Jacob Klaassen "van der Maaten"

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Het zit iets anders in elkaar

Bericht door ria van bessen » 05 okt 2018, 21:43

Het zit iets anders in elkaar, maar volgens mij is hij wel dezelfde persoon.Trijne Peters x Peter Hermsen te Holten - Berent Hermsen oom van het kind wordt voogd, volgens f196 dd 8-3-1662 - * Deze Berent Hermsen is de zoon van Hermen Berens tot Streukel volgens f377 dd 13-4-1684en ook voogd over het kind Egbertien van Peter Jansen in Mastenbroek bij zal. Geertien Peters in egte verwekt, dan heet hij Berent Hermsen te Strockel en is aangehuwde oom van moederszijde, volgens f227 dd 17-5-1662en is Trijntje Peters x Lambert Assies de dochter van de bovenste Peter en over haar is Berent Herms dus voogd, wordt hij bedankt op 19-4-1684. 

harm56

Verbetering van reactie 4

Bericht door harm56 » 05 okt 2018, 23:07

Verbetering van reactie 4 september 23.29Ik heb gezegd vijf kinderen, maar nu ik het op nieuw lees en alles begrijp zijn er drie kinderen volwassen, dit zijn Claas, Hillichjen en Marrichjen, Marrichjen Jacobs geassisteerd met haar oom Gerrit Claesen. De minderjarige kinderen zijn Lubbert, Egbert en Hendrikjen.Ik had een beetje spijt dat ik het eerste huwelijk van Jan Lubberts aan de Vecht genoemd heb, later realiseerde ik dat de patroniemen niet over een stemmen. Het 2e huwelijk met Hillichien Claesen is aannemelijker, dat hij zwager is van Jacob Claesen of via zijn vrouw Arentje Claesen.Ik heb het idee dat we de ouders van Jacob Claesen wel kunnen vinden, via een momberstelling. Ik heb gezien dat Jacob Clasen in de clinch ligt met een advocaat en dan gaat het over iets van een onmondige broer Dirk Clasen. Misschien wordt een tweede reisje naar Zwolle ook beloont.Is Egbert Hendricks aan de Zeedijk, alias Bosch, mogelijk de zelfde als Egbert Hendriks Jonker, zoals Egbert suggereert. In de vorige reactie was ik vergeten te melden dat Egbert Hendricks een neef van de kinderen is.De informatie van Ria op 5 oktober 14.24 is interessantHendrik Gerritsen en Annigjen Jochems laten 1702 in Oosterwolde een zoon Derk dopen. Ik heb geen bewijs, maar voor mijn gevoel is Hendrik Gerritsen na het overlijden van Annigjen Jochems, getrouwd met Roeltje Heimens, krijgen een zoon Willem, Hendrik Gerritsen komt te overlijden en ca. 1716 trouwt Roeltje Heimens met Jochem Klaassen.Ria, wanneer was de weduwe Anna Wicher in proces verwikkelt met ene Hendrik Gerrits, is dit later dan 1716, dan kan bovenstaande in de prullebak.Harm

harm56

Misschien een gekke opmerking

Bericht door harm56 » 06 okt 2018, 00:42

Misschien een gekke opmerking.Ik was het verhaal tot nu toe weer eens aan het door lezen, en toen viel me op Albert Lubberts=  Albert Lubberts de broer van Lou Lubberts Blanckart de koster van Mastenbroek volgens f179 - 19 aug 1681 Een akte van 26 mei 1702 wordt vermeld als partij aan de andere zijde, Henrick Gerrits van Oosterwolde en Albert Lubberts uit Mastenbroek, in qualiteit als stiefvader en voogden over Claas Jacobs en Jochem Jacobs, minderjarige zonen van zal: Claas Jacobs en Annichjen van den Doorn, tegenwoordig huisvrouw van voorn: Henrick Gerris en sulks in absentie van Jan Peters.Uit dit verhaal kunnen we opmaken dat Albert Lubberts en Jan Peters de voogden zijn over de onmondige kinderen.Ik weet wie Albert Lubberts is, want deze komt ook in mijn kwartierstaat voor en dan verzamel je allerlei informatie over broers en zusters.Ik heb gevonden in IJsselmuidenFol. 29v                                18 novemb. 1674V:                           Jochem Lubbers BlankhartM:                          Trientjen Harmsen Kolck (overleden)K:                           Anna, Hermen, Hendrik, Lubbert en WarnerM:                          Albert Lubbers Blanckhart en Berent Harmsen KolckBewesen            - Anna Jochems 100 cargl: en een nieuw bedde met zijn        toebehoren.                               - vier zoonen ieder hondertdertig cargl:                               - de drie oudste kinderen zijn waarschijnlijk al 18 jaar oud                               - de twee jongste kinderen zullen rente trekken wanneer zij achttien jaren oud zijn[door plakken is de tekst iets verschoven]Hier hebben we dus wel een Anna Jochems, maar geen Anna Jochems van den Doorn. Ze lijkt me ook iets ouder, volwassen in 1674. Ik was dus al een tijdje op zoek, naar aanleiding van Hermen Jansen Doorn en Aaltjen Herms, maar kan er geen vat op krijgen. Toen kwam de gedachte bij het zien van Albert Lubberts, toch niet de dochter van Jochen Lubberts!!!!!!!Is er in het landschap van Mastenbroek iets van den Doorn. Er wordt niet geschreven Anna Doorn, maar steeds duidelijk van den Doorn.In het archief van 't Forum vond ik dit:n het stift Essen wordt vermeld:
- Claes Henrix Schutte te Haerst op 28-10-1677 als hulder t.b.v. Annechien Jochems Doorn en Andries Jochems voor den Doorn 
- op 01-06-1695 Henrick Claassen Schutte, na de dood van zijn vader Claas Henricksen Schutte mede voor Annichien J. DoornKunnen we hier iets mee????Harm

