Hendrik Harms [van der Wal] en Hendrikje Derks van de Nieuwe Wetering, Mastenbroek, uit Dalfsen
Hendrik Harms [van der Wal] en Hendrikje Derks van de Nieuwe Wetering, Mastenbroek, uit Dalfsen
Hendrik Harms [van der Wal] en Hendrikje Derks laten van 1751 tot 1764 kinderen dopen, waarbij vermeld wordt dat ze woonachtig zijn aan de Nieuw Wetering te Mastenbroek. Ze zijn getrouwd in Dalfsen in 1750, beijde wonende bij Evert Hoeveman in de Marshoek. En mogelijk woonden ze daar ook toen ze in 1746 respectievelijk 1747 belijdenis deden in Dalfsen, wonende in Emmen.
Wie heeft er meer gegevens over de komaf van dit echtpaar.
Wie heeft er meer gegevens over de komaf van dit echtpaar.
Dit echtpaar was destijds ook
Dit echtpaar was destijds ook in beeld bij de zoektocht naar Harmen Willems x Janna Jacobs: historischcentrumoverijssel.nl/forum/genealogie/harmen-willems-x-janna-jacobs
Maar is toen niet uitgewerkt, omdat het off-topic was.
Maar is toen niet uitgewerkt, omdat het off-topic was.
- ria van bessen
- BerichtenCOLON 9337
- GeregistreerdCOLON 14 Apr 2005, 00:00
Ze hebben in ieder geval 1
Ze hebben in ieder geval 1 morgen land genaamd de Samenkamp of Doeveler gelegen in Emmen.En ook Teuntje Everts x Jan Engberts hebben 1 morgen land in de Doevelaar, en ook Jan en Jannes Bouwmeester hebben 1 morgen. Deze 3 morgen worden wel in 3 aparte aktes verkocht aan Engbert Gerrits.Opvallend is Teuntje Everts. Zij was eerder gehuwd met Gerrit Goossen Slendebroek. Maar in de voogdijakte wordt niet over dit land gesproken. Sterker nog, ze heeft wel land, maar niet gelegen in Emmen. Slendebroek is al eens eerder aan bod geweest.Die ene morgen zou dan van Jan Engberts komen. Of er een familieband is, lijkt me wel, maar kan er nog niets over vinden.
Omdat Teuntje Everts op dit
Omdat Teuntje Everts op dit moment de enige houvast lijkt, heb ik de DTB transcripties erop nagelezen. Zij laat van 1737 tot 1754 kinderen dopen in Heino, en woont op de Hagen. Eerst met Gerrit Goossen, die bij de doop van zijn jongste op 14 mei 1741 overleden is. Daarna met Jan Engberts. Vervolgens zijn het Hendrik Seine en Arendiene Jansen op ‘t Hagen in Lenthe die vanaf 1781 tot 1792 kinderen laten dopen in Heino. Arendiene Jansen zal de jongste dochter van Teuntje Everts zijn, die in 1754 gedoopt is en geboren op den Hagen. Van 1799 tot 1710 laten Jan Jannes en Janna Hendriks op den Hagen in Lenthe kinderen dopen in Heino. Janna zal dezelfde zijn als de oudste dochter van Arendiene. Verder ben ik nog één dopen tegengekomen met den Hagen: 7-5-1730 Margien dochter Evert Henriks Geessien Janssen Te Lenthe In Den Hagen. Het lijkt erop dat Teuntje Everts op de boerderij van haar ouders zat. Helaas heb ik geen aansluiting gevonden net Hendrik Harms en Hendrikje Derks.Verder heb ik nog gezocht naar de naam Doeveler. In een overzicht veldnamen in de Kadastrale Atlas Dalfsen komt de naam drie keer voor: Klein Doeveler, Doevelerhoek en Doevelersteeg. Allen in Lenthe. En ik heb het erf Groot Doeveler in de Douvelerhoek kunnen vinden in kadaster 1832, in Lenthe.Opmerkelijk detail: één van de percelen in de Douvelerhoek is in 1832 van Bernardus Jozephus van Sonsbeeck. En Hendrik Harms en Hendrikje Derks pachten het erf aan de Nieuwe Wetering van erven Lodewijk van Sonsbeek.En tussen de dopen in Heino kwam ik het volgende tegen: 26 oktober 1727 | Derk Gerrits op den Brinkhof | Hendrikien. (doopboek Dalfsen: 26-10-1727 Henrickien dochter Derck Gerrijds Willemtien Jans Te Lenthe NB dese drie kinderen sijn elders gedoopt, vermits mijn afwesen, om mijn predikbeurte te Swolle) Nog geen andere doop gevonden die zo goed pastte, twintig jaar bij belijdenis. En in de juiste streek. De Brinkhof lag in Lenthe, hoewel kadaster 1832 Emmen en Milligen noemt. Eigenaar is Evert van den Berg uit Lenthe in 1832.Er is ook een dopen van Gerrighien in 1722, dochter van Derck Gerrits in Lenthe. Verder heb ik niets over Derk Gerrits op op de BrinkhofEn in Dalfsen: 14-2-1731 Derck zoon Derck Gerrijds posthumus Willemtien Janssen Te Lenthe WonsdagDerck Gerrijds is dus voor 14-2-1731 overleden. Of Willemtien Jans hertrouwt is, is mij niet bekend.
