Jacob Klaassen "van der Maaten"

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Dag Jacob, 

Bericht door ria van bessen » 09 okt 2018, 12:50

Dag Jacob, Mooi dat je reageert! Bingo !Ze zijn ook jouw voorouders. Onderstaande is het bewijs.Zwollerkerspel f351 - 10 mrt 1742 - Richter Tomas van Muijden. Keurnoten Karel Jukema en Jacob van Beesten. In het Gericht is verschenen Hendrikjen Rijkels, weduwe van Wolter Jans van de Oude Weteringe, met Henrik Egberts als momber geassisteerd. Zij verklaarde wegens opgenomen en ten genoegen ontvangen penningen schuldig te zijn aan Jacob Claesen te Oosterholte en zijn erfgenamen een kapitale somma van 300 Caroli gulden. De rente is jaarlijks 4 procent. Zij verbinden daarvoor boven een generaal verband van haar persoon en goederen tot een speciale hypotheek 6 morgen land, alsmede [beneffens] hun huis, berg en schuur, die daarop staat in het Camperweteringer Slag [aan de] Oude Weteringe onder dit kerspel van Zwolle gelegen.[geen aflossing vermeld].In Zwollerkerspel zit een akte waarin de erfgenamen van Jacob Clasen en Aaltjen Jochems worden genoemd op 12 sept 1766. De erfgenamen zijn Jochem Jacobsen x Luitjen Stevens, Harmen Jochems en Hendrik Gerrits als voogden over Egbert en Anna Jacobsen.In deze akte op f330 Zwollerkerspel nr 625 treedt Pelgrom van Ingen, burgemeester van de stad Kampen als gevolmachtigde op van de bovengenoemde personen om te cederen en over te dragen tegen een welbetaalde somma van penningen een vrij en alodiaal erve en goed, groot ongeveer 6 morgen weideland met het opstaande getimmerte van huis, berg, bepoting en houtgewas gelegen in Mastenbroek op de Olde Wetering in het Camper Weteringen slag aan Jannes Seijne en Aaltjen Jochems.[NB Deze Aaltje = RK huwde met Jan Seijne als de wed van Hendrik Jans Rietberg en RK] Jan Zeijne leent voor de aankoop van dit erve 1500 gls.AANVULLING - Maar het erve wordt gekocht voor 1900 gls volgens de 50e penning. 

Egbert_
Berichten: 4016
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

@ jacob: Zoals Ria al

Bericht door Egbert_ » 09 okt 2018, 13:59

@ jacob: Zoals Ria al schreef, leuk dat je reageert.Je verhaal over vernoemingen kan ik begrijpen, en ik denk dat het ook waar is in z'n algemeenheid. Maar het zijn de uitzonderingen, denk ik, waar je te weinig rekening mee houdt. En dan bedoel ik vooral de hoge kindersterfte. Van gezinnen, die wel compleet te vinden zijn in doopboeken, zie je regelmatig, dat een naam van een zoon of dochter drie keer achter elkaar voorkomt. Omdat de eerste twee overleden zijn voordat het jongere broertje of zusje geboren werd. Maar ook kom je tegen, dat de eerste overleden is na de geboorte van de tweede, en dat de derde dezelfde naam krijgt als de eerste. Uit de gegevens die tot nu toe naar voren gekomen zijn, kun je misschien opmaken wie van de twee, Jacob Klaassen of Jochem Klaasen, de eerstgeborene is. Maar tot nu toe weet je niet zeker of ze de twee de eerstgeboren zoons zijn, misschien wel de tweede en derde, omdat eerstgeboren zoon overleden is.Daarom blijft het, zelfs bij gegevens die ogenschijnlijk helemaal goed zijn, belangrijk om extra gegevens te zoeken. En het leuke daarvan is bovendien, dat je meer beeld krijgt van de mensen die je onderzoekt. Dat ze meer zijn dan een geboortedatum, een overlijdensdatum en eventueel een huwelijksdatum.Het mooie van deze zoektocht, is dat je allerlei puzzelstukjes naast elkaar legt, en daaruit een beeld probeert te krijgen, en nieuwe handvatten voor verder onderzoek. En daar kun je zelfs plezier aan beleven als het niet je eigen voorouders betreft.Maar het principe om goed te kijken naar de vernoemingen, blijft een heel goed uitgangspunt.

