Hendrik Harms [van der Wal] en Hendrikje Derks van de Nieuwe Wetering, Mastenbroek, uit Dalfsen
Die Herman Noordijk heb ik
Die Herman Noordijk heb ik ook nagezocht via de GI:Bron: Lidmatenboek
Achternaam: Noordijk
Tekst: NOORDIJK 1756 03 Herman komt met attestatie uit Deventer Bron: N.H.Lidmatenboek ^,blz. 21En die datum sluit heel goed aan bij het hulderschap: 1756 feb 28 (OO fol 135v) ... Hulder Herman Noortdyk na de dood van Lucas van der Wal.Nergens kunnen vinden dat deze Herman Noordijk hovenier was. En ook al liep het leenstelsel op z'n achterste benen, ik kan me niet voorstellen dat, met name de adel, de financiën en juridische zaken aan de tuinman overliet. Ik zou eerder aan een notaris of een persoonlijke secretaris denken.
Achternaam: Noordijk
Tekst: NOORDIJK 1756 03 Herman komt met attestatie uit Deventer Bron: N.H.Lidmatenboek ^,blz. 21En die datum sluit heel goed aan bij het hulderschap: 1756 feb 28 (OO fol 135v) ... Hulder Herman Noortdyk na de dood van Lucas van der Wal.Nergens kunnen vinden dat deze Herman Noordijk hovenier was. En ook al liep het leenstelsel op z'n achterste benen, ik kan me niet voorstellen dat, met name de adel, de financiën en juridische zaken aan de tuinman overliet. Ik zou eerder aan een notaris of een persoonlijke secretaris denken.
Ik heb de GI ook nagezocht op
Ik heb de GI ook nagezocht op Lucas van der Wal (dopen en begraven van kleine kinder weggelaten):16-04-1700 Frederick van der Wal j.m. en Geertien Wichers j.d., S:G: Berent van der Linde, H:G: de moeder1701-08-07: Lucas, zoon van Fredrik Lucasz van der Wal en zijn vrouw Geertien Wiggers, wordt gedoopt29-05-1724: Lucas van der Wal j.m. met Geertruid Rouse wed: van Jan Vermeer23-06-1724: Lucas van der Wal, gereformeerd, tapper, verkrijgt het kleine burgerschap1728-10-28: Lucas van der Wal, zijn vrouw Geertruid Roese is begraven in de Broerenkerk1731: akte van transport, waarbij Aleida Greven aan Lucas van der Wal een huis en erve overdraagt, genaamd de Goedgaren en gelegen in de Walstraat30-04-1736: Lucas van der Wal wedu: in de Walstraate met Jurriane Wernars j.d. an D. Nieuwemarkt, S:G. Jan Glinthuis, HG de vrou Hagenvoorde
Zij rooms zijnde heeft de Eed gedaen sijn de Erffuitinge is getoont en alhier getrouwt17-12-1736: Luicas van der Wal, wonende in de Sassenstraat doet belijdenis1742-03-23: Fredrik van der Wal, zijn vrouw Geertien Wichers is begraven op het Grote Kerkhof06-03-1753: Prederik van der Wal, is begraven op het Grote KerkhofWat opvalt in dit rijtje, is dat Lucas het kleine burgerschap verkrijgt, terwijl hij in Zwolle geboren is. Of gaat het om hier twee verschillende personen?Wat verder opvalt is dat ene Lucas van der Wal in de Sassenstraat belijdenis doet. Ook hier vraag ik me af of het niet een andere Lucas van der Wal is.Verder nog twee opmerkelijke notities:30-08-1780: Lucas van der Wal, nouvellis bode dezer provintie, gestikt in het eten van rookvlees, is begraven in de Broerenkerk06-10-1780: Wijgger van der Wal, nouvelles boode van de Provintie van Overijssel, plotseling overleden, is begraven in de BroerenkerkIk heb wel sterk de indruk dat de van der Wal's hierboven buiten de zoektocht vallen.
Zij rooms zijnde heeft de Eed gedaen sijn de Erffuitinge is getoont en alhier getrouwt17-12-1736: Luicas van der Wal, wonende in de Sassenstraat doet belijdenis1742-03-23: Fredrik van der Wal, zijn vrouw Geertien Wichers is begraven op het Grote Kerkhof06-03-1753: Prederik van der Wal, is begraven op het Grote KerkhofWat opvalt in dit rijtje, is dat Lucas het kleine burgerschap verkrijgt, terwijl hij in Zwolle geboren is. Of gaat het om hier twee verschillende personen?Wat verder opvalt is dat ene Lucas van der Wal in de Sassenstraat belijdenis doet. Ook hier vraag ik me af of het niet een andere Lucas van der Wal is.Verder nog twee opmerkelijke notities:30-08-1780: Lucas van der Wal, nouvellis bode dezer provintie, gestikt in het eten van rookvlees, is begraven in de Broerenkerk06-10-1780: Wijgger van der Wal, nouvelles boode van de Provintie van Overijssel, plotseling overleden, is begraven in de BroerenkerkIk heb wel sterk de indruk dat de van der Wal's hierboven buiten de zoektocht vallen.
