Alyda Leeuwenberg

Alles wat met genealogie te maken heeft.
M.C.M. van Overveldt

Alyda Leeuwenberg

Bericht door M.C.M. van Overveldt » 21 mei 2019, 15:14

Ik ben op zoek naar de geboorte- en sterfdatum van Alyda Leeuwenberg. Zij was ongehuwde moeder van Johannes Leeuwenberg (1796-1868), geboren in Zwolle. Hij trouwde in 1818 met AJ Olierhoek (1797-1840). Daarna volgden nog 6 generaties waarvan ik de 5e ben van mijn moeders kant.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Als deze familie RK is dan is

Bericht door ria van bessen » 21 mei 2019, 21:32

Als deze familie RK is dan is zij mogelijk de dochter van Joannis Vroliken alias Leeuwenberg en RK gedoopt te Raalte samen met broertje Wilhelmus op 07-05-1763. Daarvoor nog 3 kinderen in Raalte. Na haar doop laat Jan Leeuwenberg nog een Joannes dopen RK in Zwolle [Koestraat]. Moeder is Maria Craijenschot. 

Jacob Albrecht
Berichten: 72
Lid geworden op: 14 sep 2005, 00:00

Overleden Delft 12-3-1832

Bericht door Jacob Albrecht » 21 mei 2019, 23:32

Overleden Delft 12-3-1832 Alijda van den Berg geb. Zwolle , 66 jaar wed. van Johannes Leeuwenberg, in leven meester timmerman overleden te Zwolle. Aangevers Johannes Leeuwenberg, zoon, koopman in ijzerwaren, 34 jaar en zijn schoonvader Govert Olierhoek, 71 jaar.Zwolle 27-3-1806 Aleida Leeuwenberg patent verleend als naaister.Groeten Jacob Albrecht

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

LEEUWENBERG Aleyda en W. van

Bericht door ria van bessen » 22 mei 2019, 11:07

LEEUWENBERG Aleyda en W. van der Upwich, niet katholiek,
laten hun onechte zoon Joannes dopen 1796 12 febr.
Bron: R.K. Doopb. Koestraat RBSO. nr. 769, blz. 50 - Zwolle

M.C.M. van Overveldt

Dank voor uw reacties! Daar

Bericht door M.C.M. van Overveldt » 24 mei 2019, 16:38

Dank voor uw reacties! Daar ben ik blij mee.Het lijkt erop dat Ria van Bessen de juiste Alyda heeft gevonden. Is haar geboorte- en sterfjaar ook bekend?Alvast dank voor het zoeken!! 

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Jacob heeft haar overlijden

Bericht door ria van bessen » 25 mei 2019, 21:47

Jacob heeft haar overlijden hieronder al vermeld. Alhoewel in de akte van hertrouw van Johannes [26=8=1840] staat dat zijn moeder is overleden te Zwolle, lijkt ze mij toch de juiste.

M.C.M. van Overveldt

Dank voor uw reactie!

Bericht door M.C.M. van Overveldt » 29 mei 2019, 21:57

Dank voor uw reactie!Kunt u mij de link(s) sturen waar ik deze informatie kan vinden? Ik heb lang gezocht maar kan het niet vinden. Ik zoek scans van doopboeken en verdere scans waar ik de vader en moeder van Alyda op kan zien. 

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Het overlijden van Aleyda is

Bericht door ria van bessen » 30 mei 2019, 13:37

Het overlijden van Aleyda is te vinden via www.wiewaswie.nl als Alijda van den Berg. zie bericht van Jacob hieronder.En haar doop [ze is er één van een tweeling] is te vinden via de site Van Papier naar Digitaal. Aanklikken Overijssel en zoeken in Raalte naar de scan - RK doop op 9 mei 1763. De verwekker van Aleida haar zoon is ene W. van der Upwich. Willem Lodewijk van der Upwich is ondertrouwd te Kampen op 22 dec 1780  met Hester de Roock [met attest van Zaltbommel]. Hij is diegene die  ook 5 onechte kinderen heeft bij Petronella de Prost - zij is RK  en geboortig van Brussel - en hij is NG - . De kinderen worden nadien ge-echt middels hun huwelijk op 18 juli 1800 waar al deze kinderen worden genoemd plus geboortedata en plaats. De 1e is al geboren in 1792 te Amsterdam. Ze worden in het ORA van Zwollerkerspel aangeduid als de Heer en Vrouwe.Het zou heel goed kunnen dat er in Kampen [of in Amsterdam] meer te vinden is over Aleijda haar zoon, een of andere regeling of zo. Kampen  - RAK 103 FOLIO: 202 DATUM: 15-06-1780Upwich, Johannes Martinus van der Borg Predikant - echtpaar
Hogenberg, Wijnanda Lamberta Borg
Upwich, Willem Lodewijk van der Begunstigde Zoon
samenvatting Comparanten stellen een borg, groot ƒ5000, ten behoeve van hun zoon Willem
Lodewijk, ontvanger der stadsdomeinen, als garantie voor de correcte uitoefening
van diens functie; het betreft waardepapieren en hun woonhuis.Te vinden via http://www.kampennotarieel.nl/rechterli ... kampen.htm 

M.C.M. van Overveldt

Dank wederom voor uw reaktie.

