Boerderijen Dieze

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman

Re: Boerderijen Dieze

Bericht door ria jongman » 27 nov 2023, 11:53

bericht 2

Janny,
In mijn gegevens deze genoteerd

wijk Dieze-buiten de Diezerpoort

1748 onder Wijk Dieserstraat - Buiten de Dieserpoort
nr 988 a - Alber Prins
* op de Pelmolen komt van Wormerveer - genoteerd in 1742 [op foto 108 –wijk buiten de Diezerpoort]
b - Lubbegien Schuirmans
c -
d - Hermen & Alfijn
e -
f - Antonij Polman, Berent Woisink

daarna genoteerd [1748]
Nije Pelmole

989 a - Wijgbelt scholte
b - Jannigje van 't Laar
c - Magteld
d - Garregien & Albertien
e -
f - Egbert Jansen & Elsjen Herms

990 a - Dk. Hogenkamp
b - Janna Jacobs
c -
d - Diena
e - 1 knegt, 1 meid
f -

991 a - Gerrit Jansen
b - Maria Gerrits
c -
d - Wilmine
e - 1 meisje
f -

VEEL VERDEROP genoteerd 1748

1010 a - Hk. Sluiter
b - Maria Berents
c - Berendine
d - Albert, Hendrik, Jan
e -
f -
genoteerd in 1742 WIJK DIESE - buiten de Dieserpoort
foto 7 /nr 267/ folio 581
eigenaar Jacobus van Dijck
bewoner Hendrik Sluijter en vrouw – Ommen – 8 jr – 2 k. koemelker – G

EN nà nr 1012 [in 1748 ]
- begint in 1742
op 1e FOTO van wijkboek Dieze – buiten de Dieserpoort
nr 1013
DUS DEZE
foto 1/nr. 261/ folio 575
eigenaar Cornelis Peffer
bewoner
Jan van ’t Lant en vrou – van hier –1 k. – koemelker –G
1748
** In de Stege heen en weerom
1013 a - Jan van 't Land
b - Aaltje Blankvoorts
c -
d - Egbert, Jacob, Geertruid
e - 1 meid
f -

Hendrik Sluiter is in 1742 op de foto's dus nà Jan van t Land genoteerd

Misschien heb je er wat aan

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 27 nov 2023, 12:01

Bedankt Ria, ik ga kijken. Ik was zelf toen ik nog in het archief kwam gespitst op andere bewoners van Diese en noteerde dan bijv. bepaalde mensen en niet heel veel er omheen. Niet bewoners uit de hoek waar we nu mee bezig zijn. Gelukkig wel foto's volkstellingen enz. van Jan gekregen. Het is lastig dat die looprichtingen soms zo verschillen. En vervelend dat ik me soms lang vast bijt in een bepaald standpunt. Vandaar dat ik gisteren mijzelf dwong om de situatie te bekijken via lopen over de Schrevensweg. In mijn hoofd werd er tot dat moment standaard gelopen over de Langenholterweg.

Van het markenboek Dieze heb ik alleen nog maar de Gewaarden in 1770 doorgenomen.
Heel duidelijke antwoorden op onze vragen heb ik daaruit nog niet gekregen, maar toch een paar dingen genoteerd, in de hoop dat latere vondsten daaraan gekoppeld kunnen worden. En dat er dan wel wat duidelijkheid zal komen. Het zou bijv. mooi zijn, als daar in dat Markenboek die Kruisweg nog ergens wordt genoemd en dat we dan kunnen reconstrueren waar die lag. Dat kan nu nog niet met het volgende:

no. 6 Mejuffer (?) Pot/ Mr Gerrit Albert Poot ¼ waar bij ‘t weydeland tegen over de Kluizenarij van (?) H.J. van Engelen.

no.9. Jan Coenraad Pruimers 3/8 waar bij ‘t Erve gelegen tussen de Cluisenarij en Hogenkamp.

Peter Schimmelpenninck [ook betrokken bij molens, J.L.] 1 waar nu Tobias.

Ariaan Hendriks [ Zal een Sluiter zijn] 1/8 waar bij een akker op den Dieser Enk a/d/ Holtenbroekerweg nu Hendrik Adriaans.

No. 25 Van Raalte bezit rond 1830 grond op de Oosterenk.

