gerrit Alberts Noortman
-
Jacob Albrecht
Ook nog Jan Herm Noortman
Ook nog Jan Herm Noortman gevonden: begraven Zwolle 29-8-1809. Dus beide ouders plus een zoon binnen 12 dagen overleden. Zou er toch een epidemie geweest zijn toen? Heb hier geen aanwijzing voor.Jacob
- ria van bessen
achter die 'losse' gedachte
achter die 'losse' gedachte zit , gezien de benamingen die Evert Berents her en der heeft, inderdaad de Noortman. Geesje Herms was voor haar huwelijk met Jan Gosens nog eerder getrouwd met een Gerrit Engberts... Peter, je hebt op VpNd Huijberts staan... moet dus Engberts zijn. 13-03-1677 Jan Goosens j.m. bij Peter van Aeckens brugge enGeesien Herms wed: van Gerrit Huijbers op de NijstadtSij moet erfuijtingeen volgens deze erfuiting heeft zij een dochter Hendrikje.f78 dd.10-03-1677Momberen over Gerrijt Engberts nagelaten minderjarige kind: Evert op den Oort te Westenholte en Henrick Herms touwslager.Geessien Herms heeft erfuiting gedaan aan haar dochter Henrickien Gerrijts en voor vaders goed bewezen 900 car.gl. en dan nog 100 gl. plaats van de kleren, en een bedde met toebehoor. Belovende de dochter te onderhouden in kost en kleren en in nooddruft totdat ze 18 jaar oud is en lezen en schrijven en naaien laten leren.Actum coram Schepen Herman Queisen. Maar Hendrikje moet onnozel zijn ... anders heb je geen voogden meer nodig in 1718.In onderstaande akte wordt ook Jacob JANSEN wordt genoemd.en ALBERT HERMSen WICHER HERMS DalfsenDALFSEN DEEL 5f 135 dd 23-03-1718Keurnoten Jan Noteboom en Arent PetersVerschenen Albert Herms, Jacob Janssen en Egbert Henriks voorts Wijcher Herms voor zichzelf en als momber van Henrikje Gerrits nagelaten dochter van wijlen Gerrit Engberts alsmede Berent Cnaap medevoogd tesamen cavarerende voor hunne resp. vrouwen en doen ten profijte van Derk Hannessen op de Hoonhorst en vrouw NN cessie, transport en overdracht van eene morgen in vier morgen en dan nog van een vierendeel morgen in drie morgen lands, samen op de caterstede weide in de buirschap Emme gelegen, voorts mede van twee akkers zaijlant insgelijks onder dese gerichte van Dalfsen buirschap Emme gelegen, het erve van de Heer ten Boecop oostwaarts de Emmer stege westwaarts en de Emmer Es zuidwaarts daar angeland waaronder wel begrepen een hof naast de stege so met appelbomen bepoot voor 602 cg.
-
Janny Lalkens
Er gaat een verhaal in de
Er gaat een verhaal in de familie, dat men toen in 1809 van besmet drinkwater in Haerst ziek werd. In het boek Vergeten levens van Jan van de Wetering beschrijft hij Dieze als een plek met slecht en besmet drinkwater. Van mijn voorouders in Schelle weet ik, dat ze 2 waterputten hadden. Uit de ene haalden ze water voor het vee, maar uit die andere, in die tijd rechts van de oprijlaan naar huize Schellerberg, haalde de hele buurt schoon drinkwater. Die put stond bekend vanwege zijn goede drinkwater.
