Gerrit Pieters Hasselt

Alles wat met genealogie te maken heeft.
eppe

Re: Gerrit Pieters Hasselt

Bericht door eppe » 05 mar 2025, 08:00

In 0058.1, deel 3155, scan 13

Maart 1587 een moeilijk leesbare akte voor mij waarin Roelof Sendemaker wonende aan de sluis, iets afspreekt met Herman Gerdtsz over goederen in Drenthe. Ook wordt Hasselt nog vermeld en iets met soldaten.

Een Herman Geerts wordt vermeld op Steenbergen bij Zuidwolde rond 1595-1620. Hij zou een zoon kunnen zijn van Geert Steenbergen en dan is hij zeer ws een broer van Jan/Johan Geerts Steenbergen die later in Kampen woont. Johan en Herman zijn dan iets van 1560 en dan grofweg een generatie jonger dan Roelof, die ik schat van 1532/1535.

Dan zou er ergens misschien een familieverband moeten/kunnen zijn en wellicht is dat de reden dat Roelof Sendemaker Jr. later (ook) in Kampen woont.

De reden van dit epistel; ik vermoed dat Trijntje Roelofs een dochter is van de Sendemaker. Bewijs vinden zal lastig zijn.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 05 mar 2025, 11:04

Geen idee, er is te weinig bewijs en vermoeden is geen bewijs.
Haar vader igg een Roelof

Wel heb ik nog dit

Zwolle RA001-181
f589 dd.19-08-1587
Zijn erschenen Merrie [-] nagelaten weduwe van zalige Roelof Janssen Veltcamp en Trijne Berens dochter, en hebben ter instantie van Roeloff Steenberch als momber van zalige Berent Steenberchs onmondige kinderen getuigd en geaffirmeerd hetgeen hierna volgt: ten eersten tuigde gedachte Merrie dat Roeloff voors. haar gezonden heeft binnen Deventer om aldaar aan te spreken Herman Laerhuijs en Berent Greve en van diezelve te vorderen een obligatie zo Berent Seijsinck zalige Berent Steenberch voors., anders genaamd Berent Roeloffz Sendemaeker, gegeven hadde. En dat gedachte Berent Greve haar zodane obligatie had behandet, dan komende te Suijtem inde kerspel van Swolle is haar getuige diezelve handschrift tegen de avond tot Suijtem van enige onbekende soldaten benomen. Daarna tuigde Trijne Berens dochter voors. dat zij gisteren te Suijtem voors. daarbij geweest is dat gedachte Merrien van etlijke onbekende soldaten een handschrift benomen worde, en dat zij beide getuigen van diezelve soldaten gespoliert worden.
Boergermeister Meister Arent Gerrisz.

eppe

Bericht door eppe » 05 mar 2025, 11:44

Ja dankjewel, dat is knap gevonden.

Ik doe het een beetje op basis van uitsluiting en regio; ze is zeer ws geen dochter van de andere Roelof Steenbergens in Zuidwolde in die tijd, omdat daarvan vrij veel bewaard is gebleven en daarin wordt ze nergens genoemd. Maar inderdaad, geen bewijs.

eppe

Bericht door eppe » 05 mar 2025, 14:06

Hoi Ria,

die andere Gerrit Pieters x Lubbe die je vond, zijn toch anderen. Blijkbaar heerste er een pestepidemie in Hasselt, want kwam dit vaker tegen:

0058.1 Stadgericht Hasselt. 3157 Scan 80 9 augustus 1604 attestatie
Wijchertie Jacobs olt omtrent 40 jaaren zijnde .. getuigen de waarheid .. waar te zijn, dat zij als pest waekster (?) zal. Gerrit Peters Suijder ende
Lubbertie zijn huisvrouw in haar crankheit gedient heeft,

.. waar te zijn dat Lubbertien de huisvrouw van Gerrijt op haar crankbedde van Wijchertie versorgt haft dat sij haar ..

..verklaar getuige Wijchertie waar te sijn dat seliger Gerrijt Pieters in zijn crankheit ...

ria jongman

Bericht door ria jongman » 05 mar 2025, 14:22

Oké.
Ik heb de akte gedownload. Reactie daarop volgt.

**

Berent Steenbergen heeft als patroniem Roelofs.
Roelof Steenbergen - de voogd - zal als patroniem dan ook Roelofs hebben, er vanuit gaande dat hij de broer is.
zou het dus zijn; Roelof Roelofs Steenbergen alias Sendemaker

Er is trouwens later nog in Hasselt een Berent Jacobs Sendemaker. Is daar meer over bekend?

HASSELT
N.N. 1625 k.v. Berent Sendemaker; Swartewater, mdr. Geertien N.N 197/1

Lammeken 1626 d.v. Berent Jacobs sendemaker, mdr. Geertien Albaerts, get. Geertien van Bentem, 197/7

In Kampen kan ik trouwens geen Sendemaker ontdekken

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 05 mar 2025, 18:00

ria jongman schreef:
05 mar 2025, 14:22
Er is trouwens later nog in Hasselt een Berent Jacobs Sendemaker. Is daar meer over bekend?
Niet veel.

Het echtpaar heeft nog een zoon Jacob laten dopen.
Deze zoon Jacob trouwde twee keer, rond 1664 met Heijltjen Egberts, in 1674 met Beerte Jansen.
  • 1674
    Jacob Berents wedenaer in de Velde,
    En
    Beerte Jans te Grafhorst weduwe

bron: Hasselt, trb 1674 203
Drie dopelingen uit het eerste, twee dopelingen uit het tweede huwelijjk.

zie ook Berend Jacobs Sendemaker (± 1600-????)

