Hendrik Harms [van der Wal] en Hendrikje Derks van de Nieuwe Wetering, Mastenbroek, uit Dalfsen
-
- BerichtenCOLON 2695
- GeregistreerdCOLON 10 Jan 2006, 00:00
Vanmiddag heb ik
Vanmiddag heb ik verschillende berekeningen gemaakt met opgetelde nummers van Sectie H. Emmen. Om 8 morgen bij elkaar te krijgen. In wisselende combinaties, bijv. opgeteld H 6 t/m 8. Wat slechts bij benadering lukte, ( ik bedoel: met als doel blokken van 8 morgen eruit kunnen herkennen) maar dan uitgaand van de omzetting, dat een morgen 1,23 ha. zou zijn geweest. De achterliggende waarde van een morgen verschilt van gebied tot gebied. Vaak lees ik, dat een Sallandse morgen op 1,23 ha werd gezet en een Rijnlandse op 0,85 ha. http://www.meertens.knaw.nl/mgw/maat/12Ik heb bijv. H 1 t/ 5 berekend en later H 6 t/m 8 en H 9 t/m 11 opgeteld, in hectares, omdat je dan het een beetje als een slag ( meervoud slagen) bekijkt. Maar ik kreeg niet als antwoord wat ik had gehoopt. Ik hoopte op 8 morgen X 1,23 ha.=9,84 ha. Meestal was het echter samen ruim 10 of 11 hectare. En verder heb ik ook niets kunnen vinden waar dit onderwerp door kan veranderen.Ria noemde de verkoop van 1 morgen uit de Samenkamp of Doeveler ( 6 maart, 23:21), dus het lijkt me toe, dat dat 2 verschillende namen zijn voor 1 en dezelfde kamp.Teunis van den Berg en Hendrina Redijk verkopen 1/4 in de Samenkamp en 1 morgen in de Broekskamp. Samenkamp=Douveler en dan Broekskamp als een 2e kamp/stuk grond, beide 8 morgen groot.Dan was er ook nog de Brogtskamp, ook 8 morgen. Samen volgens mij 3 verschillende blokken van elk 8 morgen groot en als ik kadaster 1832 zo bekijk, waren er nog veel meer veldnamen voor blokken grond, die mogelijk ook nog wel vaker 8 morgen groot waren. Was die grond daar in de buurt oorspronkelijk allemaal uitgegeven in blokken van 8 morgen?
Om het beeld nog wat
Om het beeld nog wat helderder te krijgen. De voogden van de onmondigen van Derk Gerrits en Willemtjen Jansen kopen van de voogden van de onmondigen van Jan Jansen in de Weijde en Geesjen Wilmz en een getrouwde dochter, uit de Broekskamp sijnde nog onverdeelt land gelegen in de Mershoek.Als ik het goed begrijp hebben Jan Jansen in de Weijde en Geesjen Wilmz grond nagelaten aan hun kinderen. Hoeveel is niet helemaal duidelijk, 1 morgen of 8 morgen in totaal.De voogden van de onmondigen van Derk Gerrits en Willemtjen Jansen kopen 1 morgen, zijnde de hele of een deel van een erfenis. De onmondigen van Derk Gerrits en Willemtjen Jansen maken dus geen onderdeel uit van deze erfenis. Het is een investering van het aan hun nagelaten geld, door uit andermans erfenis aan te kopen. De aangekochte grond staat los van de voorgeschiedenis van Derk Gerrits en Willemtjen Jansen.De verkoopakte van 1732 geeft de duidelijkste omschrijving van de grond: een margen land in een kamp van agt morgen gent. de Broekskamp in de Mershoek in de buurtschap EmmeTwee jaar later inversteren de voogden nog een keer. Onbekend van wie, maar met de omschrijving: een morgen land gelegen in de Brogts Camp te Emme Die plaatsbepaling (te Emmen) is dus ruimer dan de Marshoek te Emmen.Als Hendrik Harms en Hendrikje Derks verkopen in 1752 is de beschrijving van de grond: een morgen hooiland in agt margen gelegen