Alyda Leeuwenberg

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Willem
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 mar 2023, 12:32

Re: Alyda Leeuwenberg

Bericht door Willem » 25 mar 2023, 13:14

JaMiTo schreef:
25 mar 2023, 11:44
[...]
Van vd Upwich is veel te vinden, maar daarin ben ik niet geïnteresseerd
 
 
Toch draag je "een stukje Van der Upwich" in je   ;)

Met de vermelding van W........ van der Upwich als vader/verwekker in de doopregistratie van Johannes in 1796 zal absoluut niet "lichtzinnig" zijn omgegaan, gezien de "status"/"bekendheid" van de familie Van der Upwich.

JaMiTo
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mar 2023, 09:53

Re: Alyda Leeuwenberg

Bericht door JaMiTo » 25 mar 2023, 13:48

Dat klopt vwb vd Upwich, maar voorlopig allleen Leeuwenberg en andere familie. Daar heb ik even meer dan genoeg aan.
Doopaktes van 4 van de vroeg overleden kinderen van Johannes L heb ik niet kunnen vinden, vreemd. Wel van de Goverinus 1823-1898. Overlijdsenaktes heb ik wel van alle vijf gevonden. Maar ik ga even in de link die je stuurde kijken, ik heb gezocht in https://genver.nl/zh/dtb0503.htm

ria jongman
Berichten: 2362
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Alyda Leeuwenberg

Bericht door ria jongman » 25 mar 2023, 13:55

Gewijzigd

De gegevens over van der Upwich plaats ik wel als je er aan toe bent.
De gegevens over Jannes Leeuwenberg de vader van Alyda zal ik in een aparte post zetten.
Laatst gewijzigd door ria jongman op 25 mar 2023, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.

JaMiTo
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mar 2023, 09:53

Re: Alyda Leeuwenberg

Bericht door JaMiTo » 25 mar 2023, 14:39

Willem,
ik heb de Doopaktes gevonden via die link van alle 5 de kinderen van Jannes en AJ Olierhoek.
Bij Aleida 1819-1834 was ene Alida van den Berg getuige! Is haar grootmoeder wrs, de moeder van Jannes.
Bij Johannes Anthonius was Alida Leeuwenberg getuige. Dezelfde als a vd Berg, maar nu Leeuwenberg geheten? Intussen getrouwd of zomaar zo op laten schrijven?

Ria,
2e huwelijk? Welke was het 1e dan?
Over mijn zoektocht: van de moederskant van mijn vader (Van Overveldt) ben ik in 1520..... en of het allemaal waarheid is? Ik ben sinds kort mijn familie aan het invoeren een programma en zet dat erbij als ik geen zekerheid heb ergens bij, Ik ben ca 2011 begonnen met zoeken.

Naar vd Upwich ga ik vast wel onderzoek doen, maar ik heb m'n handen vol aan de 4 families. Het is erg veel en lastig, vooal mijn vaderskant, van wie de naam op diverse manieren geschreven staat: Overveldt, Overveld, Overvelde, Overpelt, Overvelt, met of zonder Van, etc. Ik let dan op de voornamen plus jaartallen en kom er dan wel uit.

Dit had ik ook nog gevonden
Kraijenschot Boeren erve Proviciale Overijsselsche en Zwolsche courant 14-8-1846.jpg
Kraijenschot Boeren erve Proviciale Overijsselsche en Zwolsche courant 14-8-1846.jpg (186.42 KiB) 220 keer bekeken
Kraijenschot Boeren erve Proviciale Overijsselsche en Zwolsche courant 4-9-1846.jpg
Kraijenschot Boeren erve Proviciale Overijsselsche en Zwolsche courant 4-9-1846.jpg (66.12 KiB) 220 keer bekeken
wat is dit verslavend!!!

ria jongman
Berichten: 2362
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Alyda Leeuwenberg

Bericht door ria jongman » 25 mar 2023, 16:07

Ik heb de gegevens over van der Upwich weggehaald. Tegen de tijd dat je er aan toe bent plaats ik ze wel opnieuw.

