Berend (Jansen) Kooi(j)man
toevallig net in de tijd dat
toevallig net in de tijd dat discussie opnieuw werd opgestart, vond ik het dopen van Marten Jans Kooijman, de geboortedatum volgens register civique van Oldebroek was 10 oktober 1727.Gedoopt in Zwolle op 7 januari 1728 Martinus zoon van Jan Jannens en Janna Hermens.Dus op zoek, waar komt de naam Martinus vandaan? Zoekt natuurlijk gemakkelijker dan Jan of Herm.Zo vond ik het huwelijk van Hermen Martinus en Dorothea (Theodora) van der Horst, op 11 januari 1698 te Zwolle.Hermen Martinus, begr. Broerenkerk Zwolle 8 juli 1717, tr. Zwole 11 jan. 1698 Theodora van der Horst, begr. Kruiskerk Zwolle 15 mei 1734.Uit dit huwelijk:1. Maria Willemina, ged. Zwolle 13 okt. 1698.2. Weebarta, ged. Zwolle 11 jan. 1702.3. Margareta Martinus, ged. Zwolle 19 nov. 1704, tr. Zwolle 3 dec. 1730 Jacob van Holten.4. Hendrik, ged. Zwolle 16 mei 1708.Op allerlei manieren zoeken op de Generale Index kan ik Janna niet koppelen aan Harmen Martinus.Het vernoemen in de familie Kooiman/Fox loopt toch al vreemd.Het eerste kind Martinus, het tweede kind Berend ook hiervan is de herkomst onduidelijk. vervolgens Janna, Hermtje, Gerrit, Trijntje, Hendrikje, Toon, Jacob en als laatste Egbert.Wat is de volkse variant van Dorothea en Theodora.Het bekent maken van de huwelijksebijlagen van 1823 uit Grafhorst was niet overbodig. Er wordt tweemaal een Jan Kooiman begraven op Kamperveen. Op 9 juni 1784 en op 20 maart 1790. Dit komt wel overeen met wat de getuigen in 1823 zeggen. Wat opmerkelijk is, is de hoogte van de bijdrage, in beide gevallen 0=15=0. Deze ligt lager dan wanneer de vrouw van Berent Jansen Kooiman en Berent zelf worden begraven. 1=9=0 en 2=6=0. Er is ook nog een begraven die ik niet kan plaatsen, 18 maart 1788 Kooijmans dochter 1=3=0.Het hoofdgeld (1760 -1766) van Kamperveen. Berent Jansen Kooiman wordt steeds aan de Hoogeweg duidelijk vermeld, meestal 3 personen boven de 17 jaar en 3 personen beneden de 17 jaar. Geprobeert de oude Jan Kooiman te vinden, niet duidelijk te vinden.Ik kan me bij het 41e huisgezin voorstellen, dat hiermee Jan Kooiman wordt bedoeld.Jan Janszen Berends schoon wel behoeftig heeft egter dit middel (hoofdgeld) niet pro deo begeerd bij deze in kost gaende Engbert Berends. Het gezin van Jan Janszen bestaat uit 3 personen ouder dan 17 jaar, exclusief Engbert Berends.Wanneer deze aanname waar zou zijn, verklaart dit twee vragen 1) het begraven van een oudere inwonende dochter (Kooijmans dochter begraven) 2) de voor volwassene lage grafkosten.Onduidelijk blijft wie is er eerst overleden (Jan Kooiman kan natuurlijk niet tweemaal worden begraven) Jan Kooiman of Janna Herms.Harm
Soms kom je met een gelukje
Soms kom je met een gelukje een eindje verder. Ik googelde Toon Kooiman en kreeg op genealogieonline (Stamboom Visscher-Drenten enz.) Toon Egberts Kooiman zoon van Egbert Jans Kooiman en Maria Klaasen Stijf.Egbert Jans Kooiman is overleden 19 februari 1821 te Epe, oud 78 jaar. Dat deze tak van de Kooimans zich verder ontwikkeld heeft was nieuw voor mij.Extra verrassend was dat de familienaam van Janna Herms wordt genoemd, nl. Janna van Sloten. Janna is een j.d. van buiten de Sassenpoort bij haar huwelijk.De van Slotens in Zwolle zijn een touwslagersfamilie, de opmerking buiten de Sassenpoort komen we herhaaldelijk tegen. Tot nu toe heb ik nog geen vader gevonden. Ik dacht een broer te hebben, maar er zit een generatie tussen.huwelijk 14 november 1696 te ZwolleTeunijs Hermsen Lijndrajer j.m. en Geessien Willems Koelman Gett: vader van de Bruidegom en moeder van de Bruid Proclamatien gaan ook tot Hattum Att: get: en get:3 mei 1722 te Zwolle hertrouwd Geesjen Willems met Jan Middendorp.Harm
Wat is de volkse variant van
Wat is de volkse variant van Dorothea en Theodora. Ik denk Dora of Doortje

- ria van bessen
Hermen van Sloten uit Zwolle
Hermen van Sloten uit Zwolle heeft geen dochter Janna. Je bedoelt toch Janna Herms x Jan Jansen Fox alias Kooiman?Hermen heeft wel een zoon Teunis, zoon Berent én een dochter Stijntje.
