Jan Kortenhorst
Dag Hans,Met dank voor je
Dag Hans,
Met dank voor je inbreng. Maria kreeg in haar eerste huwelijk met Jannes Kortenhorst 7 kinderen. Daarvan bleven 1 zoon (Johannes 1792-1831) en 2 meisjes(vrouwen) in leven. Sibila en Dina bleven bij hun stiefvader wonen en waren niet getrouwd. Overigens kreeg Maria bij haar tweede man ook nog kinderen.(niet verder gezocht)
groet,
Ton
Met dank voor je inbreng. Maria kreeg in haar eerste huwelijk met Jannes Kortenhorst 7 kinderen. Daarvan bleven 1 zoon (Johannes 1792-1831) en 2 meisjes(vrouwen) in leven. Sibila en Dina bleven bij hun stiefvader wonen en waren niet getrouwd. Overigens kreeg Maria bij haar tweede man ook nog kinderen.(niet verder gezocht)
groet,
Ton
-
leo moens
In de "Naamsaanneming 1812",
In de "Naamsaanneming 1812", neemt ene Jannis Kortenhorst als naam aan Kortenhorst, leeftijd onbekend, alsmede voor zijn drie kinderen Jan, Blijdigje en Gerridina.
Maar wie is deze Jannis?, want de Johannes gehuwd met Maria Brinkhuijs zou overleden moeten zijn vooor
1801, het jaar dat zij hertrouwde met Schuttelaar.
Maar wie is deze Jannis?, want de Johannes gehuwd met Maria Brinkhuijs zou overleden moeten zijn vooor
1801, het jaar dat zij hertrouwde met Schuttelaar.
- ria van bessen
Da's een goeie en ik heb daar
Da's een goeie en ik heb daar ook geen antwoord op.
Ik ben wel benieuwd wat Ton zal zeggen.
Ik ben wel benieuwd wat Ton zal zeggen.
Dat heb je met hele goede RK
Dat heb je met hele goede RK's , die komen nog wel eens terug. Dit is het bewijs: er is leven na de dood. Vandaar onze zoektocht naar deze "heilige Jannis"en zijn voorouders.Laten we niet verzaken.
Of was hij toch echt wel dood en is dit een administratieve fout? Ondanks het komend Kerstfeest, geloof ik toch het laatste. (Sorry Petrus)
groet,
Ton
Of was hij toch echt wel dood en is dit een administratieve fout? Ondanks het komend Kerstfeest, geloof ik toch het laatste. (Sorry Petrus)
groet,
Ton
Nog een nabrander: bij de
Nog een nabrander: bij de naamsaanneming klopte wel meer niet.
Zo is de naam aldaar; Schutlaar ipv Schuttelaar.
En wordt de moeder (Maria Brinkhuis) niet vermeld.
In 1812 plaatste men Maria onder de Kortenhorsten
Wellicht heeft iemand een idee hoe eea in zijn werk ging.
groet,
Ton
Zo is de naam aldaar; Schutlaar ipv Schuttelaar.
En wordt de moeder (Maria Brinkhuis) niet vermeld.
In 1812 plaatste men Maria onder de Kortenhorsten
Wellicht heeft iemand een idee hoe eea in zijn werk ging.
groet,
Ton
- ria van bessen
Het beste lijkt me dat de 2
Het beste lijkt me dat de 2 voogdijstellingen worden opgezocht van Jannes Kortenhorst uit Steenwijk.
Het wordt nu alleen maar ingewikkelder, als de naamsaanneming ook al niet betrouwbaar blijkt betr. Maria Brinkhuis [tenzij er bij heeft gestaan wed. van Jannis Kortenhorst]
- de originele akte moet dus ook worden bekeken.
Ton, hoe zeker weet je dat Jannis Kortenhorst x met A.M. Marcel NIET RK is of was?
groet Ria
Het wordt nu alleen maar ingewikkelder, als de naamsaanneming ook al niet betrouwbaar blijkt betr. Maria Brinkhuis [tenzij er bij heeft gestaan wed. van Jannis Kortenhorst]
- de originele akte moet dus ook worden bekeken.
