Gerdina Fokking e.v. Hendrik Gerritsz van den Belt

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Mark
Berichten: 232
Lid geworden op: 20 feb 2004, 00:00

Gerdina Fokking e.v. Hendrik Gerritsz van den Belt

Bericht door Mark » 29 jan 2012, 13:46

Al geruime tijd zoek ik vergeefs naar de (voor)ouders van Gerdina Fokking.

Gerdina Fokking, landbouwster, ovl. voor 13 apr 1810.
relatie
met Henricus (Hendrik) Gerritsz van den Belt, zn. van Gerrit Jan Jansen van den Belt en Euphemia (Fenneken) Rötgers, geb. te Olst, ged. te Olst op 12 apr 1759 (getuige: Heilte Hendriks matrina matris), landbouwer, broodbakker, ovl. te Wijhe op 18 mei 1831.
Uit dit huwelijk 4 kinderen:

1. Euphemia (Femia) van den Beld, geb. in 1789, ged. te Wijhe, ovl. te Wilp op 21 jan 1848, tr. te Wijhe in 1810 met Lefert Gelderman, zn. van Jacob Gelderman (meesterbakker in de Koestraat te Zwolle) en Leverdina Santink, ged. NH te Zwolle op 1 sep 1782, bakker, ovl. te Wilp op 19 mrt 1845. Uit dit huwelijk 6 kinderen.
2. Gerardus Joannes van den Beld, geb. te Wijhe, ged. te Wijhe op 15 jul 1797 (getuige: Joanna van den Beld, sorore patris), belastingcommies, tr. te Zwolle op 16 jun 1836 met Maria Alberdina Rijntjes, geb. te Raalte, ged. op 24 jan 1805.
3. Ida Maria van den Beld, geb. te Wijhe, ged. te Wijhe op 5 feb 1799 (getuige: Joanna vidua de Jonge sorore matris), ovl. te Wijhe op 25 dec 1843.
4. Joannes van den Beld, ged. te Wijhe op 22 apr 1802, ovl. te Wijhe op 18 jan 1871, tr. te Wijhe op 1 sep 1841 met Joanna Jansen, geb. circa 1794.

Is zij een dochter van Theodorus Vokking en Ida Gerrits Hondman, tr RK Wijhe 3 mei 1747, getuigen Joanna Maria Vogelvanger en Joannes Teunissen Vosman?

De naam Ida komt bij de tweede dochter terug, terwijl Euphemia (dochter 1) de naam van de grootmoeder vaderszijde is. Omdat Ida niet zo heel veel voorkomt, zou deze filiatie niet zo gek zijn.Ook de dochter van dochter Euphemia heet Ida (Maria Gelderman). Doopinschrijvingen van kinderen van het echtpaar Fokking-Hondman heb ik nergens kunnen vinden...

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Mark,Dit zijn de dopen in RK

Bericht door ria van bessen » 29 jan 2012, 16:36

Mark,

Dit zijn de dopen in RK Wijhe
Die 21 Decembr.1790 - baptizata est Dedrina F.Lgma. Henrici van den Beld et Geradinae [Gerardinae] Fokkink. Levante Anna Derks loco Joanna Fokkink souris [sororis] matris te Wijhe.
Die 24ta Martii 1793 - baptizatus est Dedricus F.Lms. Henrici van den Beld et Gerardinae Fokkink conj. in page Wijhe. Levante Ida Overmars avia prolis
Die 7ma Julii 1794 - sub conditione rebaptizatus est Dedricus F.Lms. Henrici van den Beld et Gerardinae Fokkink. Levante Ida vidua Fokkink avia prolis ex Wijhe
Die 15 Julii 1797 - Gerardus Joannes F.L. Henrici van den Beld et Gerardinae Fokkink conj. in Wijhe. Levante Joanna van den Beld sorore patris
Die 5ta [Febr.] 1799 - Ida Maria F.Lma. Henricii van den Beld et Gerardina Fokkink conj. in Wijhe. Levante Joanna vidua de Jonge sorore matris.
Die 22 April 1802 - baptizatus est Joannes f.L. Hendrici van den Belt et Gerritdinae Fokking conj. in Wijhe. Levante ... [leeg].


Femmigjen is niet in Wijhe gedoopt. Niet in Olst.
Hoort zij er wel bij ???

Bij de doop van 1794 staat de oma van moederszijde vermeld - zij is idd de vrouw van Derk Fokking.

Mark
Berichten: 232
Lid geworden op: 20 feb 2004, 00:00

Beste Ria,Euphemia hoort er

Bericht door Mark » 29 jan 2012, 18:03

Beste Ria,
Euphemia hoort er wel degelijk bij, gezien haar overlijdensakte op genlias (1848), die de ouders bij name noemt. Volgens een achterneef die veel aan de kwartierstaat heeft gedaan is zij in Vollenhoven gedoopt.