Het erve Kraaijenschot was geen eigendom van Jannes Leeuwenberg
In 1748 zit hij in Heino als pachter van het erve Vrolijken
En hij zit in 1764 weer als pachter op het erve het Rode huis ook wel Roohuis genoemd gelegen in Berkum.

Heino deel 8
f94 - Heijno, 12 feb 1764 - Wilhelmus van Langen, Verwalter Scholtus van Heijno. Keurnoten Laurens Herms en Albert Roseman.
Verschenen Jannes Crajenschot en diens vrouw Leijda Jansen, marito tutore. Zij verklaren zich in te laten als borgen ten profijte van haar HWGeb. Mevrouw de douariere van Huffel voor de pacht van het erf 't Rode Huis, gelegen in de buurt¬schap Berkum in het scholtambt Zwol, dat Jannes Leeuwenberg gepacht heeft. Zij verklaren daarvoor als onderpand te stellen haar compa¬ranten 2 1/4 morgen hooiland, genaamd het Douler [Douveler] Slag, gelegen in het Lierderbroek onder dit kerspel van Heijno.

NB Het rode huis of ROOHUISis genoteerd onder de Bruggenhoek - zie HFG 1795

Berkum Velthoek HFG 1764
Jannis van Leeuwen [=Leuwenberg] 2


Berkum – Velthoek HFG 1767
Jannes Leuwenberg 2


HEINO DEEL 8
f346 - Actum Wijhe op vergunder aarde, 8 sep 1774 - Joan Bannier JUDr,
Scholtus van Heino.
Keurnoten Willem van den Berg en Hendrik Alberts.
Gecompareerd zijn Willem Crajenschot en zijn vrouw Willemina Hofstee, de man als haar momber, verder Jan Cattenbelt, voor zichzelf en als vader en wettige voogd van zijn 2 minderjarige kinderen uit het huwelijk met wijlen zijn vrouw Janna Crajenschot (met consent en authorisatie voor de verkoop van de HWGeb. Gestr. Heer A.W.B.D. Pallandt, Verwalter Landdrost van Zalland in dato 5 okt 1773 speci¬aal verleend), alsmede diens meerderjarige zoons Hen¬drik en Herman¬nus Cattenbeld, en tenslotte Maria Craijenschot, we¬duwe van Jannes Vrolijken, zowel voor haar zelf en als moeder en wettige voogdesse van haar minderjarige kinderen (ingevolge aut¬ho¬risatie van Burge-meesteren, Schepenen en Raden van de stad Zwolle in dato 6 okt 1773), zij wordt hierbij geassisteerd met haar voor¬noemde broer Willem Crajenschot als haar momber. Zij verklaren te¬samen als kin¬deren, kindskinderen en erfgenamen ab intestato van wijlen hun va¬der en bestevader Jannes Crajenschot publiek op 1 nov 1773 ten overstaan van dit Gericht te hebben verkocht aan Albert Beukeler 3/4 morgen groenland, gemeenschappelijk in een kamp, groot 7 mor¬gen, genaamd het Doulerslag, gelegen onder dit Gericht. Dit inge¬volge de koopvoorwaarden, waarvan de koopsom door de Scholtus voor hen ontvangen en verantwoord wordt. De comparanten doen afstand met de belofte van waring volgens het gewoonterecht van deze provincie.
Verder verklaart Maria Crajenschot, dat haar deel van de overblij¬vende koopsom, betaald mag worden in handen van de administrateurs van de Roomsche Armenkamer van de stad Zwolle.

