Jannes Janszen Brinkhoff op Alerdink en aan ‘t Schuurmans Caspel Dalfsen

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Ik heb er 3

Bericht door ria van bessen » 23 aug 2019, 22:33

Ik heb er 3Een Jacob Derks = 4x keurnoot in deel 5 - in de hogere delen niets gevondenDalfsen den 18 Decemb.1681 - Jacob Dircksen j.m. van den Herdenberg,En Aeltijn Jansen j.d. uijt t' kerckdorp.Getrout alhier den 22 jan 82.en18 dec 1681 Jacob Dircksen jm van den Herdenbergh en Aeltyn Jansen uijt ’t Kerkdorp. Getrout alhier den 22 jan 1682 – trb HeemseDalfsen deel 4f191v dd.01-08-1692 Richter: Albert Molckenbour Keurnoten: Gerrit Claassen en Hendrik CronenbergJacob Derx en zijn huisvrouw Aeltjen Jannissen zijn schuldig wegens ontvangen penningen een somma van 535 guldens aan Aarjaan Vos [Ariaan] en stellen daarvoor als onderpand hun huis, hof en groote schuite nevens een derde part in een mudde gezaai gelegen in de buurtschap Oosterdalfsen op den Brincks Camp voor[ts] alle mobilia ende alle haar goederen ‘dog blijvende gereserveert hetgeene Evert Willems van restante 100 penn. ende nHr. Scholtis Molkenbour van Heeren schattingen daarvan competeert”. Getekend en gepitzierd Actum Dalfsen de 1 augusti 1692idemf305 [er zijn 2 aktes f305] dd.18-12-1689 Richter: Albert Molckenbour Keurnoten: Cornelis van Beest en Gerrit NautaVerschenen Evertien Jansen wed. van Lambert Brouwer en geassisteerd met [kantlijn Geurt Henricks] en mede verschenen Fennichien en Gesien Ridders geassisteerd met Marcus van der Vechte en noch  Hermanus Wesselinck Verwalter Richter welken verklaarden dat voor hem in behoorlicke forma rechtens waren erschenen de twee momboiren van de onmondige kinderen van wijlen Jan Ridder als Gerrit en Jan .. [niet ingevuld] Ridders, welke alle hadden en hebben bekent op f305c hebben bekent om een welbetaalde somma van penn te hebben vercogt gecedeert en getransporteert gelijck sij doen kracht deses aan Jacob Dercx en zijn huisvrouwe en erfgen: het huis met den hoff, staende an de vechte int kerkdorp Dalfsen waarin de voornoemde Jacob reeds woont Dalfsen, 18 Xber. 1689 Willem       1690                   z.v. Jacob Derks        66/63                                                        Aaltien JannessenWillem       1691                   z.v. Jacob Derks        66/66                                                        Aaltien Jannessen 1699-12-17 - Deze volgende sijn met attestatie van elders aangekomen, alhier getrouwt - Jacob Derx [-] en Eefe [Eese of Eva] Jansen [-], met attestatie van Dalfsen gekomen, sijn getrout den 17 Decemb. 1699 - Ondertr./tr. Zwolle, RBSO 727, f320.En dan deze, de juiste, denk ik.Dalfsen Den 4 Maart 1691 - Jacob Derks J.M. van Junne, enWillemtien Gerrijds J.D., beijde te Regterenuit dit huwelijkLubbertje    (Rechteren)            1696  d.v. Jacob Derks  66/87      Willemtien GerrijdsJan (Rechteren)1706 z.v. Jacob Derks    66/133      Willemtien GerrijdsMaria (Regteren)1692 d.v. Jacob Derks    66/68       Willemtien GerrijdsWilhelmina   (Rechteren) 1701 d.v. Jacob Derksen 66/108   Willemtien GerrijdsFenne (Rechteren) 1712 d.v. Jacob Derks  67/29     Willemtien Gerrijdsen dan nog ditNB dit is het RK doopboekLubbertje    Jacobs                 1749  get.             79/100Lubbertje    Jacobs                 1751  get.             79/110Enne .. welterusten als je er aan toe bent, het is voor mij weer mooi geweest voor vandaag, tot mails 

