de moeder van Marten Harms Coets

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman

Re: de moeder van Marten Harms Coets

Bericht door ria jongman » 29 nov 2025, 21:52

ZWK f192 - 6 juni 1668 - Richter Bernard Holt.
Keurnoten Rudolf Crans en Henrick Queisen.
In het Gericht zijn verschenen Evert Jacobs, woonachtig in het kerspel van Isselmuiden, Jacob Derx, woonachtig in het Genemuider kerspel, en Geerlich Peters, wonende in het Isselmuider kerspel, tesamen erfgenamen van wijlen Klaes Andries, gewoond hebbende op de Oostermate etc.

harm56

Bericht door harm56 » 29 nov 2025, 23:17

Ria en Egbert heel hartelijk bedankt voor het oplossen van deze puzzel.

R. A. Zalk boek 39
1727.01.07, blz. 338
Verschenen Geertien Hendriks huisvrouw van Jan Rutgers van Marle, in dezen geassisteerd met haar zoon Berent Martens ..... volgt juridische taal

Het 2e huwelijk zal dan ca. september 1707 met Jan Rutgers van Marle weduwnaar Machtelt Berents.

Lidmatenboek Mastenbroek f128 Bisschopswetering
Jan Rutgers van Marle obijt 1732
Geertje Hendriks overleden september 1730

Egbert noemde Aechte Dercks als moeder van Hendrik Egberts Jonker x Engeltien Rijcks. Ik had nog steeds staan NN Dercks, wat is de bron ?

Harm

ria jongman

Bericht door ria jongman » 30 nov 2025, 10:55

Volgens mij is er nog steeds geen bewijs dat Trijne Peters bij deze lijn hoort.
Ze wordt niet genoemd als erfgenaam van

Ijsselmuiden deel 11 fol 49 dd 7 mei 1660
Jacob Evers x Annechien Peters, Andries Peters x Albertien Gerrits, Wolter Stevens x Merrichien Jans, en Geerlich Peters hebben als erfgenamen van Peter Andriesen en Jannichien Dirrickx etc.

toch?

Volgens het ORA is er een Geerlig Peters wonende in IJsselmuiden en een Geerlig Peters wonende in Mastenbroek

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 30 nov 2025, 13:46

@Harm. Ik heb nog steeds de bron niet terug kunnen vinden, waarin de moeder van Hendrik Egberts Jonker Aeghte heet. Ik heb nu mijn bestand maar aangepast, zodat ze nu nn Dercksen heet.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 30 nov 2025, 14:39

bericht 2
ria jongman schreef:
30 nov 2025, 10:55
Volgens het ORA is er een Geerlig Peters wonende in IJsselmuiden en een Geerlig Peters wonende in Mastenbroek
.
Dat is nog niet zo duidelijk, of het wel twee verschillende personen zijn.

- 1663 Geerlig Peters op 's Heerenbroek
- 1664 voogd Geerlich Peters in Mastebroeck
- 1668 Geerlich Peters in het Isselmuider kerspel
- 1671 Geerlich Peters voogd, geen woonplaats vermeld.
- 1675 Geerlich Peters in het vuurstedenregister van IJsselmuiden
- 1682 Geerlig Peters op de Nieuwe Wetering in het vuursteden register
- 1685 Geerlig Peters Mastebroek in Zwk vrijwillige zaken

In Zwollerkerspel hoofdgeld 1675 geen Geerlich Peters te vinden
In IJsselmuiden vuursteden 1682 geen Geerlich Peters te vinden

In zoutgeld 1694 geen Geerlich Peters in IJsselmuiden of Zwollerkerspel

Er is ook nog deze akte
harm56 schreef:
03 okt 2020, 00:26
R. A. Schoutambt Genemuiden 1647 - 1674
Blz. 99
5 decemb. 1651
Erschenen in de Gerichte Willem Janss: Wijcher Jansen, Thoenis Stevens, Henrick Jansen, Geert Henrichss: Dirck Corneliss: Evert Egberts, Henrick Egberts, Dirck Peters en Andres Peters, caverende die rato voor Geerlich Peters, Jacob Everts, Trintien Peters, geassisteert die ... Trijntien Peters met Jacob Cornelis de Wilde als momber, voorts Harmen Banierts, voor haer leven en mede als mannen en momberen van haer respective huijsvrouwen, voor soo veele sij getrouwd sijn, en hebben in de beste en bestendichste forma rechtens geconstitueert en volmachtger gemaekt, constitueren en maecken volmachtich mits desen Jan Steven woonachtich binnen Genemuiden, om al haer comparanten saecken, ende in specie tegens Claes Andresen over die erffenisse van haer zal: moeije Gerrichien Dircx gewesene huijsvrouwe van Claes Andresen .. met doode ontruijmt en naegelaten, soo wel in als buijten rechten te vertreden, en dieswegen tam agendo quam defindendo te doen en te handelen, ’t welck sij comparantentelckens en altoes present ’t sijnden selffs solden connen moegen en behooren te doen, geloevende all ’t geene bij haeren Ed. volmachtiger, alsoo gedaen en ver...... sal wesen, voor ware bundich en van waerden te holden cum qotestati substituendi: en clausula indemnitatis, sonder arch en list, soo hebbe ick Scholtis dese gepassert onder mijn hande en segelen.
.
Geerlich Peters uit deze akte lijkt me dan dezelfde als in de volgende akte:
Zwollerkerspel invnr 609
f192 - 6 juni 1668 - Richter Bernard Holt.
Keurnoten Rudolf Crans en Henrick Queisen.
In het Gericht zijn verschenen Evert Jacobs, woonachtig in het kerspel van Isselmuiden, Jacob Derx, woonachtig in het Genemuider kerspel, en Geerlich Peters, wonende in het Isselmuider kerspel, tesamen erfgenamen van wijlen Klaes Andries, gewoond hebbende op de Oostermate, voor hun zelf en de rato caverende voor hun huisvrouwen en elk voor hun mede-erfgenamen van dezelfde stammen. Zij verklaarden "alsoo" voor een somma van penningen voorschreven Klaes Andries voldaan en betaald ingevolge koopcedule in dat 25 april 1660, met de kwitanties daar onder in het Gericht vertoond, gecedeerd en getransporteerd te hebben, gelijk zij cederen en transporteren krachtens dezes, aan Jacob Klaessen en zijn huisvrouw Arenthijn Klaessen en hun erfgenamen zekere 10 en een "vierdendeel" morgen land, maar zonder mate, gelegen in dit kerspel van Zwolle in Mastebroek in Lammechijs Blok [doorgestreept was: Slag], bestaande uit [in] 5 morgen, waaraan de stad van Campen west- en zuidwaarts het naast ligt [naest leit], uit [in] drie en een "vierdendeel" morgen, waaraan naast oostwaarts Egbert Henrix, noordwaarts de Zegraven en zuidwaarts Klarenwaters Lant naast liggen, en dan nog in 2 morgen waaraan westwaarts Br. Ram, noordwaarts Jacob Derx en oostwaarts en zuidwaarts de weduwe van Klaes Peters cum suis naast aan landen; zijnde vrij eigenlijk goed, en onbezwaard met enige uitgaande renten. Belovende "deselve" altijd te wachten en te waren voor alle evictie en opspraak als volgens het recht. Zonder argelist.
- Henrik Queisen, gerichtschrijver, zal voor de comparant tekenen en zegelen.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 30 nov 2025, 15:26

