Egbert Egberts van Herfte cq Gerrit Egberts van Herfte
- ria van bessen
Moet dat geen Evert Gerrits
Moet dat geen Evert Gerrits zijn Janny, want die staat wel genoteerd in 1742 .. en zijn weduwe in 1748, onder Herfte en zijn overigens RK.Er zijn nog 3 Engbert[s] in Herfte, loop het inwonersregister maar na..Op de plek van Egbert Everts vind je dan Berend Jansen [van Herfte]**Ijsselmuidenfolio 80Lucas Bols en zijn vrouw verkopen en transporteren aan Gerrit Egbers en Lubbegien Jans ehelieden 3 morgen land de Ossekamp genaamt gelegen int Zwijnlegers waaraan geland is o.w., w.w en z.w. de Heer Frederik Christoffel van Knuth. n.w. de Bagijnties of de geestelijkheid van de stad Kampen, vrij allodiaal goed zonder uitgaande of opleggende renten exempt de Heeren van den lande haar regt onverkort, voorts met zijn raad en onraad, regt en geregtigheden, dit alles onder verbant en na regten sonder arglist 31 ocotber 1732.Er is dus wel bezit.
-
Janny Lalkens
Het is wel echt een Egbert
Het is wel echt een Egbert Gerrits, die vanuit Herfte op 5 april 1746 op Bergklooster werd begraven. Het is zeer duidelijk geschreven, maar ik weet natuurlijk niet of de schrijver een fout heeft gemaakt.En met bezit en gerechtigheid bedoelde ik: wat maakt, dat er voor die begrafenis van die Egbert Gerrits uit Herfte niets hoefde betaald te worden? Ik bedoel dan bezit in de buurt van Herfte/Berkum/Wijtmen, wat mogelijk het recht gaf op een gratis graf op Bergklooster?Als Egbert Gerrits gerechtigd was en kinderen had, had na zijn dood een zoon of schoonzoon als gerechtigde in de lijst van 1751 moeten staan, maar nu bedenk ik: kan het zijn, dat de Gerrit Egberts, die we uitzoeken nu juist dit recht had overgedaan aan Gerrit Dijk, toen die dat land in Berkum van hem kocht? Gerrit Dijk woonde dichter bij Bergklooster dan Gerrit Egberts. Of zouden het zwagers kunnen zijn? Gerrit Dijk met een eventuele zus van Gerrit Egberts getrouwd? Dat zou dan logischer zijn dan getrouwd met een zus van Gerrit Egberts zijn vrouw, Lubbegien Jans, als je het via vererving wilt zien.Omdat Gerrit Egberts al vanaf 1729 in Oosterholt/IJsselmuiden woonde, was hij misschien niet meer geinteresseerd in een graf op Bergklooster, of hij woonde al te lang een behoorlijke afstand vanaf Bergklooster en dat dan de gerechtigheid verviel.Ik heb hier nog geen Engberts genoteerd. Wel zag ik nu net nog een Egbert Jansen Slokkert en zijn vrouw uit de Bruggenhoek: zij werd 29-9-1747 begraven en hij 17-12-1750, gerechtigd. Is dat die Timmerman en zijn vrouw?Behalve het zoeken van de naam van Gerrit Dijk zijn vrouw geeft dit alles van gisteren en vandaag me nog geen echte aanwijzingen, geen doorbraak in dit onderzoek.Ik ga in Bergklooster boeken kijken of Gerrit Dijk gebruik heeft gemaakt van dat gratis begraven op Bergklooster. Voor zijn vrouw, eventuele kinderen of dat men het voor hem gebruikte. Als je personeel werd begraven, moest je wel gewoon betalen, ook al was je zelf met je gezin gerechtigd. En familie van je vrouw ( haar moeder of zus) daar moest ook voor worden betaald als de gerechtigheid het eigendom was van de man zijn kant.