Egbert_

Het zou wel eens zo kunnen

Bericht door Egbert_ » 24 aug 2019, 17:00

Het zou wel eens zo kunnen zitten:- de vader van Jannes Brinkhof en Jan Overvelde is Jan Gerrits, gedoopt 27 jan 1689. Zoon van Gerrijd Janssen en Henrikie Henriks. Dan is het patroniem van de moeder onjuist genoteerd bij de doopinschrijving.- Jan Gerrits zou dan een broer zijn van Derk Gerrits Brinkhof. (zie zoektocht van der Wal, Mastenbroek)- dochter Gerrighien van deze Derk Brinkhof is in 1749 weduwe en stelt voogden aan: Hendrik Jansen en Jan Jansen. Hendrik Jansen is waarschijnlijk dezelfde die ook al haar voogd was na het overlijden van haar vader. En die Jan Jansen, zou dat niet Jan Overvelde zijn. Een volle neef van Gerrighien, hoewel pas 26 jaar, en nog niet getrouwd. Ik weet niet of dat een hindernis was.- Jan Overvelde heeft een broer die zich bij één gelegenheid Jannes Brinkhoff noemt. Is dit de link van Jannes met het Brinkhof? 

ria van bessen

Ik kom er niet verder mee,

Bericht door ria van bessen » 25 aug 2019, 15:54

Ik kom er niet verder mee, Egbert. Niet met mijn gegevens, misschien toch meer richting Colmschate/Deventer?

g.goorman

In Colmschate heb ik geen

Bericht door g.goorman » 25 aug 2019, 22:20

In Colmschate heb ik geen gegevens gevonden die in deze casus de aandacht kunnen trekken , niet in:= ORA Colmschate= doop- en overluid/begraafboek van de kerk in Diepenveen, waarin een klein deel van  de (protestantse) bevolking van het schoutambt terug te vinden is (voornamelijk Rande en Tjoene, en Hengforden onder Olst) .= trouwboek van de dominee van Diepenveen, voor de hele ambtmannie Colmschate (gebied viel samen met het schoutambt Colmschate, de ambtman was wat de drost voor Salland was, de bestuurslaag boven de schouten)= dtb Wesepe, waaronder Averlo viel= dtb Bathmen, waar inwoners van Linde, Lettele en Okkebroek vaak hun kinderen lieten dopen en zich lieten begraven, net als  soms de inwoners van Oxe, Weteringen en Ortele en Essen.. = dtb Deventer, waar veel inwoners van Oxe, Weteringen, Ortele en Essen en Wechele zich lieten begraven en hun kinderen dopen. Complicatie: heel vaakwerd  alleen met patroniemen gewerkt.Tot slot: de katholieke bevolking is net zo moeilijk terug te vinden, maar er is geen aanleiding die als eerste bij dit onderzoek te betrekkeni

Egbert_

Bedankt voor het zoeken. Ik

Bericht door Egbert_ » 26 aug 2019, 10:39

Bedankt voor het zoeken. Ik ben sowieso al blij met wat er boven tafel is gekomen. Nog even een link naar het stadsarchief Deventer. Die hebben een zogeheten boerderijdocumentatie. Documenten die aan een boerderij of aan de bewoners gelinkt kunnen worden, worden per boerderij geordend.https://www.stadsarchiefdeventer.nl/zoe ... terijeDaar o.a. het volgende gevonden:Datering: 24-07-1773
Bronbeschrijving: Abraham Herik van Sugtelen, advocaat, was eigenaar door erf- opvolging. De pachter de pacht opgezegd per 22-02-1774.
Eigenaar: Abraham Henrik van Suchtelen
Bewoner: Willem Overvelde
Zie ook Toegang 0857, Inv.nr. 25 Het lijkt me dus aannemelijk dat Jan van Overvelde per Petri 1774 pachter is geworden.Verder worden op 07-07-1781 voogden aangesteld: Arent Wilgers en Garrit Kolkert. Op die zelfde datum tranporteert Jan van Overvelde de bouwerij op zijn dochter Jacomina Jans (ook Jokkemiene Janssen) (x) Jan Jaspers.Niet helemaal duidelijk wat er gebeurde, maar ik verwacht niet dat het nieuw licht zal werpen op Jannes Brinkhoff. Leuk om ooit nog eens uit te zoeken, maar het heeft voor mij nu geen prioriteit.Maar wel bedankt voor het meezoeken en meedenken!

