Christoffel Oldenhof
Dopen Wijhe met als vader
Dopen Wijhe met als vader Willem Gerrits waar niet van/op Tongeren bij staat:
1687- Seyna
1689- Berentien
1691- Hendrikje
Hier zou Lummigjen tussen kunnen passen, ca. 1693
1696- Teunis
1698- Jannes
1699- Jan
1702- Gerrit
1715- Rutger
1717- Geessyn
Lummigjen past vermoedelijk toch niet in het rijtje van deze Willem.
Zij was getrouwd met een van de hoogste heren in het land en woonde in wat je nu een paleisje zou noemen, hoewel dit niet hun eigendom was.
Rijk en minder rijk trouwden destijds over het algemeen niet met elkaar.
[ 05. Oktober 2013, 17:13: Bericht gewijzigd door: helen ]
1687- Seyna
1689- Berentien
1691- Hendrikje
Hier zou Lummigjen tussen kunnen passen, ca. 1693
1696- Teunis
1698- Jannes
1699- Jan
1702- Gerrit
1715- Rutger
1717- Geessyn
Lummigjen past vermoedelijk toch niet in het rijtje van deze Willem.
Zij was getrouwd met een van de hoogste heren in het land en woonde in wat je nu een paleisje zou noemen, hoewel dit niet hun eigendom was.
Rijk en minder rijk trouwden destijds over het algemeen niet met elkaar.
[ 05. Oktober 2013, 17:13: Bericht gewijzigd door: helen ]

Quote: 1724 Den 6 Maij -
Quote: 1724 Den 6 Maij - Roelof Jans J.M. met Ida Willems op den Oldenhoff.
S.G. sijn broer, H.G. Hendrikie Willems, de vrouw van Tonis Peters.
Moeten van de bruid de geboden tot Amsterd. gaan.
Moet consent van de ouders brengen.
De attestatie is gebleken en sijn getrouwt den 1 Junij 1724.
[RBSO 730 - f114].Ria,
Deze plaatste jij eerder. Daar staat geen plaats van het huwelijk bij.
Amsterdamse akte gevonden:
12 Meij 1724
deese Personen sijn alhier op de Acte van Henr. Ravestijn Predikant tot Zwol Ingeteekent
Roelof Jansz j.m. van Westenholte en Yda Willems j.d. woonende bijde tot Zwol.
acte verleent den 28 May om tot Swol te trouwen.
Zij heeft kennelijk enige tijd in Amsterdam gewoond, vermoedelijk als dienstmeisje.
(Reden voor de afkondigingen in Amsterdam.)
En verder was ze nog te jong om zonder toestemming van de ouders te trouwen!
Wanneer is Yda dan geboren???
[ 05. Oktober 2013, 01:52: Bericht gewijzigd door: helen ]
S.G. sijn broer, H.G. Hendrikie Willems, de vrouw van Tonis Peters.
Moeten van de bruid de geboden tot Amsterd. gaan.
Moet consent van de ouders brengen.
De attestatie is gebleken en sijn getrouwt den 1 Junij 1724.
[RBSO 730 - f114].Ria,
Deze plaatste jij eerder. Daar staat geen plaats van het huwelijk bij.
Amsterdamse akte gevonden:
12 Meij 1724
deese Personen sijn alhier op de Acte van Henr. Ravestijn Predikant tot Zwol Ingeteekent
Roelof Jansz j.m. van Westenholte en Yda Willems j.d. woonende bijde tot Zwol.
acte verleent den 28 May om tot Swol te trouwen.
Zij heeft kennelijk enige tijd in Amsterdam gewoond, vermoedelijk als dienstmeisje.
(Reden voor de afkondigingen in Amsterdam.)
En verder was ze nog te jong om zonder toestemming van de ouders te trouwen!
Wanneer is Yda dan geboren???
[ 05. Oktober 2013, 01:52: Bericht gewijzigd door: helen ]

- ria van bessen
Het huwelijk van Ijda is in
Het huwelijk van Ijda is in Zwolle.
