stamboom familie Holleboom
-
j.holleboom@chello.nl
stamboom familie Holleboom
Wie kan mij duidelijkheid geven betreffende een mogelijke relatie tussen de familie Hendriks Fuit, Holleboom en Lamberts? En wat die relatie dan is?In Duur staat de boerderij de Holleboom. Deze wordt door Gerrit Jacobs Holleboom verkocht aan Jan Hendriks in 1781. Ik neem aan dat die twee elkaar gekend zullen hebben waardoor Jan Hendr. belangstelling had voor die keuterboerderij in Duur/OlstZou dit iets te maken kunnen hebben met de familie Hendriks Fuit, waar na het overlijden van Maria Gerrits, getrouwd met Hendrik Jan Fuit, Janna Derks de dochter van Derk Lamberts Holleboom een deel van de erfenis krijgt. En is deze Derk Lamberts dezelfde die met Maria Veldhuis is getrouwd. Derk is weer de zoon van Lambert Lamberts die met Hendrina Hendriks is getrouwd. En vormt dit dan weer een mogelijke link naar de Hendriks Fuit familie? Of is dit selfferfilling prophessy
- ria van bessen
Janna Derks is volgens mij de
Janna Derks is volgens mij de dochter van wijlen Derk Hendriks Holleboom.Zoek je eigenlijk de afstamming van Jan Hendriks de koper van de Holleboom in Duur?
Onderstaand in 2005 van Ria
Onderstaand in 2005 van Ria van Bessen ontvangen, misschien kun je hier wat mee.1744 jun 6 (ON fol 9)De onmondige kinderen van Jacob Gerrits na de dood van hun grootvader Hendrik Freriks. Hulder hun voogd Hendrik Swakenberg.* De caterstede de Hollenboom, ook wel den Halven Hof te Duur genaemt, gelegen --- .1781 apr 6 (OT fol 84v)Gerrit Jacobs Holleboom, met lediger hand, zoals hij in 1744 was beleend.1781 apr 29 (OT fol 86)Henrik Hogeland (was gehuwd met Janna Zomers) als koper na opdracht door Gerrit Jacobs Holleboom.1781 mei 7 (OT fol 87v)Jan Henriks Holleboom als koper na opdracht door Henrik Hogeland.
-
j.holleboom@chello.nl
Hallo Ria,
Hallo Ria,Bedankt voor de reactie. Inderdaad zou ik graag willen weten wie de ouders en voorouders zijn van de koper Jan Hendriks.Verder heb ik meerdere vragen. Maar ik zou graag willen weten of je die ook al mag stellen of dat je maar één vraag mag doen?
-
j.holleboom@chello.nl
Hallo Daan,
Hallo Daan,Dank je wel voor je reactie.Dit stuk is mij bekend. Maar waarom deed Gerrit de boerderij van de hand en waarom aan Henrik Hogeland en voor mij het belangrijkst, wat is de connectie met Jan Hendriks en wie zijn zijn voorouders?Ik hoop op deze manier een link te vinden naar de groot en overgrootouders van Gerrit Jacobs.groet,Jos Holleboom
- ria van bessen
Niemand zal je tegen houden
Niemand zal je tegen houden hoor haha.. om meer vragen te stellen.Maar ik begrijp wel wat je bedoelt, denk ik tenminste.Als het dezelfde familie betreft, kan dat prima.Maar heb je meerdere vragen over verschillende families, dan zou ik ze niet in één topic stoppen, dat werkt wel verwarrend Jan Hendriks is RK - ? klopt dat?