No. 28 Erfg. Van Albert Arents in Diese ½ waar bij 2 akkers gelegen tussen in Cluisenarije en de Hogenkamop en den weg. Nu Egbert Dikkers nu Gerrit Jan Bos { Dikkers zou Dekkers kunnen zijn en dan mogelijk een rietdekker?]

Een ander deel van dat bestand: situatie 1765. blz. 35

De Belt en Schrevenwegsmulders Hendrik Wittenberg en …. C.J. Lucas (?) in Campen 1 ½ morgen Willem Jans ¾ morgen Jan de Catte ¾ morgen

nr. 25 op blz. 38 Egbert Jans op den Bothof zie ook nr. 39

nr. 32 Mr. Jacob Klopman hij verkocht aan Geerlig Hendriks 1 ½ morgen ( In de Koele)
[ dat is dan de naam van de boerderij waar Geerlig woont . Toch niet een veldnaam voor dat land? J.L.. ]

no. 55 Vrou Ten Oever 2 morgen ( eentje uit een bekende familie…)

Nog verder genoemd: Gerrit Wolthaar op de Reuvekamp G.J. Dijkhof op de Ramshorst
Metelerkamp op de Klooijenberg
[ Hij woonde daar op de boerderij met die naam? Of eigenaar/verhuurder? J.L.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 27 nov 2023, 15:19

Bij mijn vorig bericht moet nog dit er nog bovenaan komen

1008 a - Hendkus. Hoofman
b - Katrina Derks
c -
d -
e -
f -

1008bis a - Wm. Lambers
b - Janna Jansen
c -
d - Reindert Lucas & Lucresa
e - 1 meid
f -

1009 a -
b - Wede. van Mattijs Jacobs
c -
d - Mathijas
e -
f - Lambt. Jansen & Driesje Gerrits

1010 a - Hk. Sluiter
b - Maria Berents
c - Berendine
d - Albert, Hendrik, Jan
e -
f -

Willem Lamberts is hier 2 plaatsen voor Sluiter genoteerd

Maar volgens het ORA woont Egbert Derks tussen Jan Freriks ter ener en Willem Lamberts ter andere zijde

f233 dd.27-04-1753
Erschenen Egbert Derks en zijn vrouw Janna Jans vooraan in Diese en bekenden wegens verstrekte penningen schuldig te wezen aan Arent Steenbergen en zijn zuster Lubbigje Steenbergen een somma penningen van 400 car.gl. tegen 3% rente, stellende daarvoor tot onderpand hun huis en hof bij henzelf bewoond en gebruikt wordende, gelegen vooraan in Diese, Jan Freriks ter ene en Willem Lamberts ter andere zijde.
Actum coram Schepen Meuwsen.

Ik citeer tevens Egbert - zie ook zijn bericht
Jan Freriks woonde op zijn eigen erf, nr. 906
Op 905 woonde Egbert Derks op zijn eigen erf.

nr 902 in 1751= eigendom is van Willem Lamberts.
Dus mogelijk grensde nr, 902 aan 905.

902 - Willem Lamberts
903- Mattijs Jacobs
904 - H Sluiter
905- Egbert Derks
906 - Jan Freriks

Nb Hendrik Sluiter huurde van Jacobus van Dijk

1011 a - Egbert Derks
b - Janna Jansen
c -
d - Jan, Aaltien, Marregien
e - 1 meisjen

1012 a - Jan Freriks [= wijk Diese – buiten de Diezerpoort op foto 5 in 1742]
b - Hillegien Gerrits
c - Gerregien
d -
e -
f -

Lijkt mij de beschrijving in het ORA niet correct

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 27 nov 2023, 15:56

ria jongman schreef:
27 nov 2023, 15:19
Dat is nog niet helemaal zeker. Stel dat nrs. 902, 905 en 906 rechts van de weg liggen, en nrs. 903 en 904 links van de weg, dan klopt het wel!

Want dat zie ik vaker in tellingen, als twee huizen tegenover elkaar liggen, wordt in sommige tellingen eerst het linker geteld en vervolgens het rechter. En dan lijkt het of verschillende tellingen niet met elkaar kloppen, maar als je de positie op de kaart eenmaal weet, zie je dat de telling toch in een volgorde is, en niet kriskras.

