Gezocht: fam Boerdam (Burdamme, Bondam) Wijhe/Olst

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ansmeijlink
Berichten: 346
Lid geworden op: 03 mei 2002, 00:00

Re: Gezocht: fam Boerdam (Burdamme, Bondam) Wijhe/Olst

Bericht door ansmeijlink » 29 mar 2024, 19:50

nee, dat bedoel ik niet, stel.. dat Derk die die 2 kinderen krijgt in 1739 en 1742 gaat wonen op Groot Meijlink, dan zou hij een zoon kunnen zijn van Jan die in 1696 is geboren, zoon van Teunis en Maritjen Hendriks, met wie Jan van 1696 is getrouwd weet ik niet, stel dat hij een zoon Derk heeft die die 2 kinderen heeft.

omdat ik nog steeds denk aan dat familie trouwen van Kruisdijk, die families passen bij elkaar.


Ben er nu van overtuigd dat mijn Teunis inderdaad een zoon is van Jan Groot Meijlink en Maritjen Hendriks, dus gedoopt 1717.

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Gezocht: fam Boerdam (Burdamme, Bondam) Wijhe/Olst

Bericht door ria jongman » 29 mar 2024, 20:19

Heb jij 2 dopen van ene Derk NN gevonden na 1738 - volgens de VOT zijn ze jonger dan 10 jr
Ik kon niets vinden.
Derk wordt vermeld op hetzelfde nr als Jan Meijlink waarvan we aannemen dat hij Jan Derks de 2e man van Marritje Hendriks is.

Heb je ooit gezocht naar een erfscheiding cq voogdijstelling in Colmschate eind 1715/ begin 1716?

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Gezocht: fam Boerdam (Burdamme, Bondam) Wijhe/Olst

Bericht door ria jongman » 29 mar 2024, 21:25

bericht 2

Groot Meijlink is hofhorig aan het huis Keppel.

g.goorman
Berichten: 309
Lid geworden op: 03 jul 2017, 12:48

Re: Gezocht: fam Boerdam (Burdamme, Bondam) Wijhe/Olst

Bericht door g.goorman » 29 mar 2024, 22:57

ik heb ook geen momberstelling kunnen vinden omstreekst 1716.
Verder zou ik er een Bessie_Groothoofd_moment van maken (uit Under Milkwoord van Dylen Thomas): Bessie keek altijd of ze gezoend werd en werd gezoend toen ze even niet keek. M.a.w. misschien vinden we op een onverwacht moment opeens wie de gezochte Derk is.

ansmeijlink
Berichten: 346
Lid geworden op: 03 mei 2002, 00:00

Re: Gezocht: fam Boerdam (Burdamme, Bondam) Wijhe/Olst

Bericht door ansmeijlink » 29 mar 2024, 23:05

niet in Wesepe, maar het kan zijn dat Jan van 1696 niet in Wesepe is getrouwd, en dat Derk elders is geboren, want de Derk die op Groot Meijlink woont moet getrouwd zijn ca. 1735, omdat er een familieverband is (met die Kruisdijk,en) denk ik dat hij wel familie is, en misschien toch een zoon zijn van Jan.

aangezien de lidmatenboeken pas beginnen in 1751 is niet meer te achterhalen waar deze Derk vandaan komt.



Wist niet dat groot Meijlink hofhorig was aan Keppel.

Nu is er ook een Groot Meijlink in Holten en een Groot Meilink in Bathmen.

Het begint op een soap te lijken (lol)

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Gezocht: fam Boerdam (Burdamme, Bondam) Wijhe/Olst

Bericht door ria jongman » 30 mar 2024, 09:57

Je moet echt af van het idee dat Kruisdijk iets te maken heeft met deze Derk, je hebt daar toch geen enkel bewijs voor?

