Tingen /Tange

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Plaats reactie
Gast

Tingen /Tange

Bericht door Gast » 16 jan 2006, 14:18

De familienaam Tingen en Tange komt in Overijssel weinig voor. In Drenthe komt die naam vaker voor. Is er iemand van het Forum die bekend is met de afkomst? Ik denk zelf, zonder bewijs, dat de streek Bourtange er misschien iets mee te maken heeft? Het probleem is nl. dat ik een vastloper heb met die naam nl. Rykus Wichers Tingen te Giethoorn. Hij is aldaar gehuwd maar ik slaag er niet om de geurvlag te vinden van zijn afkomst. Hij zal geboren zijn ca. 1715 maar ik weet niet waar! Alle suggesties in deze zijn welkom, soms leiden subtiele opmerkingen tot waardevolle oplossingen. Er staat ook een vraag over dit onderwerp op het Forum voor degenen die meer achtergronden willen weten.
Vr. Groet,
H.J.K

Egbert Lantinga

Beste Jan,De naam Tenge kwam

Bericht door Egbert Lantinga » 16 jan 2006, 19:02

Beste Jan,
De naam Tenge kwam al in 1675 in Giethoorn voor volgens de belastingregisters. Misschien kun je eerst zelf een beetje puzzelen in de kerkboeken van Giethoorn, te downloaden van http://de-wit.net/bronnen/giethoorn-ker ... isters.htm

Groet,
Egbert

Egbert Lantinga

Beste Jan,Ik heb zelf ook

Bericht door Egbert Lantinga » 17 jan 2006, 19:27

Beste Jan,
Ik heb zelf ook eens even goed gezocht en ben tot de volgende voorlopige conclusies gekomen door de belastingregisters 1675-1723 en de trouwboeken met elkaar te combineren:
- de Tenge die in 1675 in het Hoofdgeld van Giethoorn wordt genoemd is Hendrik Garbrands (Gerbrands) Tenge; hij had vermoedelijk drie broers Jan, Albert en Gerrit.
- Broers Albert en Jan worden in 1675 met de achternaam Timmerman vermeld
- Wijcher Hendriks Timmerman welke in 1707 trouwde met Margje Jans Claren is de vader van Hendrik, Rikent en Margje Wijchers Tenge; Hendrik en Rikent kregen beiden een dochter Margje.
N.B. In verdiep me nu al bijna een jaar in de genealogie van Giethoornse families en ben bij sommige personen wel drie verschillende "achternamen" tegengekomen. Het is dus niets bijzonders dat in deze familie twee achternamen door elkaar worden gebruikt.

Groet,
Egbert

Plaats reactie