harm56
Berichten: 429
Lid geworden op: 29 apr 2010, 00:00

Na een stroef begin, hebben

Bericht door harm56 » 09 okt 2018, 14:04

Na een stroef begin, hebben we met deze discussie toch een heel mooi resultaat bereikt. Het begint natuurlijk met een idee, maar het idee moet ook uitvoerbaar zijn. Het is altijd moeilijk om over grenzen heen te kijken. Jochem Klaassen en Jacob Klaassen hebben waarschijnlijk hun hele leven in Oosterwolde geleefd. Hun stiefvader Henrick Gerrytsen leefde in Oosterwolde, dan is het niet vreemd dat bij het huwelijk van Jacob Klaassen in 1743 hij van Oosterwolde wordt genoemd. Hij gaat dus op late leeftijd in huwelijk. Hij zal dan al ongeveer 48 jaar oud zijn. Zonder hetgeen wat we nu boven water hebben gekregen zouden we Jacob jonger inschatten.Het idee moet uitvoerbaar zijn, in Oosterwolde en omgeving kwamen we niet verder. Ik ben ook niet helemaal gelukkig met de transcripties van H. Fikse, zoals ik er nu in sta, wil  ik de orginele stukken zien. In de erfdeling van 1765 wordt ook "de helft van 6 schepel onder Wessinge genoemd", maar door daar naar te zoeken lopen we tegen het zelfde probleem aan. Van Genemuiden is niet veel bewaard, wel een uitgebreid Rechtelijk Archief. Dan hebben we geluk dat het mensen waren met bezit, waar heel veel van is op geschreven, wanneer je het gedeelte tussen 1680 en 1702 in het Rechtelijk Archief van Schoutambt Genemuiden leest, gaat misschien wel een kwart over de nagelaten kinderen van Jacob Claesen en Arentjen Claesen. Waarschijnlijk is Lubbert Jacobs ook overleden, want ca. 1702 krijgen de kinderen Jochem en Jacob een legaat van Lubbert Jacobs.Jacob Claesen, geb. omstr. 1635, † vóór jan. 1680, zn. van Claes, tr. omstr. 1660 Arentjen Claesen, geb. omstr. 1635, † vóór jan. 1680. Uit dit huwelijk:
1. Claes Jacobs, geb. omstr. 1660, † vóór aug. 1696, tr. Anna (Jochems) van den Doorn, geb. omstr. 1660, † vóór febr. 1708, dr. van Jochem (Jans) Doorn; zij hertr. vóór aug. 1698 Hendrik Gerrits. 
2. Hillechien Jacobs, † vóór nov. 1694, tr. Hasselt dec. 1682 Albert (Jansen) Kuijck, † Hasselt vóór nov. 1705; hij hertr. Hasselt 21 nov. 1694 Anna Wijchers. 
3. Marrechien. 
4. Lubbert. 
5. Egbert Jacobs, † vóór mei 1701, tr. Aeltjen Arents, dr. van Arent; zij hertr. (ondertr. Swolle 7 mei) 1701 Peter (Everts) Meijboom. 
6. Hendrikjen, † vóór febr. 1699.Wie is ouder, het eerste geboorterecht, misschien hield Jacob de hiel van Jochem wel vast bij de geboorte. Een tweeling, in de aktes die ik tot nu toe gelezen heb wordt Jochem het eerst genoemd, in één [?] akte wordt Jacob het eerst genoemd. Wij hebben geen ondersteuning van een doopboek. Claes Jacobs en Annechien Jochems zullen zo tussen 1686 en 1697 met elkaar getrouwd zijn geweest, kan er nog wel een Jacob geboren zijn die later weer is overleden, waarna ze het derde of vierde kind weer Jacob genoemd hebben.Dit moet niet seriues genomen worden, dat Reultje Heimens eerst met Hendrik Gerrits en daarna met Jochem Klaassen was getrouwd. Een gedachten gang, geld moet wel binnen de familie blijven, maar hiervoor is geen bewijs.Ik denk en het is logisch om aan te nemen dat Jochem Klaassen en Reultjen Heimens geen kinderen hadden. Reultjen heeft een zoon, de schoolmeester en custos van Kamperveen. De logica, Jochem Klaassen stelt zijn broer als universele erfgenaam 30 april 1740. Claes.Zijn kinderen:1. Egbert Claes, geb. Mastenbroek, † na 1666, tr. Grietien Hendriks, dr. van Henrick Hermens en Grietien Hermens; zij hertr. Herman Gerbrants.2. Hillechien Claesen, tr. april 1673 Jan Lubberts, geb. omstr. 1640, zn. van [Lubbert Arents en Geertien Hessels, ?] en wed. van Marrechien Jacobs.3. Derck Claesen.4. Jacob Claesen, geb. omstr. 1635, † vóór jan. 1680, tr. omstr. 1660 Arentjen Claesen, geb. omstr. 1635, † vóór jan. 1680.Dit is wat we tot nu toe gevonden hebben, misschien komen we nog een stapje verder.Ria heeft al veel informatie rond Jacob Claesen gevonden. Jochem Jans Doorn heb ik nog niet veel vat gekregen. Ik heb eindelijk een link naar Stift Essen !! Jochem Jans Doorn is overleden voor oktober 1677. De Generale Index geeft niet veel informatie over Jochem Jans, wanneer hij in Zwolle getrouwd is zal dit wel binnen het hiaat vallen. Een vermelding Joghem Jans wonend Langenholt in 1642 een zoon Jan dopen, 13.09.1640 Jochem Jans en Jennegien Gerrits een dochter Berentien, 23.04.1650 Jogem Jans in Langenholte Janneken Gers een dochter Geesjen, 25.09.1649 Jogem Jans en Berte Herms een zoon Jan laten dopen. Jochem Jans zal wel ergens geleefd hebben noordoost van Zwolle. Waar Jochem Klaassen en Jacob Klaassen geboren zijn is me niet duidelijk. Egbert Jacobs die voor mei 1701 is overleden komt op de ouderlijke boerderij op de Oostermate. Wie is de neef Egbert Hendriks Bosch. Niet alle vragen zullen beantwoord kunnen worden, maar we zijn al heel tevreden met het resultaat tot nu toe.Harm