ria van bessen

Deze Anna Jochems Blanckhardt

Bericht door ria van bessen » 06 okt 2018, 10:38

Deze Anna Jochems Blanckhardt schijnt te zijn overleden voor 2-3-1683, want bij de behorende akte die je aanhaalde zit nog in de kantlijn een akte van die datum waarin Albert L. B. als voogd in aanwezigheid van de kinderen van zijn overleden broer Jochem m.n. Hermen, Henrick, Lubbert en Warner volkomen bewijs en rekening gedaan.

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 06 okt 2018, 14:05

bericht 2Er is wel een Jan voor den Doorn die de opa is van Annichien Claessen volgens f 75 dd 28-4-1680. [En volgens mij ook de opa van Cornelis Doorn die met Marrichjen Everts trouwt de wed. Sijbrand]

ria van bessen

bericht 3

Bericht door ria van bessen » 07 okt 2018, 17:12

bericht 3Het is me even ontschoten wat het patroniem van Annichien voor den Doorn is. Ik meende Jochems ergens te hebben gelezen, maar is dat ook bewezen?

harm56

Ria

Bericht door harm56 » 07 okt 2018, 18:34

Ria03.02.1699 is er een rekeninge van het momberschap van Egbert Henrix en Jan Lubberts aan de Vechte. over zal: Hendrikien Jacobs on mondige dochter van wijlen Jacob Claassen op de OostermateBlz. 611 "blijft en blijven Jochem en Jacob Klaassen onmondige soonties van zal: Klaas Jacobs bij Annichien Jochems geprocreert, haar gerechte vierde part ( ongeprajudicieert de legaten) competerende."Blz. 613 "waar tegens Jochem en Jacob Klaassen onmondige kinderen van wijlen Claas Jacobs en Annichien Jochems van de Doorn bij lotinge als vooren gehouden is toegevallen als volgt; "n het stift Essen wordt vermeld:
- Claes Henrix Schutte te Haerst op 28-10-1677 als hulder t.b.v. Annechien Jochems Doorn en Andries Jochems voor den Doorn 
- op 01-06-1695 Henrick Claassen Schutte, na de dood van zijn vader Claas Henricksen Schutte mede voor Annichien J. Doorn.Hoe moet je dit lezen!! Annechien Jochems wordt eerder genoemt dan Andries Jochems voor de Doorn, is dan de relatie zus/broer. De generale index doet het  vandaag niet, maar deze geeft als uitkomst dat Andries Jochems 1705 begraven is, alsmede vrouw en kind.Harm

ria van bessen

Sorry ik had echt niet in de

Bericht door ria van bessen » 07 okt 2018, 19:19

Sorry ik had echt niet in de gaten dat ze deze was, ik had volgens mij ook haar patroniem niet gezien [dacth ik] maar hoe dan ook ...Annechien Jochems is de dochter van Jochem Jansen Doornen zij is inderdaad dezelfde als jouw Annechien - zie stift Essen nr 374. schoutambt Ijsselmuiden/ Mastenbroek - Pinksteren 22 - blz. 559. De tekst spreekt voor zich - zie vooral tekst 1696 aug 8 waarin Henrick Gerrytsen, diens vrouw Annechien Jochemssen Doorn etc.Jochem Jans Doorn - Andries Jansen voor den Doorn - Grietje Jans [Doorn] x Claes Henrix Schutte.Hier is een zoektocht over geweest, waar ook Egbert nog op reageerde vanwege twijfel.  

