Zoekkracht gezocht: Teunis Hendriks => Hermen Henrik/Hendriks?
-
Janny Lalkens
De informatie over mogelijke
De gevonden informatie in Dalfsen over mogelijke broers en over zus Lutgertien van Teunis Hendriks, geb. 1755 te Gerner, was dermate weinig, dat ik daar eigenlijk blij om was. Van Teunis zelf zag ik in Dalfsen ook al niets meer, omdat hij toen al in Dieze werkte ( huwelijk 1791, dienende te Diese). Er dan van uitgaand, dat hij niet al overleden was. En omdat de huwelijks- en doopgetuigen van zijn kant verre familieleden waren, gaf dat aan, dat Teunis zijn familie waarschijnlijk al was overleden. Ik ontdekte nu, dat je ook nog eens blij kunt zijn niks te vinden.Ik ben nog benieuwd of iemand in het archief van Zwolle bij de Lidmaten NG Zwolle de ingekomen attestatie van Teunis Hendriks uit Dalfsen kan vinden. Zo rond 1788 bijvoorbeeld.
-
JanWillemDol
Het is goed gekomen met de
Het is goed gekomen met de nazaten van Teunis hendriks Ria, anders was ik er niet geweest.... Het is de voorouder van mijn moeder. Ik zal je via de mail het familieverhaal sturen van na Teunis.
Graag wil ik me er toch nog
Graag wil ik me er toch nog een keer tegenaan bemoeien;De reden dat Harmen Derks zijn eerste dochter Geertje noemt is m.i. eenvoudig: hij is een zoon van Derk Jans x Geertje Klaas. Dit verklaart ook de zoon Klaas later (en de oom Jan Derks?).Verder lijkt mij het niet erg realistisch dat Harmen Derks' eerste huwelijk al in 1680 al was. Zij laatste kind Klaas is van 1722... Tuurlijk het kan, maar wel erg groot verschil in data.Er zou inderdaad in eind 1707/begin 1708 een Gerrit geboren kunnen zijn, maar geen idee naar wie vernoemd.
- ria van bessen
Het blijft vreemd dat er een
Het blijft vreemd dat er een Gerrit Herms vermeld staat in de 50e penning als erfgenaam ... tenzij ... die Gerrit eigenlijk Hendrik moet zijn én er dus een fout is gemaakt.Ik krijg die gedachte omdat; 1] er geen Gerrit is aangetekend 2] kennelijk de vernoeming niet logisch is 3] bovendien kan ik maar 1 Hermen Derks ontdekken in NL. die ook nog eens getrouwd is met de juiste vrouw.Derk en Geertje Harms horen bij elkaar. Geertje huwt als jd van NL.Derk Harms uit NL.Ik heb alleen die huwde met Grietje Peters, en als jm.En dan diegene die Eppe noemde, en ook spoorloos is.Is het niet beter eerst hiermee echt aan de gang te gaan? ** Was er niet ooit een discussie hier op het Forum over een Derk Harms uit de Route die op het Kampereiland terecht kwam ?? En Eppe, bedankt .. en bemoei je er maar gerust mee, dat houd me scherp.
- ria van bessen
Janny,
Janny,Je kunt het lidmaten boek via het HCO bekijken.Via de GI lukt het niet Teunis Hendriks als lid boven water te krijgen, wat niet wil zeggen dat hij geen belijdenis heeft gedaan. Omdat de kaartjes waar eerder mee gewerkt werden zijn ingescant en de computer heeft van de slecht en niet-leesbare letters zijn eigen invulling gegeven.Je kunt dus een tekst vinden als *?) eu>n 4endri -wat dan Teunis Hendriks moet voorstellen ... gewoon triest.Het komt er dus op neer dat vanaf 1788 het lidmatenboek moet worden doorgenomen tot aan zijn overlijden toe. Dat kan via het HCO door in het zoekveld; lidmatenboek in te vullen en het jaar. Je krijgt dan tig hits die je allemaal moet doornemen en dat 21 jaar lang dus ...Dus als je je ooit eens verveelt .... wat ik me niet kan voorstellen .
Nog een poging;
Nog een poging;Nergens staat dat Gerrit Herms een broer/zus is van Derk en Geertje toch? Dus als hij een zoon is van bijv. Harmen Hendriks x Aaltje Derks (1708 doop dochter Jennigje) en Aaltje Derks is die van 1669 van eerder genoemde DJ x GK. is de overleden Jan Derks ook zijn oom.
-
Janny Lalkens
Ria, ik wacht nog maar even
Ria, ik wacht nog maar even met dat lidmatenboek Zwolle doornemen. Het lijkt wel geheimschrift, zo te lezen. Of een code, die je moet kraken.Jan Willem, Eppe, Ria en anderen: het lijkt me wel wat om die familie in NL te gaan ontrafelen. In een nieuw topic, Jan Willem? Of willen we over de 400 geposte reacties komen met dit onderwerp?Ik had daar in NL wat mensen met een gedoopte dochter Femmegien bij elkaar gezet, maar die dopen vallen tussen 1677 en 1681 en dat is natuurlijk een andere generatie dan de generatie die tussen 1705 en 1722 de kinderen krijgt. Hoewel je soms met 2 generaties mee kunt doen. Maar dit overspant wel erg veel tijd. Dus voorlopig Merrigje Jansen en Geertje Jansen eerst maar loskoppen van de Hermen Derks die in 1704 met Trijntje Hendriks trouwt. Aankoppelen kan altijd nog wel weer, na bewijs.
- ria van bessen
Ja, inderdaad, dat is zo; ze
Ja, inderdaad, dat is zo; ze zijn erfgenaam, maar dat wil niet zeggen dat ze broers zijn.Het kan zelfs zo zijn dat er een testament is van die Jan Derks en dat om die reden zij worden genoemd en anderen niet.Als een soort van legaat dus. Ik ben het met je eens Eppe, dat dan alles beter past. Maar dat mag niet de reden zijn om te zeggen dat het zo is. Als het zo is, als je denkt ... dan moet er bewijs zijn.En wat is het bewijs tot nu toe... dat Hendrik Herms een zoon is van Hermen Dirks en Trijntje Hendriks en die 50e penning ... die voor verwarring zorgt.En dat Geertje Herms op Bennen verwant is aan Derk Harms.
- ria van bessen
Is er wat op tegen om Geertje
Is er wat op tegen om Geertje Harms de dochter van Harmen Hendriks op Bennen te laten zijn,samen met broer Derk en broer Gerrit ?Hoe heet de vrouw van Harmen Hendriks op Bennen ?
- ria van bessen
Ik geef mezelf maar even
Ik geef mezelf maar even antwoord ... nee daar is niets op tegen.Zeker niet gezien het feit dat deze Hermen hendriks en zijn vrouw Aeltjen Derks -deze kinderen laten dopen in NL20-01 1695 Geertjen14 nov. 1697 - Gerrit13 feb 1701 – Klaas z.v. Hermen Henrikz en Aeltjen Derkz24-08-1704 – Geertjen d.v. Hermen Henrikz en Aeltjen Derkz15 juli 1708 - Jennigjen – d.v. Hermen Hendriks en Aaltjen Derks op NLEen Derk heb ik niet gevonden, of erover heen gekeken of hij is geen broer maar een zwager aangezien er ook een Jennigjen als dochter wordt gedoopt.De akte uit de 50e penning Zwollerkerspel klopt dus wel!Gerrit Herms, Derk Herms en Teunis Jans als erfgenamen van Jan Derks.Gezien het patroniem kan die oom dus de broer zijn van Aaltje ..