Ria
RiaIk heb de kinderen van Teunis al vrij goed in beeld door een vermelding 12-12-1748 op de Generale Index. Janna Herms wordt hier niet vermeld.Ik heb gezocht op Janna Berents. Het tweede kind van Jan Jansen en Janna Herms wordt Berend genoemdMisschien wat oud 6 februari 1698 te Zwolle gedoopt Janna, dochter Berent Harmens en Maria Jansen.Dit echtpaar huwt 25 april 1793 te Zwolle.Het zoeken gaat verder.30-10-1718 is er waarschijnlijk een document waar de kinderen van Berent en Stijntje van Sloten mogelijk worden genoemd.Harm
- ria van bessen
Ja, dat gegeven GI klopt; dat
Ja, dat gegeven GI klopt; dat is een testament van de wed. van Hermen van Sloten. Zie mijn vorig bericht.Janna heeft als patroniem Herms en er zijn diverse Hermens in het doopboek te vinden die een dochter Janna hebben.De Hermen die er voor mij uitsprong was Hermen Berents x Willemtje Jans. Zij hertr. met Willem Jacobs.Buiten een dochter Janna in 1703 hebben ze ook een zoon Gerrit en een dochter Berentje, deze laatste te vinden op VpNd .Ze huwen in 1701.Als Willemtje hertr. dan heeft ze 2 dochters en 1 zoon, er worden geen namen genoemd. Erfuiting 20 gls per kind.Als Janna trouwt dan is haar moeder getuige.Als Willemtjen overlijdt na deze huwelijksdatum als vrouw van Willem Jacobs heb je misschien de juiste, mocht Willemtjen overleden zijn voor die datum dat is ze zeker niet de moeder van Janna. Op die manier kun je selecteren.
Ria
Ria In het testament staan daar niet de echtgenoten van Berend en Stijntje, of de kinderen? Ik doe maar een gok, omdat de er nadrukkelijk wordt gesproken over de kinderen denk ik dat Berend en Stijntje al zijn overleden. De Berent Hermens en Maria Jansen uit het vorige bericht kunnen we uitsluiten??Kunnen we er op aan dat Herms als patroniem is gebruikt, kan het niet het patroniem van de vader zijn. In het rijtje kinderen van Jan Jansen en Janna Herms heb ik ook opgenomen Hermtje gedoopt 1 februari 1733 in Hattem, ouders Jan Jansz en Janna Harmsz, deze is zeer twijfel achtig achteraf, maar opgenomen voordat ik wist dat ik in Zwolle moest zoeken. Anders is bij het vernoemen bij Kooiman/Fox weinig Herms te vinden.Moeten we niet in het kringetje van de "van Slotens" zoeken. Heeft Berent van Sloten een zoon Hermen of Hermannus? en klopt dan de opvolging van generaties dan wel. Wat ik zeer betwijfel.Een Gerrit van Slo(o)ten 1734 kan ik allen vinden van Willem van Sloten en Berentje van Sloten is niet te vinden op de Generale Index. Ook is er een Hendrik 12-5-1700 en Jan 23-2-1699 gedoopt van dit echtpaar Hermen Berents en Willemtje Jans.17-04-1698 Harmen Berents j.m. Willemtien Jansen S:G: Lubbert Alberts H:G: de moederWe zoeken verder.Deze net gevonden. We gaan er van uit omdat de moeder getuige is bij het huwelijk van Janna Herms, dat de vader is overleden?Huwelijk 27 juni 1728 te ZwolleHarmen Berents wed.naar met Geesien Hendericks wed. van Jan Jansen beijde buijten de Sassenpoort de Broer van de bruijgem Seijne Beeren de bruijt getuijge Janna Beerents de Bruijgom moet Erfuijting doen. Beijde moeten sij de vrou en mans doet toonen. Is gedaan.Doordat de naam van de eerste vrouw niet wordt vermeld kan ik het eerste huwelijk niet opzoeken. De locatie is interessant buiten de Sassenpoort.Het volgende vond ik wel leuk. Janna Martens Kooijman en Jan Jacobs van Veen vernoemen een zoon Martinus geboren 14 juni 1805 in Oldebroek. Martinus was nog niet vergeten.Harm
- ria van bessen
Harm, in dat testament worden
Harm, in dat testament worden 3 kinderen genoemd van wijlen Hermen van Sloten / Hermen Sloot.Teunis, Berend en Stijntje.Deze kinderen leven dan nog. Er is geen Janna genoemd.Deze Hermen kun je uitsluiten.**Het patroniem is Herms.En in die tijd was het niet gebruikelijk het patroniem van opa te nemen, dat zie je alleen rond 1800 gebeuren.Misschien kun je alle kinderen van Jan en Janna hier weer eens neerzetten, ? incl. Hermtje uit Hattem, ze zou daar best bij kunnen passen, als het qua tijd tenminste klopt.Misschien zinvol om te kijken of er nog een zus of broer van Janna Herms trouwt? Misschien treedt Jan nog ergens op als voogd?