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 08 okt 2018, 15:49

bericht 2Hendrik Alers en Jan Peters zijn dus de voogden over Jochem en Jacob Klaassen. Opvallend is dat Jochem dus de oudste is in tegenstelling tot wat eerder werd gedacht.In plaats van Hendrik Alers is Albert Lubberts uit Mastenbroek aangesteld als voogd [na febr 1699 en voor  26 mei 1702] Is daar iets over te vinden? En dan deze. Zwollerkerspel f403 - Eodem [15 mei 1675] - Richter Bernard Holt.Keurnoten Nicolaes Schultink en Jochim Rotgers. In het Gericht is verschenen Grietijn Henrix, huisvrouw van Herman Gerbrants, met welke zij in dezen geassisteerd is. Zij heeft in plaats van wijlen Derk Klaessen en Arent Henrix, in hun leven gewezen mombers over haar zes onmondige kinderen [niet genoemd], bij wijlen haar vorige eheman Egbert Klaessen in echte verworven, weer tot mombers verzocht Jacob Klaessen, woonachtig in het Schoutambt van Genemuiden, oom van de vaders zijde, en Jan Jansen Rijsebos, neef van haar comparante. Dewelke daarop door het Gericht verhoord zijnde, deze momberschap aangenomen en beloofd na behoren waar te nemen. Zonder argelist.f477 - Eodem [30 jan 1677] - Richter Bernard Holt. Keurnoten Albert Louwerman, Docter, en Gerrit Vonke. In het Gericht zijn verschenen Herman Gerbrants en Grietien Henrix, tutore marito, eheluiden, woonachtig aan de Hasseler Dijk, en dan nog Jacob Klaassen en Jan Jansen Rijsebos, als mombers van de nagelaten kinderen van wijlen Egbert Klaassen bij voornoemde Grietien Henrix in echte verworven. De rest van de akte betreft een restant van een obligatie die aan hen wordt uitbetaald. Doet er nu even niet toe.f135 - 29 mei 1666 - Richter Bernard Holt. Keurnoten Gerhard Holt, hopman, en Rudolff Crans.Verschenen zijn Peter Tobias en Cornelis Derx voor hun zelf en de rato caverende voor hun huisvrouwen, gelijk ook voor de andere erfgenamen van Peter Tobias zaliger. Zij verklaren voor hun en hun erfgenamen te hebben verkocht te hebben verkocht, gecedeerd en getransporteerd aan Jan Lubberts en Marrichijn Jacobs, eheluiden, en hun erfgenamen hun comparantens huis, hof en berg, in dit kerspel van Zwolle aan de Hasseler dijck bij Kijck in de Vechte, met een stukje rietland, gemeen met Egbert Claessen; zijnde vrij eigenlijk goed en onbezwaard met enige renten of tienden. Belovende deze "deselve" te zullen wachten en waren voor alle evictie en opspraak als volgens het recht. Zonder argelist.Detail: Grietien Hendriks haar schoonzus Teunisjen Jans wed. Arent Hendriks huwt met Claes Claassen [Rouwenhorst]. De afstamming van Grietje en Arent is me bekend, maar doet hier er niet toe, nog niet.f51 - 21 feb 1680 - Richter Bernard Holt.Keurnoten Henrick Niland, Doctor, en Hermannus Holt.In het Gericht is verschenen Grietjen Henricks, weduwe van zaliger Hermen Gerbrants, geassisteerd met Gerrit Holt, gerichtschrijver. Zij heeft in plaats van Jacob Claessen, gewezen momber over haar zes onmondige kinderen in echte geprocreerd bij haar zaliger eheman Eghbert Claessen, weer tot momber gesteld Henrick Herms aan de Hasseler Dijck. Die deze momberschap na zijn vermogen heeft aangenomen te zullen waarnemen, "neffens die daar noch sijnde momber" Jan Jansen Rijsebos. Zonder argelist.Jan Lubberts is via zijn 2e vrouw Hilligien Claesen verwant aan Jacob Claesen. Gezien het patroniem. Zouden Jacob, Hilligien, Egbert en Derk Claesen broers en zus zijn.Van Jan Lubberts is het 1e huwelijk wel te vinden in Zwolle maar niet zijn 2e huwelijk. In Hasselt beginnen de huwelijken te laat? 