-
Janny Lalkens
Best wel erg: je kunt dan wel
Best wel erg: je kunt dan wel ter waarde van 1000 gulden geërfd hebben, maar als je verstandelijk beperkt bent, was dat zeker in die tijd niet zo geweldig.Van mensen met de naam Gerrit Herms heb ik tot nu toe: Gerrit Herms X Evertie Jansen laten 1-8-1697 een Hendrik dopen. Dan nog een Gerrit Harms X Maria Hendrix laten 8-11-1696 Hermannes dopen. Gerrit Hermans X Janna Jansen laten 15-3-1691 een Hendrine dopen.en op 21-8-1691 een Gerrit.Gerrit Herms X 25-4-1693 Egbertie Lebbers of Leffers [zal Leffers moeten voorstellen, denk ik]Zij laten dopen: Hendrina 9-4-1694 en Geesie op 26-1-1697. Opmerkingen: Dit zou dezelfde Gerrit Hermans kunnen zijn. Nl. 2x een Hendrina. Met de tijd van eventueel hertrouwen klopt het ook wel. En kunnen wij nog iets met deze Gerrit Herms? Egbertie Leffers kan een naam uit Westenholte en omstreken zijn. Uit 's Heerenbroek bijvoorbeeld. Misschien was ze in dit onderwerp ook al wel eerder genoemd.Op zoek naar de doop van Derkje Alberts heb ik gisteravond nog in dopen Zalk gekeken. Daar kwamen toch wel vaker dan ik verwachtte namen van dopelingen uit Westenholte voor. Vooral rond 1672, een rommelige tijd. Eventueel kunnen we hier in een later stadium nog eens even naar kijken. Er werden ook kinderen van Den Oort te Zalk gedoopt. Was dat van Den Oort in Westenholte? Of had Zalk ook zijn eigen "Den Oort"? Je komt de naam Den Oort wel op meer plekken tegen. In Windesheim meen ik ook.Misschien waren er vaker verbindingen tussen de familie op Den Oort en de familie van Gerbrech Clasen, zoals ook met dat huwelijk van Jennigje Everts en Claes Gerbrechs. Of woonden die Gerbrechs daarvoor op Den Oort? Voordat Hermen Alberts er met Willemtje Wijchers woonde?Te Zalk gedoopt: o.a. 17-12-1637 Hendrick op den Oort laat dochter Gerwert dopen. april 1637 Claes Gerberts laat Heymerick dopen 17-12-1643 Jacob Gerberts laat Hermen dopen en op 12-5-1644 Truijchen.Gerwert en Gerbert zie ik vaker door elkaar gebruikt worden. Hier ook de naam Jacob. Toeval?We zijn nu echter nog steeds meer rond 1680/1690 bezig. Of in latere tijden.Dit doopboek heb ik globaal bekeken, maar als dat nodig is, moet dit secuurder. Derkje Alberts zag ik er niet in staan. Maar omdat ze zeer waarschijnlijk te Assendorp/op de Lure is geboren, is een doop in Zalk erg onwaarschijnlijk.
- ria van bessen
Ik zou wel willen weten wie
Ik zou wel willen weten wie die Jacob Jans Noortman is. Of er nog een lijntje te vinden is naar Albert Herms, die dus nog in 1718 leeft.Uiteindelijk is het doel te bewijzen [zwart op wit, of zo goed mogelijk] dat Gerrit Alberts van deze familie afstamt.
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Ik weet waar die Derkje Alberts zit ... denk ik ...Aaltje Gerrits Noordman, dochter van Gerrit Herms en Mattien Alberts hertrouwt met Marten Jans van de Harssenhorst in 1747Marten Jans zijn vader is Jan Martens .. in Wilsum ! 1723, 27 juli Woont Jan Martens met 4 personen in het Kerspel van WilsumBron Hco, Inv. Nr 2682, Statenarchief, Hoofdgeld register. Van de Harssenhorst is op dit Forum een behoorlijk topic, ik geloof zelfs 2 delen, omdat Derk Zwier van de Velde zijn roots RK waren.
