Willem Jansen van Werven

Alles wat met genealogie te maken heeft.
karst1
Berichten: 563
Lid geworden op: 29 okt 2006, 00:00

Re: Willem Jansen van Werven

Bericht door karst1 » 11 jul 2020, 15:39

Het patroniem van vader Jan van Werven wordt niet genoemd dus Hendriks of zoals in mijn info Willems is niet zeker.

Het is inderdaad lastig allemaal. Zowel bij ondertrouw als bij ovl staat vermeld afkomstig/geb Terwolde.
Het nadeel is ook dat er maar een kind te vinden is en dus mogelijke vernoemingen kunnen we niet krijgen.
In ovl akte staat dat hij op dat moment woonde in Elburg. In de Volkstelling 1813 van Elburg komt hij niet voor. De volgende volkstelling is van na zijn ovl.

Egbert_
Berichten: 4033
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Willem Jansen van Werven

Bericht door Egbert_ » 11 jul 2020, 17:52

karst1 schreef:
11 jul 2020, 12:29
Doop 6 dec 1758 te Ermelo
Kind Willem
Vader Jan Willemsen
Moeder Jannetje Brands.

Qua leeftijd wat lastig.
Meerdere kinderen worden daar gedoopt
De nakomelingen van deze Jan Willemsen gaan zich Jager noemen, bijv:

dopen Jacob, overlijden Jacob

dopen Hendrikje, overlijden Hendrikje

En volgens elders op internet zou de dopeling uit 1758 de volgende zijn:
DTB Trouwen met Willem Janszen

Op de scan staat: Willem Janszens van Telg onder Ermelo ob: 17 Dec. 1788

karst1
Berichten: 563
Lid geworden op: 29 okt 2006, 00:00

Re: Willem Jansen van Werven

Bericht door karst1 » 11 jul 2020, 19:00

Dan valt die Willem van 1758 af. Was ook qua leeftijd niet de juiste.

Strammie
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 mei 2020, 21:39

Re: Willem Jansen van Werven

Bericht door Strammie » 11 jul 2020, 21:19

Het blijft een raadsel waar Willem van Werven is geboren. In de overlijdensacte staat vermeld dat hij een zoon was van Jan van Werven en Jannetje Brands. Het kwam echter nog wel eens voor dat er in een overlijdensacte niet de juiste namen van de ouders worden vermeld; evenals de leeftijd van de overledene.
In mijn aantekeningen staat dat Willem smid was in Oldebroek. Helaas heb ik geen bron genoteerd.
Zijn enige kind dochter Zwaantje trouwt met Dirk Vinke. Hun nakomelingen noemden zich van Werven Vinke. Mijn overgrootmoeder was de laatste "van Werven Vinke".

Dank voor jullie inspanningen bij het zoeken.

Ar

Egbert_
Berichten: 4033
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Willem Jansen van Werven

Bericht door Egbert_ » 11 jul 2020, 23:26

Bij de trouwinschrijving van Willem staat dat hij van Ter Wolde is.

Maar in de dtb boeken van Terwolde / Voorst is geen doop terug te vinden. Ook geen trouwinschrijving van Jan (van Werven) x Jannetje Brands.

Misschien is Ter Wolde een verschrijving geweest, en had er Oosterwolde moeten staan? Dat is dichtbij Oldebroek, en dichtbij Elburg.

De enige Jannetje Brands die terug te vinden is op geldersarchief.nl rond 1748 als moeder is Jannegjen Brands x Jan Hendriks. Die kinderen laten dopen in Doornspijk. In dat trouwboek van Doornspijk lijken kleine hiaten te zitten. Tussen 4 juni en 11 augustus 1747 geen dopeninschrijvingen. De rest van het jaar 95. Niet aannemelijk dat er in die zomer geen kinderen geboren zijn. In Oosterwolde ook geen doopinschrijvingen tussen 21 mei en 8 augustus 1747.

Er moet ook een registre civique van Elburg zijn. Maar die heeft streekarchivariaat.nl van de website gehaald.

De (voor-) geschiedenis van Teuntjen Peeters is bekend? Klopt het, dat die wel uit Voorst e.o. komt? Beumer/Bömer

karst1
Berichten: 563
Lid geworden op: 29 okt 2006, 00:00

Re: Willem Jansen van Werven

Bericht door karst1 » 12 jul 2020, 11:17

In het register civique van Epe en van Oldebroek komt hij niet voor.