[RBSO 730 - f114].
Er is geen doop van Ijda /Ida in Wijhe te vinden, maar er zijn hiaten in de tijd.
Hendrikje Willems, de getuige als vrouw van Teunis Peters woont in Wijhe.
Teunis Peters op de Ketteler, nou dat laatste komt je bekend voor, toch?
[RBSO 730 - f114].
Er is geen doop van Ijda /Ida in Wijhe te vinden, maar er zijn hiaten in de tijd.
Hendrikje Willems, de getuige als vrouw van Teunis Peters woont in Wijhe.
Teunis Peters op de Ketteler, nou dat laatste komt je bekend voor, toch?
Yda woonde in Zwolle, zie de
Yda woonde in Zwolle, zie de akte die ik hierboven plaatste uit Amsterdam.
Weet je hoe oud ze moest zijn om geen toestemming van haar ouders nodig te hebben?
De Ketelaar zal de naam van een boerderij zijn geweest.
Buurtschappen in Wijhe, volkstelling 1795:
't Dorp, Tongeren, Wegterholt, Hengeveld, Marle & Wijmberen (Wijnbren?), Wengelo.
[ 05. Oktober 2013, 04:00: Bericht gewijzigd door: helen ]
Weet je hoe oud ze moest zijn om geen toestemming van haar ouders nodig te hebben?
De Ketelaar zal de naam van een boerderij zijn geweest.
Buurtschappen in Wijhe, volkstelling 1795:
't Dorp, Tongeren, Wegterholt, Hengeveld, Marle & Wijmberen (Wijnbren?), Wengelo.
[ 05. Oktober 2013, 04:00: Bericht gewijzigd door: helen ]

Intussen nog dit gevonden (op
Intussen nog dit gevonden (op de site van CBG):
Ned. familienamenbank Oldenhof
? Herman van den Oldenhove, Zwolle 1449 [Maandrek. Zwolle 1449].
? "De hier behandelde familie dankt zijn naam vermoedelijk aan een katerstede Den Oldenhof onder Wijhe. Echter noemden ook andere, niet verwante bewoners van deze boerderij zich Oldenhof.
Ook bij Enter lag een erve Oldenhof of Olthof en bij Markelo lag een havezathe Oldenhave, waarnaar een reeds in 1339 voorkomend geslacht Ten Oldenhof, Ten Oldenhave of Van Aeldenhave werd genoemd.
In het Manuaal Salland van het schattingsregister van 1425 wordt onder Die Ham (bij Ommen) een Dirc ten Oldenhove vermeld met een 1-schiltplichtig goed.
Bij Gramsbergen stond een havezathe Den Oldenhof, ook te Voorstonden bij Zutphen stond een boerderij met die naam, en een erf Den Oldenhof, tiendplichtig aan het Loo, bevond zich nabij Apeldoorn. En zo zullen er meer zijn geweest, en naar elk van deze kunnen zich families Oldenhof hebben genoemd, zonder dat zij aan elkaar verwant zijn.
(...) De oudste vermelding van de naam Oldenhof, die wij bij deze familie in Wijhe aantroffen, was bij de doop van een kind Seijna op 18 februari 1687: de vader heette Willem Gerrits Oldenhof. (...)
De katerstede Den Oldenhoff onder Wijhe, gelegen in de buurtschap Tongeren, aan de Oude Wetering, waaraan deze familie zijn naam zal hebben ontleend, bestaat nog steeds." Tevens een fragment genealogie van een familie Oldenhof die in de 18e eeuw wel op De Oldenhof woonde (Goosen Willems Oldenhof, huw. IJsselmuiden 1741)
[H. Oldenhof & P. Bos, 'Genealogie Oldenhof', in: GN 42 (1987)].
? Jan Assis Oldenhof, volkstelling Heino 1795 [Bieleman-1980, p 141].
De heer P.Bos hierboven is volgens mij degene die de brief schreef aan mijn vader, waarover ik het eerder had.
