Berend (Jansen) Kooi(j)man

Alles wat met genealogie te maken heeft.
klunder

Goed gevonden Ria.

Bericht door klunder » 22 jun 2016, 13:54

Goed gevonden Ria.Er zitten nog meer dopen in Hattem van dit echtpaar:Garrit; 01 03 1693 Harms, Berent; Pouwels, StijntjenHermen; 29 01 1697 Herms, Beernd; , StijntjeAnna; 18 06 1702 Herms, Beernt; Pauels, StijntjenMaria; 27 03 1707 Sloten, Beernd van; Pauwels, StijntjenPaul; 13 11 1709 Sloten, Beerndt van; Pauls, Stijnjen

ria van bessen

Alleen, het kan dus niet.

Bericht door ria van bessen » 22 jun 2016, 17:11

Alleen, het kan dus niet. Want als Berent een zoon Hermen laat dopen in 1697, kan deze Hermen nooit een dochter Janna hebben die in 1727 trouwt, wel dan?

harm56

Veel gevonden vandaag. Het

Bericht door harm56 » 23 jun 2016, 00:28

Jullie hebben veel gevonden vandaag. Het goede gevoel is wat minder. In één van de vorige berichten had ik al opgemerkt dat Berend minimaal 10 jaar eerder getrouwd moet zijn dan Teunis van Sloten, omdat anders de opvolging van generaties niet klopt. Een Hermen Berents zou minimaal 1685 moeten zijn geborenMartijn Remmelt.  Is het gebruik van het patroniem een wet van Meden en Perzen dat  altijd klopt. Een tijdje geleden in Maastricht aan het zoeken geweest, daar had ik het idee dat de Jansen en Janssen vaak als familienaam werd gebruikt. Janna heeft de familienaam "van Sloten".De eerste zoon wordt naar de stiefvader Martijn Remmelt vernoemt "Martinus", de tweede zoon naar de vader Berent van Sloten "Berent". Stijntje wordt niet vernoemd. De ouders van Jan Jansen Fox/Kooiman worden ook niet vernoemd, geen Jan en ook geen Trui. Of is dit vloeken in de kerk. Het is wel een verklaring waar die naam Martinus vandaan komt.Het zelfde geld voor Albert van Sloten en Engeltie Berents, Het patroniem Herm zie ik niet zo gauw en een mogelijke zoon Berent Alberts zal ook niet voor 1695 zijn getrouwd.Misschien wel grappig, ik zag het trouwen van Berent Dercks op 5 mei 1694 met Geessie Lubberts, met getuige Albert Dercks. Mijn eerste reactie was een zoon van Albert Dercks en Engeltie Berents, maar het klopt niet volgens de regels van het patroniem.Harm

ria van bessen

Het is wel zo dat Janna

Bericht door ria van bessen » 23 jun 2016, 12:11

Het is wel zo dat Janna steeds als patroniem Herms heeft [in alle varianten geschreven] en dat ze pas na 1811 de familienaam van Sloten draagt, voor zover ik dit hier uit de gegevens haal [zie overlijden zoon Egbert J. Kooiman]. 

helen

Is het gebruik van het

Bericht door helen » 23 jun 2016, 14:42

Is het gebruik van het patroniem een wet van Meden en Perzen dat  altijd klopt.  Ik weet niet precies hoe je dit bedoelt, maar ik ben wel vaker tegengekomen dat een kind gedoopt werd met het patroniem van de moeder. Dat kind was dan genoemd naar een (overleden) broer of zus van de moeder. 
Afbeelding

