Egbert Egberts van Herfte cq Gerrit Egberts van Herfte

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Je bent er dus zelf wel van

Bericht door ria van bessen » 08 dec 2015, 23:39

Je bent er dus zelf wel van overtuigd dat Gerrit Egberts de zoon is van Egbert Everts, vermoed ik?Dit is de voogdijakte waaruit blijkt wie zijn 1e vrouw was.deel 609Af126 - 27 mrt 1666 - Richter Bernard Holt.Keurnoten Herman Queisen, Dr., en Rudolff Crans.*    In het Gericht is verschenen Evert Egberts, wonende in 't Gagel. Hij heeft tot mombers over zijn drie onmondige kinderen (Egbert, Aeltijn en Gerrit Evers), bij wijlen zijn huisvrouw Geessien Everts in echte geteeld, verzocht Evert Engberts, de bestevader van het kind van moeders zijde, Engbert Evers te Lente, oom van de moeders zijde en Henrick Egberts voor de Leemcuile, oom van de vaders zijde.Uit deze akte blijkt dat Hendrik Egberts voor de Leemkule wonende de oom is van vaderszijde. En dat klopt ook met de gegevens uit Dalfsen.Aaltien Everts is ook prima te volgen. Gerrit Everts wel een vermoedelijk huwelijk maar verder ook hier niets concreets.De lijn van de moeder Geesien Everts is een heel andere.Haar ouders zijn deze.Evert Berents Snel en Wibbigjen Berentsuit dit huwelijk:1]dochter Geesjen Everts ovl. voor 27-3-1666 x Evert Egberts op de Leemcuile:  kinderen Egbert Everts, Aaltje Everts en Gerrit Everts2]zoon Engbert Everts ovl voor 1683 x Geesjen Jans3]dochter Marrigjen Everts x 1e Jan Hendriks van Graal, 2e  Jan Lamberts4]zoon Berent Everts ovl voor 1-6-1673  – heeft zoon Hendrik Berents Bos5]zoon Hendrik Everts 

harm56

Ria altijd snappen doe ik het

Bericht door harm56 » 09 dec 2015, 01:24

Ria snappen doe ik het niet altijd. Het laatste uur was ik op het forum een oudere discussie aan het lezen over de familie Bouwmeester uit Herfte. In de discussie met Janny kan ik je niet altijd volgen. Het komt denk ik ook omdat jullie twee meer weten en soms in een andere dicussie er ook al over hebben geschreven.Ria 8 december 12.35 `is de vader van Geesje Everts is weer hertrouwd met Geesien Engberts uit Herfte` Hier had dus moeten staan de weduwnaar van Geesje Everts.Ria 8 december 23.39 Evert Engberts, de bestevader (grootvader) van het kind van moederzijde en even later ga  je verder met de lijn van de moeder Geesien Everts is een heel andere enz.Hendrik Egberts oom van vaderszijde, klopt ook met de gegevens uit Dalfsen. Welke gegevens en hoe zijn die te vinden. De vader van Evert Egberts is Egbert Gerrits heb ik begrepen.Egbert Everts is voor mij interessant omdat Berendina Egberts van Herfte 2 maal in mijn kwartierstaat voor komt. Zou ook Gerrit (Gerhardus) Egberts (1701) te koppelen zijn aan Egbert Everts dan zou ik zowel Aeltjen Egberts en Derkjen Derks als voorouders mogen rekenen .Harm

ria van bessen

Tja, dat krijg je ervan al je

Bericht door ria van bessen » 09 dec 2015, 11:11

Tja, dat krijg je ervan al je hier nog reageert terwijl je eigenlijk te moe bent ...mijn fout dus.Zo is de lijn. Engbert Lamberts Snel x Berentien Geerts -uit dit huwelijk:Jan E[n]gberts* Evert Engberts x  Wibbigjen BerentsLammert Engberts  *Evert Engberts en Wibbigjen Berentsuit dit huwelijk: 1]dochter Geesjen Everts ovl. voor 27-3-1666 x Evert Egberts:  kinderen Egbert, Aaltje en Gerrit –2]zoon Engbert Everts [Lente] ovl voor 1683 x Geesjen JansNG Dalfsen den 30 Decemb.1683 - Jan Alberts, w. te Zwolle,En Geesje Jans N.W. van Engbert Everts te Lenthe.Attestatie gegeven op Zwol den 7 april '84.3]dochter Marrigjen Everts x 1e Jan Hendriks van Graal, 2e  Jan Lamberts4]zoon Berent Everts ovl voor 1-6-1673  – zoon Hendrik Berents Bos5] zoon Hendrik Everts Evert Egberts  wedr. van Geesjen Everts [d.v. Evert Engberts zie hierboven]hertr.Zwolle 24-04-1666Evert Egberts, wed: int' Gagel, endeGesien Engberts, j.d. te Herfte - Evert is overleden voor 10-06-1673  en is Evert Egberts de zoon van Egbert Gerrits op de Leemculebroer is Hendrik Egberts. Als er vragen zijn, stel ze gerust.   

