Jacob Klaassen "van der Maaten"
Een prachtige vondst, sluit
Een prachtige vondst, sluit precies aan aan bij de erfdeling van 24 augustus 1765. De namen van de kinderen en de echtgenote en de voogden.Ik kan het erf ook plaatsen: aan de oostzijde van de Oude Wetering, iets ten zuiden van de kerk en het eerste erf ten zuiden van het erf waar rond 1791 Harmen Jans [Knol] en Geertje Derks [Schurink] woonden. Zij hertrouwde Hendrik Willems Kooijker. In 1832 was de huisnaam nog steeds Kooijker.Het huis dat Jannis Seine en Aaltje Jochems kochten is in 1832 (kadaster) van Evert van Werkel. Dat zit zo:RK bogenkerk Zwolle: 04-03-1764 Jan Seijne x Aaltie Jacobs, test. Willem Schaap, Elizabeth HendricksZij was eerder getrouwd met Hendrik Jansen Rietberg: RK Bogenkerk Zwolle: 27-04-1755, Henricus Janse x Alijda Jochems, test: Henrica Sligters, Joanna RensmanUit dat huwlijk een zoon: Willem Hendriks. Hij zal trouwen met Aaltje Velthuis. En die hertrouwt Evert Everts van Werkel. En Evert van Werkel is de eigenaar volgens kadaster 1832.(zie ook: http://www.rietbergweb.nl/1290632.htm)De geschiedenis van dit erf moet ik nog wat verder uitwerken, maar 1767 Jannis Seijnen, hoofdgeld [5] hoort erbij en 1806 inwonersregister (huis no. 12): - Eigenaren der Huizen : Willem Hendriks ~ (weduwe) Rietberg ~ Evert van Werkeren, en ook Registre Civic: huis nr. 12, Seine, Jannis, 2 februarij 1731De voorgeschiedenis moet ik nog verder uitwerken. In de volkstelling 1748 woonden hier: Antonij Gerrits (man), Harmpjen Gerrits (vrouw), 3 kinderenIn het register van inwoners 1741 en 1806 wordt niet voor beide jaren dezelfde volgorde aangehouden. Ik ben mij ervan bewust dat dat niet ieders mening is. Maar voor de Nieuwe Wetering heb ik het kunnen uitwerken, en naar mijn mening overtuigend. Door een ervenreconstructie te maken zoals ik die ook voor de Zeedijk heb gemaakt. De reconstructie van de Oude Wetering is nog in bewerking. In het register van inwoners zit Antonij Gerrits op Oude Weetering in Mastenbroek nr. 42. En hij zou ook de eigenaar zijn, evenals Gerrit Derks voor hem.In het vuursteden register staat Antoni Gerrits op nr. 8. van de Oude Wetering (op nr. 12 de pastorie met de dominee). De naam Jan Wolters staat als eerste bij nr. 8. Meestal wordt daarmee de vorige eigenaar, uit 1682, bedoeld. Hier staat Jan Wolters. En er zit inderdaad een Jan Wolters aan de Oude Wetering, vrij dicht bij de dominee in het vuurstedenregister van 1682, en het hoodgeld 1675 idem.VRAAG: wanneer en hoe (vererving?) is het in handen gekomen van Jacob Klaassen van der Maaten.De achternaam van der Maaten komt zeker niet van dit erf.
- ria van bessen
Aha, - Evert van Werkel en de
Aha, - Evert van Werkel en de voorgaande personen zie ik in mijn bestand Rietberg slot... tjonge.Maar mooi dat je dit erve nu kunt plaatsen! Inderdaad, hoe zit het daarvoor...
