Gerrit Pieters Hasselt

Alles wat met genealogie te maken heeft.
eppe

Re: Gerrit Pieters Hasselt

Bericht door eppe » 03 mar 2025, 18:01

Roelof Coops Steenbergen was schulte in Zuidwolde en leefde van ong. 1555 tot 1622. Daarna was zijn zoon Lucas Steenbergen schulte.

Trijntje Roelofs Steenbergen uit mijn verhaal is van ws. 1570 (12 jaar bij een verkoop in 1582) en ze moet nauwe familie zijn via haar vader, ook een Roelof Steenbergen, van de schulten.

Ik vermoed dat de vader van Trijntje een oom is van Roelofs Coops Steenbergen (dus een broer van Coop Steenbergen, die van ong. 1525 was). Er was in Zwartsluis een Roelof Sendemaker die een Steenbergen was en ik denk dat het om dezelfde personen gaat. Hij zal (via Meppel) naar Zwartsluis zijn gegaan. Later was er in Kampen een Roelof Sendemaker de Jonge.

PS dit nog gevonden;

0058.1 Stadgericht Hasselt
3158
Scan 125 23 februari 1622 erchenen Gerrijt Pieters en Frederik Arians (?) Schocker hebben gemachtigd Roelof Herms en haar verzoek van het schippersgilde alhier te bevorderen en vervolgen .. zonder argelist.
Eodem tempore
Heeft Gerrit Pieters Roelof Herms gevolmachtigd om zijn zaak tegen Hendrik Everts Telvoren te bevorderen en vervolgen en alles te doen.. zonder argelist.

Scan 112 30 mei 1621 Berend Sendemacker genoemd

ria jongman

Bericht door ria jongman » 03 mar 2025, 19:46

In Kampen zit ook een Roelof Steenbergen

RA Kampen nr 410 - RAK 90 FOLIO: 182 DATUM: 04-11-1637 onderwerp Volmacht onroerend goed n.v.t.
comparanten Steenbergen, Roloff Volmachtgever
Ventelen, Arnoldus Gevolmachtigde Procureur Zwartsluis
samenvatting Comparant verstrekt een volmacht aan Arnoldus Ventelen om, in der minne of gerechtelijk, zijn zaken waar te nemen in Zwartsluis`en daarbij alles te doen wat noodzakelijk is, met macht van substitutie.

Omdat je - zo lijkt het - niet zeker weet van wie Trijne Roelofs een dochter is.
Misschien kun je in Zwartsluis dan ook eens zoeken?

eppe

Bericht door eppe » 03 mar 2025, 20:32

Nee ik weet niet zeker wie de vader van Trijn Roelofs is. Hij is een Roelof Steenbergen, maar daar heb ik er wel 30 van in mijn bestand. Die passen natuurlijk niet allemaal chronologisch en een paar hebben Drenthe verlaten en ik vermoed dat een daarvan de vader van Trijn is. In Meppel zitten ook wel Steenbergens, maar geen Roelof.

Ik vermoed dat de Roelof die jij vermeld, weer de zoon is van Roelof Sendemaker de Jonge alias Steenbergen.
Hoe kun je in Zwartsluis zoeken, het is toch geen eigen schultambt of zo? Tenminste ik kom veel Zwartsluis tegen in Hasselt..

bvd

ria jongman

Bericht door ria jongman » 03 mar 2025, 20:40

Ik heb dit ook nog gevonden in de bestanden van Annick Alink

Kampen-Notarieel
www.kampennotarieel.nl/

339 RAK 84 FOLIO: 163 DATUM: 19-12-1621 onderwerp Kinderbewijs onroerend goed n.v.t. comparanten Henricksen, Jan Wdn. Gerbrich Wessels op de Cruijshoop
Steenberg, mr Roeloff R. Voogd , Rotgersen, Toenis Voogd 1]
samenvatting Comparant verklaart voor zijn minderjarige kinderen Greete, Geert, Femme, Aeltgen en Webbeken Jans als moeders erfdeel te hebben gereserveerd de opbrengst van moeders kleren en kleinodiën door de voogden te beleggen voor de kinderen, te versterven van het ene kind op het andere en belooft hen te verzorgen en te doen wat een goede vader verschuldigd is, waarmee de voogden tevreden zijn.
bijzonderheden 1) niet in de akte vermeld.

628 RAK 84 FOLIO: 275v DATUM: 12-06-1623 onderwerp Kinderbewijs onroerend goed Huis en erf Kampen, Oudestraat comparanten Jansz, Willem Wdn. Femmeken Heymens Vader Albartz, Lambert Voogd Henricksz, Derck Voogd samenvatting Comparant verklaart voor zijn minderjarige zoon Heymen Willemsz als moeders erfdeel te hebben gereserveerd een bedrag van ƒ900 c.g. en belooft hem lezen en schrijven te laten leren en te doen wat een goede vader verschuldigd is, waarmee de voogden tevreden zijn. Hij heeft het vruchtgebruik, waarvoor hij als onderpand stelt de ƒ500 c.g. die hij tegoed heeft van het huis waarin mr Roloff Steenberch, chirurgijn, woont en zijn overige goederen. bijzonderheden Geen

481 RAK 88 FOLIO: 227v DATUM: 20-05-1633 onderwerp Volmacht onroerend goed n.v.t. 166 comparanten Bartholomeus, Peter Volmachtgever Timens, Mateus Volmachtgever Echtg. Toentis Aronts Lodewijck, Antonij Gevolmachtigde Velde, Lambert v.d. Gevolmachtigde Steenberch, Roeloff Gevolmachtigde Amsterdam
samenvatting Comparant, mede namens zijn kinderen Sacharias en Jurgen Peters en een kleinzoon en namens de echtgenote van andere comparant, verstrekken een volmacht aan drie personen om, in der minne of gerechtelijk, hun zaken in Amsterdam waar te nemen en in het bijzonder om de goederen uit de nalatenschap van Jennegien Herms te vorderen, te verkopen en de verdere formaliteiten te verrichten, met macht van substitutie.