Hiermee wordt dus bevestigd dat niet elke Oldenhof van Willem uit Wijhe afstamt en dat niet alle Oldenhofs familie van elkaar zijn, zoals ik al vermoedde.
[ 07. Oktober 2013, 16:33: Bericht gewijzigd door: helen ]
Ned. familienamenbank Oldenhof
? Herman van den Oldenhove, Zwolle 1449 [Maandrek. Zwolle 1449].
? "De hier behandelde familie dankt zijn naam vermoedelijk aan een katerstede Den Oldenhof onder Wijhe. Echter noemden ook andere, niet verwante bewoners van deze boerderij zich Oldenhof.
Ook bij Enter lag een erve Oldenhof of Olthof en bij Markelo lag een havezathe Oldenhave, waarnaar een reeds in 1339 voorkomend geslacht Ten Oldenhof, Ten Oldenhave of Van Aeldenhave werd genoemd.
In het Manuaal Salland van het schattingsregister van 1425 wordt onder Die Ham (bij Ommen) een Dirc ten Oldenhove vermeld met een 1-schiltplichtig goed.
Bij Gramsbergen stond een havezathe Den Oldenhof, ook te Voorstonden bij Zutphen stond een boerderij met die naam, en een erf Den Oldenhof, tiendplichtig aan het Loo, bevond zich nabij Apeldoorn. En zo zullen er meer zijn geweest, en naar elk van deze kunnen zich families Oldenhof hebben genoemd, zonder dat zij aan elkaar verwant zijn.
(...) De oudste vermelding van de naam Oldenhof, die wij bij deze familie in Wijhe aantroffen, was bij de doop van een kind Seijna op 18 februari 1687: de vader heette Willem Gerrits Oldenhof. (...)
De katerstede Den Oldenhoff onder Wijhe, gelegen in de buurtschap Tongeren, aan de Oude Wetering, waaraan deze familie zijn naam zal hebben ontleend, bestaat nog steeds." Tevens een fragment genealogie van een familie Oldenhof die in de 18e eeuw wel op De Oldenhof woonde (Goosen Willems Oldenhof, huw. IJsselmuiden 1741)
[H. Oldenhof & P. Bos, 'Genealogie Oldenhof', in: GN 42 (1987)].
? Jan Assis Oldenhof, volkstelling Heino 1795 [Bieleman-1980, p 141].
De heer P.Bos hierboven is volgens mij degene die de brief schreef aan mijn vader, waarover ik het eerder had.
Hiermee wordt dus bevestigd dat niet elke Oldenhof van Willem uit Wijhe afstamt en dat niet alle Oldenhofs familie van elkaar zijn, zoals ik al vermoedde.
[ 07. Oktober 2013, 16:33: Bericht gewijzigd door: helen ]

- ria van bessen
Sorry, Heleen , maar jouw
Sorry, Heleen , maar jouw conclusie is niet correct.
Er wordt gesuggereerd dat de Oldenhofs vermoedelijk niet aan elkaar zijn gefamilieerd.
Maar over welke Oldenhofs hebben we het dan?
Tot nu toe lopen de Oldenshofs in deze omgeving die nog in 1811 leven met lijntjes terug naar Wijhe incl. die uit Vollenhove
De bewering dat de vader van Seina de 1e genoemde Oldenhof is, klopt ook niet want in het ORA wordt in 1680 al Gerrit Jacobs Oldenhof genoemd.
Ik laat het hier verder bij, want ik ga geen discussie aan met of het wel of niet waar zou zijn want anderen beweren zonder concrete bewijzen.
Als jij denkt dat je gelijk hebt, dan krijg je dat van mij. Doe ik niet moeilijk over, maar niemand heeft bewijzen voor zulke uitspraken.
Er wordt gesuggereerd dat de Oldenhofs vermoedelijk niet aan elkaar zijn gefamilieerd.
Maar over welke Oldenhofs hebben we het dan?