- ria van bessen
Hoe wonderlijk toch altijd,
Hoe wonderlijk toch altijd, dat wanneer je eenmaal gericht kunt zoeken, zoveel puzzelstukjes ineens op je bord komen die allemaal passen.f369 - Actum Zwolle, 15 mei 1742 - Wilhelm Meuwsen, burgemeester van de stad Zwolle, in plaats van de Heer Tomas van Muijden JUDr, Scholtus van Zwolle en over Zwoller Carspel, Gesurrogeerde Richter in dezen. Keurnoten Jannes Ter Zoek en Jacob van Beesten.In het Gericht is verschenen Henrikjen Rijckels, weduwe van wijlen Wolter Jans, in dezen met Alexander Hallegraf als momber geassisteerd. Zij verklaarde wegens opgenomen en ten genoegen ontvangen penningen schuldig te zijn aan de Heer Engelbert van Muijden, diens huisvrouw Elsabe Schokkings en hun erfgenamen een kapitale somma van 500 Caroli gulden. De rente is jaarlijks 4 procent. Zij verbindt daarvoor boven een generaal verband van haar persoon en goederen tot een speciale hypotheek haar erve en goed, huis, hof en plantage daartoe behorende, [de naam van het goed niet genoemd] die door Antoni Gerrits wordt bemeijerd, in Mastebroek [aan de] Oude Weteringe, groot 12 1/2 morgen, onder dit kerspel van Zwolle gelegen, de erfgenamen van wijlen de Heer burgemeester Jan van Muijden met een kapitaal van 500 gulden en Jacob Claesen te Oosterwolde met 300 gulden (luid hypothecatien in datis 23 mei 1691 en 10 maart 1742 reeds verbonden en bezwaard).- De gesurrogeerde Richter heeft dit met zijn hand en zegel bekrachtigd, en tot meerder vestenis heeft Doctor A.G. Vriesen, gerichtschrijver, op uitdrukkelijk verzoek van de comparante en deze haar momber dit voor dezen mede getekend en gezegeld.[geen aflossing vermeld].
- ria van bessen
bericht 3
bericht 3f351 - 10 mrt 1742 - Richter Tomas van Muijden.Keurnoten Karel Jukema en Jacob van Beesten.In het Gericht is verschenen Hendrikjen Rijkels, weduwe van Wolter Jans van de Oude Weteringe, met Henrik Egberts als momber geassisteerd. Zij verklaarde wegens opgenomen en ten genoegen ontvangen penningen schuldig te zijn aan Jacob Claesen te Oosterholte en zijn erfgenamen een kapitale somma van 300 Caroli gulden. De rente is jaarlijks 4 procent. Zij verbinden daarvoor boven een generaal verband van haar persoon en goederen tot een speciale hypotheek 6 morgen land, alsmede [beneffens] hun huis, berg en schuur, die daarop staat in het Camperweteringer Slag [aan de] Oude Weteringe onder dit kerspel van Zwolle gelegen.- Dr. A.G. Vriesen, gerichtschrijver, zal op uitdrukkelijk verzoek van de comparante en deze haar momber voor dezen tekenen en zegelen. [geen aflossing vermeld].
Ook hier weer: een mooie
Ook hier weer: een mooie vondst. Ik ben alleen niet helemaal thuis in die rechterlijke taal. Henrikjen Rijckels, weduwe van wijlen Wolter Jans, leent 500 Caroli gulden van Engelbert van Muijden. En dan die hypotheek, is dat dezelfde 500 gulden, of moet ik het lezen als daarbovenop. Of moet ik lezen dat ze al hypotheek schulden heeft bij de erven van Muijden en Jacob Claesen te Oosterwolde. Er worden twee data genoemd: 23 mei 1691 en 10 maart 1742.@Ria: Kun je misschien een korte samenvatting geven, in Jip en Janneke taal. Ik kan me bijna niet voorstellen dat ik de enige ben, die het niet direct kan volgen.En klopt het ook, dat het erf in Mastenbroek een deel is van een groter geheel? Want anders is 500 gulden lenen wel een erg groot bedrag. In 1694, duizendste penning, is de taxatie 500 gulden. (Niets vergeleken bij de 120.000 gulden voor Werkeren, eveneens aan de Oude Wetering. En dat bedrag was blijkbaar al naar beneden gepraat, was eerst 150.000 gulden.) Ik ga er even van uit dat wijlen Wolter Jans een zoon was van Jan Wolters, eigenaar in 1694.En dan nog een opmerking: volgens het register van inwoners 1741 was Antonij Gerrits eigenaar. En dat komt vaker voor, dit register is niet betrouwbaar als het om eigenaren gaat.