En dan is het ook nog zo, dat 904 in vst 1751 geen eigenaar heeft, en 0 vst. Dus afgebroken ???

Voorlopig ga ik er dan vanuit dat dat hier toch klopt. En op de kaart zoeken waar dit van toepassing kan zijn.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 27 nov 2023, 17:03

Gisteravond schreef ik dit:

Nog even over de looproutes die mensen namen als ze lijsten voor belasting of volkstellingen noteerden:

Zoutgeld Zwolle 1694 daar bij Dieze :
Duistere Stege dan De Cluijsenarij met als enige Hendrik Brouwer en dan begint het met: In Diese , vervolgens 8 namen en dan opeens weer gevolgd door Duistere Stege.

Ik blijf me verwonderen over de looproutes. Zelf zou ik denken: je doet toch die Duistere Stege zigzag? Beide kanten? Dan heb je die al vast helemaal klaar. Of ging men nog even naar Diese en werd het te donker of te modderig of beide en liep men eerst maar weer eens naar huis, mischien een huis in Zwolle centrum, morgen verder?

Bergklooster begraven 2 kinderen uit de Cluisenarije, al eerder genoemd, denk ik. 3 april 1777 en 25-3-1778. Ik zoek eigenlijk juist mensen die vanuit de Cluisenarije voor 1771 werden begraven. Van deze kinderen denk ik dat ze Hogenkamp heetten, maar dat staat er niet bij.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 27 nov 2023, 17:27

Egbert_ schreef:
27 nov 2023, 15:56
ria jongman schreef:
27 nov 2023, 15:19
Dat is nog niet helemaal zeker. Stel dat nrs. 902, 905 en 906 rechts van de weg liggen, en nrs. 903 en 904 links van de weg, dan klopt het wel!

Want dat zie ik vaker in tellingen, als twee huizen tegenover elkaar liggen, wordt in sommige tellingen eerst het linker geteld en vervolgens het rechter. En dan lijkt het of verschillende tellingen niet met elkaar kloppen, maar als je de positie op de kaart eenmaal weet, zie je dat de telling toch in een volgorde is, en niet kriskras.

En dan is het ook nog zo, dat 904 in vst 1751 geen eigenaar heeft, en 0 vst. Dus afgebroken ???

Voorlopig ga ik er dan vanuit dat dat hier toch klopt. En op de kaart zoeken waar dit van toepassing kan zijn.
Volgens 1742 inwonersregister
wijkboek Dieze – buiten de Dieserpoort

foto 1/nr. 261/ folio 575
eigenaar Cornelis Peffer
bewoner - Jan van ’t Lant en vrou – van hier –1 k. – koemelker –G

foto 2/folio 576/
eigenaar wed. Gerrit Kroese
bewoner selven – van hier – koemelker – G
bij in wed. Jan Brink – van hier – rentenier - G

foto 3/nr 263 /folio 577
eigenaar en bewoner Jan Jansen en vrouw – van hier – 8 k - koemelker – G

foto 4/nr. 264 /folio 578
eigenaar en bewoner Hendrik Derks en vrouw – van hier – 3 k. – koemelker – G

foto 5/nr 265 /folio 579
eigenaar en bewoner Jan Fredriks en vrouw –2 k – koemelker – G

foto 6/ nr. /folio 580
eigenaar en bewoner Jan Alberts – van hier – 2 k koemelker – G
bij in Berent Jans en vrouw – van hier – daghuren – G

foto 7 /nr 267/ folio 581
eigenaar Jacobus van Dijck
bewoner Hendrik Sluijter en vrouw – Ommen – 8 jr – 2 k. koemelker – G

906 Jan Freriks
904 Hendrik Sluijters

ria jongman

Bericht door ria jongman » 27 nov 2023, 18:38

bericht 2

VERVOLG

Inwonersregister 1742
foto 8/nr. /folio 582
eigenaar en bewoners
Albert Hooft, de wed. Jacob Crisjaan – van hier – 6 k – koemelker – L

foto 9/nr 279 /folio 583
eigenaar Jacob Jacobs
bewoner Wed. Albert Jansen – Nileusen 17 jr 8 k. – koemelker
174 aug eronder geschreven

foto 10/nr. /folio 584
eigenaar Jan Egbers Koeleman
bewoner wed. Gerrit Dercks – Lenthe – 8 jr. – 5 k. koemelker – G