Egbert_
Berichten: 4016
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

dan is het niet vreemd dat

Bericht door Egbert_ » 09 okt 2018, 14:31

dan is het niet vreemd dat bij het huwelijk van Jacob Klaassen in 1743 hij van Oosterwolde wordt genoemdIk heb de scan op geldersarchief nog eens bekenen. Niet vermeld dat hij of zij jm of jd is, en ook niet of ze weduwnaar of weduwe waren. Als ik goed getranscribeerd heb, staat er:den 9 Junij werden getroút Jakob Klaesz en Aeltje Jochems, beide van hierOp basis van deze aantekening is het ook niet uit te sluiten dat Jacob Klaassen twee jaar eerder met zijn eerste vrouw naar Oosterwolde is gekomen. Dat is niet het meest waarschijnlijke scenario, maar ook niet uit te sluiten. Jacob Klaassen was immers als op leeftijd. En als er uit een mogelijk eerste huwelijk geen kinderen waren, is er ook geen voogdijkakte.

Egbert_
Berichten: 4016
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Claes.

Bericht door Egbert_ » 09 okt 2018, 14:40

Claes. Zijn kinderen:Ook hier heb ik, voorlopig, moeite mee. Want met Claes wordt bedoeld: de vader van Jacob Claesen Maar als je kind nummer 4 vervangt door zijn vrouw Arentjen Claesen, dan kan het verhaal toch evenzeer kloppen, voor het gezin waaruit Arentjen Claesen kwam. Of heb ik iets over het hoofd gezien?

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Deze is er nog om te

Bericht door ria van bessen » 09 okt 2018, 15:00

Deze is er nog om te onderzoeken.21 jan. 1686 is er een erfscheiding, de oudste dochter Hillichien Jacobs is getrouwd met Albert Jans Cuijck. Claes en Marrichjen geassisteerd met haar oom Gerrit Claesen  zijn mondig, Lubbert , Egbert en Hendrikien zijn onmondig. Is hij onderstaande ??Gerrit Klaeszen wedr. aen de Hasselerdijk ende  x Jacobjen Egberts jd tot Mastebroek met attestatie van Mastebroeck den 18 april 1691 trb Hasselt 203/83getrout tot Mastebroeck [1e huwelijk? Gerrit Klaassen  W. tot Genemuijden en Klaasje Klaasen W. 16-12-1685 blz 25 Hasselt ]Zwollerkerspel f299 - 14 mei 1690 - Richter Herman Meuwsen.Keurnoten Derk Henriks en Jan Wolf van Rijssen. In het Gericht zijn verschenen Evert Willems in de kwaliteit als momber over de vier onmondige kinderen van zaliger Hermen Gerbrants en Grietjen Hendriks, met name Aaltjen, Arent, Gerbrant en Hermtjen, zijnde de andere momber Berent Enghbers om zijn indispositie niet mede gecompareerd, verder nog Hendrik Eghbers en Klaas Eghbers, en Hendrik Clasen als getrouwd aan Merghjen Eghbers, met hun drieën de rato caverende voor hun absente broer Hermen Eghbers en zusters Jacobjen en Geertjen Eghbers, tesamen kinderen van Eghbert Clasen en Grietjen Henriks voornoemd. Zij hebben gerenuntieerd van zodanig recht als zij uit kracht van erfuiting in dato 20 oktober 1688 hebben geacquireerd op de helft van 3 morgen land in Mastebroek, eertijds behoord hebbende in het Pellen Goed, en nu Cannegieters Land genaamd, zijnde leenroerig aan de Praabstie [= Proosdij] van Deventer, westwaarts aan Claas Colks zijn land gelegen. Welke cessie door de Heer Scholtus ten opzichte van de onmondigen mede wordt geapprobeerd. Zonder argelist.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Ook hier heb ik, voorlopig,

