Christoffel Oldenhof
- ria van bessen
Nou, je bent niet de moeder
Nou, je bent niet de moeder .... dan geen probleem toch?
De vrouw van deze Lok heeft wel een naam die Derkje niet doorgeeft.
Er is nog een Lok in de Barsbeek trouwens.
De vrouw van deze Lok heeft wel een naam die Derkje niet doorgeeft.
Er is nog een Lok in de Barsbeek trouwens.
Tsja, Vollenhove daarvan
Tsja,
Vollenhove daarvan staat weinig op internet, dus ook weinig digitaal te vinden...
Lok uit Barsbeek lijkt ook een grotere boerderij te hebben dan je in deze arme familie zou verwachten.
Derkje werd niet in Vollenhove gedoopt.
[ 30. September 2013, 19:33: Bericht gewijzigd door: helen ]
Vollenhove daarvan staat weinig op internet, dus ook weinig digitaal te vinden...
Lok uit Barsbeek lijkt ook een grotere boerderij te hebben dan je in deze arme familie zou verwachten.
Derkje werd niet in Vollenhove gedoopt.
[ 30. September 2013, 19:33: Bericht gewijzigd door: helen ]

- ria van bessen
Als Derkje in Wanneperveen is
Als Derkje in Wanneperveen is gedoopt dan is er geen aantekening bewaard gebleven, geloof ik.
Ik meende dat de doopboeken pas in 1740 beginnen.
Dit is het gezin - ook op de Santbelt
Huisgezin: Jan Stoffels Lok en huisvrouw Annigjen Luiten. Kinderen boven 10 jaar: Tryntjen, Stoffel, Annigjen. Kinderen beneden 10 jaar: Luite, Jan, Thyssjen, Jentjen. Knechten en meiden: Albert Gerrits Noy. Inwonenden en kostgangers: geen
Gezien het feit dat Dirkje ook een dochter Annigje heeft...
Dit gezin vertrekt naar IJsselmuiden [dacht ik].
Dan nog een Jan Klaassens Lok met vrouw Aaltje
geen kinderen in 1748 vermeld. In de Barsbeek
Huisgezin: Jan Claasz Lok en Aaltje Gerrits. Kinderen boven 10 jaar: ���. Kinderen beneden 10 jaar: ���. Knechten en meiden: knegt Meylof Arents, meidt Grietje Geerts en jonge Evert Gerrits.
Dirkje heeft ook een Aaltje...
Dirkje krijgt in 1762 nog een zoon. Dan zou ze 52 jaar zijn. Ik vraag me dus af of de leeftijd die is opgegeven bij het overlijden wel correct is - ze zou dan rond 1710 geboren moeten zijn
[ 30. September 2013, 23:20: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]
Ik meende dat de doopboeken pas in 1740 beginnen.
Dit is het gezin - ook op de Santbelt
Huisgezin: Jan Stoffels Lok en huisvrouw Annigjen Luiten. Kinderen boven 10 jaar: Tryntjen, Stoffel, Annigjen. Kinderen beneden 10 jaar: Luite, Jan, Thyssjen, Jentjen. Knechten en meiden: Albert Gerrits Noy. Inwonenden en kostgangers: geen
Gezien het feit dat Dirkje ook een dochter Annigje heeft...
Dit gezin vertrekt naar IJsselmuiden [dacht ik].
Dan nog een Jan Klaassens Lok met vrouw Aaltje
geen kinderen in 1748 vermeld. In de Barsbeek
Huisgezin: Jan Claasz Lok en Aaltje Gerrits. Kinderen boven 10 jaar: ���. Kinderen beneden 10 jaar: ���. Knechten en meiden: knegt Meylof Arents, meidt Grietje Geerts en jonge Evert Gerrits.
Dirkje heeft ook een Aaltje...
Dirkje krijgt in 1762 nog een zoon. Dan zou ze 52 jaar zijn. Ik vraag me dus af of de leeftijd die is opgegeven bij het overlijden wel correct is - ze zou dan rond 1710 geboren moeten zijn
[ 30. September 2013, 23:20: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]
Een connectie met het gezin
Een connectie met het gezin van Jan Stoffels Lok heb ik niet kunnen vinden.
In 1756 staan ze nog op de lijst met lidmaten en er staat bij hen geen notitie dat ze met att. vertrokken zijn.
Op 4 dec. 1762 werd in Wanneperveen nog het huwelijk van zoon Stoffel ingeschreven.