Ton, hoe zeker weet je dat Jannis Kortenhorst x met A.M. Marcel NIET RK is of was?
groet Ria
Dag Ria,Het Doodenboek van de
Dag Ria,
Het Doodenboek van de Nederduitse Gereformeerde Gemeente te Groenlo tijdvak 1771-1780 geeft Johannes Cortenhors (ja, zonder t_ als gestorven zijnde.
Neem dan maar aan dat hij niet-Rk is.
Echter , wellicht net zoals bij het dopen , was men verplicht dit via deze weg aan te geven.
Misschien toch RK?
groet
Ton
Het Doodenboek van de Nederduitse Gereformeerde Gemeente te Groenlo tijdvak 1771-1780 geeft Johannes Cortenhors (ja, zonder t_ als gestorven zijnde.
Neem dan maar aan dat hij niet-Rk is.
Echter , wellicht net zoals bij het dopen , was men verplicht dit via deze weg aan te geven.
Misschien toch RK?
groet
Ton
-
leo moens
3 april 1788, zijn hier na
3 april 1788, zijn hier na voltooide attestatie van Steenwijk getrouwt, Jannes Kortenhorst weduwnaar
van Blijde Jannis en Maria Brinkhuis, jd, beide van
Steenwijk.
Waar?, is Maria Brinkhuis en Schuttelaar getrouwd
op 16 april 1801.
van Blijde Jannis en Maria Brinkhuis, jd, beide van
Steenwijk.
Waar?, is Maria Brinkhuis en Schuttelaar getrouwd
op 16 april 1801.
- ria van bessen
Dag Leote vinden in boek nr.
Dag Leo
te vinden in boek nr. 436 blz. 14
[nr. staat NIET op vdnd]
ondertrouw op 27-03-1801 huwelijk op 16-04-1801
Maria Brinkhuis wed. wijlen Kortenhorst en Antonij Schuttelaar jm van Zwolle
groet Ria
[ 19. December 2009, 20:59: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]
te vinden in boek nr. 436 blz. 14
[nr. staat NIET op vdnd]
ondertrouw op 27-03-1801 huwelijk op 16-04-1801
Maria Brinkhuis wed. wijlen Kortenhorst en Antonij Schuttelaar jm van Zwolle
groet Ria
[ 19. December 2009, 20:59: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]
Dag Ria, Leo en vele anderen
Dag Ria, Leo en vele anderen,
Zocht nog eens goed in de vele papieren naar de Momberstelling bij het tweede huwelijk van Jannis met Maria Brinkhuis. Het volgende heb ik ooit aangetekend: Rechtelijk Archief Steenwijk inv. nr. 89 blz. 97-99 dd. 11 maart 1788; Mombers Wijbe Jans Elshof en Jan Jans Elshof (ik schreef daarbij) broers van de overleden Blijde. Andere Mombers J. Muurlinck en A.L.Reinders. (kennelijk geen Familie van Kortenhorst).
Tot zover mijn aantekeningen
groet,
Ton
[ 20. December 2009, 11:39: Bericht gewijzigd door: driesen ]
Zocht nog eens goed in de vele papieren naar de Momberstelling bij het tweede huwelijk van Jannis met Maria Brinkhuis. Het volgende heb ik ooit aangetekend: Rechtelijk Archief Steenwijk inv. nr. 89 blz. 97-99 dd. 11 maart 1788; Mombers Wijbe Jans Elshof en Jan Jans Elshof (ik schreef daarbij) broers van de overleden Blijde. Andere Mombers J. Muurlinck en A.L.Reinders. (kennelijk geen Familie van Kortenhorst).
Tot zover mijn aantekeningen
groet,
Ton
[ 20. December 2009, 11:39: Bericht gewijzigd door: driesen ]