Transporten f105 dd.23-07-1743
Erschenen Jan Albert en zijn zoon Jacob Jansen en bekenden om een welbetaalde somme penningen te hebben gecedeerd en getransporteerd aan Egbert Derks, een huis en hof gelegen in Diese, Jan Freriks ter ene en Jan Albert ter andere zijde.
Actum coram Schepen Voet.

f106 dd.23-07-1743
Erschenen Jan Alberts en bekende wegens verstrekte penningen schuldig te wezen aan Hopman Gerrit Brouwer een somma van 200 car.gl. tegen 3% rente, stellende daarvoor tot onderpand zijn huis en hof gelegen in Diese, Jan Couleman ter ene en Egbert Derks ter andere zijde.
Actum coram Schepen Voet.

AANVULLING

VOT 1748
1008bis a - Wm. Lambers [Willem Lamberts]
b - Janna Jansen
c -
d - Reindert Lucas & Lucresa
e - 1 meid
f –

03-05-1745 Lucas Reinders j.m. in de Koestraet met Janna Janssen j.d. buijten de Dieserpoorte S:G: desselfs vader H:G: de huisvrouwe van Nijs Henriks

16-06-1748 Willem Lamberts j.m. te Dalfsen met Janna Jansen wed. van Lucas Reijnders buiten Dieserpoort SG: deszelfs vader H:G: d Huisvr. van Nijs Hendrik d' proclamatien moeten mede te Dalfsen gaan. Erffuitinge van d' Bruid moet inkomen, is vertoont.
Laatst gewijzigd door ria jongman op 27 nov 2023, 19:07, 2 keer totaal gewijzigd.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 27 nov 2023, 18:54

Hartelijk dank, Ria

Op deze manier zal het wel moeten worden gedaan: veel transportaktes bekijken en hopen dat men dan de namen van buren vermeldt. En dan gekoppeld aan gegevens uit de periode 1742-1795, aan de belastingen/volkstellingen.
Misschien staat er in het Markenboek ook nog iets waar we wat aan kunnen hebben.

Van Zwollerkerspel zijn bewaard gebleven klaplopersregister 1763. En Hoofdgeld 1764, 1765 en 1767. Ik heb Dieze 1767 op foto gekregen, maar zijn van Zwolle, die andere, ook bewaard gebleven?

ria jongman

Bericht door ria jongman » 27 nov 2023, 18:58

Ook dat alleen zal niet voldoende zijn.
In de transportaktes worden regelmatig de namen van de eigenaars vermeld, terwijl je de bewoner zoekt.
Bijv Jan Kouleman in de voorgaande akte - hij is eigenaar - bewoner is Gerrit Derks.

Volgens mij zal de HFG 1767 juist aantonen wie waar woont.

Zie ook de aanvulling op mijn vervolgbericht

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 27 nov 2023, 19:54

Hoofdgeld 1767 komt ook niet veel verder dan bijv. dit stukje eruit:

Hoofdgeld 1767:

Gerrit Wolthaar
Egbert Bosch
Hendrik Gerrits
Jacob Bosch
Claas Alberts
Gerrit Jans
Derk Hogenkamp
Teunis Warnars
Wibbe Scholten
Hendrik van der Veen
Hermannes Haselhorst

Als we de hoofdbewoners van VOT 1795 op een rijtje zetten lijkt het ook op zo'n lijstje.

Maar er komt vast nog wel iets meer boven water. Zoals

het begraven van Wibbe Schouten zijn vrouw en kind. Zijn vrouw 5-11-1744 en een kind op 4-1-1747. Beide keren staat er Wibbe Schouten van de Pellemolen.

Hendrik Reinderhoff zijn zoon bij de Klusenarije 21 sept. 1747, in de epidemie periode van de rode loop. Die dag 5 begrafenissen op Bergklooster.

Hendrik Wittenberg zijn kind van de Schrevenmolen op 22 sept. 1747, met 10 anderen die dag begraven.

1767 + 1795 + dit soort puzzelstukjes uit het begraafboek zijn samen allemaal nodig/bruikbaar.
Volkstelling 1815 en 1830: daar heb ik geen bronnen van.

Plaats reactie