Alyda Leeuwenberg

Alles wat met genealogie te maken heeft.
JaMiTo
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mar 2023, 09:53

Re: Alyda Leeuwenberg

Bericht door JaMiTo » 23 mar 2023, 12:39

Hier zie je dat Upwich de vader was van Johannes L. Geen doopgetuige inderdaad. En Aleijda de moeder.
Maria L. was getuige zo te zien.

De ouders van Aleijda zijn (dus?) Jannes (de meier op Vrolijken) en Maria Craijenschot.
Dit echtpaar had ook een zoon, Johannes (1765-?). Kan hij de echtgenoot van Alyda zijn (geworden)?

Aleijda is geboren in Raalte, ze staat in het doopboek van Raalte. En er is een foto op Wikipedia van Boerderij Kraijenschot, een gemeentelijk monument in Raalte. Wellicht die erve!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:L ... nschot.jpg

Groet van Melanie

ria jongman
Berichten: 2290
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Alyda Leeuwenberg

Bericht door ria jongman » 23 mar 2023, 17:10

Aleijda was in 1806 nog ongehuwd
Zwolle Patent verleend aan Aleida Leeuwenberg naaister 27-3-1806
Bron Patentregister blz 332

Johannes Leeuwenberg geb. Zwolle oud 22 jr x 30-09-1818 als z.v. Alyda Leeuwenberg met Anthonia Johanna Olierhoek geb Delft oud 21 jr

Aleijda de moeder woont dan nog in Zwolle volgens de huwelijksaantekening te Delft, én is van beroep naaister. Ze geeft toestemming tot het huwelijk. Geen familie als getuigen. De echtgenoten tekenen allebei en de schoonvader idem, schoonmoeder was al overleden.

Aleida de moeder is eventueel nà 1825 verhuisd naar Delft.
Want ze wordt niet genoemd in het bevolkingsregister 1825

Wel haar zoon
Jannes Leeuwenberg geboren te Zwolle en RK is in Delft is in het bevolkingsregister 1825 genoteerd onder 1 C
[zijn dochter Aleida Leeuwenberg in Delft is in het bevolkingsregister genoteerd onder 1 C
en 3 zoons Johannes Martinus, Johannes Anthonius en Goverinus Johannes in 1825 op I C]

Volgens mij is Aleijda Leeuwenberg de moeder helemaal niet getrouwd met ene Jannes Leeuwenberg.
Hebben ze een verhaal opgehangen. Wat meer in die tijdsperiode voorkomt, en ook niet te controleren is.
De reden dus ; dat er geen trouwakte te vinden is, want die bestaat niet.

Suscepit betekent - doophefster. Maria hield het kind ter doop.

Jannes Leeuwenberg is de zoon van W.L. van der Upwich.
Heb je de huwelijkse bijlagen van Jannes wel bekeken ?
Mogelijk kun je de RK dopen van zijn kinderen opzoeken, vaak zijn RK doopgetuigen familie.
En geeft dat meer informatie.

Of Aleijda de dochter is van Jannes Leeuwenberg uit Heino is niet echt te bewijzen.
Ze heeft een zus Maria en die doop is niet gevonden.
Verder zoeken naar mogelijke familiebanden is me nog niet gelukt.

JaMiTo
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mar 2023, 09:53

Re: Alyda Leeuwenberg

Bericht door JaMiTo » 24 mar 2023, 17:15

Dank voor het vele werk!

Jammer dat er geen huwelijksakte is maar dat weet ik dan.

Ik heb een aantal jaar geleden een extract van de doop van Joannes L gevonden maar geen andere huwelijksbijlagen. Die was overhandigd 6 januari 1817.

Ik heb ook gezocht naar de dopen van zijn kinderen maar niet gevonden.

Aleida (1819-1834) is dochter van Jannes L. X AJ Olierhoek. Aleida is dus kleinkind van Alyda (1736-1832).