410 - RAK 90 FOLIO: 182 DATUM: 04-11-1637 onderwerp Volmacht onroerend goed n.v.t.
comparanten Steenbergen, Roloff Volmachtgever
Ventelen, Arnoldus Gevolmachtigde Procureur Zwartsluis
samenvatting Comparant verstrekt een volmacht aan Arnoldus Ventelen om, in der minne of gerechtelijk, zijn zaken waar te nemen in Zwartsluis`en daarbij alles te doen wat noodzakelijk is, met macht van substitutie.

814 RAK 94 FOLIO: 319v DATUM: 05-02-1659 onderwerp Volmacht onroerend goed n.v.t. comparanten Steenberch, Roloff Volmachtgever Koopman Amsterdam Steenbergen, Jacob Gevolmachtigde Ontvanger Mastenbroek samenvatting Comparant verklaart een volmacht te geven aan Jacob Steenbergen om, in der minne of gerechtelijk, al zijn zaken waar te nemen in Hasselt en omgeving en daarbij al het nodige te doen, met macht van substitutie.

Zowel Amsterdam -Hasselt en omgeving én Zwartsluis

⦁ 0086.1 Schoutambt Zwartsluis
Inventaris
2. Rechtspraak
2.1.
Voluntaire rechtspraak
https://collectieoverijssel.nl/collecti ... =nl&mialg=

En dezelfde inhoud op archieven.nl (zoektermen: voluntaire zwartsluis): https://www.archieven.nl/nl/zoeken?mizk ... miref=hsfa
en vandaaruit naar: https://www.archieven.nl/nl/zoeken?miva ... &milang=nl

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 04 mar 2025, 12:55

Hier is veel te vinden:

0080 Schoutambt Wanneperveen, Dinxterveen en Zwartsluis

https://collectieoverijssel.nl/collecti ... inr=734350

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 04 mar 2025, 14:07

bericht 2
ria jongman schreef:
03 mar 2025, 20:40
Ik heb dit ook nog gevonden in de bestanden van Annick Alink

339 RAK 84 FOLIO: 163 DATUM: 19-12-1621 [-]

628 RAK 84 FOLIO: 275v DATUM: 12-06-1623 [-]
Deze Roelof Steenbergen zal de volgende zijn:

mr. Roelof Roelofs Steenbergen
  • Overleden voor 2 juli 1625
    Chirugijn, barbier
Daar hij voor 2 juli 1625 overleden is, zal Roelof Steenbergen in de aktes van 1633 en 1637 een andere Roelof Steenbergen zijn.

Mogelijk is hij deze:
Roelof Jacobs Steenbergen
  • Geboren circa 1600 - Zwartsluis
    Tingieter
Gezien de bronvermeldingen, geen onbekende

ria jongman

Bericht door ria jongman » 04 mar 2025, 14:28

Ik heb geen idee welk patroniem de gezochte Roelof Steenbergen heeft.

In Zwolle bijv. zit een Roelof Peters Steenbergen die van Meppel komt, huwt 1604 de weduwe van Roelof Jacobs en die weduwe heeft een dochter Trigin Roelofs.

eppe

Bericht door eppe » 04 mar 2025, 15:17

Hoi Ria,

Bedankt voor de gegevens. Die Steenbergens uit Kampen daar ben ik al eens mee bezig geweest en heb ik aardig in kaart. Het zijn grofweg 2 takken; een via Zwartsluis en 1 rechtstreeks uit Zuidwolde. Ze noemen elkaar wel steeds neven. Ik vermoed dat Trijn Roelofs niet in Kampen geboren is, want rond 1570 woonden er nog maar weinig tot geen Steenbergens daar. Ze moet toch nauwe familie van de schulten (zeg maar de hoofdtak die woonden op het stamhuis Steenbergen) zijn.

Die laatste vermelding van jou is wel interessant. Zal daar eens naar kijken. Veel Steenbergens in Meppel in die tijd hebben iets met Peter, nog geen verband aangetoond met Zuidwolde.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 04 mar 2025, 16:00

Deze Trijne Roelofs is voor 14 juni 1631 overleden.
Zie onderstaande link:
Trijne Roelofs

ria jongman

Bericht door ria jongman » 04 mar 2025, 17:57

Dat is een verrassende ontwikkeling.
Muisevanger!
Timon Knoop trouwde met de weduwe van Jan Hendriks Muisevanger.
Zij komt uit Wijhe - is dochter van Steven Gerrits Busch

Die link had ik niet gelegd,bedankt!

Plaats reactie