Egbert_

Voor de voogd Hendrik Jansen,

Bericht door Egbert_ » 26 aug 2019, 11:06

Voor de voogd Hendrik Jansen, over de kinderen van Willemina heb ik gevonden:Dalfsen, 11 april 1755, Hendrik Janssen j.m. in Emmen met Jannichje Gerrits j.d. van Oosterdalfsen, thans wonende in EmmenZeven keer dopen gevonden. Onder andere Lubbegje (1764), naar zijn moeder. En een Willemtje (1772), naar zijn zus?. Ook Jannes Brinkhoff had een Willemiene (1775). Geen bewijzen, maar het past allemaal wel. Maar nog geen trouwen gevonden van de kinderen, en dus ook geen achternaam na 1811.Vraag zou nog kunnen zijn: waar zijn Jan Gerrits en Lubbegien Jacobs terug te vinden in de VOT 1748. Ik heb ze nog niet gevonden. Maar mogelijk waren beide overleden ?De zoektocht heeft toch al veel opgeleverd. En dan is het enkel een voogdijakte met de mededeling dat een voogd Jan Jans onder Deventer woont, waardoor er meer boven water kwam.Of het verhaal te bewijzen is, weet ik niet. Andersom, bewijzen dat het niet klopt, lijkt me haast nog moeilijker. Maar ik hou me aanbevolen voor aanvullende gegevens.Bedankt in ieder geval voor het aandragen van de gegevens, en het mee helpen zoeken!

ria van bessen

Zonder voogdijakte begin je

Bericht door ria van bessen » 26 aug 2019, 15:22

Zonder voogdijakte begin je niet veel.  En waar is die te vinden? Niet in Heino en niet in Dalfsen, Colmschate misschien? Het zou ook nog mogelijk zijn dat Fennegje de zus is van Jannes Jans?

Egbert_

Het is natuurlijk mogelijk

Bericht door Egbert_ » 26 aug 2019, 18:27

Het is natuurlijk mogelijk dat Fennegje de zus is van Jannes Jans. Maar wie was Fennegje, wie waren haar ouders? Ik heb gekeken in het doopboek van Hellendoorn, wel een paar Fennekes gevonden, maar geen moeder die vernoemd zou kunnen zijn.Één van de leuke dingen van het gezin van Jacob Gerrits en Lubbegien Jacobs is, dat ze zowel een Jan als Jannes (Johan, Johannes) laten dopen. Jan van Overvelde wordt consequent Jan genoemd en Jannes Brinkhoff meestal Jannes. Jannes noemt één van zijn zoon Jakob. Mogelijk naar een vroeg overleden oudste broer Jacob (1717) ?Maar als iemand iets meer weet over Fenngje, dan is die info natuurlijk welkom.In het lidmatenboek 1749: Fennichje Janssen: woonende op den Pleijendaal komt van Wesepe. Maar Wesepe is geen Hellendoorn. Kortom, ik weet het niet.

helen

In het lidmatenboek 1749:

Bericht door helen » 26 aug 2019, 21:16

In het lidmatenboek 1749: Fennichje Janssen: woonende op den Pleijendaal komt van Wesepe. Maar Wesepe is geen Hellendoorn. Kortom, ik weet het niet.Was zij misschien een dienstmeisje? Die verhuisden namelijk wel vaker. 
Afbeelding

ria van bessen

Er is wel een Derkje Jansen

Bericht door ria van bessen » 26 aug 2019, 23:06

Er is wel een Derkje Jansen die op de Vennenberg woont met haar 2e man Jan Hendriks. Ze zitten ook in de VOT 1748 met een kind, dat uit haar 1e huwelijk komt. Inwoonster Maria. Maar zij huwt als jd van Emmen met Derk Harms. Voogd van haar kant Jan Gerrits. Geen Jannes of Jan Jansen.

Plaats reactie