HEINO DEEL 8 f348 - Actum Wijhe op vergunder aarde, 8 sep 1774 - Joan Bannier JUDr,
Scholtus van Heino.
Keurnoten Willem van den Berg en Hendrik Alberts.
Gecompareerd zijn Willem Crajenschot en zijn vrouw Willemina Hofstee, de man als haar momber, verder Jan Cattenbelt, voor zichzelf en als vader en wettige voogd van zijn 2 minderjarige kinderen uit het huwelijk met wijlen zijn vrouw Janna Crajenschot (met consent en authorisatie voor de verkoop van de HWGeb. Gestr. Heer A.W.B.D. Pallandt, Verwalter Landdrost van Zalland in dato 5 okt 1773), hiervoor speciaal verleend door, alsmede diens meerderjarige zoons Hen¬drik en Hermannus Cattenbeld, en tenslotte Maria Craijenschot, weduwe van Jannes Vrolijken, zowel voor haar zelf en als moeder en wettige voogdesse van haar minderjarige kinderen (ingevolge authorisatie van Burgemeesteren, Schepenen en Raden van de stad Zwolle in dato 6 okt 1773), zij hierbij geassisteerd door haar voornoemde broer Willem Crajenschot als haar momber. Zij verklaren tesamen als kinderen, kindskinderen en erfgenamen ab intestato van wijlen hun vader en bestevader Jannes Crajenschot publiek op 1 nov 1773 ten overstaan van dit Gericht te hebben verkocht aan Lambert Jansen op 't Martens een halve morgen groenland, gemeenschappelijk in een kamp, groot 7 morgen, genaamd het Doulerslag, gelegen onder dit Gericht. Dit ingevolge de koopvorwaarden, waarvan de koopsom door de Scholtus voor hen ontvangen en verantwoord wordt. De comparanten doen afstand met de belofte van waring volgens het gewoonterecht van deze provincie.
Verder verklaart Maria Crajenschot, dat haar deel van de overblij¬vende koopsom, betaald mag worden in handen van de administrateurs van de Roomsch Armenkamer van de stad Zwolle.

HEINO DEEL 8 f348 - Actum Wijhe op vergunder aarde, 8 sep 1774 - Joan Bannier JUDr,
Scholtus van Heino.
Keurnoten Willem van den Berg en Hendrik Alberts.
Gecompareerd zijn Willem Crajenschot en zijn vrouw Willemina Hofstee, de man als haar momber, verder Jan Cattenbelt, voor zichzelf en als vader en wettige voogd van zijn 2 minderjarige kinderen uit het huwelijk met wijlen zijn vrouw Janna Crajenschot (met consent en authorisatie voor de verkoop van de HWGeb. Gestr. Heer A.W.B.D. Pallandt, Verwalter Landdrost van Zalland in dato 5 okt 1773 speci¬aal verleend), alsmede diens meerderjarige zoons Hen¬drik en Herman¬nus Cattenbeld, en tenslotte Maria Craijenschot, weduwe van Jannes Vrolijken, zowel voor haar zelf en als moeder en wettige voogdesse van haar minderjarige kinderen (ingevolge authorisatie van Burgemeesteren, Schepenen en Raden van de stad Zwolle in dato 6 okt 1773), zij wordt hierbij geassisteerd door haar voornoemde broer Willem Crajenschot als haar momber. Zij verklaren tesamen als kinderen, kindskinderen en erfgenamen ab intestato van wijlen hun va¬der en bestevader Jannes Crajenschot publiek op 1 nov 1773 ten overstaan van dit Gericht te hebben verkocht aan Hendrik Jansen van der Kolk één morgen groenland, gemeenschappelijk in een kamp, groot 7 morgen, genaamd het Doulerslag, gelegen onder dit Gericht. Dit in¬ge¬volge de koopvoorwaarden, waarvan de koopsom door de Scholtus voor hen ontvangen en verantwoord wordt. De comparanten doen af¬stand met de belofte van waring volgens het gewoonterecht van deze provincie.
Verder verklaart Maria Crajenschot, dat haar deel van de overblij¬vende koopsom, betaald mag worden in handen van de administrateurs van de Roomsche Armenkamer van de stad Zwolle.