Bericht door M.C.M. van Overveldt » 02 jun 2019, 16:25

Dank wederom voor uw reaktie. Veel waardevols!Maar, Alijda van den Berg kan m.i. nooit de Alijda (of Alyda of Aleida of etc.) zijn naar welke overlijdensakte ik nu op zoek ben. In uw genoemde akte staat dat zij gehuwd was met Johannes Leeuwenberg. Leeuwenberg was echter haar eigen meisjesachternaam en die Johannes was haar onechte zoon.In het doopregister Raalte staat als haar moeder Maria Johannis an Vreulekenhuis en als vader Johannes Henrici. De achternaam Leeuwenberg staat niet in de akte.Dank voor je reactie bij voorbaat!!

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

De overlijdensakte kan dan

Bericht door ria van bessen » 02 jun 2019, 19:54

De overlijdensakte kan dan wel foutief zijn opgeschreven - of verkeerd begrepen zijn door de ambtenaar - of misschien is dit bewust gebeurd om te verdoezelen dat Johannes een on-geecht kind was, of .. of  ...maar zij is wel degelijk zijn moeder.De aangever is namelijk haar zoon die vergezeld is met zijn schoonvader. En die gegevens kloppen met het huwelijk in 1818. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat Olierhoek 2 schoonzoons had die allebei Leeuwenberg heten en een moeder Aleijda hadden.Jannes Leeuwenberg was meijer op het erve Vrolijken. Dat in de buurt lag van het erve Kraijenschot. Pas bij de doop van zoon Johannes wordt hij in Zwolle als Leeuwenberg aangeduid.In de VOT 1748 Heino kun je dit echtpaar vinden met een zoon Hendrik en als inwoners o.a. vermoedelijk ook zijn ouders als wonende op 't Vrolijken - vermeld onder Heerenbrinks Rott. Jannes Hendriks en Maria Antoniae Kraijenschot laten te Wijhe RK een dochter Everharda dopen op 4 juni 1749. Ze is dezelfde als Evertjen Leeuwenbergs die huwt te Zwolle op het stadshuis met de wedr. Hermannus Vosman [ 15-4-1803 [Onder/trouw Gericht Heino RBSO 368].  RK huwelijk Kampen Pastoorskerk 1 mei 1803. Ze overlijdt te Kampen oud 82 jr op 16-06-1831. Dit is te controleren op wiewaswie.In Raalte vind je de volgende doop pas terug op 13 juni 1756 van zoon Hermanus. Als plaats vermelding is genoteerd Weteringe. Nog Heino nog Raalte heeft voor 1756 RK doopaktes waar je de ontbrekende jaren 1750 - 1755 doop/dopen zou kunnen zoeken.Verder te Raalte een Machtildis op 2-9-1758 - op 8-10-1759 Joannes - op 01-04-1761 Joannes - dan de tweeling Wilhelmus en Aleida - . Getuige is meermalen Aleijda Kraijenschot mater matris. Als Aleijda Leeuwenberg haar zoon Johannes laat dopen is getuige; Maria Leeuwenberg. Deze Maria haar doop niet gevonden, maar zoals gezegd er is een hiaat 1750-55. Maggelt is ongehuwd naaister - dochter van Jannes Leuwenberg, boer, en Marij Krijjenschot volgens het reg. van alle huizen 1812 wijk Kamperpoort 285 blz 190-191 en ze overlijdt 55 jr oud te Zwolle op 3-2-1819. Volgens dat register zou ze geboren zijn op 10 mei 1765. Wel een doop Machtildis te Raalte in 1758, niet gevonden in 1765.Aan Joh.s Leuwenberg op 29-3-1806 patent verleend. Begraven grote kerkhof 1-5-1807 Johannes Leeuwenberg.Zwolle Buitengasthuis 25 febr 1802 - de weduwe Leuwen Berg - Kamper Poorte, AarmenIn Het ORA van Heino zijn 3 aktes dd 8 sept 1774 te vinden betreffende de erfscheiding kinderen Craijenschot. In deze aktes wordt Maria Craijenschot weduwe Jannes Vrolijken genoemd. In het ORA van Wijhe is een akte te vinden in deel 16 folio 317 dd 28-09-1774 waarin Maria Craijenschot, weduwe Leeuwenberg of Vrolijken wordt genoemd. Zij is wettige voogdesse over haar minderjarige kinderen en woont in Zwolle. In al deze aktes wordt vermeld dat het deel wat Maria Craijenschot toekomt zal worden genoten door de Roomsch Catholicque Armencamer. Dat is zo'n beetje wat ik heb kunnen verzamelen over deze Leeuwenberg.

Plaats reactie