Hendrik Harms [van der Wal] en Hendrikje Derks van de Nieuwe Wetering, Mastenbroek, uit Dalfsen

Alles wat met genealogie te maken heeft.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
ria van bessen
BerichtenCOLON 9337
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2005, 00:00

Maar Willem Willems Bolleman

Bericht door ria van bessen » 03 Apr 2018, 16:01

Maar Willem Willems Bolleman heeft geen zoon Harmen. Alleen een Berent en een Jan, naast nog dochters.Berend x 1795 en Jan x 1797.

Gebruikers-avatar
ria van bessen
BerichtenCOLON 9337

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 03 Apr 2018, 16:07

bericht 2Die in Vorgten is echt een andere v.d. Wal. Wel een Jan Willems maar deze is gehuwd met Geertjen Hendriks, terwijl Jan de zoon van W. W Bolleman gehuwd is met Hendrika Gerrits Waijer.

Egbert_
BerichtenCOLON 4324
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2017, 22:55

Toch twee Jannen uit één

Bericht door Egbert_ » 03 Apr 2018, 16:59

Toch twee Jannen uit één gezin, denk ik. Ze laten beide een Hillegonda / Allegonda dopen.En: ovl Hattem: Datum: vrijdag 25 oktober 1844, Jannes van der Wal, 73 Jaar, Weduwnaar van: Geurtjen Hendriks, Vader: Willem van der Wal, Moeder: Hillegonda Nndoopboek Olst: 6 januari 1771, Willem Jansen en Gonda Jannes. Jannes

Gebruikers-avatar
ria van bessen
BerichtenCOLON 9337

Ja, inderdaad je hebt gelijk.

Bericht door ria van bessen » 03 Apr 2018, 19:59

Ja, inderdaad je hebt gelijk. Jannes hoort bij dat gezin.

Egbert_
BerichtenCOLON 4324
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2017, 22:55

Hoe meer ik erover nadenk,

Bericht door Egbert_ » 03 Apr 2018, 22:44

Hoe meer ik erover nadenk, des jammerder het is, dat niet te bewijzen of zelfs te onderzoeken is of Hendrik Harms uit Genemuiden komt.Harmen Jans en Henrickie woonden op nr. 10 in Asschet bij de VOT1748. Als de telling op volgorde is vanaf de Lutterszijl, woonden ze in de buurt van het Witte Schaap. Bij het Witte Schaap kun je de polder in richting de kerk van Mastenbroek. Op de eerste boerderij aan de linkerkant vanaf de dijk, woont bij de VOT1795 Arend Hendriks met 12 personen. Deze zal zich van der Werf gaan noemen, en afgaande op de doopgegevens woont hij er een paar jaar, waarschijnlijk vanaf zijn tweede trouwen. Hij had wel een paar kinderen, maar geen tien. Zijn zus woonde ook aan de Zeedijk, en liet wonende aan de Zeedijk kinderen dopen tussen 1784 en 1798. Maar haar man is niet terug te vinden in de VOT1795 van Zwollerkerspel of Genemuiden. Dus ik vermoed dat ze bij haar broer inwoonde. Dan klopt die 12 personen wel. Zus Hendrikje was getrouwd met Willem Hendriks van der Wal.Dus, als Harmen Jans en Henrickie uit de Asschet, 1748, zijn grootouders zouden zijn, woonde hij niet ver van waar zijn grootouders woonden/gewoond hadden.En verder, wie woonde op de plek van Harmen Jans en Henrickie uit de Asschet, 1748, was hoogst waarschijnlijk daghuurder. Zo was het in ieder geval bij kadaster 1832.Dus als Hendrik Harms zoon is van een daghuurder, en zijn vrouw ook niet meer kon inbrengen dan een paar morgen land, is het voor de hand liggend dat ze pachters werden.De vraag is dan weer, wat doet Hendrik Harms in 1746 in Emmen Dalfsen? Hoewel het eigenlijk meer Berkum was, waar hij diende, dan Dalfsen. De slag in Mastenbroek ten zuiden van de zeedijk tussen Lutterszijl en het Witte Schaap heet de Lammigies Slag, en hoorde bij de verdeling van Mastenbroek 1364 bij Berkum, Langenholte. Wat ook terug te zien is in de komaf van veel bewoners langs dat stuk zeedijk. Dus er zullen in die tijd genoeg familieverbanden tussen de Zeedijk en Berkum zijn geweest. Een zekere mate van ons kent ons tussen de Zeedijk en Berkum.Mooi scenario natuurlijk, en naar mijns inziens ook nog wel enigszins geloofwaardig, maar helaas niet te bewijzen.Tenzij op één of andere manier bewezen kan worden dat Aaltje van de Wal x (1779) Klaas Egberts Bos een dochter van zijn broer is. Maar mogelijk is dat stel al overleden voor 1810. En daar Klaas hojer, was van beroep verwacht ik ook niet dat er een testament zal zijn. En omdat hij in 1795 een tweepersoons huishouden had, hadden ze mogelijk ook geen kinderen.En de personen die zich rond Olst van der Wal zijn gaan noemen, zijn terug te leiden tot een maar paar gezinnen rond de geboorte van Hendrik Harms [van der Wal]. En dan zijn het hooguit neven, als er al een familieverband gevonden kan worden.Kortom, er is weinig (bewezen) zinnigs over de komaf van Hendrik Harms [van der Wal] te vinden.  