harm56

Allemaal bedankt voor het

Bericht door harm56 » 29 jun 2016, 00:42

Allemaal bedankt voor het meedenken.Even een paar dagen rust om alles te laten bezinken. Is soms wel nodig, omdat ik na een avond computer  slecht de slaap kan vatten. Vanavond toch weer wat zoek ideetjes gekregen en hiermee aan de slag gegaan.Hermen van Sloten heeft het patroniem Berents. Ik vond in Hattem de volgende dopen, Stijntje niet.• Berent; 15 03 1668 Berents, Harmen..• Theunis; 01 05 1674 Berents, Harmen; , Truijtjen.• Wessel; 11 07 1677 Touwslager, Harmen; Theunis, Truijgjen.• Garrit; 22 11 1678 Berents, Harmen; Theunis, Truijgjen.• Peter; 24 06 1683 Berents, Harmen; Theunis, Truijgjen Ondertrouw Zwolle 29 december 1666Hermen Berents wed te Hattem en Truijtjen T??ds, j.d., buijten de Sassenpoort procl: gaan te Hattem att. gegeven op Hattum Het dopen van Wessel vond ik door te zoeken op Theunis op de site van het Gelders Archief en dan blijkt en dan blijkt er ook nog een Jan Touwslager in Hattem te zijn. Gezocht op Jan Berents wat vele dopen op leverde, maar ook een zoon Harmen.Trouwen Zwolle papier naar digitaal gezocht op Hattem, toen vond ik het volgende huwelijk en het patroniem klopt niet want het had dan Harmen Jans moeten zijn. Maar vanwege de bruid vind ik deze wel mooi, alleen dan is Janna Harms ook jong getrouwd met Jan Jansen Fox/Kooiman. Het zesde kind van Jan en Janna heet Trijntje.  Nog geen dopen van een Janna van dit echtpaar kunnen vinden.Herman Berends w.m. van Hattem en Trijntje Jans j.d. te Zwoll de geboden gaan mede tot Hattem en sijen ook daar ingeschr: attestatie becomen om tot Hattem te trouwen den 2 Meij 1706.Harm 

ria van bessen

Als dit Hermen Berends van

Bericht door ria van bessen » 29 jun 2016, 10:24

Als dit Hermen Berends van Sloten is, wat goed mogelijk is gezien de naam van zijn vrouw, plus zijn beroep, dan blijven uit dit huwelijk dus 3 kinderen in leven, Berent, Teunis en Stijntje.
Geen Hermannus.Het is wel mogelijk dat er een Hermen geboren is uit het eerdere huwelijk van Hermen Berends, dan krijg je een Hermen Hermens.Hij zou dan afgekocht worden door middel van de erfuiting, in 1666 en dat betekent ook dat hij verder geen recht heeft op de erfenis van Geertrui oftewel Truigje.   

ria van bessen

In Hattem zit nog een Harmen

Bericht door ria van bessen » 29 jun 2016, 11:41

In Hattem zit nog een Harmen Berents.11-04-1668 Roeloff, -  Berent, Harmen08-01-1671 Roeloff, -  Berents, Harmen30-10-1689 Berent – Berents, Harmen; Garrits, Aaltjeen de touwslager heeft nog een zoon laten dopen.* niet vermeld 19-11-1671 -  Harmen Touslager 

harm56

Het hoeft geen zoon te zijn

Bericht door harm56 » 30 jun 2016, 09:38

Het hoeft geen zoon te zijn het kan ook de doopdatum van Stijntje van Sloten zijn.Op allerlei manieren op Trijntje Jans gezocht, maar ik kan geen sporen van het echtpaar Harmen Berents x Trijntje Jans vinden.Er is een Triene Jans wonende buiten de Sassenpoort op 13 januari 1736 begraven. Ik heb het idee dat het gebied buiten de Sassenpoort een behoorlijk  aantal inwoners betreft.Lidmaten Zalk er komt een Janna Harmsen in 1734 van uit Windesheim naar Zalk. Ik vind de vermelding wat laat en ze staat in een groepje van vier die uit Windesheim komen.Toch maar even gekeken. Deze viel me op Hermina (een speelkindt) van Janna Berents dochter van Berent Herms.1 + 1 = is niet altijd twee. Ik denk dat we er niet uitkomen.Harm

ria van bessen

Meestal komt men er niet uit,

Bericht door ria van bessen » 30 jun 2016, 11:08

Meestal komt men er niet uit, omdat men in de verkeerde richting zoekt, of een verkeerde koppeling heeft gemaakt.De van Sloten uit Zwolle hebben geen Janna. Niet uit zijn huwelijk met Geertrui.Als Hermen Berents een zoon Hermen heeft, dan zou dat moeten blijken uit de erfuiting die gemaakt is toen hij hertrouwde met Geertruijt. Als hij kinderen zou hebben. De erfuiting is te vinden in Arnhem.En er zijn meerdere Hermen Berents, ook in Zwolle, zelfs met een Geertruij Jans, die laten al een Jan Hendrik in 1701 dopen.Zo lang er geen van Sloten aan te koppelen is, is het zoeken naar de bekende naald.Wel vond ik dit opmerkelijk, geen idee of het wat is, of hij dezelfde is ... of een nazaat van de andere Hermen van Slooten30-01-1747Jacob Sloten j.m. wonende op den Dijk metCatharina Margareta Boekholst wonende mede aldaarS:G: Lucas SlotenH:G: de Huisvrouw van Johannes Middendorpde Bruid rooms zijnde heeft den Eed gedaan Jacobus Herms van Sloten begraven [van de armen !! NB dit staat niet in de tekst!] 7 dec 1802 RBSO 815/19   

Plaats reactie