- ria van bessen
- BerichtenCOLON 9337
Dat kon ze inderdaad weleens
Dat kon ze inderdaad weleens zijn.In Dalfsen zit een akte waarin genoteerd is dat Gerrit Jansen en Hendrik Jansen als mombers over de nagelaten kinderen [namen niet genoemd] van wijlen Derk Gerrits en Willemtjen Jansen ten profijte van de kinderen 1 m. land in een kamp van 8 morgen genaamd de Broekskamp kopen, zijnde nog onverdeeld land in de Marshoek in de buurtschap Emme gelegen voor 250 gls. Dalfsen f28/29 dd 7-10-1732In f254 dd 23-07-1752, de akte waarin Gerrit Dijk met zijn vrouw ook 1 morgen verkoopt, wordt gezegd dat die 1 morgen gelegen is in 8 m. en in de Marshoek den Samenkamp of Douvelaarskamp gelegen is.Later verkoopt Gerrit Dijk nog eens 3 morgen land in de Samenkamp. En Jan en Jannes Bouwmeester verkopen 1 morgen, en zo ook Teune Everts.Misschien worden de namen door elkaar gebruikt?Teunis van den Berg x Hendrina Redijk verkopen 1/4 m. in de Samenkamp en 1 m. in de Broekskamp.Hendrikje Derks heeft ook een zoon Willem.
- ria van bessen
- BerichtenCOLON 9337
bericht 2
bericht 2Inmiddels iets meer gevonden, maar het blijft wel een puzzel hoor!Van de kinderen van Derk Gerrits en Willempje Jans zijn er nog twee over in 1734.Op 11 juli 1734 geven Henrik Jansen en Wilm Alberts als momberen over deze kinderen aan dat zij in de maand juni voor de voornoemde kinderen een morgen land hadden gekocht gelegen in de Brogts kamp te Emme.En op f58 dd 8-8-1734 geven ze aan dat er een kind overleden is in de voorgaande maand juli, waardoor van de 3 morgen land die ze voor de kinderen hadden aangekocht en die in totaal waard was f 450,-- een 3e part op de beide andere kinderen was komen te devolderen.Als Hendrikje inderdaad hun dochter is, is er dus nog een kind NN op die datum in leven.Gerrit Jansen is geen momber meer, is overleden? In zijn plaats wordt Willem Alberts genoemd. Ik heb niets over een hernieuwde momberschap kunnen vinden.