in den Marshoek, den Samenkamp of Douvelaarkamp genaamtDe overeenkomst met 1732 is een morgen in acht morgen in de Marshoek. Maar de naam van het blok/kamp van acht morgen is anders. Als het perceel van 1732 hetzelfde is als die van 1752 zijn er in twintig jaar tijd drie verschillende namen: Broekskamp, Samenkamp en Douvelaarskamp.Kijkend naar de kaart van kadaster 1832 bezitten Hendrik van Beeke en mede-eigenaren o.a een erf met de naam Van der Beeke, gelegen aan de Marshoeker Steeg in de Marshoek/Vegterweerd. Vanaf de steeg tot aan de Tochtsloot, die de grens is met Zwollerkerspel bezitten ze een aaneengesloten blok van percelen van in totaal 14 hectare. Waarvan 6 hectare in de Marshoek/Emmen en 8 hectare in de Marshoek/Vegterweerd. Het perceel waarvan ik vermoed dat Hendrik Harms [van der Wal] en Hendrikje Hendriks verkopen, lag in Emmen. Dat waren volgens kadaster 1832 drie percelen van 1,6 ha (nr.3, genaamd Dalfserlanden), 3,3 ha (nr.4, genaamd Saamland) en 1,1 ha (nr. 5, genaamd Pinkenmars). Samen 6 hectare, en daar een morgen ongeveer 0,8 hectare is, kom je in buurt van acht morgen. Daar Gerrit Dijk drie morgen verkocht, zou hij de eigenaar van nr. 4 kunnen zijn geweest. Probleem is echter dat er vaker 1 morgen hieruit verkocht werd dan er beschikbaar was, zo lijkt het.Waarom deze uitweiding? De logica van de aankoop door de voogden in 1732 zegt dat in 1752 dat perceel verkocht werd. De logica van de naamgeving zegt dat het in 1732 en 1752 om verschillende percelen gaat. Best mogelijk dat er meerdere blokken van 8 morgen waren in de Marshoek. De logica van de 50ste penning geeft geen uitsluiting, daar er voor 1752 niet uit de Samenkamp wordt aangegeven. (Al is dat laatse een interpretatie van een induk die ik heb, ik heb geen inzicht in die 50ste penning aktes.)Het zou mooi, en mogelijk verhelderend, zijn als ook de Broekskamp op de kaart van kadaster 1832 aangewezen kon worden. Zijnde hetzelfde als de Samenkamp, of elders.aanvulling/correctie: Ria heeft vr, 09/03/2018 - 19:21 aangegeven dat in ORA Dalfsen deel 12 f148v dd 22-08-1783 wordt gesproken over 4 morgen land zowel hooi als zaailand genaamd de Broekcamp of Doevelercamp genaamd.
-
- BerichtenCOLON 2695
- GeregistreerdCOLON 10 Jan 2006, 00:00
Daar gaan we dus niet uit
Daar gaan we dus niet uit komen: of het 2 of 3 namen voor het zelfde stuk land zijn, want waarom staat er dan bij de verkoop door Teunis van den Berg, 1 morgen uit de Broekskamp en 1/4 morgen uit de Samenkamp? Dan had er toch beter 1 1/4 morgen uit de .....kamp kunnen staan? Kies maar welke van de 2, Broekskamp of Samenkamp, als het toch dezelfde namen voor hetzelfde stuk zijn?Feit blijft staan, dat er bijzonder weinig aanknopingspunten zijn voor het achterhalen van de ouders van Hendrik Harms. Belijdenis doen en trouwen vanuit Dalfsen/Emmen/ de Marshoek. Met 2 jaartallen. Meer niet. Ik moet vandaag eerst een andere klus doen, maar als dat vanavond of morgen klaar is, ga ik hier wel mee verder. Maar ik weet eigenlijk niet waar ik dan moet zoeken, gezien de weinige aanknopingspunten die er voor Hendrik Harms zijn. Vanuit zijn leven in Mastenbroek vanaf 1750 komt er eigenlijk ook geen nieuwe informatie, die tot nu toe kan leiden naar zijn herkomst.