Verder kwam ik nog tegen:
Verder kwam ik nog tegen:trouwboek Mastenbroek 1779: Op attestatie van Genemuiden in dato 24 April zijn vervolgens alhier ten Huwelijk geproclameert, Klaas Egberts Bos J.M. gewoont hebbende onder Mastebroek, en Aaltjen van de Wal J.D. wonende te Genemuiden.Er staat niet bij dat Aaltje geboren is in Genenmuiden. Verder kan ik niets vinden over dit echtpaar, behalve dan dat er in de volkstelling van 1795 een Klaas Egberts Bos, een hojer zit met een tweepersoonshuishouden.In de BS vond ik nog wel een overlijden van een zoon van Jan Egberts Bos: 11-03-1854, Jan Bos, Beroep hooiweger, Geboorteplaats Genemuiden, Leeftijd 82.In de BS worden de nakomelingen van Hendrik Harms [van der Wal] meestal van der Wal genoemd, en een enkele keer, met name bij de dames, van de Wal.Tot nu toe hebben we gezocht rond Emmen, Dalfsen. Maar het is ook mogelijk dat Hendrik Harms na z'n huwelijk dichter bij z'n geboorteplaats is gaan wonen.In de VOT1748 Genemuiden vind ik geen van de(r) Wal. Wel ter Walle, maar dat is een andere familie. In diezelfde volkstelling wel gevonden: Asschet aan Luijterszijl blad 44, nr 10: Harmen Jans Geh. Hendrickie.Maar wie die Harmen en Hendrickie zijn, weet ik niet. Dus al helemaal niet of ze de ouders zijn van Hendrik Harms [van der Wal]. En van Genemuiden zijn geen DTB boeken bewaard gebleven. Allemaal in lichterlaaie opgegaan(, en dan bedoel ik geen paasvuur).Zoeken naar de afkomst van Hendrik Harms blijft dus zoeken naar een speld in een hooiberg.
- ria van bessen
Ja, dat weet ik van die brand
Ja, dat weet ik van die brand in Genemuiden. Mijn rechtstreekse voorouders woonden daar voordat ze naar Epe vertrokken; Hendrika van Rees en Albert van de Wetering, de opa en oma van mijn moeder.Ik heb wel een testament van een Hendrickje Jans in der Asschet aan de zeedijk dd 5-10-1780 laatst weduwe van wijlen Gerrit de Ruiter. Ze heeft 2 zonen; een Hendrik Blankers en een Jan Hendriks.De Asschet is het schoutampt van Genemuiden, heeft een eigen ORA. Ik heb daar hoegenaamd niets van.
- ria van bessen
Het vreemde is eigenlijk toch
Het vreemde is eigenlijk toch wel dat er na 1811 geen van der Wal te koppelen is aan Hendrik Harms. Meestal is er wel een familielid, of een kind van .. die je kunt koppelen aan.Het lijkt wel alsof Hendrik enig kind was. De vraag waarom hij vanuit Dalfsen naar Mastebroek vertrekt, blijft ook een vraag. Hij pacht, koopt niet, tenminste dan niet.
- ria van bessen
bericht 3
bericht 3Is die Klaas wellicht een broer van Kier Egberts Bos z.v. Egbert Willems aan de N.W.?
- ria van bessen
bericht 4 -
bericht 4 - Windesheim 8 april 1791 - Harmen Janssen jm in Harxen en Harmina Willems jd in Oldenijl 1 mei getrouwd. Getuigen Jan Sanders bruidegoms vader, nog attest van bruids moeder wed. v.d. WalIn 1795 de enige weduwe in Oldeneel volgens het HFG = Hendrina Derks
- ria van bessen
bericht 5
bericht 5Aansluiten op bericht 4Willem Sanders zit in de VOT 1830 in Oldeneel als z.v. Harmen Jansen Sanders en Hermina Willems Bos.Ik zag daar ook een Albert van der Wal [29 jr oud en geboren te Vorchten] steenbakkersknecht en gehuwd met Janna Voelink.En in Wijhe komt ook een Harmen v.d. Wal uit Vorgten binnen in 1807 volgens het lidmaatboek.In de reeks die hier ergens op het forum is geplaatst staat Mannes /Hermannus van der Wal gedoopt te Wijhe op 18 jan 1756 als z.v. Gerrit Lammers en Aaltjen Jacobs op nr 5. Deze Hermannus is overleden voor 21-11-1784. Dan hertr. zijn weduwe - zij heeft 3 zonen; Gerrit, Harmen en Harmannus. Voogden worden de oom Jannes Willems op de Klippe en de grootvader Gerrit Steffens. En volgens de voogdijstelling woont de wed. van Gerrit Lammers bij haar in. Zoon Harmen huwt 25 juli 1802.Die uit Vorgten lijkt me dan een andere?
doopboek Zwolle: 10-12-1797
doopboek Zwolle: 10-12-1797 08-12-1797 Berttus Hermen Jansen Hermiena Bos ehel., in Oldeneel Diena Bos, in de stad
De van der Wal's uit Vorchten
De van der Wal's uit Vorchten, en Hattem, horen bij Willem Willemsen Bolleman en (1763) Hillegonda Jansen.trouwboek Olst: 23 oktober 1778, Willem Willems wedr Hillegonda Jansen op Fortem en Geertje Lamberts wed Willem Ostenkamp op Fortem, getr. te Olst