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 09 dec 2015, 21:00

bericht 2 april 1722 Gerrit Egbertsz wonende te Herfte doet belijdenis 1729-06-05 - Gerrit Eghbertsz gaat met attestatie naar IJsselmuiden - N.H. lid­matenboek Zwolle, deel 3, f23. 

Janny Lalkens

Door deze 2 datums van

Bericht door Janny Lalkens » 09 dec 2015, 21:39

Door deze 2 datums van belijdenis doen en het versturen van de attestatie naar IJsselmuiden  zou het kunnen zijn, dat Gerrit Egberts in ieder geval van 1722 tot zijn huwelijk in 1729 in Herfte woonde. Misschien ook al voor 1722, zelfs al vanaf zijn geboorte. Ik vind dat gegeven van wonend te Herfte in 1722 als hij belijdenis doet wel belangrijk. Want dan weet je zeker, dat hij daar op dat moment ook daadwerkelijk zat.Dit omdat bijv. Siese van Langeholte midden in Zwolle kan wonen, Egbert van Berkum in de herberg aan het Katerbeer in Spoolde zit en Egbert van Herfte in herberg De Koelelugt in De Zande/Kamperveen zit.Maar Gerrit Egberts zat dus in ieder geval een aantal jaren of veel langer, zo rond 1722,  in Herfte.Niet dat ik nu ineens een oplossing heb voor het vraagstuk wie zijn ouders zijn geweest, maar het is toch weer een gegeven, dat zekerheid geeft.Ik moet deze week eerst verschillende dingen afmaken, waar op gewacht wordt. Jammer, want ik zou hier meer mee bezig willen zijn.

ria van bessen

Vind je het belijdenis doen

Bericht door ria van bessen » 09 dec 2015, 22:54

Vind je het belijdenis doen van Gerrit Egberts in 1722 niet erg vroeg voor een man?Hij is geboren in 1701 als hij de zoon zou zijn van Egbert.Dit gegeven geeft bij mij toch twijfel.

Janny Lalkens

Het kan wel. 20 jaar zag ik

Bericht door Janny Lalkens » 09 dec 2015, 23:10

Het kan wel. 20 jaar zag ik ook wel. Voor vrouwen ook wel 18 jaar. Voor mannen ook bijv. 27 of 28 jaar. Of als ze eerst eens een paar jaar getrouwd waren. Vrouwen ook wel een tijdje na de huwelijkssluiting. Bijvoorbeeld in het jaar volgend op hun huwelijk. Ik haal gemakshalve altijd 20 jaar van zo'n belijdenis doen af en ga dan rond dat jaar dat daar uitkomt zoeken naar een doopdatum, maar dat klopt inderdaad niet altijd.