Op de kaart van kadastr 1832
Op de kaart van kadastr 1832 MIN04008I01, ligt pal naast het erf Van der Beeke een erf genaamd Kollenhoven. Dit erf is in bezit van Jan Overmars en mede-eigenaren. Ze bezitten o.a een langgerekte strook aaneengesloten percelen van de steeg tot de tochtsloot. Direct naast, ten noorden van het blok van de Van der Beeke's.Jan Overmars was getrouwd met Gerridina Bisschop, en heette bij zijn trouwen in 1812 nog Johannes Hendriks Pannevis. Gerridina Arends Bisschop was toen weduwe van Derk Meulman. Die trouwden, zij als Gerritdina Arends j.d. geb. en won. op ‘t Collenhovens in de Mastbroek, dv Arend Gerrits en Hendrina Janssen, in 1793, met de aantekening: NB beide R.In de RK doop- en trouwboeken zijn ook Jannes in de Weide en Geertien Willems, die kinderen doopten van 1714 tot 1722 en wier erfgenamen verkochten in 1732. Wel opmerkelijk dat Geertien trouwde in 1720: Jan Lamberts Wijthmen Geertien Willems wed. Emmen. Blijkbaar was Geertien twee keer getrouwd met een Jan, en is in de Weide niet zozeer een achternaam, maar een plaatsaanduiding. Ook een trouwen van Arent Roelofs met Jennigje Jans. Deze Arent Roelofs zal de medeverkoper zijn in 1732, optredend namens zijn vrouw die mede-erfgenaam is.Ook in de RK-boeken: Jannes de Boumeijster en Maria in Emmen. Bouwmeester is niet zozeer zijn achternaam, maar vooral zijn beroep. Zijn vrouw is getuige als Maria, ev den Boumeister Meijer weledele heer Te Boecop. Oftwel, hij is agrarisch bedrijfsleider op één van de erven van Te Boecop. En mogelijk ook de Jannes Bouwmeester die grond verkoopt uit de Samenkamp of Doeveler.(Toe Boecop, zie: kamperalmanak.nl/downloads/almanak1992/kamper_almanak_1992_11_toe_boecop.pdf)Het lijkt er dus vooral op, dat Gerrit Dijk, alias Kollenhoven, de gevolmachtigde in 1752, de buurman is, ten opzichte van het verkochtte perceel. Al blijf ik het vreemd (en dus verwarrend) vinden dat er een Doeveler Kamp is in de Marshoek, terwijl de boerderij de Doeveler (Klein en Groot), en het gebied dat zo heet, de Doevelerhoek, een eind buiten de Marshoek, in Lenthe, Dalfsen liggen.
Dat verhaal van Jacob Peters,
Dat verhaal van Jacob Peters, in de 18e eeuw boer op De Hoeve van Gerrie Bongers-Brouwer staat op internet:historische-kring-dalfsen.mijnstadmijndorp.nl/verhalen/jacob-peters-in-de-18e-eeuw-boer-op-de-hoeveMet daarbij een kaart. Ik wist niet dat die Hoeve, waar Hendrik Harms en Hendrikje Derks dienden zo noordelijk lag. Dichtbij de dijk langs de Vecht, net iets ten zuiden het huidige Maatgravenweg 22, 8026 RG Zwolle. En ongeveer tegenover Broekhuizen aan de andere kant van de Vecht, waar in die tijd ene Lucas van der Wal hovenier was.Als Hendrik Harms dichtbij huis is gaan dienen zou je ze geboorteplek eerder in Berkum of Herfte verwachten dan Windesheim.
Er is mij nog iets heel
Er is mij nog iets heel anders opgevallen. Gevonden op internet:Uit het leenboek van Schoutambt ZWOLLE / buurschap Mastenbroek/Gennerslag 1748 okt 9 (ON fol 84v) Anna Catharina van Dedem, weduwe Van Echten tot Relaer, namens Gerhardina Aleida van Echten als oudste dochter van wijlen Joan Ernst van Echten. Hulder Lucas van der Wal.Dit is aangehaald uit de Overstichtse en Overijsselse leenprotocollen. Daarin staat over hetzelfde leengoed: 1756 feb 28, Hulder Herman Noortdyk na de dood van Lucas van der Wal.De Gennerslag is een blok ten noorden van de Milligersteeg, volgens de kaart op blz 63. van Omarmd door IJssel en Zwartewater. In Mastenbroek is een Lucas, die aan de Oude Wetering woont, sinds 1736 en overleden is op 9 maart 1756. Is het mogelijk dat Lucas van der Wal en Lucas Kortenhorst dezelfde persoon zijn?Het zou natuurlijk helemaal spectaculair zijn als die vader van Lucas Kortenhorst hetrouwd was met een Hendrikje, en is Harculo in is gaan wonen.