-
Janny Lalkens
En hier de naam van de
Bericht 2.En hier de naam van de persoon die zich verstopte achter de naam Polmans, vlak bij Den Ordel in Haerst:Eerst begraven te Bergklooster Polman van den Ordel zijn vrouw, voor 17 stuivers, op 11-10-1757.Dan: Hendrik Willems of Polmans van den Ordel, ook voor 17 stuivers, op 31-7-1760.Met de naam Hendrik Willems kunnen we denk ik niets. Schrappen.Het volgende geeft ook niet echt duidelijkheid:Begraven te Bergklooster: Gerrit Dijk zijn vrouw uit Herfte f 0.0.0 8 -8- 1769 Niet met name genoemd, jammer. En woonde die Gerrit Dijk nu in Herfte of vlak er bij, in De Marshoek?
-
Janny Lalkens
Bericht 3.
Bericht 3.De namen van de mannen en van 1 weduwe, die gerechtigd waren vanuit Herfte in 1751 op Bergklooster.Begraafboek 813/179.Engbert Harms, Engbert Gerrits, Engbert BerentsGerrit Jans, Gerrit DijkGoossen Gerrits, Arent Gerrits, Jan Gerrits, Mannes Gerrits WesselsboerKlaas Nijmeier, Klaas Meulenbelt, Willem Egberts, de weduwe van Hendrik Willems,Berent Jans, Albert Fransen uit Diese ( !) Peter Jans uit Diese (!) Roelof HendriksWillem Willems.De man, die als Egbert Gerrits genoteerd staat en die begraven wordt in 1746 vanuit Herfte, werd dus gratis begraven, zodat het mogelijk geen personeelslid was. Want die vielen op zo'n boerderij buiten het recht op gratis begraven. Egbert Gerrits staat ook niet in Hoofdgeld 1723, hoewel de periode 1723 tot 1746 ook 23 jaar beslaat. Dus dat zegt niet alles.Kan het nog een zoon van Gerrit Jans of van Gerrit Dijk zijn geweest? Of het is Evert Gerrits uit register 1742 en in 1746 heeft de schoolmeester van Bergklooster hem als Egbert Gerrits genoteerd?
-
Janny Lalkens
Gerrit Dijk, 8 -8-1777.
Onder Herfte, begraven te Bergklooster: Gerrit Dijk, 8 -8-1777. Gratis begraven.Verder stond er niets bij. Ik heb nog niet gekeken of hij in de periode 1770 tot zijn dood hertrouwd was. Ik bedoel: dat er bij eventueel hertrouwen stond, weduwnaar van ...? Want nu weten we de naam van zijn vrouw nog niet.
- ria van bessen
Dit is de aangifte in de 50e
Dit is de aangifte in de 50e penning.Rechterlijk Archief Zwollerkerspel, RA001-00652 (50e penning):f234 – Op 17 januari 1750 heeft Gerrit Dijk in De Marshoek te Emmen bekent gemaakt dat hij had aangekogt voor ongeveer een maand geleden van Gerrit Egbers te Oosterholte 2½ morgen in de Broekslagen tot Berkum met regt en geregtigheijd, raat en onraat voor 50 gulden en dít is die Gerrit DijkDalfsen 1748 VOT – Mershoeker Rot 1 - Gerrit Dijk. 2 - Annegien Jans en moeder Henderkien Derx. 3 - Jan. 4 - 1 kind. 5 - 2 dienstb. 6 -en deze Gerrit heeft de bijnaam Koldenoven en wel vanwege zijn vrouw. Zij is de dochter van Jan Hendriks Koldenhoven en [3e] vr. Hendrikje Derks
-
Janny Lalkens
Misschien allemaal toeval,
Misschien allemaal toeval, maar in die akte van 3-9-1740 staat als vermoedelijke zus van Derkje Derks:Hendrickje Dercks, weduwe Emden weduwe Jan Collendoorn (Zie Ria, di. 8-12-2015, 12:35 uur) en nu woont bij Gerrit Dijk in De Marshoek/Emmen/Dalfsen in 1748 zijn schoonmoeder: Henderkien Derx, weduwe, die getrouwd was met Jan Hendriks Koldenhoven. Zij was dus zijn 3e vrouw en de bijnaam van Gerrit Dijk is Koldenoven.Bij Schelle was een boerderij de Colthoorn.Het is me iets te toevallig om er helemaal niets mee te gaan doen. Want verder weet ik ook niet, wat ik nog kan bekijken voor dit onderwerp.Begraafboek Bergklooster heb ik vanaf 1741 tot 1828 gedaan. Eerst alles en daarna vanaf 1771 alleen begraven vanuit Herfte.In die akte waarin die weduwe Hendrikje Dercks staat, staat ook een Klaas van Genne. Gisteren zag ik nog een huwelijk van ene Klaas van Genne. Onder Zwolle genoteerd: 5-12-1773. Ik meen, dat hij weduwnaar was.
