schoút bij nagt in den Dijker-hoekDoop Holten 1793: geb: d: 21 April, ged: 28 ---- Hendrik Z. van Gerrit Teúnissen & Aaltjen Hendriks aan den Scholte bij nacht.Vervolgens nog een akte in het ORA, Aaltje is weer weduwe geworden:ORA Holten (inv.nr. 11, fol. 158-158o, 27-3-1795), momberstelling: Aaltjen Hendriks v.v. overl. Gerrit Stegeman benoemt tot mombers over haar drie onmondige kinderen (2 zoons, 1 dochter) Derk Pinkert en Matten Stevens.En tot slot haar derde huwelijk:Trouwen Holten: 1795 d. 28 Maart ingeschr: Hendrik Jan Landeweer J:Z. van Hendk. Jan Hoefsman en Maria Hoefmans onder Almen met Aaltjen Hendriks Wedúwe van Garrit Stegeman onder Holten getr: d 26 AprilUit al deze gegevens blijkt nog steeds niet dat Aaltje Hendriks Tasscher dezelfde persoon als Aaltje Hendriks die trouwt met Jan Wannink. En ook de doop van een Megteld zit er nog niet tussen.Tot slot nog een tip voor iedereen: op de website van de Oudheidkamer Holten (werkgroep genealogie) zijn transcripties en excerpten van het ORA Holten te raadplegen. Het ORA zelf is op de website van het HCO in te zien.
Zie mijn artikel in
Zie mijn artikel in Oostgelders Tijdschrift voor Genealogie en Boerderijonderzoek jrg 33 nr. 3, aug 2016, p. 91 ev: Hendrikus Teunissen Stegeman en Aaltjen Klomps: een onmogelijk paar voor alle genealogische complicaties om Aaltjen.
-
Marc Alferink
Via, via heb ik het artikel
Via, via heb ik het artikel van de heer Goorman op de kop getikt. Het blijkt behoorlijk ingewikkeld in elkaar te zitten.Maar als ik me alleen even beperk tot de vraag die hier op het forum gesteld werd (is Aaltje Hendriks Tasscher dezelfde persoon als Aaltje Hendriks die trouwt met Jan Wannink?) dan kan die mbv het artikel beantwoord worden.De VT 1811 Holten (die ik niet tot mijn beschikking heb) maakt melding van Aaltjen Hendriks of Stegeman, geboren 29.11.1759, te Holten en drv Hendrik Stegeman en Mechteld Lichtenberg. De geboortedatum klopt niet, maar dat zien we vaker in die vroege volkstellingen. De namen van de ouders kloppen wel. Hendrik Hendriks Tasschers was immers geboren op Stegeman. En de moeder van Aaltjen heette Magteld.Als we alle gegevens over Megteld combineren is ze vermoedelijk op 9-2-1721 in Holten gedoopt als Megtelt Dogter van Gerrit aan den Lichtenbergh.
- ria van bessen
Nou dit lijkt me toch wel de
Nou dit lijkt me toch wel de dochter van Hendrik en Machteld.De namen van de voogden zeggen me niets. Wel viel me de plaatsaanduiding dopen op - schout bij nacht of scholte bij nacht. Dat is dezelfde omschrijving als bij de doop van Harmine op 0-1-1752.
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Misschien heb ik nog een dochter gevonden, nl Harmina de oudste d.v. HendrikInschrijving in Wijhe 14, 21 en 28 mei 1775 met Peter Lucassen - met attest naar Raalte.Ze zijn in ieder geval wel NG. Peter komt van het kleine Strijtveen onder Wijhe, maar wordt ook als Peter Luicas op Groteboer genoteerd. Zijn zus Hanna is gehuwd met Teunis Jansen z.v. Jan Jansen en Harmina Wolters op het grote BoersMss levert het wat op.Je hoort nog.
-
Marc Alferink
Het echtpaar Peter Lucas x
Het echtpaar Peter Lucas x Hermina Hendriks laat vijf kinderen dopen in Wijhe: Maria (7-7-1776), Gerrit Jan (15-2-1778), Janna (16-5-1779), Hendrik (4-2-1781) en Gergjen (29-12-1782).Ook hier mis ik de doop van een Megteld (als Hermina Hendriks tenminste de dochter is van Hendrik Tasschers x Megtels Gerrits).
- ria van bessen
Ja, dat klopt, maar ze hebben
Ja, dat klopt, maar ze hebben ook geen Lucas als zoon.Peter Lucas staat nog wel borg voor zijn zwager, maar in de VOT 1795 wordt hij niet vermeld, tenzij hij een achternaam heeft, of de boerderijnaam draagt. Maar in het ORA zit niets meer.
Nu ik alles nog eens
Nu ik alles nog eens nagekeken heb, ontdekte ik opeens de doop van Gerrit Boddenhof uit de oorspronkelijke vraag.Belangrijk is nog te weten dat Scholte bij Nacht, Stegeman en Kromhof namen voor het zelfde plaatsje zijn.Dp Bathmen: Gerrit znv Hendrik Harmzen op Stegeman aan de Holterdijk, 29 sept. 1726.De andere kinderen zijn niet in Bathmen gedoopt. Hiermee wordt hopelijk ook de naam G. Scholten verklaard van de vader van Hermina Vleermuis, Tijenraan 11, het Akkers van haar moeder is waarschijnlijk een verbastering van moeders patroniem/achternaam Melchers Tot slot nog dit: er is in dit forum ook een draad over Hendrikus Teunissen Stegeman met als moeder Aaltjen Klomps. Dit isdezelfde Aaltjen Hendriks waar we het hier over hebben. In het eerder genoemde artikel maak ik aannemelijk dat Aaltje niet de moeder is van Hendrikus.
-
Marc Alferink
In het artikel in het OTGB
In het artikel in het OTGB lees ik (blz. 93) lees ik dat je het eerste huwelijk van Janna Hendriks (die in 1727 zal trouwen met Hendrik Harmsen Stegeman) nog niet hebt gevonden. Ik heb hem inmiddels wel (met dank aan Jochem IJmker van de Oudheidkamer Holten):Lochem 24.11.1715 Derk Janssen, j.m. z.v. Jan de Haar onder Bathem, wonende binnen Zutphen en Janna Henriksen, j.d. v. wijlen Henrik Leunk in Eexel.Zutphen 08.12.1715 Derk Janssen, j.m. van Battum, nu w. te Zutphen - Janna Hendriksen, j.d. van Lochem. Getrout den 16 jan. 1716 - Gr.K.Zutphen 25.12.1716 HENRICA, kind van Derk Janssen Haarman - Janna Henrijks. Predikant - Hoppenbrouwer.Derk is op 16-2-1690 in Bathmen gedoopt aals zoon van Jan Hendriks op de Groote Hare (en Geesken Berents Ewoltstede).