- ria van bessen
Janny, bedankt voor de
Janny, bedankt voor de gegevens. Een correctie het rijtje moet er zo uit zien... 1]Geessijn Herms x 1e Gerrijt Engberts x 2e 1677 Jan Gosens, x 3e 1694 Rotger van Born – alleen een onnozele dochter Hendrikje genaamd2] Aaltje Herms x GH Snel - dochter Hendrikje - is jong overleden3] Albert Herms x Geesien Gosens 26-03-1686 - MOGELIJKE kinderen Dirkje, Gerrit, Aaltje en Hermen Alberts - Gerrit wordt Noortman4]Wichert Herms x Jennigen Alberts [Neuteboom] - zoon Remmelt - wordt Noortman5] Henrikijn Herms [x Jan Derks Sluiter x 2e .. ] - kinderen niet bekend6] Gerrit Herms x Mattien Alberts - wed. hertr. Jan Jacobs - wordt Noortmanuit 1e huwelijk Gerrit Herms 2 dochters - 1 jong overleden, Aaltje de andere dochter - wordt Aaltje Gerrits Noortman ik sluit nog niet uit dat Evert Berents Noordman toch zelf een ZOON Albert had. Gerrit Alberts geeft aan dat hij in Zwolle is geboren. Onder het kopje waar vandaan... staat; van hier.Als hij in Mastenbroek gedoopt is, [om de een of andere reden] en ook zijn 2 broers en zus, dan zullen we de dopen nooit vinden.
-
Janny Lalkens
Bericht 3 maandag 20 oktober:
Bericht 3 maandag 20 oktober:Het eerste kind uit het huwelijk van Goosen Gerrits en Dirckjen Evers wordt Geertjen genoemd. Zij wordt te Zwolle gedoopt op 1 juni 1662.Ik weet nog niet, of deze Geertjen mogelijk jong stierf en dat er daarna nog een Geertjen werd gedoopt, maar deze Geertjen Gosens zou de vrouw van Albert Herms kunnen zijn. Zij trouwde dan toen ze ongeveer 24 jaar was.
-
Janny Lalkens
Jacob Jans Noortman staat in
Bericht 1 op maandag 20 oktober.Jacob Jans Noortman staat in Hoofdgeld 1723 als bewoner van Westenholte genoteerd en....belangrijker: in de Verponding van 1737 staat hij als huurder van 4 1/2 morgen land te Westenholte en het land ( of toch het erve?) heet Den Oort. Was hij toen de huurder, die mogelijk geen familie van de Noortmannen was, maar die wel die naam kreeg, omdat hij Den Oort huurde? Of hoorde hij toch al wel tot de familie Noortman die we nu onderzoeken? Matje Albers, weduwe van Gerrit Harmens te Westenholte, hertrouwt 16-6-1705 met Jacob Jansen , j.m. te Sallick.Het zou me niets verwonderen, als dit de nieuwe meneer Noortmans zal zijn geweest. Jacob Jansen Noortmans, de 2e man van Matje, die bij deze weduwe op Den Oort ging wonen. Geen familielid van de Noortmannen, maar via een aangetrouwde Noortmansvrouw als haar 2e man aan de naam Noordman gekomen.In Westenholte huurt ook nog ene Gerrit Alberts 1 1/2 morgen gezaaij. Is dat onze Gerrit? Remmelt Wijchers huurt in 1737 land in de Conijnenbelten, ook Westenholte.1737 Berkum, Velthoek: Jacob Zijsen, die hier genoemd werd, huurt land in de Maatgraven, evenalsGerrit Bergman in de Hoeve. Dat zal mogelijk de man van Jennigje Everts zijn geweest. De Hoeve, voor meelezers, ligt aan de Vecht op de grens tussen Zwolle en Dalfsen en Gerrit Bergman kwam uit Dalfsen.Bij het zoeken in doopboeken heb ik geen nieuwe kinderen van ene Gerrit Herms kunnen ontdekken.Latere aanvulling: Er van uitgaande, dat die Jacob Jans Noortman de persoon is, die als j.m. van Zalk trouwde met de weduwe van Gerrit Herms, dan lees ik voorzichtig de akte, die Ria dinsdag 14 okt. om 14: 18 plaatste op de volgende manier:Folio 217 1 nov. 1732. 