Ik ben op zoek naar de ouders van Egbert Henricks/Hendriks/Hendricks of Nijboer/Nijeboer/Nienboer - later Lugtenberg
- ria van bessen
Het is inderdaad opvallend
Het is inderdaad opvallend dat Egbert zijn oudste dochter Gerarda noemt. Op zoek dus naar een Geertje Egberts gehuwd met een Hendrik. De verdere doopgetuigen leveren nog niets op aan mogelijke verbinding.En dat zit me eigenlijk wel dwars, want er was familie genoeg voor handen.
-
Inderdaad vreemd.
Inderdaad vreemd.Ik ben viahttp://vpnd.nl/bronnen/ov/zwolle/zwolle_index_ref-dopen-1719-1722.pdfop zoek gegaan naar de eventuele protestantse doop van Joannes (1719), Gerarda ( 1721) en Egbert ( 1725). De 2 andere kinderen die daarna kwamen laat ik even zo. Even een steekproef, of ze naast de katholieke doop ook nog protestant zijn gedoopt. En zo ja, dan zou ik op zoek gaan of er in de hiaten, bijv. tussen Gerarda en Egbert nog kinderen protestant zouden zijn gedoopt, die men vergeten is katholiek te noteren. Maar nee, niets. Want mogelijk zou die zoektocht nog een extra meisjesnaam hebben opgeleverd, mogelijk terug te voeren naar de voornaam van Egbert Hendriks zijn moeder. Daar lijkt het nu niet zo op.Janna Jans zelf en zus Teuntje stonden in Raalte in 1688 en 1691 nog wel NG gedoopt genoteerd. Die zullen toch samen met de andere broers en zussen ook katholiek gedoopt zijn? Andere tijd, andere regels?Kokmans erve / Cockmans erve te Spoolde heette ook wel Bloemers plaatse. Bron: Vuursteden 1751 Spoolde nr. 4.Er zal ergens tussen 1682 en 1751 ( of al veel eerder) een verkoopakte van deze boerderij te vinden moeten zijn. Tenzij de overschrijving als eigendom van Overste Enschate/Eenschate ( in 1682 bij Vuurstedengeld) naar de familie Cockman/Kokman via vererving in de familie is gegaan. Dan kan het na 1720 nog als aantekening in de 50e penning staan. Of is dit al hiervoor ergens in dit onderwerp afgehandeld?Voor wat betreft Olst: ik heb daar helemaal geen bronnen van. Dus mogelijk kan ik nu verder niets meer bijdragen aan de zoektocht naar ouders voor Egbert Hendriks uit Olst.
-
Bericht 2.
Bericht 2.In de afdeling fantasie: Gerarda/Geertje zou ook een vernoeming kunnen zijn door Egbert naar een vrouwspersoon waar hij na het vroege overlijden van zijn moeder veel aan te danken had. Een tante of nichtje of zoiets. En dan zou hij dan dus even goed nog wel uit Oene zou kunnen komen. Daarom had ik ook liever nog wat extra dochters van hem willen vinden.
- ria van bessen
Tja, zo zou de doopgetuige
Tja, zo zou de doopgetuige Geertje dus Gerrit kunnen zijn. Is er toen een fout gemaakt en heeft Egbert zijn oom vernoemd uit dankbaarheid, dat had ik zo bedacht. Maar het nu nog bewijzen zal iets moeilijker worden.Egbert zegt van oorsprong uit Olst te komen. Dpb Olst begint iets voor 1700. En ook daar zitten RK mensen die NG laten dopen. In Zwolle werd iets eerder al RK gedoopt, maar ook daar vind je RK mensen die nog NG laten dopen nà 1700, dus zo gek is je gedachtengang niet. Jammer dat je niks vond.Ik heb eigenlijk geen andere kandidaat voorhanden dan die Hendrik Egberts uit Welsum.
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Misschien levert Nijbroek of Terwolde nog iets op, ik heb daar trouwens verder niks van, dan alleen wat op internet te vinden is. Men liet ook wel RK dopen in Vaassen - vanuit Welsum, maar dat dpb begint pas in 1718
- ria van bessen
bericht 3
bericht 3Niks concreets gevonden, wel namen maar geen verbinding.
- ria van bessen
Ik heb ook de index van het
Ik heb ook de index van het ORA Olst doorgenomen en er is geen aanwijzing te vinden, dan nog ene Gerrit Egberts op den Hof in 1722. Afkomst Wissink is bekend en bewezen. Afkomst Egbert blijft te weinig bewezen.Hij zegt van Olst te zijn, is zoon van een Hendrik volgens patroniem en dat is het.Minpunten zijn ook de doopgetuigen RK in Zwolle, die toch geen familie lijken. Maar dat geldt ook voor vrouwtje Wissink, waarbij we het geluk hadden dat Hendrick van Rek[Recke/Rekke] aangeduid werd als oom van moederszijde. Op dit moment heb ik er niets meer aan toe te voegen. Vanzelfsprekend meld ik me weer, mochten er nieuwe ontwikkelingen zijn. Rest me nog het inwonersregister 1741 door te nemen voor AJF. Wat volgt.
Ria en Janny; enorm bedankt
Ria en Janny; enorm bedankt voor alle informatie die boven water is gekomen! Helaas nog geen antwoord op mijn vraag, maar met wat er nu allemaal aan extra info beschikbaar is gekomen volgt dat wellicht op een ander moment. Dank!