WIJHE deel 16
f317 - 28 sep 1774 - Coram Verw. Scholtus W.A. Dwars.
Keurnoten de Heer Gerhard Bannier en Hendrik Alberts.
Gecompareerd is de Scholtus van Heino Joan Bannier, die zijn rekening overgeeft wegens het ontvangen geld voor 3 verkochte porties groenland, dit voor de kinderen en kindskinderen, als erfgenamen, van wijlen Jannes Craijenschot, alsmede voor de uitgaven voor hen gedaan.
Memorie: 1 september 1773 met toestemming van de Verwalter Landdrost van Zalland de Heer A.W.B.D. Palland in dato 5 oktober 1773 op rekwest van Jan Cattenbeld voor zijn onmondige kinderen, alsmede van de Hr. Vonder, Magistraat van de stad Zwolle, door Maria Craijenschot, weduwe Leeuwenberg of Vrolijken, voor haar zelf en als moeder en wettige voogdesse van haar minderjarige kinderen in dato 6 oktober 1773. De verkochte goederen, gelegen te Heino, zijn:
- 1 3/4 morgen in een kamp, 't Donderslag geheten, aangekocht door Albert Beukelaar voor f1055 - -,
- een halve morgen in het voornoemde land, aangekocht door Lambert Martens voor f290 - -,
- één morgen, gelegen in de Groene Boerdijk, aangekocht door Hend. van der Kolk voor f645 - -.
Verminderd met het "hogegeld" wordt dit f1960 4 -, zoals dit 20 september 1774 door de Scholtus is ontvangen. Betaald is o.a. aan Juffr. Muntz f340 16 12, aan Barteld Duevelshuis f126 - -, aan Gerrit Meijerink, knegt, f157 - -, aan Gerrit Nienhuijs f62 - -, aan Lambert Martens f103 - -, en voor verponding, etc. f32 11 8. Het totaal is f862 14 4.
Over blijft f1097 9 8.
Het deel, dat Maria Craijenschot toekomt, zal genoten worden door de administrateurs van de Roomsch Catholicque Armencamer te Zwolle.
Willem Vrijhof, Jan Cattenbeld en zijn kinderen, en Maria Craijenschot, weduwe Vrolijken, en haar kinderen, krijgen elk 1/3 deel, zijnde f365 16 8.

24 sep 1774 - Te Wijhe op vergunder aarde - Overgave der betaalde schulden.
Gecompareerd zijn de Heer Franciscus Hofhuis en Hendr. Jan Kistemaker, als administrateurs van R. Cath. Armencamer van de stad Zwolle. Zij verklaren te hebben ontvangen van de weduwe van Jannes Vrolijken f274 7 6. Tevens hebben Willem Vrijhof en Jan Kattenbelt elk hun 1/3 deel ontvangen.
Laatst gewijzigd door ria jongman op 25 mar 2023, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Willem
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 mar 2023, 12:32

Re: Alyda Leeuwenberg

Bericht door Willem » 25 mar 2023, 18:39

JaMiTo schreef:
25 mar 2023, 13:48
[...]
ik heb gezocht in https://genver.nl/zh/dtb0503.htm
 
 

De huidige "genver.nl" is een (illegale) kopie van de originele site uit 2014 en is/wordt (uiteraard) sindsdien niet meer bijgewerkt
Mogelijk (af en toe) nog handig, maar zeker niet meer up-to-date.

Via de catalogus van FS zijn alle door hen gescande registers te vinden.

Via Geneal-IX zijn (gescande) registers bij de Nederlandse archieven eenvoudig in te zien.

Willem
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 mar 2023, 12:32

Re: Alyda Leeuwenberg

Bericht door Willem » 26 mar 2023, 09:01

JaMiTo schreef:
25 mar 2023, 14:39
Willem,
ik heb de Doopaktes gevonden via die link van alle 5 de kinderen van Jannes en AJ Olierhoek.
Bij Aleida 1819-1834 was ene Alida van den Berg getuige! Is haar grootmoeder wrs, de moeder van Jannes.
Bij Johannes Anthonius was Alida Leeuwenberg getuige. Dezelfde als a vd Berg, maar nu Leeuwenberg geheten? Intussen getrouwd of zomaar zo op laten schrijven?
[...]
 