- ria van bessen
Er zijn al 2 obligaties. Die
N.B. de akte hypotheek van Jacob Cl. staat onder bericht 3Er zijn al 2 obligaties. Die hier met 2 data worden aangegeven. Die van Jan van Muijden is deze.f352 - 23 mei 1691 - Richter Herman Meuwsen.Keurnoten Jan Calencamp, Doctor, en Otto Meuwsen, Doctor. In het Gericht zijn verschijnen Jan Wolters en zijn huisvrouw Heile Jansen, tutore marito. Zij verklaren wegens opgenomen en ten genoegen ontvangen penningen schuldig te zijn aan Dr. Jan van Muijden een kapitale somma van 500 Caroli gulden. Zij beloven deze jaarlijks te verinteressen met 6 1/4 procent, "mits en meer" binnen 3 maanden na de verschijndag de betaling geschied is dit 5 procent, makende "also" 25 Caroli gulden. Welke interest voor de eerste maal zal verschijnen op 1 mei 1692. Zij comparanten verbinden voor het gedachte kapitaal en de daarvan te verlopen interest tot een speciale hypotheek en onderpand hun comparantens erve en goed, huis, hof en plantagie daartoe behorende, gelegen in Mastebroeck op de Oude Weteringe in dit kerapel van Zwolle, groot 12 1/2 morgen, zoals [deze] door de comparanten zelf gebruikt en bewoond wordt, en aan hun op 23 juni 1660 gerichtelijk is gecedeerd; zijnde vrij eigenlijk land, onbezwaard met enige renten of thinsen, en zulks met zijn recht en gerechtigheid daartoe behorende. Zonder argelist. - De comparant zal zelf tekenen en de gerichtschrijver Holt voor deze zegelen. [Geen aflossing vermeld].Er staat niets in de akte over dat ze de schuld opnieuw tegen een rente van 4 % afsluit, mijn uitleg zou daarom zijn; 500 gls aan Jan van Muijden in 1691, en 300 gls bij Jacob Clasen en daarboven op een nieuwe lening van 500 gls bij Egbert van Muijden. Er is niets afgelost en het zou kunnen dat de boel geexecuteerd is en wellicht Jacob het erve in z'n totaal heeft gekocht.Misschien kan ik daar nog iets over vinden, je hoort nog.
Egbert en Ria
Egbert en RiaJullie werken gestaag door. Mijn reisje naar Zwolle heeft wel wat opgeleverd. Wat in Oudheidkamer van Genemuiden een klein glimpje was. Is in deel 3 1684 - 1707 bevestigd.Jochem en Jacob zijn geboren voor 1698. De ouders zijn Claes Jacobs en Annigjen Jochems van den Doorn.Een akte van 26 mei 1702 wordt vermeld als partij aan de andere zijde, Henrick Gerrits van Oosterwolde en Albert Lubberts uit Mastenbroek, in qualiteit als stiefvader en voogden over Claas Jacobs en Jochem Jacobs, minderjarige zonen van zal: Claas Jacobs en Annichjen van den Doorn, tegenwoordig huisvrouw van voorn: Henrick Gerris en sulks in absentie van Jan Peters.Claas Jacobs is overleden voor 1698. Niet een momberstelling gezien.Claas Jacobs is een zoon van Jacob Claesen van de Oostermaet en Arentien Claes. In 1679 kopen ze nog land in de Oostermaet, maar zijn beiden voor 9 januari 1680 overleden. Hun oudste zoon Claas Jacobs vraagt aan het Gericht, zijn vader heeft op zijn sterfbed nadrukkelijk voorgesteld, Jan Lubberts wonend aan de Vecht in 't Scholtambt van Zwolle, een zwager en Egbert Hendricks aan de Zeedijk ook in 't Scholtambt van Zwolle. Deze wordt in volgende akten soms Bosch genoemd.15-04-1662
