Genealogie Van Dam Zwollerkerspel
-
Janny Lalkens
Bericht 3. Vermoedelijk zijn
Bericht 3. Vermoedelijk zijn de kinderen R.K. in Dalfsen gedoopt.Dit is ook nog een ontbrekende zoon: Cornelius, daar gedoopt 29-6-1738 met als getuige Jennigje Gerrits. Hij wordt in 1748 niet genoemd, is dus vermoedelijk voor die tijd overleden.
-
Janny Lalkens
Op VPND staat een mooie
Bericht 4.Op VPND staat een mooie transcriptie van RK trouwen en dopen Dalfsen. Mét getuigen!!Het echtpaar Hermannus Willems Bomhof X Janna Gerrits trouwt RK in Dalfsen 11 mei 1727 en ze komen beiden uit Wijtem.1. Hun eerste kind heet Wilhelm, daar gedoopt 3 mei 1728. Getuige: Teune, echtgenote van Wilhelm in de Hoek in Wijtem, broer van de vader. ( Dat is lekker duidelijk.)Aanvulling, doopboek nagekeken tot/met 1741. Opgave 1741 klopt wat betreft het aantal: nog 5 kinderen in leven. Een Cornelis en een Maria overleden2. Gerrit, 1729 Jennegien, zuster van de moeder3. Cornelis, 1731 weer Jennegien. Vader: Hermannus Cornelissen alias Gunneman. Moeder Joanna Gerrits4. Swaentjen, 1734 getuige Joannes Willems5. Maria, 1735 getuige Wilm Wilms uit Wietem Dat zal de echtgenoot van Teune, zie eerste kind, zijn.6. Cornelius, 1738 getuige Jennigje Gerritsen7. Maria Mannessen, 1740 vader Mannes Wilmsen getuige Jennigje Gerritsen. Ik denk dat ik de doop van Janna Willems heb. Het klopt met een 1e huwelijk in 1760 wat leeftijd betreft en er is als getuige een Joanna Gerrits en dat zou een tante kunnen zijn, zus van vader:RK doop Dalfsen:1. 7-8-1735 Joanna Wilms, d.v. Wilhelmus Gerrits X Geesjen Wessels in Emmen. Getuige: Joanna Gerrits.2. 4-7-1737 Margarita getuige Geertjen Wessels3. 23-12-1738 Hendrick getuige Grietjen Hendriks in Harfte4. 17-1-1741 Aleijdis getuige Geertjen Wessels. Daarna eerst gestopt met zoeken. Ik had liever hierboven ook Jennigje Gerrits als getuige gezien, maar ja... Dan was het waarschijnlijk zo: Jennigje, Janna en Willem Gerrits, 2 zussen en een broer.
- ria van bessen
Janny, je zet hier gegevens
Janny, je zet hier gegevens neer, die mij allemaal al bekend zijn, zonde van de moeite.Gezien de doopdata van de kinderen Bomhof kan Willem [gedoopt 31 mei 1728 en overleden voor 1769] nooit de vader zijn van Janna Willems, zij is geboren rond 1740 als d.v. Willem; uitgaande van de datum van haar 1e huwelijk 26-4-1760.Ze zou een zus Willemtje kunnen hebben, want een Willemtjen is 2 x matrina bij de dopen van haar kinderen. Haar 1e kind is een Fennigje.