Janny Lalkens

In dec. 1749 verkoopt Gerrit

Bericht door Janny Lalkens » 10 dec 2015, 02:06

In dec. 1749 verkoopt Gerrit Egbers te Oosterholte aan Gerrit Dijk in De Marshoek /Emmen   2  1/2 morgen in de Broekslagen tot Berkum. Gerrit Dijk meldt dit 17-1-1750 aan bij de 50e Penning ZwollerkerspelHet Berkummer broek ligt in de Berkummer Bruggenhoek. Waarschijnlijk noemt men stukken land in dit gebied de Broekslagen. Ik heb verder in Berkum niets gezien wat op Broekslagen lijkt.Dat Berkummer Broek ligt gezien vanuit Herfte en Marshoek/Emmen aan de overkant van de Vecht. Gescheiden door de Tolweg met Haerst. Het grenst dus aan Haerst, alleen: die Tolweg ligt er nog tussenin. En verder ligt dat Berkummer Broek ingeklemd tussen de gemeente Dalfsen en de Berkummer Hooislagen. In de Kadasterkaarten Zwollerkerspel 1832 zijn geen boerderijen ingetekend in het Berkummer Broek en in de Hooislagen van Berkum.Mogelijk is er nog wel een eendenkooi. In dat Broekgebied dus.  Broeklanden waren meen ik lage, natte landen, met elzenbosjes? Het Berkummer Broek en de Hooilanden staan op kaart Sectie D eerste blad, nr. 1 tot 113.Steken we de Tolweg over en komen we in Haerst, dan zitten we in Sectie C 5e blad nrs. 191 tot 337.Op de kadasterkaart staat dan dicht bij de Tolweg links in Haerst, heel dichtbij die Tolweg en dus dicht bij dat Berkummer Broek: Pollemans!Dan verder van links naar rechts: Geurt op den Ordel, iets verder het land in Den Ordel zelf, dan weer meer naar rechts de boerderij Zonneberg. Of dat de familie met die naam daar woont. Of beide.Het gaat me nu om die naam Pollemans. Die naam duikt dus op dicht bij die Broekslagen, tenminste, bij wat ik denk dat de Broekslagen zijn, omdat er verder op kaarten ook niets staat wat op Broekslagen lijkt.Hoewel: niet op kaarten te zien, maar wel aangegeven in de Verponding 1737: er zijn ook Broekslagen in Berkum Poepershoek. Zelfs zodanig, dat Egbert Timmerman (al eerder hier genoemd) daar 2 1/2 morgen van huurt, eigenaar de Geestelijkheid. En onder Berkum Bruggenhoek staat deze Egbert Timmerman genoemd als Egbert Jansen Timmerman. Zou dit dan de vader van Gerrit Egberts zijn?Dat bijv. die Egbert Timmerman die 2  1/2 morgen Broekslagen in de Poepershoek van de Geestelijkheid kocht en dat het later door vererving van Gerrit Egberts werd?Of kunnen we toch nog wat met dat gegeven Pollemans?  Of blijft die Gerrit Egbert Pollemans definitief geschrapt? 