Zou je de linken kunnen sturen waar ik de andere huwelijksbijlagen kan vinden? En ook misschien die van de RK dopen Zwolle van Jannes (1796-1868)?
Ontzettend bedankt alvast!
Melanie

Willem
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 mar 2023, 12:32

Re: Alyda Leeuwenberg

Bericht door Willem » 24 mar 2023, 17:41

JaMiTo schreef:
24 mar 2023, 17:15
Dank voor het vele werk!

[...]

Zou je de linken kunnen sturen waar ik de andere huwelijksbijlagen kan vinden? En ook misschien die van de RK dopen Zwolle van Jannes (1796-1868)?
Ontzettend bedankt alvast!
Melanie
 
De link naar de huwelijksbijlagen (en veel meer) is op 13 maart j.l. al gegeven bij je vraag over Alyda en Johannes op het StamboomForum.
Gewoon even verder bladeren voor de overige bijlagen.

ria jongman
Berichten: 2290
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Alyda Leeuwenberg

Bericht door ria jongman » 24 mar 2023, 19:48

Willem, bedankt voor de link. Het werkte zeer verhelderend.
Omdat ik nu kan vast stellen dat Alijda Leeuwenberg inderdaad de dochter is van Jannes Leeuwenberg alias Vrolijken en Maria Kraijenschot.

Op Stamboomforum was onderstaande geplaatst...

Aleida Leuwenberg, wonend te Zwolle, is in 1831 - met ene Margje Vosman uit Brunnepe - vermeld in een akte betreft de verkoop van een huis in Kampen, Broerenstraat wijk 3 nummer 120.


Alijda haar zus Everdina was getrouwd met Hermannus Vosman en in Kampen vond ik onderstaande akte

00124-I-528b Meijlink, J.
Notariële akte
0071 Verkopers, allen erfgenamen van hun zuster / tante Evertje Leeuwenberg, weduwe van Hermanus Vosman, verklaren een schuldbekentenis groot f.200.- te verkopen.Bijgevoegd is een akte van volmacht.
Datum:
22-06-1831
Aktebenoemingen:
transport van een schuldvordering
Notaris:
Meijlink, J.
Object in akte:

huis en where
Akteplaats:
Kampen
Aktenummer:
0071
Verkoper:
Jannes Vosman
Koper:
Ernst Christiaan Buchner
Willem Hemsing
moeder en gevolmachtigde:
Hendrikus Gooij
Schuldenaar:
Anthonij Klijn
Verkoopster:
Aleida Leuwenberg
Margje Vosman
Toegangsnummer:
00124 Notarieel Archief Kampen, 1811- 1915
Inventarisnummer:
I-528b
laatste wijziging 09-09-2014

https://www.stadsarchiefkampen.nl/doorz ... l&miview=l

ria jongman
Berichten: 2290
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Alyda Leeuwenberg

Bericht door ria jongman » 24 mar 2023, 19:56

bericht 2

Er hoort nog bij

WIJHE RK dpb
4 Junio 1749 - Everharda Ignatia F.Lma. Joannis Henriks et Mariae Antoniae Kraijenschot conj. in Freulichem. Matrina Maria Agnete Kraijenschot.

1803-04-15 - ondertrouwden ten stadhuize Hermannus Vosman, wedr. van Wijhe geb., hier won. en Evertje Leeuwenbergs, j.d., onder Heino geb., hier won. - [geen trouw vermeld] - (Onder)trouw Gericht Heino, RBSO 368.

Kampen RK Pastoorskerk
1803 1 Maji - contraxerunt matrimonium Hermanus Vosman & Everdina Leeuwen¬berg. Testes Maria van Hulsen & Nicolaus Vrenegoor

EVERDINA Leeuwenberg OUD 82 JR VROUW VAN Hermanus Vosman overleden Kampen 16-06-1831
Hermanus Vosman 68 jr overleden 8-11-1823 Kampen

JaMiTo
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mar 2023, 09:53

Re: Alyda Leeuwenberg

Bericht door JaMiTo » 25 mar 2023, 11:10

Dankjewel Ria en Willem!

