Hendrik Harms [van der Wal] en Hendrikje Derks van de Nieuwe Wetering, Mastenbroek, uit Dalfsen
-
Ook voor Joop Westera, die
Ook voor Joop Westera, die een boek met 527 blz. over de Westera's schreef, was het niet helemaal zeker, of Jacobje Derks de 2e vrouw van Heimerich Westera was. Hij schrijft in de appendix op blz. 497 van "Het Overijssels geslacht Westera uit Zalk":Quote:" W Va [zo plaatst hij Heimerich binnen het geheel, J.L.]Zoon van Jochem Heimerichs W IVa. Vermoedelijk doende boerenbedrijf te WilsumVermoedelijk 2e huwelijk op 20-2-1714 met Jacobje Derks. Heimerich overlijdt in 1729 te 's Heerenbroek. Zijn vrouw Jacobje Derks was eigenares van "De Poorte" langs de Klinckenbergweg te Wilsem . RBSO 825 blz. 71 . Zijn broer Roelof wordt mombair over zijn kinderen. " Einde citaat.Als slot worden dan nog de 3 kinderen genoemd: Willem, Derk en Jannegien Heimerichs.Over de eerste vrouw van Heimerich Westera, nl. Berentje Willems, geen woord bij Joop Westera. Zij was eerst met Hendrik Herms Wellenberg getrouwd en laat mombers aanstellen in een akte op 6-8-1701 in boek 615 oude nummering. Die mombers worden dan Hendriks broer Harmen Wellenberg op de Biswetering en Berentje haar volle neef Lambert Jansen van Schelle. Hij komt oorspronkelijk daadwerkelijk uit Schelle, maar is getrouwd naar het Campereiland.De 4 kinderen uit het 1e huwelijk van Berentje krijgen elk f 350,- en een bed of extra f 40,- en elk een zilveren lepel.Van de 2 jongste kinderen van Heimerich Westera en vermoedelijk Jacobje Derks geeft Joop Westera nog wat info. Is het zinvol dat ik dat hier ook doorgeef? Van het oudste kind Willem Heimerichs Westera geeft hij alleen nog het volgende: Woonde in 1743 in Wilsem, geen huwelijk en geen kinderen bekend.
Als ik het goed begrepen heb,
Als ik het goed begrepen heb, is Hendrina Hendriks een Wellenberg. Ik heb een Hermen Hendriks Wellenberg in mijn bestand, gehuwd met Mergje Hendriks, die later zou hertrouwen met Jan Albers Neuteboom. Hermen Hendriks Wellenberg is voor 1732 overleden, en had dus daarom geen momber kunnen zijn over de kinderen van zijn zus Hendrine Hendriks.
- ria van bessen
Ik heb je emailadres toch? of
Ik heb je emailadres toch? of ben je niet die Egbert die met me mailde over Stolte?*Berentien Willems is de dochter van Willem Driessen en zijn 1e vrouw. Willem hertr. met Hendrikje Jans [Souman] Uit dit huwelijk 2 kinderen: Hendrik en Hendriene.Beide ouders zijn overleden.Op 25 juni 1705 worden als voogden aangesteld over Hendrik en Hendriena hun oom Arent Souman postmeester in Zwolle en Heimerich Westra getrouwd met Berentien Willems de voordochter van Willem Driessen. En op verzoek van deze twee voogden worden ook nog als voogden toegevoegd Gerrit Lamberts op de Bisschopswetering en Evert Claessen op 's Herenbroek.Alle 4 voogden worden in 1727 bedankt.Op 6 aug 1701 volgens f128 Heeft Berentien Willems wed van Hendrik Herms Wellenberg 4 onmondige kinderen m.n. Harmen, Jan, Albert en Hendriena. Voogden Harmen Wellenberg op de BIsschopswetering oom van VZ en Lambert Jansen van Schelle volle neef van MZ.In 1705 is ze inmiddels gehuwd met H. Westra.Op 20 febr 1714 volgens f 155 ZwollerkerspelER staat in de akte "' hebben de E. Heimerig Jochems Westra alsmede de mombers van de onmondige kinderen van zaliger Hendrik Herms en Berentje Willems Zowel Lambert Jans van Schelle als Jan Post [die in zijn plaats werd aangesteld als voogd] zijn allebei overleden voor deze datum. Jan Jans van Haarst zal in hun plaats zijn aangesteld en daarnaast dus de voogd die in de akte van 1701 wordt genoemd; de oom Hermen Wellenberg.Op 28 sept 1715 f 273 stelt Heijmericht Westra op s Heerenbroek pas voogden over Willem en Jochem de twee onmondige kinderen van hem en zijn overleden vrouw Berentien Willems. Hij wil hertrouwen en doet erfscheiding aan deze kinderen.
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2In het boek van Westra heb ik een hele grote fout ontdekt die niet eens nodig was als de akte goed was gelezen. Maar dat betreft Zalk.,Heimerig Westera op s Heerenbroek huwde terdege wel met Jacobje Derks.
@Ria: wij hebben enkel via
@Ria: wij hebben enkel via het forum contact gehad, met Stolte heb ik me nooit beziggehouden. Dat moet een andere Egbert geweest zijn.
- ria van bessen
Het verschil zit 'm dan in
Het verschil zit 'm dan in het streepje wat je achter je naam hebt staan? Het is ergens toch wel vreemd en zeker verwarrend dat er 2 dezelfde namen worden geaccepteerd die zo op elkaar lijken. Ik neem daarom eerst gewoon contact met je op. Het is best veel aan aktes, en voor mij ben je dus helemaal "vreemd".
Willem met Hendrikje Jans
Willem met Hendrikje Jans [Souman] heb ik in mijn bestand staan als ouders van Hendrik Willems Klooster. Dat zou betekenen dat hij in 1745 voogd is geworden over kinderen zijn halfzus. Hoe noem je zo iemand? De halfoom MZ van de kinderen van Hermen Derks en Henderine Hendriks [Wellenberg]? De onmondigen waren dus bloedverwanten door de vader van Hendrik Willems Klooster, die tevens opa was, van moederskant, van de onmondigen.
- ria van bessen
Nou, ik weet niet of dat wel
Nou, ik weet niet of dat wel correct is, dat Hendrik Willems [de zoon van Willem Driessen] dezelfde is als Hendrik Willems Bijvank alias Klooster. Daar is in mijn ogen althans niet echt een bewijs voor.Je hebt dat zeker overgenomen van Albert de Leeuw?
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Het punt is dat als Willempje Jans Westera hertrouwt, zij als voogd stelt Henrik van Herfte oom van vaderszijde. Hendrik van Herfte is gehuwd met Hendrikje Souman. Maar Hendrikje is de dochter van Wolter Jans Souman, en zodoende een nichtje van Hendrik Willems. Hendrik Willems zijn moeder en haar vader waren broer en zus. En daarom kan haar man niet de oom zijn van de kinderen van Hendrik Willems.
Bedankt voor de correctie. Ik
Bedankt voor de correctie. Ik heb het ergens van overgenomen, maar kan niet terugvinden waarvan.Als je denkt dat het beter is voor de overzichtelijkheid wil ik de vorige reactie van 23:08 ook wel verwijderen, en vervolgens deze.