- ria van bessen
- BerichtenCOLON 9337
- GeregistreerdCOLON 14 Apr 2005, 00:00
ouddalfsen.nl heeft een
ouddalfsen.nl heeft een Veldnamen per Buurtschap.pdf. En daarin vond ik Saamland Sectie H, Emmen en Millegen, perceelnr. 4. En op hisgis.nl Emmen en Milligen, de Marshoek, MIN04008H01, perceelnr. 4, eigenaren: Hendrik van der Beeke en mede-eigenaren. Hendrik van der Beeke (1789), zn van Willem Hendriks x(1789) Janna Everts in Emmen Ik weet niet of je het zo overgenomen hebt. Maar ter correctie; Willem Hendriks was getrouwd met Janna Hendriks [Bonte] beide in de Marshoek 13 febr 1789.Zoon Hendrik geeft aan 21 jr te zijn in 1811.
trouwakte 02-05-1823 Dalfsen
trouwakte 02-05-1823 Dalfsen: Hendrik van de Beeke, Geboorteplaats: Emmen (Dalfsen) Leeftijd: 33, Moeder van de bruidegom: Janna Evertsdoopboek Dalfsen: 26 december 1789, Willem Hendriks en Janna Everts in Emmen, Hendriktrouwboek Dalfsen: 13 februari 1789, Willem Hendriks j.m. en Janna Hendriks j.d. beide in de MarshoekIk heb de jongste gegevens van Janna hier genoteerd, maar had de discrepantie gezien.aanvulling/correctie: er is op 26 december 1788 gedoopt te Dalfsen: Willem Hendriks en Janna Hendriks in Emmen, Hendrik en 26 december 1789 Willem Hendriks en Janna Everts in Emmen
Hendriken van 1792 tot 1800 drie dopen van Willem Hendriks en Janna Hendriks op ´t Erve ter Beeken in de Marshoek te EmmenBij welke doop zit de fout: 2e kerstdag 1788 of 2e kerstdag 1789. In 1788 waren ze nog niet getrouwd maar er staat niet bij dat het een onegt kind is, 2e kerstdag 1789 heeft de moeder een ander patroniem, dat overgenomen lijkt te zijn bij trouwen 1823.
Hendriken van 1792 tot 1800 drie dopen van Willem Hendriks en Janna Hendriks op ´t Erve ter Beeken in de Marshoek te EmmenBij welke doop zit de fout: 2e kerstdag 1788 of 2e kerstdag 1789. In 1788 waren ze nog niet getrouwd maar er staat niet bij dat het een onegt kind is, 2e kerstdag 1789 heeft de moeder een ander patroniem, dat overgenomen lijkt te zijn bij trouwen 1823.
- ria van bessen
- BerichtenCOLON 9337
Dat weet ik niet, maar
Dat weet ik niet, maar volgens het inwonersregister is Janna de dochter van H. Bonte en M. Hogenkamp en dat geeft ze zelf op. Ze is geboren in OL. In het register staat ze wel vermeld als van der Beeke [met 2 x e] - haar kinderen Hendrik, H Jan, Gerrit, Hermannus hebben als ouders W. vd Beke en Janna vd Beke. Genoteerd onder Emme op nr 14.Haar zus is Geertje Hendriks x Peter Visscher - ouders Hendrik Bonte en Magteltd Hogenkamp. Genoteerd Emme op nr 9 . Ook geboren in OL.Bonte is ook wel Bonthuis.Er is wel een Evert - ouders Lutgertje Henriks van de Beke wed. van Jan Lamberts . Zij huwt Hendrik Gerrits van der Vegt wedr te Herxen [van Janna Gerrits] . Is Windesheim. En volgens mij wordt die Hendrik dan later weer Duitman.Ik ben inmiddels Olst ingedoken - op zoek naar een verbinding van der Wal.
- ria van bessen
- BerichtenCOLON 9337
Er is helaas geen link te
Er is helaas geen link te leggen, niet in Wijhe en ook niet in Olst. Dus als er verder geen andere vragen zijn betr. v.d. Wal, dan denk ik dat we maar moeten stoppen.