Nu heb ik alle huwelijksbijlagen ook. Ik dacht dat het doopextract van J Leeuwenberg (1796-1868) het enige was....... ben ook niet zo goed thuis in al die archieven.....en daarom heb ik hulp gevraagd..... en gekregen, waarvoor nogmaals dank. Wist ook niet dat je in Stamboomforum op oranjegekleurde tekts kon toetsen om de info te zien. Nu gezien dat er idd geen familie als getuigen bij het huwelijk van zoon Jannes waren.
Nu ga ik de getuigen zoeken van de RK doop van de langstlevende zoon van Jannes, Goverinus Johannes L geboren in Delft in 1823, Om hopelijk daarin meer info te kunnen vinden van mijn familie.

Groet van Melanie

Willem
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 mar 2023, 12:32

Re: Alyda Leeuwenberg

Bericht door Willem » 25 mar 2023, 11:33

Van de verdere gegevens van Evertje/Everharda die ik (ook) had gevonden, leek het me nutteloos deze (nog) te plaatsen, omdat het antwoord op de ruim 50 reacties op het StamboomForum steevast was, dat alles van Alyda en haar zoon Johannes en hun familie al bekend was en alleen nog maar gezocht werd naar een huwelijk met en overlijden van "Johannes Leeuwenberg sr".

Deze "Johannes L, (sr)", als voor-overleden partner vermeld in Alyda's overlijdensakte, heeft echter nooit bestaan.

De enige Leeuwenberg overleden te Zwolle tussen 1811 en 1832 is Magtelt (in 1819).
Van de twee Johannes L. overleden te Zwolle in 1807 (45 jaar oud x Theodora Sophia Frank) en in 1810 (36 jaar oud, ongehuwd en kinderloos) was al aangetoond dat zij "de gezochte" niet waren.

Over de familie van de biologische vader van Alyda's zoon Johannes, W........ van der Upwich, is eenvoudig informatie te vinden. Aannemelijk dat dit W.L. van der Upwich (1760-1823) was, hoe dan ook zal W........ bij de predikanten-familie uit Kampen horen.


Het huis in Kampen, Broerenstraat wijk 3 nummer 120, is waar Hermannus Vosman - volgens zijn overlijdensakte - is overleden.

JaMiTo
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mar 2023, 09:53

Re: Alyda Leeuwenberg

Bericht door JaMiTo » 25 mar 2023, 11:44

Doopakte Delft van zoon GJ Leeuwenberg gevonden, geen Leeuwenberg als getuige. Dat waren de ouders van zijn vrouw, AJ Olierhoek.
Zijn andere kinderen waren meteen of vroeg overleden en daarvan ga ik nog naar de rk doopakte zoeken.

Duidelijk is nu dat de JL als partner van Alyda niet heeft bestaan.
Van vd Upwich is veel te vinden, maar daarin ben ik niet geïnteresseerd

Willem
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 mar 2023, 12:32

Re: Alyda Leeuwenberg

Bericht door Willem » 25 mar 2023, 11:54

JaMiTo schreef:
25 mar 2023, 11:10
[...]
Nu ga ik de getuigen zoeken van de RK doop van de langstlevende zoon van Jannes, Goverinus Johannes L geboren in Delft in 1823, Om hopelijk daarin meer info te kunnen vinden van mijn familie.

Groet van Melanie
 
 
Doopregisters van de Rooms Katholieke Kerk te Delft zijn via <deze> link in te zien.

Het lijkt me echter niet waarschijnlijk dat je daarin meer informatie over de familie Leeuwenberg - anders dan een eventuele aanwezigheid van Alyda bij de doop van kinderen van haar zoon Johannes - zult vinden, dan inmiddels bekend is.

Plaats reactie