Bericht door ria van bessen » 09 okt 2018, 15:08

Ook hier heb ik, voorlopig, moeite mee. Want met Claes wordt bedoeld: de vader van Jacob Claesen Maar als je kind nummer 4 vervangt door zijn vrouw Arentjen Claesen, dan kan het verhaal toch evenzeer kloppen, voor het gezin waaruit Arentjen Claesen kwam. Of heb ik iets over het hoofd gezien?Jacob Claesen zijn zwager is Jan Lubberts, ik weet niet of je dat over het hoofd hebt gezien of niet meegekregen hebt doordat die informatie hier niet is gegeven.Zwager is dus Jan Lubberts, zus is dan Hilligjen. En Jacob is weer voogd over de kinderen van Egbert Claesen in plaats van Dirk Claesen.f2 - 6 apr 1673 - Richter Emanuel van Twenhuisen JVD.     Keurnoten Hendrick Mol en Derck Arents.      In het Gericht is verschenen Grietjen Hendrix, nagelaten weduwe van zal. Egbert Claessen in Mastebroeck, met Jochem Rotgers als momber in dezen geassisteerd zijnde. Zij heeft tot mombers over haar zeven kinderen (Hendrick, Claes, Marrichjen, Hermen, Jacobjen, Geertjen en Egbert Eg­berts) verzocht en gesteld Derck Claessen op d' Olde Weteringe, oom van de kinderen van vaders zijde, en Arent Hendrix tot Genne, oom van de kinderen van moeders zijde f403 - Eodem [15 mei 1675] - Richter Bernard Holt.Keurnoten Nicolaes Schultink en Jochim Rotgers.In het Gericht is verschenen Grietijn Henrix, huisvrouw van Herman Gerbrants, met welke zij in dezen geassisteerd is. Zij heeft in plaats van wijlen Derk Klaessen en Arent Henrix, in hun leven gewezen mombers over haar zes onmondige kinderen [niet genoemd], bij wijlen haar vorige eheman Egbert Klaessen in echte verworven, weer tot mombers verzocht Jacob Klaessen, woonachtig in het Schoutambt van Genemuiden, oom van de vaders zijde, en Jan Jansen Rijsebos, neef van haar comparante. Dewelke daarop door het Gericht verhoord zijnde, deze momberschap aangenomen en beloofd na behoren waar te nemen. Zonder argelist. 

Egbert_
Berichten: 4016
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Jochem Jans Doorn heb ik nog

Bericht door Egbert_ » 09 okt 2018, 15:11

Jochem Jans Doorn heb ik nog niet veel vat gekregen.Er is een zoektocht geweest: https://www.historischcentrumoverijssel ... ijckDaarin meldt albert de leeuw op za, 18/10/2008 - 15:41 o.a.Jogem, Andries en Grietjen Jansen Doorn zijn de kinderen van Jan Jansen voor den Doorn en Aechien Andries, die op 15-12-1611 in ot gaan te Zwolle als Jan Jans, nagelaten zoon van Jan Janszoon, te Haerst, en Aechien Andriessen, dochter van Andries Lubbertsen, wonende te Mastenbroek  

Egbert_
Berichten: 4016
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Dat bedoel ik nu juist, de

Bericht door Egbert_ » 09 okt 2018, 15:28

Dat bedoel ik nu juist, de man van de zus van de echtgenote is toch ook zwager vanuit de echtgenoot gezien? Als Arentjen Claesen en Hilligjen Claesen zussen zijn, dan zijn Jacob Claesen en Jan Lubberts in toch nog steeds zwagers van elkaar?Als ik het goed lees, kan Jacob Claesen de aangetrouwde zijn van de bloedverwanten van Arentjen Claesen in alle gevallen die je noemt. Of zit ik ergens fout, maar waar dan?

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Je hebt gelijk, heel alert!

Bericht door ria van bessen » 09 okt 2018, 19:37

Je hebt gelijk, heel alert! Dat kan inderdaad.  

Plaats reactie