Derkje trouwde in 1749 of '50 en in Wanneperveen is geen inschrijving van haar huwelijk.
Het gezin uit Barsbeek daar schreef ik in mijn vorige post al iets over.
Tsja, leeftijd...
Ik heb samen met iemand van het archief, (destijds nog in Zwolle) een moeder gevonden van wie onomstotelijk
vast stond dat ze 53 jaar was toen haar jongste kind gedoopt werd.
Vijftig jaar is geen echte grens en hoewel je er niet vanuit gaat, gebeurden er ook andere dingen in die tijd.
Dochter krijgt een kind dat wordt opgevoed als haar broertje of zusje, bijvoorbeeld.
Ook begon de pubertijd toen veel later dan nu, dus wat mij betreft is er van alles mogelijk en sluit ik niets uit.
'k Had ca. 1972 een buurvrouw die dacht dat ze in de overgang was, maar zwanger bleek te zijn.
Ook zij kreeg na haar vijftigste nog een kind.
En verder heb ik de tijd nog meegemaakt dat 'oude' mensen als er naar hun leeftijd gevraagd werd
bijvoorbeeld zeiden: Ik ben in mijn 68ste (levensjaar). Zo iemand was dan 67.
Een vergissing bij een volgende verjaardag is dan snel gemaakt.
[ 01. Oktober 2013, 04:21: Bericht gewijzigd door: helen ]
In 1756 staan ze nog op de lijst met lidmaten en er staat bij hen geen notitie dat ze met att. vertrokken zijn.
Op 4 dec. 1762 werd in Wanneperveen nog het huwelijk van zoon Stoffel ingeschreven.
Derkje trouwde in 1749 of '50 en in Wanneperveen is geen inschrijving van haar huwelijk.
Het gezin uit Barsbeek daar schreef ik in mijn vorige post al iets over.
Tsja, leeftijd...
Ik heb samen met iemand van het archief, (destijds nog in Zwolle) een moeder gevonden van wie onomstotelijk
vast stond dat ze 53 jaar was toen haar jongste kind gedoopt werd.
Vijftig jaar is geen echte grens en hoewel je er niet vanuit gaat, gebeurden er ook andere dingen in die tijd.
Dochter krijgt een kind dat wordt opgevoed als haar broertje of zusje, bijvoorbeeld.
Ook begon de pubertijd toen veel later dan nu, dus wat mij betreft is er van alles mogelijk en sluit ik niets uit.
'k Had ca. 1972 een buurvrouw die dacht dat ze in de overgang was, maar zwanger bleek te zijn.
Ook zij kreeg na haar vijftigste nog een kind.
En verder heb ik de tijd nog meegemaakt dat 'oude' mensen als er naar hun leeftijd gevraagd werd
bijvoorbeeld zeiden: Ik ben in mijn 68ste (levensjaar). Zo iemand was dan 67.
Een vergissing bij een volgende verjaardag is dan snel gemaakt.
[ 01. Oktober 2013, 04:21: Bericht gewijzigd door: helen ]

Het huwelijk heb ik niet
Het huwelijk heb ik niet gevonden in:
Zwolle, Windesheim, Wanneperveen, Giethoorn, Beulake, Staphorst, Zwartsluis, Blokzijl, Kuinre en Hasselt.
Derkje zou ongeveer 40 jr. zijn geweest bij de geboorte van het eerste kind, dat naamloos begraven werd als zijnde van dit echtpaar.
Overleden 12-12-1750 begraven 13-12.
(Ook de eerste zichtbare keer dat Oldenhof toegevoegd werd aan de naam.)
De ruime tijdsmarge om te zoeken neem ik altijd wel.
Als Dirkje van Lok uit Barsbeek zou zijn, dan vraag ik me af waarom zij intern ging werken in Vollenhove en haar ouders een meid aannamen?
[ 01. Oktober 2013, 17:04: Bericht gewijzigd door: helen ]
Zwolle, Windesheim, Wanneperveen, Giethoorn, Beulake, Staphorst, Zwartsluis, Blokzijl, Kuinre en Hasselt.
Derkje zou ongeveer 40 jr. zijn geweest bij de geboorte van het eerste kind, dat naamloos begraven werd als zijnde van dit echtpaar.
Overleden 12-12-1750 begraven 13-12.
(Ook de eerste zichtbare keer dat Oldenhof toegevoegd werd aan de naam.)
De ruime tijdsmarge om te zoeken neem ik altijd wel.
