Jan?Johan Wendels, gehuwd met Tonia Maria de Bruin.

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Re: Jan?Johan Wendels, gehuwd met Tonia Maria de Bruin.

Bericht door ria van bessen » 14 okt 2019, 21:17

Ik wil toch over bovenstaande iets kwijt.

Ik zal nooit de zoektocht Gerrit Zielman op dit forum vergeten.

Hij was getrouwd met Marrigje Lakke uit Hasselt en is overleden als haar man. Volgens de aktes.
MAAR hij woonde 'gewoon' samen met een andere vrouw ergens in Genne.

Hij en zijn partner Elisabeth Ekkelkamp werden als wettige ouders ingeschreven van zeker 3 kinderen. Zelfs Gerrit zijn vader was een aangever.

Twee kinderen hadden de naam van hun vader toen die gingen trouwen, de kinderen hadden allen ook de naam Zielman volgens het bevolkingsregister 1860-70 maar bij het laatste kind toen die wilde trouwen [vader was al overleden] was er een opmerkzame ambtenaar, die iets begon te vermoeden. En deze zoon kreeg alsnog de naam van zijn moeder en werd als niet erkend verklaard.

Dit speelde zich af na 1852. Elisabeth hun moeder is overleden als ongehuwd.

Dusz ... alles is mogelijk.

karst1

Bericht door karst1 » 14 okt 2019, 22:02

Goed om te lezen Ria.
In die tijden liep het niet altijd zoals het officieel was voorgeschreven.
In mijn onderzoek dat ik eerder aanhaalde gebeurde dit exact hetzelfde.

Vr groet Karst

g.goorman

Bericht door g.goorman » 15 okt 2019, 10:03

De vraag is niet HOE VAAK het voorkomt, maar het FEIT DAT dit soort gezin voorkwam is belangrijk.
Zo vreemd is het niet: analfabetisme, getuigen die iets verklaren, een geen geautomatiseerde bevolkingsadministratie. Bij Wino en Wendels gaat het om mensen van de weg. Wettig domicilie hadden ze wel (gemeente Avereest) en ze trokken rond als scharenslijper, en de bevallingen vinden dan ook onderweg plaats, zoals Borne (Overijssel!), Haaksbergen.
Hoe lastig het was bewijst het huwelijk van Elisabeth ten Bruin, wier geboorte acte niet te vinden was toen ze trouwde ( althans: dat was wat ze beweerde) en gewoon in Haaksbergen in de BS staat.

Om het argument van mw van Bessen kracht bij te zetten dat dit geval niet uniek is: het (vermeende?) huwelijk van Antonius Gerhardsen, of Hermeling, of Harmelink (Schalkhaar rk dp 9 11.1799 - Raalte 1.12.1847) met Johanna Nijland of Nieland ( Holten 8/15.12.1805 - Deventer 9.10.1843) is nog steeds niet boven water. Ook dit paar, met een militaire loopbaan, woonde in veel plaatsen ( Leiden, Oosterhout in Noord Brabant, Deventer, Raalte) en deed in ieder geval alsof het gehuwd was en ze bleven bij elkaar

Met dit in het achterhoofd: het zou me niet verbazen dat Wino en Wendels dezelfden zijn.

Suggesties geven hoe het heeft gezeten ( als we dat hypotheses noemen klinkt het een stuk beter!): vooral doen!

Tjeerd Oenema

Bericht door Tjeerd Oenema » 15 okt 2019, 14:08

alle laatsten die hebben gereageerd,

Dank voor het meedenken en uitleggen hoe het kan zijn geweest.
Soms blijft het lastig 'de waarheid' en 'de werkelijkheid' boven tafel te krijgen, ondanks dat al zo veel is gedigitaliseerd en openbaar is.
En om achter zaken te komen hoe het zat, daarvoor zijn de forums belangrijk. Gegevens uitwisselen en meedenken met soms wat zijwegen, is niet erg. En ik kan mij wel vinden in de uitleg en ook in het laatste antwoord van g.goorman.
Want qua naamvernoeming van kinderen van beide huwelijken, de ouders zijn volgens de overlijdensakte van Johannes Wino een Nicolaas Wino en Elisabeth.
Jan Wendels heeft een zoon Nicolaas.
En wie zal het zeggen, kunnen Wendels en Wino mogelijk één persoon zijn. Maar zeker weten doen we het niet.

Misschien dat de toekomst met het openbaar worden van nog meer gegevens, zal aangeven hoe het precies in elkaar zat.
Toch ben ik geholpen met mijn vraag.
Dank aan allen die hebben geholpen.
Stamboomonderzoek blijft boeiend!

Met een groet,
Tjeerd

Plaats reactie