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Janna Gerrits en Jennigjen Gerrits zijn zussen en de kinderen van Gerrit Jansen Brinkert en 2e vrouw Fenne Herms en RK.Janna Dalfsen RK 29-1-1706 en Jennegien op 25-5-1707. Janna Gerrits x Harmannus Willems Bomhof heeft ook een dochter Fennigjen 14-10-1743 [in totaal heeft Janna 11 kinderen gekregen]. Hermannus Willems is de broer van Willem Willems en deze is weer x Teune Lamberts Mol. Vandaar dat ik Joost van Dam wel zag zitten, 1e huwelijk met de zus van Teune L. Mol.In Wijthem zit nog een Gerrit Brinkert én NG, maar die is niet de vader van deze twee zussen. Wel een zoon Willem Gerrits Brinkert en die huwt Willemina Hendriks; Zwolle NG 17-6-1762
-
Janny Lalkens
Ik heb hiervoor geschreven,
Ik heb hiervoor geschreven, dat Hermannus Willems Bomhof en Janna Gerrits in 1727 trouwen en in 1728 een zoon Willem Hermannus Bomhof laten dopen. Ik beweer niet, dat Janna Willems een dochter is van deze Willem Hermannus. Natuurlijk zie ik deze Willem niet als de vader van Janna Willems. Ik had een gedoopte Janna Willems gevonden uit 1735 en dan is Willem Hermannus Bomhof nog maar 7 jaar oud.RK werd er namelijk in Dalfsen op 7-8-1735 een Joanna Willems gedoopt, als dochter van Willem Gerrits en Geesje Wessels in Emmen.Getuige: Joanna Gerrits Dat hadden Janna Willems en haar tante Janna Gerrits kunnen zijn. Vandaar. ***Hoe we via deze zoektocht bij Aaltje Teunis X Berend van Dam moeten uitkomen, zie ik nog niet. Maar Teunis is wel een naam die in Wijtmen e.o, veel voorkomt. En dit onderwerp is ook een moeilijk onderwerp. Dus alles proberen! Vind ik wel! Aaltje Teunis kwam van Ammervelde en dat is geen Wijtmen, maar er liepen lijntje naar Dalfsen enz. Denk bijv. aan Berend van Dam.RK doop Dalfsen 2 dopen van kinderen van Lammert Mol en Derkjen Teunis:Joannum ( 6-1-1696) getuige Teunissie Jans te Wietem enLammert (8-5-1698) getuige Marrie Teunis, zus van Derkjen Teunis. Derkje is de dopelings moeder. Aaltje Teunis en Berend van Dam trouwen in 1751. Loopt er nog een lijntje van Ammervelde naar Wijtmen of Herfte of zo?Wijtmen: Judocus Jansen (=Joost Jansen Ten Dam) X Joannum Lambert (= Janna Lamberts Mol) trouwen RK Dalfsen 1-5-1719, hun zoon Lambert gedoopt in 1724 in Dalfsen, maar ze wonen in Wijtmen. Uit de getuigen bij de doop van hun kinderen blijkt Janna Lamberts als zussen te hebben: Maria, Geertruit, Gerregien en dan Teune Lamberts X Hermannus Willems Bomhof.De RK Gerrit Jansen Brinkert levert nog niets op?Aanvulling: Heeft Gerrit Jansen Brinkert ook een zoon Willem Gerrits en een dochter Hendrikje Gerrits, naast deze dochters Janna en Jennigje Gerrits? Janna Willems ( geb. 1735 als dochter van Willem Gerrits en Geesje Wessels in Emmen) en haar 5 broers en zussen krijgen 25-11-1741 ORA Dalfsen ( bewerking Ria v. Bessen) als mombers: Hermen Teunis en Derk Jansen, ooms. Hermen Teunis X Geertje Wessels in Herfte met volgens VOT 1748 9 kinderen. Janna Willems haar moeder Geesje Wessels is dan overleden en vader Willem Gerrits hertrouwt.Derk Jansen is ook een aangehuwde oom van Janna Willems : hij is getrouwd met Hendrikje Gerrits, zijn 3e vrouw. Mochten Hendrikje Gerrits en Willem Gerrits broer en zus zijn van Janna en Jennigje Gerrits, dan is de gedoopte Janna Willems uit 1735 de gezochte Janna Willems.