@Ria: allereerst hartstikke
@Ria: allereerst hartstikke bedankt voor het meezoeken. Zonder jouw bijdragen was ik niet veel verder gekomen.Dat dit een lastige zoektocht zou worden, had ik al wel vermoed. Anders had Albert de Leeuw destijds ook niet de hulp van forum-leden gevraagd.Ik probeer nu zoveel mogelijk de gegevens die je aandraagt te passen binnen gegevens die op internet te vinden zijn. En dat is best lastig. De Bouwmeesters kan ik nog steeds niet plaatsen. Er is wel een Jan Gerrits Bouwmeester uit 1691 (Berkum of daar in de buurt), maar die kan ik niet plaatsen in dit verhaal, ook niet via zijn vrouw. En Jan Jasper Bouwman, wiens vader uit Emmen kwam, lijkt me te laat geboren (1747). Ook heb ik nog even gezocht bij Bouwmeesters uit Raalte, maar ook daar nog geen passende Jan en/of Jannes gevonden.En betreffende de mombers uit 1732, uitgaande van de meest gangbare situatie met de eerste momber een broer of zwager van de vader en de tweede momber een broer of zwager van de moeder, is de meest voor de hand liggende aanname dat Gerrit Jansen (x nn Gerrits) zwager is. In het doopboek van Dalfsen niets gevonden, trouwboek is er niet van die tijd. Wel een kandidaat voor Willem Alberts x nn Gerrits: van 1723 tot 1734 laten Willem Alberts en Aeltien Gerrijds Te Rechteren kinderen dopen. Als dat klopt zou Aeltien een zus zijn van Derk Gerrits. In het doopboek van Dalfsen vond ik: 14 feb 1692 Derk soon van Gerrijd Janssen en Henrikie Henriks te Regteren en: 5-7-1705 Aaltien dochter Gerrijd Jans Henrikie Jans Te Rechteren. Moeders naam past ook nog mooi, maar misschien is het ook wel weer te mooi om waar te zijn. Van dit echtpaar ook: 6 maart 1698 Jan Henrik soon van Gerrijd Janssen en Henrikie Henriks te Rechteren en in het trouwboek Dalfsen: 3 mei 1688 Gerrijdt Janssen j.m. te Millegen en Hendrickie Hendricks in de boerschap Reghteren Sijn hier getrouwt den 20 meiNaar Gerrit Dijk en Jan Engbers, de man van Teune Everts zoek ik nog.
Ondertussen heb ik ook een
Ondertussen heb ik ook een Gerrit Dijk gevonden. Maar dat is een wat vreemd verhaal:11-7-1723 | Jan | zoon | Gerrijd Janssen Dijk | Annegien Jans Kolderveen | In de Marshoek te EmmenVanwege dat Kolderveen ben ik gaan kijken bij alledrenten. Maar daar was alleen een Gerrit Jans van Dijk uit Vollenhove die als JM in 1727 trouwde met Jantje Klaas uit Colderveen. Andere mensen dus.Wel heb ik nog gevonden in Dalfsen dopen 1697: 19 sept Gerrijd soon van jan Dijks en Geertien Gerrijds te Emmen En in het trouwboek Dalfsen: 16 oktober 1692 | Jan Harms j.m. en Geertien Gerrijds j.d. beijde te Emme Dit echtpaar laat een zevental kinderen dopen van 1695 tot 1711. (En heet soms: Jan Harms Dijk.) Geertien Gerriijds zal echter geen zus zijn van Derk Gerrits, omdat een een verschil in leeftijd van één generatie is. Dus of deze mensen in deze zoektocht thuishoren, is mij nog lang niet duidelijk.Nog even terugkomend op mijn vorige bericht: de momber in 1732 van vaderskant hoeft natuurlijk niet persé een zwager te zijn. Ook de bestevaar was soms momber. En als Derk gedoopt 14 feb 1692 de vader van Hendrikje Derks is, dan heet haar bestevaar van vaderskant Gerrijd Janssen.
- ria van bessen
- BerichtenCOLON 9337
Ja, die Willem Alberts had ik
Ja, die Willem Alberts had ik ook al in het vizier, mede vanwege het patroniem van zijn vrouw. Het lijkt trouwens wel of Willem [of zijn vrouw] RK roots heeft. Ik ben er nog mee bezig, dus misschien komt hierop wel een antwoord.Gerrit Jansen Dijk wordt 1x omschreven als Gerrit Dijk of Koldenhoven. Hij huwde Annigje de d.v. Jan Hendriks Koldenhoven, die ook in de omgeving boerde als meijer. Zitten in de VOT 1748 met een zoon Jan [ged. 1723 67/blz100] en haar moeder Henderkien Derx. Maar Jan H. Koldenoven was toch geen eigenaar, ik kan tenminste niets van aankoop vinden. Dan zou de grond van Henderkien Derx komen??Het viel me op dat Hendrik Harms of zijn kinderen nooit van der Wal worden genoemd. Die naam is dus na 1811 aangenomen?
- ria van bessen
- BerichtenCOLON 9337
Onze berichten hebben elkaar
Onze berichten hebben elkaar gekruist.Gerrit Dijk en vrouw Annigjen Jansen verkopen hun huis, schuur en schot, een stenen putte, twee bergen en de appelbomen en het houtgewas aan HWG Heer G.W. Baron van Dedem en Vrouw Theodora Judit Margr. Baronnesse van Ijsselmuiden. Het hele spul staat op de grond van HWG gelegen in de buurtschap Emme Verkoop vond plaats op 22 febr 1759. De akte is van 19 juni 1759 f494/495Daarna niets meer gevonden van dit stel.