Dat lijkt me dan ook.
Wel vreemd dat ze niet genoemd wordt en dat wel Wolter Stevens wordt genoemd in Ijsselmuiden deel 11 fol 49 dd 7 mei 1660

harm56

Bericht door harm56 » 30 nov 2025, 19:20

Ik had een vergelijkbare situatie als Egbert, Hendrick Dercks beide huwelijken en kinderen, maar niet de link gelegd naar Geertjen Hendricks.

Geprobeerd het ouderlijk gezin van Hendrick Dercks samen te stellen, en toen kwam ik op een gezin van 6 broers en zuster. Nu ik het nogmaals bekijk denk ik dat ik Dries Dercks beter kan schrappen, op basis van huwelijks inschrijving dan blijven over;
Warner Dercks x Egbertien Goichiens 2e x Assien Claesen,
Arent Dercks x Reintje Hendricks,
Jan Dercks x Grietjen Jacobs
Swaene Dercks x Jan Lieffers

Derck Jansen is overleden voor mei 1626, als moeder heb ik Geertjen Warners overleden na januari 1630, alleen ik kan op het moment niet vinden waar ik dit vandaan heb gehaald.

harm56

Bericht door harm56 » 30 nov 2025, 22:16

Ik heb de bron van mijn vraag gevonden, R. A. Wilsum nr. 1 transcriptie Peter Klunder

f126+1 dd.23-11-1624
Actum coram Burgermeijster Lambert Mensen en Reijner Roeleff.
In deze gerichte zijn gecompareerd en erschenen Werner Dircksen en Henrick Dirckx als erfgen. van zal. Dirck Jansen, caverende de rato voor hun moeder Gertken Werners en hun respectieve huisvrouwen Egbertien Goeijkens en Hermken Lefeers

f171-f172 dd.30-01-1630
en Werner Dijrcksen als volmachtiger van zijn moeder Gertijen Werners

IJsselmuiden nr. 12
1670.11.17, blz. 70
Warner Dircks en Claes Hermesen verkopen aan Geert Dubbelts en zijn vrouw Mense Frericks een schaarweide op de Wilsumer weerd en [meer] volgens dijkboek waarvan Hendrick Dircks op 's Heerenbroek ook een derde deel onderhoud, alles naar Sallands dijkrecht.

Harm

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 30 nov 2025, 22:21

Ik heb Dries Dercksen er nog wel bij staan. Mede omdat ene Warner Dercksen voogd is over zijn nagelaten kinderen.

Te vinden op de site van Odette: Derck Jansen

Daar staat ook de naam van zijn vrouw: Gertken Werners, en een akte waarin zij de moeder van Werner Dircksen en Henrick Dirckx
viewtopic.php?t=21377&start=10#p208393

Jan Dercks x Grietjen Jacobs heb ik niet staan bij de kinderen van Derck Jansen x Gertijen Werners en Odette heeft ook niet Swaene Dircks x Jan Liefterts.

harm56

Bericht door harm56 » 30 nov 2025, 23:08

In 2023 was Derck Jansen en Geertjen Werners nog geen voorouder van mij. Geertien Hendricks x Jan Martens wel.

Van mijn voorouders maak ik een map aan met bronnen, zodoende kon ik niet direct iets terug vinden van Derck Jansen en zijn huisvrouw. [het lijkt een beetje stom dat ik het forum onderwerp Warner Dercks uit 2023 niet terug kon halen]

Waarom Swaene Dercks

14-09-1624
Jan Liefterts, Lieftert Hendricks s. tot Oldenniel, ende
Swaene Dircks sal. Derrik Jansen n.d. woonende op S Heeren Broeck

Waarom Jan Dercks

Zwollerkerspel 4027, blz. 134, 26 oktober 1650
De erfgenamen van Jacob Erenst, o.a. Grietje Jacobs weduwe van zal: Jan Dercksen geassisteerd met Arent Dercksen haar zwager [tekst] als moeder en voogd van haar kinderen bij haar zal: man in echte verworven.

Harm

Plaats reactie