Helmich Hendriks Olthof/Florentina Ernoldina Hartman uit Zalk

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Plaats reactie
Rita van de Wetering1

Helmich Hendriks Olthof/Florentina Ernoldina Hartman uit Zalk

Bericht door Rita van de Wetering1 » 30 okt 2005, 16:17

Beste allemaal,

Ik ben reeds geruime tijd op zoek naar de ouders van Helmich Hendriks Olthof en Florentina Ernoldina Hartman. Van beiden heb ik inmiddels de onderstaande gegevens.

Helmich Hendriks Olthof is overleden op zondag 10 december 1775 in Zalk.
Hendrik is weduwnaar als hij trouwt met Florentina. Hij is op 06 april 1732 te Zalk getrouwd met Geertien Jacobs, weduwe te Zalk. Bij dit huwelijk heeft Helmich nog niet de achternaam Olthof en is te lezen dat hij afkomstig is uit Windesheim. Geertien overlijdt op 28 januari 1752 te Zalk.

Hendrik was ouderling.

Hij trouwde op zondag 30 april 1752 in Zalk met

Florentina Ernolda Hartman.
Florentina Ernolda is overleden op woensdag 25 september 1811 in Zalk.
Florentina is later opnieuw gehuwd. Nu met met Jan Meulink.

Kinderen:
1 Jennigjen, gedoopt op 21 oktober 1753 te Zalk
2 Johanna Hermine, gedoopt op 29 augustus 1756 te Zalk
3 Geertrui(t), gedoopt op zondag 14 oktober 1759 in Zalk. Geertruit is overleden op zaterdag 17 december 1814 in Zalk, 55 jaar oud
4 Hendrik, gedoopt op 27 februari 1763 te Zalk

Alle informatie is welkom.

Alvat bedankt,
Rita van de Wetering

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Hallo Rita,lidmaatboek

Bericht door ria van bessen » 30 okt 2005, 22:18

Hallo Rita,

lidmaatboek Windesheim
1731 - na nieuwe jaar op gedane belijdenisse tot lidmaten deser gemeente aangenomen
- Helmich Hendriks - werkende bij Berent Bourdam [Boerdam] - in Windesheim
- Na Zallik

Geen Helmich gedoopt te Windesheim gevonden.

onder/trouwboek Kampen
18-10-1765
Gerrit Olthof wedn. van Kampen
Anna Willemina Hartman jd van Diepenbrock - met att. van Gouda
zij gaat te Kampen op 03-03-1769 in ondertr. met Berend Hagewold wedn. van Kampen; het huwelijk is op 27 maart te Zalk!

doopboek Zalk
Hendrik - z.v. Zeno Wolf Hartman en Dina Nieuwenhuizen op 29-10-1775
getuige: Arnoldina Hartman vrouw Helmich Olthof

Zeno Arend - z.v. Zeno Wolf Hartman en Dina Nieuwenhuizen op 06-09-1767
getuige Wilhelmina Hartman vrouw van Olthof van Campen

Het lijkt me toe dat de beide doopgetuigen en de doopvader familie zijn.
Gerrit Olthof zijn 1e huwelijk zit niet in Kampen.
Het is niet helemaal waarom je vroeg, maar hopelijk kom je toch weer iets verder.
Met vriendelijke groeten, Ria van Bessen

Rita van de Wetering1

Hallo Ria,Bedankt voor je

Bericht door Rita van de Wetering1 » 31 okt 2005, 18:11

Hallo Ria,

Bedankt voor je hulp. Hier kom ik zeker weer verder meer. Als mogelijke ouders van Florentina zijn inmiddels ook aangedragen:

Herman Janssen Hartman, overleden op 17 juni 1750 te Zalk. Hij was hovenier op Buckhorst.

Hij trouwt met

Geertrui Alide Weijtens, overleden op 20 april 1777 te Zalk. Ze komt in 1737 met attestatie van Aalten naar Zalk ten tijde van Sint Jan.

Ook dit ga ik proberen uit te pluizen. Het is jammer dat ze bij het HCO de DTB-boeken van Kampen niet hebben, want ik heb zo'n vermoeden dat daar ook nog wel e.e.a. in te vinden is.

In ieder geval heel veel dank.

Rita

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Hallo Rita,Jan Zeger Hartman

Bericht door ria van bessen » 31 okt 2005, 22:58

Hallo Rita,

Jan Zeger Hartman en Geertien Reijers
uit dit huwelijk:
Gesina op 18-02-1753
Geertrui op 26-10-1749

Zeno Wolf Hartman [zie vorig bericht] heeft een zoon Jan Zeger laten dopen op 22-12-1765 te Zalk . En nog een dochter op 12-11-1769 genaamd Geertruid Bernhardine. Geen eerdere dopen gevonden, maar ook geen huwelijk van hem in Zalk [ook niet in Kampen]

Wel zitten er huwelijken van andere Hartman[nen] in Kampen, enkele komen zelfs uit Duitsland.

Het is opmerkelijk dat wanneer deze 2 dochters van Jan Zeger Hartman [Gesina en Geertrui] kinderen krijgen dat daar vaak als getuige genoemd wordt Florentina Ernoldina Hartman.

Klopt het dat er een Geertrui Olthof gehuwd is met Flip Jans? En dat hun zoon Helmich Flips weer gehuwd is met Cristina Rietberg[van Kamperveen]

Groeten Ria van Bessen

Rita van de Wetering1

Hallo Ria,Qua jaartallen zou

Bericht door Rita van de Wetering1 » 01 nov 2005, 23:10

Hallo Ria,

Qua jaartallen zou het best eens zo kunnen zijn dat Jan Zeger de broer van Florentina is en dat Florentina als tante getuige is bij zijn beide dochters.

Het klopt verder inderdaad dat Geertrui Olthof gehuwd is geweest met Flip Jans. Op 27 februari 1782 is zoon Helmich gedoopt te Zalk (get. Lutjen Flips).

Als ik naar de voornamen van al deze Hartmannen kijk, lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat ze uit Duitsland afkomstig zijn.

Vriendelijke groet,

Rita

Plaats reactie