Strammie
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 mei 2020, 21:39

Re: Willem Jansen van Werven

Bericht door Strammie » 12 jul 2020, 21:18

Hallo Karst,

Teuntje Peters is gedoopt op 15-4-1748 in Epe als dochter van Peter Harms en Zwaantje Helmichs. Peter is gedoopt op 17-9-1719 in Epe als zoon van Hermen Berents en Cornelisje Teunis. Zwaantje is gedoopt op 7-5-1713 in Oene als dochter van Helmich Jans en Albertien Claes.
Willem Jansen zou inderdaad een zoon kunnen zijn van Jan Hendriksen en Jannegjen Brands. Van dit echtpaar vond ik in het doopboek van Doornspijk de volgende kinderen:
13-4-1736 Hendrikje
25-8-1743 Geertruij
10-10-1745 Brand
28-8-1750 Grietjen.

Het huwelijk van deze Jan Hendriksen en Jannegje Brands heb ik niet kunnen vinden (gezocht in Doornspijk, Oosterwolde, Heerde en Wezep).
Als deze Jan de vader zou zijn van de gezochte Willem Jansen van Werven, dan zou hij toch een relatie moeten hebben met Werven.

Het blijft een raadsel, maar bedankt voor je hulp.

karst1
Berichten: 563
Lid geworden op: 29 okt 2006, 00:00

Re: Willem Jansen van Werven

Bericht door karst1 » 12 jul 2020, 22:21

Nou vooruit als afsluitende reactie.

De gegevens van Jan Hendriks kwamen van Egbert.
Ere wie ere toe komt.

Succes met je speurtocht

Egbert_
Berichten: 4033
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Willem Jansen van Werven

Bericht door Egbert_ » 13 jul 2020, 15:32

In mijn kwartierstaat heb ik Henderick Werven x Aeltjen van Besten, die in Vorchten in 1677 trouwen. Die hebben wel een zoon Jan, maar die trouwde in 1729 met Marrigie Egberts van Merle.

In deze familie van Werven, die zich in 1643 al van Werven noemt (of er vandaan komt, zie akte hieronder), kan ik geen Jan Hendriks x Jannegjen Brands vinden of inpassen.
ria van bessen schreef:
19 jun 2020, 14:44
f120v - 13 juli 1643 [-] Henrick van Werven [Weruen] en zijn huisvrouw Wilmken Gerridts, Thijess Janssen en zijn huisvrouw Heile Luichenssen, en Jan Egbersen en zijn huisvrouw Altien Gerridtssen, de genoemde vrouwen geassisteerd door hun respectievelijke ehemannen.[-]
Heyle Lucas uit de akte hierboven, hertrouwde met Andries van Werven. Ze laten in 1657 een Thijs dopen, waarvan ik verder geen gegevens, dus ook geen nakomelingen, heb gevonden.

Wel zag ik op wiewaswie.nl dat op 14 okt 1694 in Ter Wolde de weduwe Luitjen van Werven, (wonend) in Ter Wolde in ondertrouw ging met Jan Jansen, zoon van Jan Jansen Holthuis. De achternaam van Werven komt dus voor in Ter Wolde. Uit andere inschrijvingen (dtb Nijbroek) blijkt, dat het patroniem van Luitjen Hendriks is. Maar dat maakt haar natuurlijk nog geen broer van Jan Hendriksen (x Jannegje Brands). Die sowieso waarschijnlijk van een generatie later is.

Maar dat Willem Jansen van Werven toch van Ter Wolde komt, is waarschijnlijker dan ik vermoedde.

Als ik toch nog iets vind over van Werven in Ter Wolde, dan meld ik dat hier.

karst1
Berichten: 563
Lid geworden op: 29 okt 2006, 00:00

Re: Willem Jansen van Werven

Bericht door karst1 » 14 jul 2020, 12:03

@Egbert.

Thijs Andriesen van Werven vertrekt uit Vorchten op 30 sept 1677 met att. Vermeld staat dat hij zoon is van zaliger Andries van Werven.

Op dezelfde dag vertrekt met att Anna Andries van Werven jd.

Op 14 sept 1655 te Veesen wordt ged Lutgertien, dochter van Andries van Werven
Eerder genoemde Anna van Werven wordt ged op 7 juni 1659 als dochter van Andries

Plaats reactie