Onderzoek Fuit/Lammers/Voorhorst.

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Margje49

Hallo Jan,

Bericht door Margje49 » 20 jun 2015, 19:46

Hallo Jan,Je hebt me heel blij gemaakt met de gegevens van Geertjen Lamberts. Die had ik echt zo niet gevonden. Een aantal dingen had ik zelf al, maar die geboortedatum wilde niet geboren worden. Bovendien ben ik er nu achter waar Geertjen en Jan zijn getrouwd. In Marle, dat onder Wijhe valt. Nooit van gehoord en weer wat geleerd.Ik heb alleen een enkele correctie ter overweging en die betreft de overlijdensdatum van Gerrit Hendriks Fuit. Dat moet volgens mij 10-12-1794 zijn en de begrafenis op de 15e deses, oftewel in diezelfde maand van datzelfde jaar. Kijk er nog eens naar. Hetzelfde geldt voor de huwelijksdatum van Gerrit en Geertje. Moet dat niet 11-01-1783 zijn? Die rare enen zaaien nogal eens verwarring, maar het zjn wel degelijk enen. Ik heb ervaring met die handschriften, maar ook ik vergis me wel eens.In ieder geval heel hartelijk dank.Margje 

Margje49

Hallo Ria,

Bericht door Margje49 » 09 jul 2015, 15:42

Hallo Ria,Ik heb een vraag over de voogdijstelling erfstelling van de kinderen van de overleden Heile Willems en Gerrit Hendriks Fuit, dd 18-05-1782 en 10-01-1783.In dat tweede stuk wordt gesteld dat Geerit goed voor Maria moet zorgen. Er wordt steeds over 'zij' gesproken. Als ze ziek is moet hij haar in huis nemen tot ze beter is en hij moet haar lezen en schrijven (laten) leren. Is dit bijzonder in die zin dat ik moet aannemen dat Maria niet sterk was of zijn dit gangbare frases in een testamentaire beschikking tov minderjarige dochters. Over de zoons en de zorg daarvoor wordt niet gesproke, maar die zijn al over de twintig.H.gr., Margje 

ria van bessen

Ik heb die voogdijstelling

Bericht door ria van bessen » 09 jul 2015, 17:24

Ik heb die voogdijstelling/erfuiting niet, .. dat wat ik je gaf is een uittreksel.Als die zin aan het eind van de akte zit, dan is dat meestal gangbaar. Omdat Maria nog thuis woont, heeft ze,  zolang ze ongehuwd is, recht op vrije ingang bij ziekte én is er de plicht om voor haar te zorgen mocht ze verpleging nodig hebben, soms staat er zelfs bij, tot ze beter zijn.. [dat geeft te denken, niet dan?].Mantelzorg dus... al zo oud als Methusalem.  

Margje49

Hallo Ria,

Bericht door Margje49 » 09 jul 2015, 17:45

Hallo Ria,Is het alsnog mogelijk de gegevens betreffende Heile Willems op te schrijven. Je had dat voorgeslacht, met bewijs. Dus ik ben nog steeds nieuwsgierig.Met belangstellende groet,Margje

Margje49

Nee, die zinsnede zit ergens

Bericht door Margje49 » 09 jul 2015, 17:52

Nee, die zinsnede zit ergens in het midden van het (korte) verhaal. Ik zit alles wat ik in Zwolle heb kunnen scannen te vertalen en dan kom je soms van deze merkwaardige zinnen tegen. 't Zal in die tijd wel heel gewoon zijn geweest.In ieder geval bedankt. En ik zal verder maar niet speculeren. Dat laten we maar aan de lezer over.Margje

ria van bessen

Nou die zinnen zijn vaak wel

Bericht door ria van bessen » 10 jul 2015, 18:51

Nou die zinnen zijn vaak wel standaard. Ik zal zien of ik de akte te pakken kan krijgen mocht je dat echt willen.En wat Heiltje Willems haar roots betreft, die aktes had ik hier toch al neergezet?