-
Dag Janny en Ria,
Dag Janny en Ria,Na een paar maanden offline te zijn geweest, zag ik een paar dagen geleden deze discussie. Ik heb de familie Egbert Henricks en Joanna Wissinck ook in mijn kwartier.Vandaar een paar vragen. Egbert Henricks (Nijboer) trouwt op 29-08-1718 in Zwolle met de weduwe Jennigjen (Jenneken, Joanna, Janna, Jantje) Jan Jansen Wissings (Wissincks).In jullie bijdragen vermelden jullie een paar keer dat er 5 kinderen zijn. Vraag: Hebben jullie daar ook namen bij?Ik heb de volgende kinderen, waarvan één zonder voornaam:1. Joannes, gedoopt op 07-04-1719 in Zwolle, ovl. te Olst op 28-06-1807. Trouwt op 21-02-1762 in Zwolle met Joanna Clementis Rietberge (1739-1812);2. Gerarda (Geertje), gedoopt op 05-11-1721 in Zwolle. Trouwt op 21-11-1751 in Zwolle met Engbert Janz;3. NN, gedoopt op 20-05-1725 in Zwolle; 4. Anna Maria (Annigje), gedoopt op 23-05-1726 in Zwolle, ovl. op 28-01-1774 in Zwolle. Trouwt in Zwolle op 12-05-1755 met Gerrit Hermz Smit (ovl. na 24-09-1776);5. Joannes Henricus, gedoopt op 19-05-1730 in Zwolle en aldaar overleden op 23-12-1731. Vraag: Wordt er ergens een naam en geslacht genoemd van kind 3, gedoopt op 20-05-1725 ? (Is het misschien de Toon die genoemd wordt in deVOT 1748 Duur, onder Olst: Toon op Logtenberg en vrouw en een kind jonger dan 10 jaar. Wie is deze Toon? Familie van Egbert Hendriks?)Vraag: leeft Gerrit Smit nog in de testamenten waarin hij op 20-07-1786 wordt genoemd? Jennigjen (Jenneken, Joanna, Janna, Jantje) Jan Jansen Wissings (Wissincks) was eerder getrouwd in Zwolle op 16-10-1708 met Jan Warmel (Warner) Kattenbelt (de Nieboer).Uit dit huwelijk 2 kinderen:1. Wernerus, gedoopt op 20-10-1711 in Zwolle, ovl. na 01-05-1744;2. Maria, gedoopt op 17-04-1715 in Zwolle, ovl. na 11-08-1718 Bij de beide dopen heet vader steeds Jan Jansen (Kattenbelt), waaruit je kunt afleiden dat diens vader ook Jan heet.Vraag: hoe kan het zijn dat hij toch Jan Warner Kattenbelt heet ?Vraag: is Hendrik Kattenbelt, getrouwd met de oudere zus van Jennigjen Wissincks, de broer van deze Jan Kattenbelt ?Vraag: zou Maria Kattenbelt op 01-05-1740 in Zwolle getrouwd kunnen zijn met Peter Hermz ? Egbert Henricks krijgt in jullie bijdragen wisselende ouders.Uit een akte van 05-11-1684 zou je opmaken dat zijn ouders Henrick Egbertsen Elsjen Driesenzijn. Elsjen moet dan zijn overleden vóór 1695, want Henrick Egberts maakt op 16-04-1695 een testament met zijn (2e ??) vrouw Tonisken Jansen.Toch noemen jullie in jullie bijdragen ook nog ene Geertje Egberts als moeder.Vraag: hoe moet ik de ouders nu zien?
- ria van bessen
Te beginnen bij het laatste
Te beginnen bij het laatsteGeertje is doopgetuige bij het 1e kind van Egbert.Wie is zij? Geertje wordt ook vernoemd. Als zij zijn moeder is dan gaat de afstamming Egbert als z.v. Hendrik en Elsje niet door. In Olst komt maar één Egbert Hendriks in aanmerking als kind van - en dat is gebaseerd op wat ik van het ORA van Olst heb en ook qua leeftijd.Vandaar dat ik opperde of er geen Gerrit Egberts had moeten staan als doopgetuige, want Gerrit Egberts is als oom voogd over Egbert. Ik vind dat voor mezelf logisch verklaard, maar er is geen bewijs want er staat wel Geertje.Vader Hendrik hertr. met Tonisje, klopt, is 2e vrouw. Geen kinderen.Kinderen Egbert de namen zijn verder goed. Open plek naam .. geen idee, maar in 1741 zegt hij dat hij 5 kinderen heeft. Bij haar staat niets vermeld. In 1748 wonen er nog 3 thuis.Waarom zou Toon Logtenberg familie moeten zijn van Jan Egberts Nijboer die pas nà 1748 op Logtenberg meijert? Daar is niets over te vinden.Hendrik Werner Kattenbelt is de broer van Jan /Jans Werner Kattenbelt. Als bewijs is aangevoerd dat, Hendrik Kattenbeld voogd is als oom over Warner en Maria - kinderen van Jan.En in de voogdijstelling van Hendrik Werner en zijn vrouw Janna Jansen te Raalte als voogd wordt aangesteld naast Jacob Harink, Werner Kattenbelt wonende onder het schoutambt van Zwolle 22-01-1744De kinderen van Hendrik Kattenbelt zijn deze - Werner is volgens mijn informatie x Lambertjen Gerrits, Jan Kattenbelt met Janna Jansen, Maria Kattenbelt x Lambertus Cornelisz en dan is er nog 2 zonen Kattenbelt genaamd Jannis en Albert waarover bovengenoemde Werner Jansen Kattenbelt uit het schoutambt Zwollerkerspel voogd is. Volgens ORA Raalte f16 dd 1 mei 1744