Jan Lubberts, j.g. bij de Vecht ende
Marrechien Jacobs, j.d. in Mastebroeck
proc: gaen in Mastebroek21 jan. 1686 is er een erfscheiding, de oudste dochter Hillichien Jacobs is getrouwd met Albert Jans Cuijck. Claes en Hillichien zijn mondig, Lubbert , Egbert en Hendrikien zijn onmondig. In deze erfdeling wordt ook nog vermeld Gerrit Claesen uit naam van Merrechien Jacobs.Verder moet ik eerst alle dingen van vandaag op een rij zetten.Ria en Egbert jullie hebben een oplossing voor het land gevonden. Later ga ik nog eens kijken of er in de periode 1649 - 1675 nog wat meer over Jacob Clasen en Arentjen Claes te vinden is.Het schoutambt Genemuiden heeft geen aantekingen meer van aangifte 50 e penning.Harm
Jan Lubberts, j.g. bij de Vecht ende
Marrechien Jacobs, j.d. in Mastebroeck
proc: gaen in Mastebroek21 jan. 1686 is er een erfscheiding, de oudste dochter Hillichien Jacobs is getrouwd met Albert Jans Cuijck. Claes en Hillichien zijn mondig, Lubbert , Egbert en Hendrikien zijn onmondig. In deze erfdeling wordt ook nog vermeld Gerrit Claesen uit naam van Merrechien Jacobs.Verder moet ik eerst alle dingen van vandaag op een rij zetten.Ria en Egbert jullie hebben een oplossing voor het land gevonden. Later ga ik nog eens kijken of er in de periode 1649 - 1675 nog wat meer over Jacob Clasen en Arentjen Claes te vinden is.Het schoutambt Genemuiden heeft geen aantekingen meer van aangifte 50 e penning.Harm
Hoe is het mogelijk! Jacob
Hoe is het mogelijk! Jacob Klaassen "van der Maaten" en Arend Jans Op de Werf zijn familie van elkaar! Jacob Klaassen "van der Maaten" is bloedverwant van de eerste vrouw van Jan Lubberts, Arend Jans op de Werf is een zoon van Jan Lubberts uit zijn tweede huwelijk. Geen bloedverwanten dus, maar wel aanverwanten.Ik denk dat Ria nog wel heel wat puzzelstukjes zal weten te vinden, want er is al veel gezocht en verzameld over Jan Lubberts aan de Kieck in de Vecht.En die ander voogd Egbert Hendricks aan de Zeedijk zou zo maar eens Egbert Hendriks Jonker (x Aaltijn Lubbers) kunnen zijn.Boeiende zoektocht! Ben erg benieuw wat er nog meer boven water komt.
- ria van bessen
De eerste vrouw van Jan
De eerste vrouw van Jan Lubberts is overleden voor f25 - 25 juli 1673 - zij kan dan toch niet die Marrechien zijn die nog genoemd wordt 21 jan 1686?Voogden worden Cornelis Jacobs voogd van MZ en Willem Lubberts voogd van VZ
- ria van bessen
21 jan. 1686 is er een
21 jan. 1686 is er een erfscheiding, de oudste dochter Hillichien Jacobs is getrouwd met Albert Jans Cuijck. Claes en Hillichien zijn mondig, Lubbert , Egbert en Hendrikien zijn onmondig. In deze erfdeling wordt ook nog vermeld Gerrit Claesen uit naam van Merrechien JacobsHilligien Jacobs X met Albert Jans Cuijck te Hasselt - hij hertr Anna Wichers die weer later hertrouwt met Jan Hendriks Rietberg.Uit het huwelijk van Albert met Anna Wichers 3 kinderen m.n. Jan, Wijcher en Hillegien volgens de voogdijakte te stad Hasselt RA 3203 dd 19-11-1705 [geen folionummer]. Voogden worden de oud burgermeester Walter Keijzer en Benijer Wichers. Albert was gashuismeester in Hasselt.???????