Janny Lalkens
BerichtenCOLON 2695
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2006, 00:00

Heette het nageslacht van

Bericht door Janny Lalkens » 04 Apr 2018, 00:52

Heette het nageslacht van Lambert Reinders later De Leeuw?

Janny Lalkens
BerichtenCOLON 2695

Zonder de naam Juliana laat

Bericht door Janny Lalkens » 04 Apr 2018, 01:16

Zonder de naam Juliana laat Cornelia Herms in 1777 nog een kind dopen: Lambert Reinders en zijn vrouw Cornelia Herms, wonende in Spoolde, staan in doopboek 707 blz. 218/219   26-5-1777. Dochter heet Jannigje.

Janny Lalkens
BerichtenCOLON 2695

Bericht 3.

Bericht door Janny Lalkens » 04 Apr 2018, 10:11

Bericht 3.Die Juliana Cornelia Harms is, uit mijn hoofd, meen ik een voormoeder van Henri. Ria, heb jij zijn kwartierstaat digitaal? Ik zie dat bestand hier zo snel niet. Voorouders van Albert de Leeuw zijn wel met die Lambert Reinders verbonden als familie, maar niet de rechte lijn. Of Henri ouders heeft gevonden voor Juliana Cornelia weet ik nu even niet.

Gebruikers-avatar
ria van bessen
BerichtenCOLON 9337

Lambert Reinders de Leeuw was

Bericht door ria van bessen » 04 Apr 2018, 10:28

Lambert Reinders de Leeuw was gehuwd met Trude Jans. Huwelijk 1770 - dit is te vinden op de site van Albert de Leeuw.Onderstaande is een oudere Lambert - huwelijk 1754. Moeder heet ook Hendrikje Jans. wed Reinders, ze zit in de VOT 1748 onder Spoolde.Juliana Cornelia is niet als gedoopt te vinden in Zwolle, ik kan haar tenminste niet vinden. Zus Berendina noemt broer Jan Hendrik Harms.En als deze Jan Hendrik - zich in het leven gewoon Hendrik noemt, zus noemt zich ook Cornelia,  net als die Jan Gerrit Hendriks uit Dalfsen, die ook als Jan Gerrits in het ORA benoemd wordt?Jan Hendrik Harms, heeft geen broers, wel 3 zussen. Dus de naam van der Wal - als die hierbij hoort - zal niet na 1811 te koppelen zijnvia een broer of neef. En als de zussen zijn gestorven voor 1811 dan is er helemaal niets te vinden wat kan linken.Het is een mogelijkheid, zeker gezien het echtpaar in Genemuiden aan de Asschet. En dan zou de vernoeming van de kinderen van H. H. v.d. Wal ook verklaard worden, dochter Hendrikje is vernoemd naar zijn moeder.Er is geen land volgens het testament van Berendina. Alleen wat spulletjes, zoals hemden, ringen e.d. 

Janny Lalkens
BerichtenCOLON 2695

Ik bedoelde ook die Lambert

Bericht door Janny Lalkens » 04 Apr 2018, 11:29

Ik bedoelde ook die Lambert Reinders , die in 1754 trouwde met Juliana Cornelia Harms. Niet die van Albert de Leeuw. Ik denk, dat die Lambert die in 1754 trouwde weertmeester in Spoolde was. En jammer dat ik nu even niet die kwartierstaat van Henri kan vinden, want ik ben benieuwd of hij voor Juliana Cornelia Harms ouders heeft gevonden. Mogelijk is ze alleen maar met de naam Cornelia Harms gedoopt? Omdat ze ook met die naam genoteerd staat als ze in 1777 een kind laat dopen. Door die naam Juliana is ze me bij gebleven.

BUTTON_POST_REPLY