- ria van bessen
Ik denk niet dat het toeval
Ik denk niet dat het toeval is, ik denk eerder dan Embden gewoon Emmen moet zijn. En dat zij de zus is van Derkje Derks.Maar Gerrit Dijk koopt de grond van Gerrit Egberts en die grond ligt in Berkum.Als Berent Jans hertrouwt is er geen kind. Maar hij zal als erfgenaam van zijn vrouw dan toch ook een stukje grond moeten hebben in Berkum, als Gerrit Egberts zijn zwager is?Gerrit Egberts met die grond kan toch ook de zoon zijn van Egbert uit Berkum / van Berkumf340 - 10 apr 1734 - Richter Tomas van Muijden.Keurnoten de Hr. vaandrig van Triest en Gerrit Dijkman.In het Gericht is verschenen Egbert Jans van Barkum, weduwnaar van wijlen Aaltjen Gerrits. Hij heeft over zijn vier onmondige kinderen (Gerrit, Hendrikjen, Jan en Derk Egberts), alle bij zijn genoemde huisvrouw in echte geprocreerd, tot mombers verzocht en geobtineerd Ariaen Jans, oom van vaders zijde, en Lambert Gerrits, oom van moeders zijde, de eerste in Diese, de tweede te Oosterdalfsen woonachtig.Dat lijkt mij veel logischer.Want wel apart is, is het volgendeIn de pachtboeken van Kampen wordt vermeld dat Gerrit Egberts borg is voor Egbert Jans en ook voor ene Willem Jans.Borgen is toch meestal familie, je gaat niet voor een wildvreemde zoiets doen.
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Volgens de pachtboeken van Kampen is Gerrit Egberts overleden voor 1761No. 21 - Mastebroek.Een erve tot Oosterholt, off de Landen, die Jan Fopsen gehad heeft groot 18 morgens.Ao. 1741 Gerrit Egberts ... f110 -:- 1751 dezelve f 85 -:- 1761 Gerrit Egberts weduwe f 85 -:- 1771 Hendrik Gerrits f 86 -:- 1781 gecontinueerd bij apost. v.d. 1 Novb. 1781 voor f125 -:-- 1781 - NB. op het volgend pagtjaar zal de Pagter niet meer mogen korten zodanige f1-10- als hij tot nu toe gekort heeft voor een streepeltje lands te voorene van dit erve afgenomen.ord. verpond. f 30-19-8contributie f 5-12-8Volgens conditien van 1781 betaald de Geestelijkheid de verpondinge en margen gelden.- Volgens de conditie van den 27 December 1741 met den onraad, die tot hier daar toe gem. is zijnde 5 1/2 M. laagland, 4 mudde gezaaijd, bij deese landen nog gelegd 5 1/2 morgen daar den Roubollighen Camp bij is; weezende 2 campen in het Middelblock naast Oosterholt gelegen om te weiden, en niet te hooijen, waar bij gelegt 4 roeden en 4 voeten dijck midden tegen het Naetiers over, neevens nog een einde in de Oosterholsche Steege, en zal de meijer het holt aan de onderweg bij de Sluijzen leveren op zijn kosten.1763. den 7 Febr. is dit erve met approbatie van Scheepenen ende Raaden op de naam van Hendrik Gerrits, zijnde een zoon van d' overleden weduwe van Gerrit Egberts overgeschreven
- ria van bessen
bericht 3
bericht 3En zullen we de onderstaande getuige van Hendrik Gerrits moeten traceren...Zwolle NG Hend.k Gerrits j.m. in OosterholtAaltjen Jans Neuteboom j.d. te WestenholteZ:G: Jan Jans in SpooldeH:G: Hendrientje Harmsde geboden moeten mede te IJsselmuijden gaan.Den 21 April 1764 Att: verleent om daar te trouwen en waarom ..?Omdat Gerrit borg stond voor een Egbert Jans en een Willem Jans.