 
Niet helemaal correct. Zij kregen 6 kinderen, waarvan 5 jong overleden.
Bij de doop van Johannes Anthonius is als moeder vermeld Alida Vandenberg :?
Het waren overigens niet de ouders van A.J. Olierhoek die getuige waren bij de doop in 1823, zoals je schreef op 25-03, maar haar vader en een tante. Haar moeder - Cæcilia Kuijters - was al in 1808 overleden.
Opvallende getuige is Everdina Leeuwenberg bij de doop van Johannes Martinus in 1828. Met de daarbij vermelde Gerardus Olierhoek zal Govert Olierhoek bedoeld geweest zijn.

Aleida geb. 27-02-1819, ged. 27-02-1819, get. Govert Olierhoek, Alida van den Berg. Ovl. 18-07-1834
Goverinus Johannes geb. 12-01-1820, ged. 12-01-1820, get. Govert Olierhoek, Maria Kuiters. Ovl. 30-01-1820
Johanna Anthonia geb. 08-07-1821, ged. 08-07-1821, get. Govert Olierhoek, Maria Kuiters. Ovl. 06-12-1821
Goverinus Johannes geb. 15-04-1823, ged. 15-04-1823, get. Goverinus Olierhoek, Maria Kuiters. Ovl. 21-08-1898
Johannes Anthonius geb. 17-06-1825, ged. 17-06-1825, get. Godefridus Olierhoek, Maria Olierhoek [als moeder is bij de doop vermeld Alida Vandenberg !]. Ovl. 27-08-1825
Johannes Martinus geb. 11-11-1828, ged. 12-11-1828, get. Gerardus Olierhoek, Everdina Leeuwenberg. Ovl. 15-03-1830

ria jongman
Berichten: 2362
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Alyda Leeuwenberg

Bericht door ria jongman » 26 mar 2023, 12:00

Nog gevonden in de 50e penning van Heino

Heino ORA dl 41 f20v dd.01-11-1773
Hebben ten overstaan des Gerichts van den kinderen en erfgenamen van wijlen Jannes Craijenschot op den Vrijhoff publiek gekocht:
Albert Beukeler 1 3/4 morgen groenland in een camp het Doulerslag geheten voor 1055 gl.
Garrit Cortenhorst qq. voor Lambert Jansen op't Martens een halve morgen in voors. Doulerslag voor 290 gl.
H. van Colk opmaals een morgen groenland in een camp den Langen Bourdijk geheten voor 645 gl

Heb je gelijk een idee wat het bezit van Jannes Craijenhof waard was.
[zie ook mijn bericht hierboven]

JaMiTo
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mar 2023, 09:53

Re: Alyda Leeuwenberg

Bericht door JaMiTo » 27 mar 2023, 12:04

Dank, Ria en Willem!

Handig de links!
Ik heb naar Everdina Leeuwenberg gezocht, maar niks gevonden behalve een testament (wat ik niet wist te openen) en met wie ze getrouwd was en overleden op 16/6 1831.
Maar ik zoek gewoon verder.
Nu alles wat ik heb eens ordenen, een hele klus.
Groet van Melanie

PS ben er inmiddels achter door zelfonderzoek en zoeken hierboven, dat Everdina tante is van Johannes Martinus en zus van Alyda. Ik vond haar ook als Evertjen Leuwenberg. Gehuwd met Hermanus Vosman. Notariële dingen kon ik niet openen van haar.
Laatst gewijzigd door JaMiTo op 27 mar 2023, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.

ria jongman
Berichten: 2362
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Alyda Leeuwenberg

Bericht door ria jongman » 27 mar 2023, 16:51

Hoe bedoel je ?
Heb niks gevonden behalve ..

Als je naar www.stadsarchiefkampen.nl gaat dan kun je toch meer vinden - middels zoeken op Vosman?

Plaats reactie