@Ria: bedankt voor de mail
Met de aktes over de grond komen we denk ik niet veel verder. De betreffende percelen liggen iets ten zuiden van de Kerk van Mastenbroek, tussen de Oude Wetering en de Bisschopswetering. Maar het antwoord op de vraag hoe was Aart Lamberts (aan)verwant aan Hendrik Egberts Jonker komt niet echt dichterbij.
En zo zijn er nog een paar min of meer losse eindjes.
- de ouders van Aaltijn Lubberts, vrouw van Egbert Hendriks Jonker. Uit familieverbanden hebben we afgeleidt dat ze een dochter is van Lubbert Cornelis en Fenneken Joosten. Maar ik herinner me niet dat er een document is voorbij gekomen waarin dat bevestigd wordt. En van Fenneken Joosten weten we dat ze een broer heeft, Roeloff Josten op Wechterholte (die voogd wordt als oom van moederszijde over haar zes kinderen). En dat ze hertrouwde met Dirk Jansen. Maar meer heb ik niet genoteerd.
- vaders moeder van Aaltijn Lubberts, Lijessin Janss. Alleen man en kinderen bekend. Een vraag die bij me opkwam, is of ze mogelijk familie is van Jan Jans op de Colck. Omdat ze een zoon heeft op de Hoeve (dat is Wijhe ?), en Jan Jans Colck net buiten Wijhe op Colck's plaats woonde.
- de naam van de moeder van Hendrick Egberts Jonker, die een dochter is van Derrick Gerritsen en Jacobien Geerlichs. Ik heb al eerder aangegeven dat ik Aeghte Dercksen heb genoteerd, maar zonder bron. Die heb ik nog steeds niet gevonden. En weet dus ook niet of ik dit abusievelijk in mijn bestand heb ingevoerd, of dat het mogelijk wel klopt.
- de moeder van de eerste vrouw deze Hendrick Egberts Jonker, de moeder van Engeltien Rijcksen: Peterken Andriessoen. Zij hertrouwde Dirrick Alberts. Maar heeft ze met hem kinderen gekregen? En zo ja wie?
Deze punten zijn allemaal al eens voorbij gekomen. Dus misschien is er ook niet meer over te vinden. Maar het allerbelangrijkste: ik ben niet de starter/vraagsteller van deze zoektocht. Ik heb enthousiast meegedaan omdat er veel van mijn voorgeschiedenis in voorbij komt.
Het is dus aan Ria, hoe nu verder.