Margje49

Hi Ria,

Bericht door Margje49 » 10 jul 2015, 20:42

Hi Ria,Nee die akte heb ik zelf. Ik vroeg me alleen af of het een geijkte frase was of een op de persoon toegesneden eis, maar het eerste schijnt dus het meest toepasselijk.En nee, de gegevens van Heile Willems heb ik niet. Wel die van Geertje Lammers met dank aan Jan van Brummen. Of ik moet me wel heel sterk vergissen of iets hebben gemist. In m'n papieren zit ze niet. Vandaar mijn vraag.En nu wacht ik weer in spanning af.Hgr, Margje

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 11 jul 2015, 11:46

bericht dd 11-07-2015 ...   Margje, ik heb het maar even naar voren gehaald.OUDERS VAN HEILE WILLEMS Olst f 308 dd 5 September 1722.Verw Scholtes J Tichler.Ceurnoten de HWGeb Heer van Sturman toe den Stoltenberg en Gerrit Alberts Brouwer.Ick Joan Tichler I U D en Verw Scholtes van Olst stelle tot momberen over Maria, Aeltien, Ulderik, Wolter, Jan, Heile en Berent, onmundige kinderen van Henrikjen Jansen bij wijlen Willem Alrichs ehelijk verworven, de personen Derk Alriks en Hendrik Gerrits, beide te Welsum, om der onmundigen profijt te soeken en schade te weren. Voorts erschenen Henrikjen Jansen voornoemd, geassisteert met Jan Lamberts als momber ende heeft de voorschreven kinderen voor vaderlijk goet bewesen als volgt. Eerstelijk sullen de kinderen hebben de halve hofstede Oostendorps Hofstede genaamd, waaarvan de andere halfscheit is toebehorende Derk Albricks [Ulrichs]. Ten tweede een perceeltien lands in de Hoefackers. Daar en boven sal ieder kind hebben twintig Car Guldens te genieten als 20 jaren sullen oud geworden sijn, welke 20 Gls de outste dochter bereets heeft ontfangen. Waartegens de moeder sal behouden de Caterstede of Boomgaart, tussen Berent Schultinks lant en Willem Henrix Huisman in Welsum gelegen, alsmede het huisje soo op de erfgenamen van de Welsumer Weerderland op de Boeren Weerd is staande. Voorts peerden, beesten en gehelen inboedel des huises en alle de overige goederen, niets uijtgesondert, mits tot hare laste nemende alle de schulden van den gehelen boedel. Vorders versproken dat de soons sullen genieten de klederen van de vader, waartegens bij aflijvigheid van de moeder, de meisjes alsdan alleen sullen trecken de klederen van de moeder. Is mede versproken dat bij aflijvigheit van een van de kinderen desselfs nalatenschap half op de moeder en half op de broeders en susters erven en versterven sal. Eindelijk heeft de moeder belooft de kinderen eerlijk te sullen opvoeden, lesen en schrijven te laten leren. Waarmede de momberen, alsook de moeder bij handtastinge verklaarden hare pupillen genoeg geschied te sijn en voortaan harer pleegkinderen personen en goederen na haar beste vermogen en als goede momberen na rechte schuldig sijn, te sullen administreren en voorstaan. Actum ut supra.  W.g. J Tichler Verw Scholtes 29 jan 1702 Maria – Willem Uelderinck en Henrijckijn Jansen1 jan 1705 Aeltijn – idem ouders30 okt. 1705 Ulrich – er staat een X voor Willem Ulrichs zijn naam19 jan. 1710 – Wolterus – idem een X10 mrt 1713- Joannes – idem een XHIERTUSSEN Heile  - ** niet gevonden in dpb Olst23 febr 1720 - Berend -  idem een X voor de naam vader Als voogd een Hendrik Gerrits uit Welsum.Er zijn er 2 in Welsum.1]Hendrik Gerrits die huwde met Heijltjen Alberts d.v. Albert Derks2]Hendrik Gerrits die huwde met Willemtjen Thijs d.v. Thijs Jans en Trijntje Willems .... 

ria van bessen

Margje, ik heb hieronder het

Bericht door ria van bessen » 14 jul 2015, 19:26

Margje, ik heb hieronder het antwoord op je vraag gezet, alleen kun je dat niet zien, tenzij je het topic aanklikt. Vandaar even dit berichtje.

Margje49

Hallo Ria,

Bericht door Margje49 » 18 jul 2015, 14:49

Hallo Ria,Excuus dat ik zo laat antwoord, maar.....enfin.Bedoel je met topic die akte van 5 september? Die had ik inderdaad. Ik verkeerde in de veronderstelling dat er nog meer kwam. Maar als dat onvindbaar is, dat blijft dat helaas zo. In ieder geval bedankt maar weer. Ik blijf blij.Hartelijke groet Margje

Plaats reactie