Jan Jansen Fox/Kooiman
Jan Jansen Fox/Kooiman huwelijk 24 oktobert 1726 te Zwolle met Janna Herms van Sloten.1) Martinus (Marten) gedoopt 7 jan. 1728 Zwolle. Marten is overleden 16 maart 1816 Oldebroek.2) Berend gedoopt 30 jan. 1730 Zwolle. Berend is begraven 18 maart 1803 Kamperveen.3) Janna gedoopt 22-7-1731 Zalk (Jan Jans op de Koij). Janna is begraven 18 juli 1810 Buitenkerk te Kampen4) Hermtjen gedoopt 1 feb. 1733 Hattem (Jan Jansz - Janna Harmsz)5) Gerrit gedoopt 7 maart 1736 Zalk (Jan Jansen Fox) op de Kooij, Gerrit leeft noch bij de volkstelling van 1748.6) Trijntje gedoopt 7 juli 1737 Zalk (Jan Jansen Fox) in de Kooij, Trijntje leeft in 1748 niet meer7) Hendrikje gedoopt 17 dec. 1738 Zalk (Jan Jansen Fox -Janna Harms) in de Kooij, Hendrikje leeft nog in 1748.8) Toon gedoopt 12 feb. 1741 Zalk (Jan Jansen Fox - Anna Harms), Anthonij Jans leeft noch in 1748.9) Jacob gedoopt 21 okt. 1742 Zalk (Jan Jansen Fox - Janna Harms) in de Kooij, Jacob is overleden voor 174810) Egbert gedoopt 22 november 1744 Zalk (Jan Jansen Fox - Janna Harms) op de Kooij, Egbert is overleden 19 feb. 1821 Epe.Begraven overlijden Zalkeind september 1747 en nog een kind van Jan Kooijman (Ttijntie ni Sullor)5 oktober 1747 Jacob zoon of kind van Jan Kooijman aan de rode loop6 oktober 1747 Hermpje dogters van Jan Koijman, dat een sikkel in de voet gevallen was ......... schrander gezagt wierd aan de rode loop.We hoeven dus niet meer te twijfelen of Hermpje er bij hoort.Ik had nog even de ingeving om op Martina te zoeken, maar heeft niets opgeleverd.Ria ik had gehoopt dat je kon aangeven wie met Berent van Sloten was getrouwd, zodat ik het huwelijk kan opzoeken.Het huwelijk van 1728 van Harmen Berents wed. weet je wanneer zijn eerst huwelijk is geweest en met wie. Ik zag dat hij katholiek laat dopen in 1730.Vandaag niet zo hard gezocht, gewerkt in de tuin.Harm
- ria van bessen
Harm, bedankt, dat maakt het
Harm, bedankt, dat maakt het een stuk overzichtelijker, voor mij dan.Wat is jouw bewijs eigenlijk, dat Janna Herms een van Sloten is? Dat is me niet duidelijk.Die Berent van Sloten is al overleden voor 1718. Geen vrouw bekend.Stijntje trouwens ook, haar man is Jan Jansen Beekman.Ik heb het vermoeden dat dit geslacht RK is.Er is wel een Egbert van Sloten, die 2x huwt, zag ik op VpNd.