De doopgetuigen maken het inderdaad nu mogelijk om de identificatie te maken. De aantekeningen heb ik al lang geleden gemaakt, kennelijk voordat ik het belang van doopgetuigen op waarde heb leren schatten.

Kun jij verklaren dat de ouders Fokking-Hondman wel trouwen in Wijhe, maar er niet laten dopen? Waar zouden ze dat dan hebben kunnen laten doen?

groet

Mark

Mark
Berichten: 232
Lid geworden op: 20 feb 2004, 00:00

Ha Ria,Een nabrander: ik zie

Bericht door Mark » 29 jan 2012, 18:15

Ha Ria,
Een nabrander: ik zie dat Dedricus herdoopt is. Dat heb ik nog niet eerder gezien; grootmoeder Ida komt de ene maal voor met de naam Overmars, en vervolgens als weduwe Fokkink. Zou Overmars de boerderijnaam zijn?
groet
Mark

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Mark, zowel Fokking als

Bericht door ria van bessen » 29 jan 2012, 18:27

Mark, zowel Fokking als Hontman komen voor in Zwolle - NG trouw

te vinden op VpND - die site is je bekend neem ik aan ?

Ik heb daar geen NG huwelijk 1747 gevonden.

Het is mogelijk dat Ida van het Hontman uit Broekland komt.

Raalte heeft geen NG huwelijken -en de RK doop/huwelijk pas na 1756

Of zij eigenlijk een Overmars is, het zou kunnen maar dan zou ze eigenlijk Horstman moeten heten en geen Hontman.

Ida is wel een naam die bij het geslacht Overmars voorkomt.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

bericht 2Deze bedoel je

Bericht door ria van bessen » 29 jan 2012, 18:37

bericht 2

Deze bedoel je ?

Spiegelsteeg RK Zwolle
Woensdag 27 Junii 1781 is gebooren, Wonsdag 27 Junii is gedoopt - Jan (j), ouders: Jan de Jonge, Joanna Vokking, woonende buiten de Camperpoort, get.: Ida Starkens, woonende in deze stad, en Ida Overmars, woonende in Vollenhove.

Zus Janna Vokking - wed de Jong = doopgetuige

Ida Overmars woont dan in Vollenhove, dat wil niet zeggen dat ze er geboren is, toch?

Mark
Berichten: 232
Lid geworden op: 20 feb 2004, 00:00

Op genlias zie ik dat in 1813

Bericht door Mark » 29 jan 2012, 18:44

Op genlias zie ik dat in 1813 een Ida Overmars in Zwolle is overleden. Verder geen details.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Volgens deze doopakte is Ida

Bericht door ria van bessen » 29 jan 2012, 18:48

Volgens deze doopakte is Ida Overmars - Ida Gerrits

Dingsdag 12 October 1784 is gebooren, Wonsdag 13 October is gedoopt - Derk (j), ouders: Jan de Jonge en Joanna Vokking, woonende buiten de Camperpoort, get.: Maria Wilms, woonende in Holtenbroek, en Ida Garrits, woonende in Vollenhove.

Dat is dus wel in orde - Ida Overmars = Ida Gerrits
Hontman [ uit Zwolle ? ] of Ida Gerrits Horstman en dan uit Raalte

[ 29. Januari 2012, 18:49: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

aanvullend berichtZwolle RK

Bericht door ria van bessen » 29 jan 2012, 19:34

aanvullend bericht

Zwolle RK Spiegelsteeg
Den 9 november 1777 - zijn getrout Jan de Jonge en Joanna Vocking.
Getuigen Aleijdis van Hattem en Gesina Troesters.

NG Zwolle [vPnD] blz. 7 periode mei - nov. 1777

Jan de Jong jm soon van Jan de Jong w. onder Zwolle en Johanna Fokking dogter van Dirk Fokking wonende te Genemuijden
1777 Zaterdags 8 8br.
op vrijdag 7 nov. att. verleend om te Genemuiden te trouwen
trb 734

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Mark, het klopt.Gerritdina

Bericht door ria van bessen » 29 jan 2012, 19:47

Mark, het klopt.

Gerritdina Fockink is de dochter van Ida Gerrits Overmars en Derk Focking/Fokkink en ze wonen in Genemuiden.

Ik zal de 'expert' van Genemuiden een berichtje doen dan kan hij zelf eventueel reageren.

Tot zover mij bijdrage aan Focking.

groet, Ria van Bessen

Plaats reactie