jacob

Hallo lezers, met veel

Bericht door jacob » 09 okt 2018, 10:54

Hallo lezers, met veel genoegen lees ik informatie over de zoektocht van mijn voorvaderen: Van der Maaten. Zelf ben ik al jaren bezig met de vraag: wie zijn de ouders van Jacob Klaassen 'van der Maaten'. Veel bewijzen die jullie aanleveren, wekken mijn interesse. Ik kom namelijk niet verder dan deze Jacob Klaassen.Wat ik weet en heb, is het volgende: (dit is ook al benoemd op dit forum) Jacob Klaassen trouwt op 9 juni 1743 in Oosterwolde met Aaltje Jochems (van den Dijk). Dochter van Jochem Jochemsen en Egbertje Aalts.Nu de vraag of wie de ouders zijn van deze Jacob Klaassen. Jullie komen met e.e.a. aan bewijzen waar ik enthousiast van word. Ikzelf heb mij de vraag gesteld naar wie ik zou  moeten zoeken. Ik wil dan kijken naar het vernoemen van de kinderen. Daar waren toendertijd 'regels' voor. Jacob Klaassen en Aaltje Jochems, kregen kinderen: Klaas (1743 -1751); Jochem (1745 -1814); Egbert (1747 -1748); Egbert (1748 - 1828) (Mijn stamboom houder.) Anne (1753 - 1756) en Annetje (1758 -1814)Omdat gebruikelijk was dat eerst van vaderskant werd vernoemd, ga ik er vanuit dat de ouders gezocht moeten worden in ene Klaas en Anne. Omdat Anne (Annetje) als eerste dochter vernoemd zou zijn naar de moeder van vaderskant. Je moet dus opzoek naar een huwelijk die aan deze feiten voldoen. Dan klopt het dat de ouders kunnen zijn, zoals jullie al stelden: Klaas Jacobs en Annechien Jochems. Gegevens over deze mensen vwb geboorte, huwelijk en overlijden, ontbreken helaas. Wellicht dat jullie daar nog achter zouden kunnen komen. Ik heb veel gezocht in Gelderse Archieven en niet zozeer in de Overijsselse Archieven.Tweede vraag: Zijn Jochem Klaassen en Jacob Klaassen broers. Daar hebben jullie al de bewijzen voor geleverd zoals in gerechtelijke archieven is te lezen van Elburg. Dus ja ze zijn broers. Maar wie is ouder, Jacob of Jochem?Ook hier wil ik kijken naar het vernoemen van kinderen. Klaas Jacobs en Annechien Jochems kregen in iedergeval 2 kinderen. Zie hiervoor de archieven van Elburg. Als ik de regels weer hanteer van het vernoemen, wil ik stellen dat Jacob ouder is dan Jochem. Hoewel ik, net al Ria mij liet misleiden door de trouwdatum van Jacob met Aaltje Jochems van 1743. Toch denk ik dat Jacob ouder is dan Jochem. Terug naar vernoemen regels. Klaas en Annechien vernoemen hun eerste zoon naar vaders kant. En dat is Jacob. Hun tweede zoon zal vernoemt worden naar vader van moeders kant. Dus Jochem. Schriftelijk bewijs hiervoor ontbreekt helaas.Met veel belangstelling lees ik dit forum om te kijken waar de naam Van der Maaten vandaan komt.Bijzonder vind  ik om te lezen dat Roeltje/Reultje Heimens gekoppeld kan worden aan de 2e man van Annechien Jochems van den Doorn en aan een zoon van Annechien: Jochem. Rare constuctie maar leuk om te lezen.In mijn gegevens heb ik een zoon van Jochem Klaassen en Reultje Heimens: Harmen Jochems. Geboren ca 1720 en overleden 22 mrt 1767 in Oosterwolde. Hij trouwde 1 mei 1740 met Gerritje Jacobs.Of de ouders van Jacob Klaasen en Jochem Klaassen nog meer kinderen hadden, weet ik niet. Wie weet kunnen jullie daar achter komen. Dit geldt hetzelfde voor de vader van hen: Klaas Jacobs, of hij nog meer broers en zussen had. Jullie geven als suggestie: Hillechien Jacobs, Marrichjen Jacobs, Lubgert Jacobs, Egbert Jacobs en Hendrikje Jacobs. Daarnaast zijn de ouders van deze Klaas Jacobs bekend: Jacob Klaassen en Arentje Klaasen. En dan is er inderdaad nog een Magchteldje/Marrichjen. Maar wie wat waar en hoe.....Mijn vraag aan jullie is dan ook: kan ik de broers en zussen van deze Klaas Jacobs als zodanig noteren?
Is het zeker dat Reultje Heimens die met Hendrick Gerrits (getrouwd geweest met Annechien Jochems van den Doorn) later trouwde met Jochem Klaassen van der Maaten?Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie informatie. Hopelijk is dit niet het laatste. Mochten jullie nog info willen, laat het mij weten. Bedankt.  

Plaats reactie