Huwelijksakte van Gerrijt Overmars en Janna Woolthuis in Raalte

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Willemijn Hofstra
Berichten: 593
Lid geworden op: 27 sep 2016, 16:12

Dag Ria,

Bericht door Willemijn Hofstra » 15 jan 2017, 18:12

Dag Ria,Volgens het boek is hij de zoon van Evert Gerritsz 'op de Clomp' en Maria Derks.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Ja, dat klopt, dat zijn zijn

Bericht door ria van bessen » 15 jan 2017, 21:36

Ja, dat klopt, dat zijn zijn ouders.Maar die ouders hebben al een overeenkomst afgesloten in 1722. Ruimte genoeg voor meer kinderen en ook van eerdere datum.Ik heb nog in Colmschate gekeken, de enige mogelijkheid is dan nog Haarle, maar als de plaats bekend was dan had het er wel bijgestaan lijkt me.Ik vermoed dat het geboortejaar een gok is, gezien het huwelijksjaar van Willem Everts.Trouwens zijn vader Evert koopt het erve de Klomp, is daar dus niet geboortig. 

Willemijn Hofstra
Berichten: 593
Lid geworden op: 27 sep 2016, 16:12

bedankt voor jouw zoekhulp,

Bericht door Willemijn Hofstra » 17 jan 2017, 14:51

bedankt voor jouw zoekhulp, Ria.

Joop Jansen
Berichten: 266
Lid geworden op: 28 jun 2018, 13:00

Re: Huwelijksakte van Gerrijt Overmars en Janna Woolthuis in Raalte

Bericht door Joop Jansen » 12 dec 2022, 19:10

Willemijn Hofstra schreef:
13 jan 2017, 10:50
Bij zoekakten.nl en vpnd.nl kan ik de huwelijksakte van Gerrijt Overmars en Janna Woolthuis in Raalte op 17-09-1936 niet gevonden krijgen. Weet iemand waar ik die wel kan vinden?Dit echtpaar zou ook 3 dochters hebben gehad: Maria (x Willem Everts Klomp maar hun huwelijk helaas niet gevonden), Hendrina (x Herman Legebeke) en Bernardina (x Jacob Hendrik Overmars) en een zoon Gerrit (x Berendina Hollak).De dopen van de 4 kinderen heb ik ook niet gevonden.
Dag Willemijn, hier is al eens eerder een topic over geweest. Daarin staat die datum ook vermeld.

https://collectieoverijssel.nl/forum/vi ... 94#p149213

Gerrit Jansen Overmars huwde met Maria Driessen, zij waren van 1711 woonachtig op katerstede de Veltcamp alias Schuttenpleats Zie akte van transport Raalte d.d. 05-07-1711.
D.m.v. 2 aktes t.w.Akte van Huwelijk d.d 9-3-1737 no 680 en Akte van Schuldbekentenis d.d.24-3-1737no.678 zien we dat er 8 kinderen zijn geboren waarvan bij overlijden van Maria Driessen 4 minderjarig zijn. Meerderjarig zijn
- Jan Overmars
-Janna Overmars huwde met Lambert Pannevis
- Willemina Overmars huwde met Jan Droste
- Gerrit Overmars huwde met Janna Engberts (dochter van Engbert Arents en Hendrikien Hendriks)
- en nog 4 onmondige kinderen.

Dmv akte f344 Raalte d.d. 17-09-1736 zien we dat de schoonmoeder van Gerrit Overmars, Hendrickien Hendriks is overleden en 5 van de 6 kinderen minderjarig zijn. Alleen Janna , in ondertrouw met Gerrit Overmars is meerderjarig en gaan wonen op erve 't Woolthuis.

Joop groet

Willemijn Hofstra
Berichten: 593
Lid geworden op: 27 sep 2016, 16:12

Re: Huwelijksakte van Gerrijt Overmars en Janna Woolthuis in Raalte

Bericht door Willemijn Hofstra » 14 dec 2022, 11:33

Bedankt voor het heldere overzicht, Joop.

Joop Jansen
Berichten: 266
Lid geworden op: 28 jun 2018, 13:00

Re: Huwelijksakte van Gerrijt Overmars en Janna Woolthuis in Raalte

Bericht door Joop Jansen » 14 dec 2022, 18:37

Dag Willemijn, ik heb een foutje gemaakt f344 moet zijn f343

f343 - Raalte, 17 sep 1736 - Richter E. Westenberg.
Keurnoten de Scholtus Ar. Westenberg en Abram Aams.
Verschenen is Engbert Arents. Hij verzoekt over zijn 5 minderjarige kinderen (Geertruit, Arent, Maria, Jannis en Albert Engberts), bij wijlen zijn vrouw Hendrikien Hendriks in ehe verwekt, tot mombers te benoemen Hendrik Berents en Luicas Lamberts, om over hun moeder­lijk goed tot een scheiding en deling te komen. Dit wordt geaccor­deerd, zij zijn verschenen en zij nemen de momberschap aan.
Tussen de mombers ter ener zijde, en Gerrijt Avermaers [Avermars], die in ondertrouw is met de eerste comparant zijn meerderjarige dochter Janna Engberts (beiden in het gericht aanwezig en zij ge­assisteerd door haar bruidegom) is als volgt geconvenieerd:
In eigendom aan de 2 laatste contrahenten zal overgaan alle have en vee, huisraad, rak en gereedschap, zoals op het erve Woolthuis zal worden bevonden, alsmede de gehele bouw. Waartegen zij verplicht zullen zijn de vader de tijd van zijn leven te onderhouden en hem een jaarlijks zakgeld te geven, 6 schepel rogge en 6 schepel boek­weit. Iedere zuster zal op haar trouwdag of bij haar 25ste jaar krijgen een onder- en een overbed, een peuluwe en 4 kussens, dit met zoveel veren als zij zelf heeft genoten, alsmede 25 gulden voor kleren en 40 gulden; aan de zoons zal geven aan ieder 50 gulden. Indien een van hen overlijdt, zal datgene, dat na de begrafenis overschiet, door de vader en de jonge luiden genoten worden. De va­der zal behouden het eigendom van het land, de ijmen en 5 schapen. Mocht hij onvermoedelijk met de jonge luiden niet kunnen omgaan, dan zal hij van hen jaarlijks genieten 20 gulden. Na zijn overlij­den zullen al zijn na te laten goederen, na aftrek van de begrafe­niskosten, door zijn dan in leven zijnde kinderen gelijkelijk geno­ten worden.
Verder is geconditioneerd, dat de broers en zusters tot mei aan­staande op 't Woolthuis zullen blijven dienen voor niets.

Joop groet

Willemijn Hofstra
Berichten: 593
Lid geworden op: 27 sep 2016, 16:12

Re: Huwelijksakte van Gerrijt Overmars en Janna Woolthuis in Raalte

Bericht door Willemijn Hofstra » 19 dec 2022, 17:09

Dank voor de correctie, Joop

Plaats reactie