- ria van bessen
Willem de man van Swane Herms
Willem de man van Swane Herms Bomhof is de zoon van Gerrit Jansen op 't Borgman en Grietje Seijnen. Ze laten RK dopen Zwolle onder de Boogen.Grietje Seijnen zijn moeder gaat hertrouwen met Jan Gosen volgens voogdijakte Dalfsen f175v dd 25-11-1740. Hierin genoemd de kinderen Jan, Berendina, Willem, Hendrina, Hermina en Swaantje Gerrits. Voogden de oom Jan Boskamp te Veesten en Jan Damman.Hendrina Gerrits zijn zus huwt met Derk Joosten van Dam alias Bulder. Matrina o.a. Greetjen Seijne van Borgman in Lente bij de doop 12-2-1765 Joanna RK Dalfsen en Grietje Seijne is 3x doopgetuige bij Willem Gerrits.Janna Willems huwt als jd aan het Borgman in Lente. Niet j.d. van...
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Janna Jans volgens Wijthem VOT 1748 of Johanna Jannes te Hengevelde volgens haar huwelijk met Joost Jansen ten Dam is van oorsprong een Schepop. Ze huwt RK Wijhe met Joost Jans op 27 april 1727. Haar zussen zijn Cathrina Jans, Maria Jans, Leentje Jans en Geertrui Jans en haar moeder of zijn moeder is een Hendrikje. Dit volgens de dopen van Janna en Joost en volgens het RK trb Wijhe.Janna blijft trouwens gehuwd met Joost Jansen. Hun zoon Dirk huwde met Hendrina Gerrits Borgman.Joost heeft niet altijd op het Bulders gewoond. Hendrik Everts de Bulder x Willempje Derks waren voordien of tevens bewoners van de Bulder en hun zoon Jannes wordt ook als de Bulder omschreven in het RKdpb Dalfsen t/m/ 4 juni 1730. Dan is er een Willem Hendriks x Maria Evers op het Bulders wonende in Wijthem, ik heb 2 dopen gevonden, een Gerdina en een Evert resp 1751 en 1752 gedoopt.Joost Jansen koopt een erve lands Bulder genaamd voor 1.100 gls volgens de 50e penning f148 dd 22-5-1763, maar volgens het ORA is dit de zoon Derk Joosten [x Hendrina Gerrits]Derk Joost ten Dam Dalfsen NG 12-9-1750 Hendrina Gerrits jd te Lenthe
-
Janny Lalkens
Begraven op Bergklooster:
Begraven op Bergklooster:25-4-1711 kind van Hendrik Bulder. Op 2-10-1753 hijzelf: Hendrik Everts Bulder. In beide gevallen was het gratis, want hij was gerechtigd.Wilm Wilms in den hoek ( broer van Hermannus Wilms Bomhof) zijn weduwe werd ook gratis begraven, op 8-8-1748. Er staat bij: dat is nu uitgestorven. Dan hield denk ik de gerechtigheid voor dit gezin op.Gerrit Brinkert laat voor f 0.17.0 zijn schoonzus begraven op 12-9-1747 en 16 dagen later een kind van hem, voor f 0.13.0 Dat was tijdens de rode loop epidemie.
- ria van bessen
Volgens mij is de voogd
Volgens mij is de voogd Teunis Jans bij het 1e huwelijk deze.Tonnis Jansz. s.v. Joan Joosten in den Vuijlink, tegenwoordig wonende op Rande met Gerritjen Gerrits d.v. Gerrit Gerrits Hofmeijer van den Wesenberg onder Wijhe - Colmschate RBSO 175 - datum 17-1-1713In het ORA Wijhe wordt Gerrit Gerrits oude meijer [oud-pachter] op de Wesenberg genoemd dd 2-11-1726 - moeder van Gerritjen is Aaltjen Warners laten RK dopen Wijhe - Albertus 1717, een Joa [Janna] 1719, Albertus 1721, Joes 1724, Gerardus 1727 als op WesenbergNou van de Wesenberg weten we onderhand alles af... richting IJsselmuiden o.a.