Zoekkracht gezocht: Teunis Hendriks => Hermen Henrik/Hendriks?
-
Janny Lalkens
Een heel knap stuk werk, Ria!
Een heel knap stuk werk, Ria! Respect! Ik had zelf geen verre achternicht van Willemina Gerrits op de Bothof kunnen maken, ook omdat ik haar als buurvrouw al wel een geschikte doopgetuige vond. Door dieper te gaan graven zijn er nu ouders voor Teunis Hendriks te voorschijn gekomen.Het viel me ook bij dit onderwerp weer op, dat er soms maar heel dunne lijntjes verder lopen. Families sterven helemaal of zo goed als uit, terwijl er toch wel sprake was van kinderrijke gezinnen. Teunis had in eerste instantie toch genoeg broers, die voor schoonzussen konden zorgen en hij had zelf ook nog een zusje. Dan verwacht je toch, dat wel iemand daarvan doopgetuige kan zijn...Maar nee dus..Ik heb het er niet expres om gedaan, maar dit is trouwens de 400e reactie op dit onderwerp. Een bewijs temeer, dat het een 5 sterren zoektocht was. Veel van geleerd, veel van genoten! Ook van alle bijdragen van anderen, die meewerkten aan dit onderwerp.
-
JanWillemDol
Laat ik dan als aanstichter
Laat ik dan als aanstichter reactie 401 schrijven....Heel erg knap allemaal. Ik ben er echt enorm blij mee. Ongelooflijk hoe we nu eigenlijk een kaarsrecht logisch plaatje hebben, waar we met vrijwel niets begonnen. Ook ik heb heel veel geleerd van hoe zo'n samenleving in de regio Zwolle er twee/driehonderd jaar geleden uit zag.Dank iedereen en in het bijzonder Ria!
- ria van bessen
Graag gedaan Jan Willem. Ik
Graag gedaan Jan Willem. Ik heb er zelf enorm van genoten... vooral toen ik hem uiteindelijk in het kiesregister vond. .. hahaEr zal best nog wel meer te vinden zijn in Zwolle, er zijn nog diverse registers en tellingen o.a. die van 1795 maar die heb ik niet in mijn bezit.Janny, je mag jezelf ook bedanken, je kennis van de omgeving Zwolle kwam hier heel goed van pas.Het ORA Dalfsen heeft een hiaat, maar inmiddels is ontdekt dat er ook aktes zitten in de contentieuse zaken van Dalfsen .. die dus in het vrijwillige deel thuishoren. Dus wie weet komen we tzt nog wat leuks tegen, ter aanvulling.Wat betreft de familie Keizer ... is dat ook duidelijk geworden uit deze zoektocht?Voorouders Annichjen Jansen en Jan Jansen.
-
Joop Hendriks
ria knap gedaan.
ria knap gedaan.
toch heb ik een vraag je zei ik heb hem in het kiesregister gevonden de vraag bij welk kiesregister wordt hier bedoeld en waar kan ik dit vinden algemeen kiesrecht voor mannen sinds 12-12-1917 daar voor census kiesrecht
toch heb ik een vraag je zei ik heb hem in het kiesregister gevonden de vraag bij welk kiesregister wordt hier bedoeld en waar kan ik dit vinden algemeen kiesrecht voor mannen sinds 12-12-1917 daar voor census kiesrecht
Hier, neem ik aan.
Hier, neem ik aan.Met vriendelijke groet, André
- ria van bessen
Klopt, dat is de bron.
Klopt, dat is de bron.
Ria, ook complimenten van
Ria, ook complimenten van mijn kant (volg je berichten altijd).een opm. Derk Harms is van eind 1706 en niet 1704. Hij is dan bijna 10 jaar jonger dan zijn vrouw GH. Vanwege de Wilhelmina als getuige snap ik dat hij ws een broer is van de Hendrik Harms, maar anders zou je toch gaan voor de DH die ws een oudere broer is van Gerrit Harms en Geertje Harms.
- ria van bessen
Eppe,
Eppe, Zeker is* dat Hendrik Harms zijn ouders Harm Derks en Trijntje Hendriks zijn.* dat hij een broer Derk heeft.* dat Willemina Gerrits de dochter is van Jannigjen Derks en Gerrit Willems uit OL.*dat Jannigjen uit Oosterdalfsen komt.* dat daar een wed. Derk Harms woont. En is Bennen hier buiten beeld, = Harmen Hendriks en Aaltjen Derks Maar het is wel vreemd dat ik zo weinig kan vinden over Derk Harms x met Geesien Hendriksof degene die voogd is bij Geertje H. Bennen - die wel een zus Jennigje heeft. Wat me ook dwars zit, is het feit dat Jannigjen Derks of haar man niet wordt genoemd, wanneer de grond wordt verkocht door Hendrik Harms en zijn moeder.Of andere familieleden. Dat heb ik al eerder aangegeven.Het lijkt erop dat er een akte van ouderdomsvoorziening is gemaakt, wat inhoudt dat Hendrik voor zijn ouders zou zorgen in ruil voor de goederen en dat de andere kinderen dus zijn uitgekocht.Dat zou de reden kunnen zijn. Maar ik kan dat niet vinden ... ook niet dat alle kinderen zouden zijn overleden. Dat is een aanname op grond van de akte verkoop grond.Ik kan trouwens heel weinig vinden over welke Derk Harms dan ook -uit NL of uit Dalfsen.
-
JanWillemDol
Ben op zoek naar de originele
Ben op zoek naar de originele bronnen achter de enorme hoeveelheid gegevens die relevant zijn voor het verhaal achter Teunis Hendriks, dus ik doe af en toe een beroep op jullie als ik iets mis.Zoals nu: in het doopboek van Dalfsen kan ik geen geboorte vinden van Fenne/Fennichje Janssen, de moeder van Teunis. Wel van alle andere kinderen van Jan Willems en Aaltjen Everts. Zij is geboren in 1717 staat bij jouw opsomming Ria (67/55 staat erbij, waar staat dit cijfer voor?). Is zij ergens anders geboren (niet in Nieuwleusen zie ik)?En zijn haar ouders Jan Willems en Aaltjen Everts getrouwd in Dalfsen (en dus geen trouwboek in die periode)?