18e eeuw. Het gaat om een familie met 6 kinderen en een halfzus uit de 17e eeuw in Westenholte. Moeder van de 7 kinderen: Willemtjen Wijchers. Vader van de eerste 6: Hermen Alberts en van Jennigje, nummer 7: Evert Berents. De meesten ook wel Noordman genoemd. In 1732 kopen mensen, die met deze 7 verbonden zijn land van elkaar. 3 van de 6 kopen van andere 3. Het gaat nu om mensen, die na zoveel jaren de 7 kinderen vervangen/vertegenwoordigen.Het zou zo kunnen zijn:1. Gerrit Herms, overleden voor 1705 X Mattien Albers, wordt vertegenwoordigd door de 2e man van Mattie, nl. door Jacob Jansen Noordmans. 2. Geesien Herms was 3x getrouwd. De 1e keer met een Gerrit Huijbers. Zij wordt in 1732 vertgenwoordigd door een zoon van haar en Gerrit nl. door Harmen Gerrits, genoemd naar Geesje haar vader Hermen?? Had Geesien zo'n zoon?3. Aaltien Herms, getrouwd met Gerrit Hendriks Snel: haar dochter was met Jacob Sijze? Gokje, dit moet ik nog helemaal nakijken. Of was Jacob Aaltje haar 2e man?4. Wicher Herms X Jennigje Alberts Neuteboom : zij worden in 1732 vertegenwoordigd door hun zoon Remmelt Wijchers.5. Henrikien Herms X Jan Derks Sluiter en nog eens getrouwd? Door niemand vertegenwoordigd? Of hoort die Harmen Gerrits bij Henrikien? Zoon van Henrikien en een Gerrit, 2e man van haar? 6. Jennigje Everts, het halfzusje, trouwde 3 x. De derde keer met Gerrit Hendriks Bergman uit Dalfsen. Haar eerste huwelijk was in 1694 en zij was zelf het jongste kind. In de akte van 1732 wordt zij vertegenwoordigd door haar 3e man Gerrit Bergman. Dat zou goed kunnen, die kan dan nog best in leven zijn.7. Er is nog 1 kind: Albert Herms X 26-3-1686 Geertje Gosen. Voor beiden was het het eerste huwelijk.Worden zij in 1732 vertegenwoordigd door hun zoon Gerrit Alberts Noordman?Gerrit Alberts trouwde rond 1726. Dan zou hij bij huwelijk 40 jaar zijn geweest en in de akte van 1732 staat een Gerrit Alberts Noordman. Hij zou daar dan 46 jaar zijn geweest. Dit is goed mogelijk.Is Gerrit Alberts dus een zoon van Albert Herms en Geertje Gosens?Zowel Daan als Jacob gaven hier in dit onderwerp aan, dat een dochter van Gerrit Alberts en Geesjen van den Berg de in 1742 geboren Geertien is. Zij zou vernoemd kunnen zijn naar Geertien Gosens.En Gerrit zijn in 1729 overleden broer Hermen kan naar Albert Herms zijn vader Hermen genoemd zijn. Mijn voormoeder Aaltje is mogelijk vernoemd naar Geertje haar moeder? Of is Derkje naar Geertje Gosens haar moeder genoemd?[Ik heb nog geen doopdatum voor Gerrit. Misschien hebben we nu al wel de namen van zijn ouders?]
- ria van bessen
Janny, dat wist ik al, ik had
Janny, dat wist ik al, ik had al een aktenr. en datum benoemd bij de andere gegevens van Albert Herms, niet gezien? Er zou trouwens uit dit huwelijk een Gosen moeten zijn ... of vernoemd.Maar geen enkele doop is toch te vinden?