Tot nu toe lopen de Oldenshofs in deze omgeving die nog in 1811 leven met lijntjes terug naar Wijhe incl. die uit Vollenhove
De bewering dat de vader van Seina de 1e genoemde Oldenhof is, klopt ook niet want in het ORA wordt in 1680 al Gerrit Jacobs Oldenhof genoemd.
Ik laat het hier verder bij, want ik ga geen discussie aan met of het wel of niet waar zou zijn want anderen beweren zonder concrete bewijzen.
Als jij denkt dat je gelijk hebt, dan krijg je dat van mij. Doe ik niet moeilijk over, maar niemand heeft bewijzen voor zulke uitspraken.
Lummigjen uit Vollenhove was
Lummigjen uit Vollenhove was vrijwel zeker geen dochter van een boer uit Wijhe!
Bij haar zal de naam vermoedelijk ontleend zijn aan een havezathe.
Zij zal dan ook niet bij mijn familie Oldenhof horen.
Ja, ook dit is een vermoeden zonder verder bewijs dan dat haar man een van de hoogstgeplaatsen was in dit land.
[ 07. Oktober 2013, 19:59: Bericht gewijzigd door: helen ]
Bij haar zal de naam vermoedelijk ontleend zijn aan een havezathe.
Zij zal dan ook niet bij mijn familie Oldenhof horen.
Ja, ook dit is een vermoeden zonder verder bewijs dan dat haar man een van de hoogstgeplaatsen was in dit land.
[ 07. Oktober 2013, 19:59: Bericht gewijzigd door: helen ]

- ria van bessen
Het moet bewezen worden,
Het moet bewezen worden, Helen.
Je kunt niet concluderen zonder bewijzen.
Je kunt niet concluderen zonder bewijzen.
In die tijd trouwde zo iemand
In die tijd trouwde zo iemand echt niet met een boerendochter!
Dat zou tot een geweldig schandaal geleid hebben en dan was de man onmiddelijk zijn functie kwijt.
Een beetje gezond verstand en kennis van de geschiedenis helpt ook.
Wie een havezathe bezat, die minimaal 25.000 gulden waard was, kon zich laten inschrijven bij de ridderschap en had daarmee inspraak in het provinciebestuur.
Een rijksvorst was adviseur van de regering van het land.
Ik zet juist niet iedereen zomaar als kind bij die Willem uit Wijhe neer.
Het bewijs van Oldenhof en Bos (Namenbank) ligt dus bij het Centraal Bureau voor Genealogie in Den Haag.
Wie daar eens in de buurt is, kan het gaan bekijken.
[ 07. Oktober 2013, 21:35: Bericht gewijzigd door: helen ]
Dat zou tot een geweldig schandaal geleid hebben en dan was de man onmiddelijk zijn functie kwijt.
Een beetje gezond verstand en kennis van de geschiedenis helpt ook.
Wie een havezathe bezat, die minimaal 25.000 gulden waard was, kon zich laten inschrijven bij de ridderschap en had daarmee inspraak in het provinciebestuur.
Een rijksvorst was adviseur van de regering van het land.
Ik zet juist niet iedereen zomaar als kind bij die Willem uit Wijhe neer.
Het bewijs van Oldenhof en Bos (Namenbank) ligt dus bij het Centraal Bureau voor Genealogie in Den Haag.
Wie daar eens in de buurt is, kan het gaan bekijken.
[ 07. Oktober 2013, 21:35: Bericht gewijzigd door: helen ]

- ria van bessen
Waarom reageer je eigenlijk
Waarom reageer je eigenlijk zo fel?
Ik vind het prima als je dat denkt, ik zeg alleen, bewijs het dan.
Dat zeg ik echt niet alleen maar tegen jou, ik roep dat al zolang als ik hier op dit forum lid ben.
Ik vind het prima als je dat denkt, ik zeg alleen, bewijs het dan.
Dat zeg ik echt niet alleen maar tegen jou, ik roep dat al zolang als ik hier op dit forum lid ben.