-
j.holleboom@chello.nl
Hallo Ria,
Hallo Ria,Zijn kinderen worden RK gedoopt en hij trouwt RK. Dus ga ik er automatisch vanuit dat hij RK is.Een tweede vraag betreft Johannes Holleboom die gehuwd is met Aaltje Egbrink en in Deventerwoont. Daar krijgt hij twee kinderen in 1820 binnen een tijdspanne van 3-4 maanden, waarvan de jongste maar liefst 62 jaar oud wordt. De oudste daarvan kan ik geen geboortedatum vinden tussen 1819 en 1822. Misschien heb ik twee keer niet goed gezocht. Misschien is er een ander antwoord.Ik ben er in elk geval erg nieuwsgierig naar.Feit is dat op 17-02-1821 een Hendrika Johanna Holleboom overlijdt en oud 1 jaar is.Maar op 13 -10 -1882 overlijdt in Deventer Hendrika Johanna Holleboom oud 62 jaar. Zij is aantoonbaar geboren op 13-04-1820 En beiden worden aan Johannes en Aaltje toegeschreven. Kan iemand mij daar een oplossing voor geven?met vriendelijke groet,Jos Holleboom
- ria van bessen
Jan Hendriks is de zoon van
Jan Hendriks is de zoon van Hendrik Egberts en Maria Gerrits op Overmars [Olst].Jan heeft nog een broer Egbert, Gerrit, en zus Bartha Hendriks.Moeder Maria Gerrits heeft een zus Trijntje Gerrits en de laatste is gehuwd met enen Barlijn en via haar vond ik onderstaande. ORA Olst deel 15 f 265 Holleboom dd 8-10-1771 -Teuntje Gerrits wed van Barlijn geass. met Jan brouwer testeert als volgt. Aan haar drie neven genaamd; Egbert Hendriks op het Overmars, Gerrit Hendriks en Jan Hendriks op den Holleboom de caterstede de Meulenbelt zoals Gerrit Koster bezit. recht. archief Olst deel 15:f174 - Actum Olst, 7 aug 1754 - Aert Brouwer, Verwalter Scholtes van Olst.Keurnoten Gerrit Woestege en Arent Hendriks.In dit Ed. Gericht is persoonlijk verschenen Teuntjen Gerits, weduwe Barlijn, geassisteerd met P.J. Balck als haar hiertoe verzochte en toegelaten momber in dezen. Zijnde zij Teuntjen Gerits voornoemd gaande en staande en haar verstand en memorie volkomen machtig.Welke verklaarde, willende en begerende, en makende, vooraf, uit haar na te laten goederen aan de vier kinderen van haar zwager Hendrik Egberts, thans wonende alhier op Overmars, en [haar] zuster Maria Gerrits, met name Egbert, Gerrit, Jan en Bartha Hendriks. Dan nog een testament van Jan Holleboom zelfOlst deel 21 f418 dd 7 april 1797Jan Holleboom en Willemina Teunissen maken een contract van ouderdomsvoorziening met hun dochter Antonia Jansen en stellen daarvoor als onderpand de katerstede de Holleboom gelegen in de buurtschap Duur, op voorwaarde dat zij alle schulden en lasten op zich neemt en verplicht is om hun broer Gerrit Hendriks zijn leven lang te verplegen en onderhouden en na zijn dood te laten begraven, ook zij de kleding en verder lijfgoed van de comparanten. De ouders zullen naar vermogen meewerken. Mochten zij in de toekomst niet met elkaar overweg kunnen dan moet hun dochter of haar toekomstige man dit aan de buren of desnoods het gerecht melden. Als de broer van de comparanten het huis zou verlaten dan moeten de jongelui hem per jaar 50 gls betalen, vanaf de dag van vertrek. De dochter Antonia wordt geassisteerd door haar a.s. man Jan Rijkels.
Ria, hun dochter is toch
Aangepast: Ria, hun dochter is toch Antonia Hendriks patroniem Jansen zoals vermeld geb. 4 juli 1773 dochter van Joannes Hendriks (Holleboom) en Wihelmina Tönis. In 1817 zit zij nog op de boerderij en is dan weduwe van ene Jan Rikels waarmee ze huwde op 24 april 1797. De patroniemen zetten mij op het verkeerde pad, maar gaf voor mij ook weer wat duidelijkheid in de gegevens welk ik heb.
- ria van bessen
Hoe bedoel je ... aangepast .
Hoe bedoel je ... aangepast ... Daan? Antonia is toch deze?- Vrijdag den 7den April 1797.In ondertrouw opgenomenJan Rijkels J.M. geboren te Olst, doch thans wonende te Zwolle.Vader: Rijkelt Gerrits.Moeder: Geertrui Teunissen. Beide overleden.MetAntonia Janzen J.D. geboren en wonende alhier.Vader: Jan Holleboom.Moeder: Willemina Teunissen.Beide hier present en consenteren in 't huwlijk.De geboden moeten gaan alhier door de custos en in de Roomsche Kerk en te Zwolle, waartoe drie attesten heb afgegeven.In fidem Joan Bannier.- 1797 den 25 April ontvangen het volgende attest: "Certificere dat Jan Rikels en Antonia Janse sig onder getuijge van Maria Janse en Theodora Egberts den 24 April 1797 in den Egt bevestigt zijn, zijnde de proclamatie(n) wettig en sonder beletzel geschiet. Aldus getuijge ([:] Get.
A. Cuijpers, R. Pastor bij Olst - Ols(t) d. 24 April 1797".In fidem Joan Bannier. OLst RK 1800 Februarius 21 ? Joanna filia Joannis Riekels et Antonia Jansen Hendriks. Levante Hermanno Jansen Hendriks et ejus loco Derkje Jansen Hendriks ? op het Holleboom in Duur. Wat ik wel vreemd vind, is , dat in deze akte geen andere kinderen worden genoemd, terwijl die er wel zijn.Ene Hermen, en een Derkje [x Jan Hendriks Slot / Sloet] Jacob Gerrits Holleboom heeft met deze familie niets van doen. Hij is NG.Laat uit het 1e huwelijk 3 kinderen na, waarvan dochter Aaltje al vroeg overlijdt. Hij huwde 2e x met Janna Lubberts, uit dat huwelijk nog een zoon Lubbert die weer met Geertrui Bosman huwt en een dochter die huwde met Teunis Jansen Voorhorst.Jacob is overleden voor 1775.