Bij zijn zoon Jacob staat op de site nog een akte vermeld: HCO 3143 Vrijwillige publieke verkoopingen 1668-1688/214
https://collectieoverijssel.nl/wp-conte ... ew=viewer2

Hij woont in de Velde, tussen Hasselt en Zwartsluis. Langs de dijk, maar wel redelijk dicht bij Zwartsluis (afgaande op de volgorde in quohier soutgeld 1694)
Wel vreemd dat hij in het quohier van 1694 vermeld staat, volgens de akte van 1687 zou hij al overleden zijn.
Laatst gewijzigd door Egbert_ op 05 mar 2025, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.

eppe

Bericht door eppe » 05 mar 2025, 18:02

RIa brengt me wel een beetje in verlegenheid/problemen door die akte uit Zwolle. Maar dank ervoor.

Ik bekijk het vaak eerst chronologisch, of het past; deze Berend is in 1587 al overleden mèt kinderen, dus dan zal hij toch wel iets van minstens 35 zijn normaal gesproken;
1587-35= 1552 of eerder. Dan kan zijn vader Roelof Sendemaker Sr. niet van 1532/35 wat ik schatte, die moet dan wat eerder geboren zijn, iets van 1520/25 is logischer. Dan is hij redelijk oud om de vader van “mijn” Trijntje te zijn, want die is van 1570..maar het kan, evt. 2e huwelijk.. (als het klopt).

Maar als Berend al 40 is of zo, past het helemaal niet meer.. Hij zal dan een broer van de Sendemaker kunnen zijn.

Maar het klopt trouwens dat de vader van Roelof Sendemaker Sr. ook een Roelof is. Althans zo als ik het bekijk; Roelof Coops Steenbergen van ong. 1490.

In die akte komt een Herman Laerhuis voor, die is getrouwd met Elisabeth Steenbergen(!), zij is een dochter van Jan Steenbergen, die ook uit Zuidwolde komt en een kopermolen had in Vaassen. Laarhuis komt uit Deventer. Erg intrigerend dat zo 2 takken Steenbergen elkaar “ontmoeten” in een akte. Bijzonder.

Die Sendemakers in Hasselt had ik gezien, maar geen idee van familie. Egbert was me net voor in een reactie, bedankt.

Kampen, stedelijke rekening van 1585.
Ingeschreven als nieuwe burger Roloff Sendemaker de jonge.

Is bekend met wie Berend Greve is getrouwd?

Op zich wel merkwaardig dat mensen uit een boerenomgeving zo in het metaal (ijzer en koper) terecht komen..

De Naam Veltkamp komt in De Wijk voor, maar ws ook elders.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 05 mar 2025, 21:45

eppe schreef:
05 mar 2025, 14:06
Hoi Ria,

die andere Gerrit Pieters x Lubbe die je vond, zijn toch anderen. Blijkbaar heerste er een pestepidemie in Hasselt, want kwam dit vaker tegen:
0058.1 Stadgericht Hasselt. 3157 Scan 80 9 augustus 1604 attestatie
dd.09-08.1604
Gevraagd wordt Wijchertien Jacobsdr omtrent 40 jaar oud om getuigenis der waarheid te geven dat zij als pestwaarster zal: Gerrijt Peters Snijder en zijn huisvrouw Lubbertien in hun krankheid gediend heeft.
Ten tweede dat Lubbertien de huisvrouw van Gerrijt op haar krankbed van Wijchertien verzocht heeft dat zij haar het Tafereeltien en de Beeltenis Christi daarin staande zou lengen, welke zij gedaan heeft, en toen zij dat gedaan heeft heeft Lubbertien met haar hand over het beeld gestreken. Daarna heeft Lubbertien een kannetien uit een spijntien geeisd, uit welk kannetien zij tot 3 maal toe zich gedrenkt heeft en daarna een struijckien uit de hof geeisd en ontvangen hebbende, heeft zij haarzelf tot enigen malen int aangezicht en haar bedde daarmee beweid.
Ten derde waar te zijn of als Lubbertien dat gedaan had, dat Gerrijt Peters hetzelve water geeisd en van getuige verzocht heeft, dat zij hem daarmede ook besprengen zou, wat getuige verklaart gedaan te hebben.
Ten vierde verklaart getuige Wijchertien waar te zijn dat zij zalige Gerrijt Peters in zijn krankheid vermeent geeft, of hij ook wilde dat ze Michael Berckum, om van Gods woord hem voor ’t spreken.

transcriptie Peter Klunder

ria jongman

Bericht door ria jongman » 06 mar 2025, 10:53

Ik vraag me af wat Sendemaker betekent.
Ik kan geen verklaring vinden via oude beroepen op internet

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 06 mar 2025, 11:14

Als mijn vader kantjes ging maaien in hooiland had hij het over de zende. Opgegroeid in Hasselt/Mastenbroek en Schelle/Zwolle. Hij zei dan bijv. dat hij de zende eerst moest slijpen. De zeis. Ik weet niet of dat hier de betekenis van sende is. Mijn moeder, opgegroeid in de Marshoek/ Dalfsen, noemde dat werktuig altijd de zeise.

Plaats reactie