Janny Lalkens

Hier volgen wat vragen en

Bericht door Janny Lalkens » 10 dec 2015, 17:40

Bericht 2:Hier volgen wat vragen en veronderstellingen:1. Stel, dat de Geestelijkheid  2  1/2 morgen Broekslagen verkocht heeft aan Egbert Jansen Timmerman en die heeft het  zijn mogelijke zoon Gerrit Egberts laten erven? Terwijl Gerrit Egberts het dan dec. 1749 verkoopt aan Gerrit Dijk. Waar ik geen akte van zie in Zwollerkerspel. Het is wel aangegeven voor de 50e penning.Die Broekslagen kunnen dan in de Poepershoek van Berkum liggen, i.p.v. in de Bruggenhoek van Berkum. In Haerst is ook een Broekgebied: Haerster Broek.2. Als de Geestelijkheid wat land of een huis verkocht, moest dat dan ook worden aangegeven in de 50e penning? De Geestelijkheid was toch nadat ze land van de katholieken genaast hadden de stad Zwolle zelf? En de opbrengsten van de 50e penning gingen toch naar het stadsbestuur van Zwolle? Met andere woorden: de Geestelijkheid betaalde geen 50e penning aan   "zichzelf"? Of moesten transporten van de Geestelijkheid ook gewoon gemeld worden voor de 50e penning?3. Stel, dat de Geestelijkheid haar bezit van 2  1/2 morgen ( gehuurd door Egbert Jansen Timmerman in 1737, zie Verponding) heeft verkocht, aan wie dan ook:kan dat in een publieke verkoop zijn geweest en dat daar een aparte registratie van is? Niet te vinden tussen de transportakten zoals dat gangbaar was bij niet-publieke verkopen? Met andere woorden: dan staat het in een bron die ik niet heb.4. Als er sprake is van Gerrit Egberts van Herfte, dan staat er duidelijk Herft of Herfte? En niet iets wat op Haerst/Harst lijkt? Het is al vaker gebeurd, dat als het wat onduidelijk geschreven was, die 2 verward werden.Ik vraag dit, omdat Haerst dicht bij dat land lag, dat gehuurd werd door Egbert Jansen Timmerman. Niet die 2  1/2 morgen in Berkum Poepershoek, maar land in de  Bruggenhoek:Onderdeel 9, sub 6 blz. 204: een akkertjen dwars aen't Meulenstuk 132 Egbert Jansen Timmerman f 1-10-Op Bergklooster is op 1 febr. 1745 nog een Egbert Jansen begraven, van den armen. En dan ook echt van den armen! Kun je daar aanspraak op maken, als je eigenaar bent van 2  1/2 morgen grond ergens in de Broekslagen? Lijkt me niet.Voorgaande heeft allemaal een hoog speculatiegehalte, maar omdat we hier al een tijdje mee bezig zijn, moet je op den duur van alles gaan uitproberen.Aanvulling:1751 Vanuit Berkum gerechtigd gratis te begraven op Bergklooster: Gerrit Egberts en Gerrit Jansen ( te ondersoeken).Na Gerrit Jansen staat Klaas Meulenbelt en tussen die beiden is iets met potlood geschreven, dat niet te lezen is op de kopie die ik gemaakt heb van boek 813 Begraafboek Bergklooster. In ieder geval denkt men dat er nog iets aan informatie moet komen omtrent die Gerrit Jansen.Of Gerrit Egberts iemand is die in Oosterholt/IJsselmuiden is gaan wonen of dat het een inwoner van Berkum is: geen idee. Ik denk, maar dat is wat ik denk, dat je de gerechtigheid wel kon meenemen naar een nieuwe woonplaats. Dat je dus wonend in IJsselmuiden nog wel gratis begraven kon worden op Bergklooster, maar zeker weet ik het niet. Het recht/de gerechtigheid erfde wel over op zoon of schoonzoon. Maar dat was dan dat ze daar in de buurtschap bleven wonen, in dezelfde boerderij. Dus of het van de ene bewoner van een boerderij overging op de opvolger op die boerderij of niet: dat weet ik nog steeds niet. Ik nijg er naar om te zeggen: het ging via vererving binnen de familie, niet van huurder of eigenaar  op volgende huurder of eigenaar van dezelfde boerderij bijvoorbeeld.Egbert de timmerman uit de Bruggenhoek zijn vrouw is in de periode dat de rode loop woedde begraven op Bergklooster: op 3 oktober 1747, met vele anderen in die dagen. Egbert betaalde niets, want dat hoefde niet, was dus gerechtigd. Is dit die Egbert Jansen, die grond huurt in de Poepershoek en in de Bruggenhoek?Er was ook een Egbert Gerrits de timmerman. Hij laat z'n dochter begraven op 16-9-1747, gratis. Dus dit kan ook nog wel die Timmerman zijn, die zijn vrouw 3 okt. liet begraven.Wat dan wel weer vreemd is: er wordt van ene Egbert Gerrits voor 13 stuivers op 24-11-1746 een kind begraven. Is dat al weer een andere Egbert Gerrits? Of heeft die van 1746 zich inmiddels ingekocht in de gerechtigheid en laat hij daarna in 1747 een dochter en zijn vrouw gratis begraven? Ook nog gezien: De weduwe van Polman haar dochter wordt 9-4-1746 begraven voor 13 stuivers op Bergklooster.

Janny Lalkens

Bericht 3.

Bericht door Janny Lalkens » 10 dec 2015, 21:06

Bericht 3.Reactie op een stuk van Harm do. 3 dec. 2015 1:22"In Hoofdgeld Herfte 1723 zit maar 1 Egbert. Enz....."In het begraafboek van Bergklooster staat ook nog het begraven van een Egbert Gerrits uit Herfte vermeld. Dat was op 5 april 1746 en er werd niets voor betaald, dat hoefde niet.Deze Egbert Gerrits staat niet in Hoofdgeld 1723, niet in Verponding 1737, want die geeft geen uitgewerkte informatie over Herfte, alleen maar een totaalbedrag. En gezien dat overlijden in 1746 staat deze Egbert Gerrits ook niet in Vuursteden 1751 onder Herfte.Je zou zeggen: op grond van dat gratis begraven, terwijl hier bij het origineel niet staat : "van den armen", zoals op die bladzij verder nog wel eens, dat Egbert Gerrits gerechtigd was. Of lid van een familie in Herfte die dat is. Tenzij hij via familie ergens anders in een buurtschap gerechtigd was.Zou deze Egbert Gerrits nog de vader kunnen zijn van de Gerrit Egberts, die in april 1722 belijdenis doet? Zo ja, waarom staat deze Egbert Gerrits dan niet in Hoofdgeld 1723?In 1751 staat in de lijst van gerechtigden onder Herfte nog wel: Gerrit Dijk. Dat kan best die Gerrit Dijk uit de Marshoek zijn, die de grond in Berkum kocht van Gerrit Egberts, want De Marshoek lag niet zo ver van Herfte af.

Plaats reactie