Het betreft groot Meijlink in Averlo

Egbert had al aangegeven
In 1736 is het eigendom overgegaan van St. Jurrien Gasthuis naar Burgemeester Cuper van Holthusen.
https://collectieoverijssel.nl/collecti ... &milang=nl

Colmschate
Protocol van de 50-ste penning van het schoutamt Colmschate, 1722-1805
in nr 68 te vinden op folio 25 - zie foto nr 14
27 augustus 1736 maakt de Heer Burgm. Cuper van Holthuisen bekent dat op den 28 juli 1736 bij publike distractie gekogt heeft ’t erve Groot Meilink in Averloo gelegen van st. Jurriens Gasthuis voor drie duisent drie hondert en twintig guldens ’t gasthuis vrij van den 50e penning word de andere halfscheid ter summa van 1660 guldens aangegeven

op folio 31 [rechts bovenaan] staat dat Groot Meijlink hofhorig is aan het huis Keppel

En op folio 43 koopt Cuper van Holthuisen de Nijenkamp en laat dat aangeven door Albert Traas

ansmeijlink
Berichten: 346
Lid geworden op: 03 mei 2002, 00:00

Re: Gezocht: fam Boerdam (Burdamme, Bondam) Wijhe/Olst

Bericht door ansmeijlink » 30 mar 2024, 13:05

Van Groot Meijlink heb ik alle papieren thuis, alle papieren van de boerderijendocumentatie, de kadasterkaart, de verkoopaktes van de landerijen enz. een hele klapper vol. alleen dat van Keppel wist ik niet


Zou Derk Boerdam zijn zonen alleen laten dopen en zelf in Wijhe wonen?

waarom laat hij ze daar dopen?

Toch is er een relatie tussen Derk Boerdam van 1742 en Teunis Groot Meijlink, de dochter van Teunis trouwt met de broer van Eva, de vrouw van Derk.


Ben een afstammeling van Teunis Jan Derkszen Groot Meijlink en Everdina Harmszen van de Sladink.

Jij zegt telkens wel van Derk en Janna Cornelis, maar dit is toch een generatie hiervoor.

Dan zal het altijd wel een raadsel blijvan wie die Derk Groot Meijlink is.

En wie die D.Meylink is die in 1768 geld krijgt van de diaconie van Wesepe, ik weet het dan niet.

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Gezocht: fam Boerdam (Burdamme, Bondam) Wijhe/Olst

Bericht door ria jongman » 30 mar 2024, 13:54

ansmeijlink schreef:
30 mar 2024, 13:05
Van Groot Meijlink heb ik alle papieren thuis, alle papieren van de boerderijendocumentatie, de kadasterkaart, de verkoopaktes van de landerijen enz. een hele klapper vol. alleen dat van Keppel wist ik niet
Dan kun je me vast ook wel vertellen wat de relatie is tussen Cuper ten Holthuise en burgmr Weerts?

ansmeijlink
Berichten: 346
Lid geworden op: 03 mei 2002, 00:00

Re: Gezocht: fam Boerdam (Burdamme, Bondam) Wijhe/Olst

Bericht door ansmeijlink » 30 mar 2024, 16:01

heb ik staan, moet alleen nog opzoeken.

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Gezocht: fam Boerdam (Burdamme, Bondam) Wijhe/Olst

Bericht door ria jongman » 30 mar 2024, 16:11

Kijk dan ook even hier naar.
Want onderstaande is niet correct

Je schreef eerder
Op 20-07-1779 is Teunis jan Groot Meilink en Everdina Harms Slatink de pacht opgezegd per 20-07-1779

Ik heb de aktes gelezen.
Op 20 julij 1779 wordt aanpanding gedaan op alle goederen van Teunis en Everdiena
En waarop dit echtpaar vrijwillig verwin doet - op 24 juli 1779

Internet = Colmschate geeft
Datering:
20-07-1779
Bronbeschrijving:
Hem de pacht opgezegd per 22.02.1780.
Eigenaar:
A.J. Weerts
Bewoner:
Teunis jan Groot Meilink
Everdina Harms Slatink
Zie ook:
• Toegang 0857, Inv.nr. 25
Organisatie: Collectie Overijssel locatie Deventer

Teunis en Everdiena vragen in deze aktes om de goederen niet te laten executeren maar publiekelijk te mogelijk verkopen; om wat het opbrengt te gebruiken om de schuld af te lossen of te verminderen.

In deze aktes staat nergens dat de pacht is opgezegd.

Vreemd dat dit wel wordt aangegeven in de gegevens Colmschate, een akte van 22 febr 1780 zit ook niet in dit niet vrijwillig deel

Plaats reactie