Als Dirkje van Lok uit Barsbeek zou zijn, dan vraag ik me af waarom zij intern ging werken in Vollenhove en haar ouders een meid aannamen?
[ 01. Oktober 2013, 17:04: Bericht gewijzigd door: helen ]

- ria van bessen
Helen,Dat meid hebben - dat
Helen,
Dat meid hebben - dat zijn vaak jonge meisjes, net als knechten vaak jonge jongens zijn. Kinderen nog. Die niet zoveel verdienen.
Tenzij Jan Klaas Lok een grote boer was. Maar dat verwacht ik niet, want dan was er voor Dirkje genoeg werk om te doen.
Ik weet verder niets van dit gezin dus blijft het een vraag, het blijven aannames, en die moet je als genealoog gewoon doorspitten.
Wanneperveen heeft geen dopen van voor 1740. Vollenhove heeft geen huwelijken.
Lok komt 1748 voor in Wanneperveen en in de Barsbeek [ambt Vollenhove]
Dat zijn feiten.
Heeft Dirkje belijdenis gedaan trouwens?
Dat meid hebben - dat zijn vaak jonge meisjes, net als knechten vaak jonge jongens zijn. Kinderen nog. Die niet zoveel verdienen.
Tenzij Jan Klaas Lok een grote boer was. Maar dat verwacht ik niet, want dan was er voor Dirkje genoeg werk om te doen.
Ik weet verder niets van dit gezin dus blijft het een vraag, het blijven aannames, en die moet je als genealoog gewoon doorspitten.
Wanneperveen heeft geen dopen van voor 1740. Vollenhove heeft geen huwelijken.
Lok komt 1748 voor in Wanneperveen en in de Barsbeek [ambt Vollenhove]
Dat zijn feiten.
Heeft Dirkje belijdenis gedaan trouwens?
Wat mij een interessant gezin
Wat mij een interessant gezin uit de VT1748 lijkt is dat van:
Jan Dirks Slot en Jantje Alberts.
kinderen boven 10 jaar Luite Jacobs.
kinderen beneden 10 jaar ---.
knechten en meiden meid Roelofje Henrix.
inwonenden en kostgangers ---.
plaats Schoutambt Vollenhove, Barsbeek
Jan Dirks Slot en Jantje Alberts.
kinderen boven 10 jaar Luite Jacobs.
kinderen beneden 10 jaar ---.
knechten en meiden meid Roelofje Henrix.
inwonenden en kostgangers ---.
plaats Schoutambt Vollenhove, Barsbeek
- ria van bessen
André, dat is geen Lok.Luite
André, dat is geen Lok.
Luite is de zoon uit een eerder huwelijk van Jantje Alberts,
haar 2e man = Jan Dirks Slot en uit dat laatste huwelijk zijn geen nakomelingen.
Luite is de zoon uit een eerder huwelijk van Jantje Alberts,
haar 2e man = Jan Dirks Slot en uit dat laatste huwelijk zijn geen nakomelingen.
Ja dat weet ik, maar is er
Ja dat weet ik, maar is er meer bewijs dan dat Lok-waar-in-mijn-ogen-geen-Lok-staat-maar-Pot uit die aangifte van overlijden? Ik zou de focus breder houden dan alleen Lok. Maar goed, als jij weet dat die Slot toch zonder nageslacht is overleden, dan kunnen we die elimineren.
- ria van bessen
Hoi André,Ja, ik weet dat
Hoi André,
Ja, ik weet dat zeker. Uit het huwelijk met Jan Dirks Slot zijn geen nakomelingen geboren.
Als Lok, eigenlijk Pot moet zijn of Sok, dan zijn er inderdaad meer mogelijkheden.
Ik heb de akte ook bekeken en ik durf niet goed te zeggen wat er nu precies staat. Het is wel of Pot of Lok, maar geen Sok. Vooral de laatste letter doet me twijfelen, volgens mij is dat geen k maar een t.
Ja, ik weet dat zeker. Uit het huwelijk met Jan Dirks Slot zijn geen nakomelingen geboren.
Als Lok, eigenlijk Pot moet zijn of Sok, dan zijn er inderdaad meer mogelijkheden.
Ik heb de akte ook bekeken en ik durf niet goed te zeggen wat er nu precies staat. Het is wel of Pot of Lok, maar geen Sok. Vooral de laatste letter doet me twijfelen, volgens mij is dat geen k maar een t.