Stijntje Willems x 1) 1720 Hendrik Remmels van Berkum 2) 1737 Gerrit Peters

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman
Berichten: 2409
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Stijntje Willems x 1) 1720 Hendrik Remmels van Berkum 2) 1737 Gerrit Peters

Bericht door ria jongman » 02 nov 2021, 13:02

In de niet vrijwillige aktes zal meer te vinden zijn over Hendrik van Berkum als pander.
Aktes van aanpanding dus.
Zou er ook een opvolger aangesteld moeten zijn na zijn overlijden.

Egbert_
Berichten: 4062
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Stijntje Willems x 1) 1720 Hendrik Remmels van Berkum 2) 1737 Gerrit Peters

Bericht door Egbert_ » 02 nov 2021, 13:09

Herman van der Bent schreef:
02 nov 2021, 11:51
[-] die Hoogschout Broekhuijsen is dan denk ik zijn baas/opdrachtgever. Misschien die van den Doorn uit Haerst of toch een ander.
Wolter Jan van Broeckhuysen was in de zomer van 1676 op de Doorn geboren. [-] Nadat hij evenwel de Doorn had verkregen, liet hij zich van dit goed verschrijven, en wel sederst 1714 [-] In 1723 werd hij hoogschout van Hasselt. [-] Bij zijn dood in 1732 erfde zijn zoon Willem al zijn goederen
bron: Havezaten in Salland en hun bewoners, Gevers en Mensema, blz. 425

Egbert_
Berichten: 4062
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Stijntje Willems x 1) 1720 Hendrik Remmels van Berkum 2) 1737 Gerrit Peters

Bericht door Egbert_ » 02 nov 2021, 19:21

Ook vermeldenswaard:
Rutger van Haersolte [-] Hij overleed in 1695. Het huis te Haerst vererfde overeenkomstig het testament van zijn oom Rutger Zwederszoon van Haersolte, op zijn oudste zoon en leenvolger Anthony Adolph. [-] en vanaf 1714 hoogschout van Hasselt [-] Zelf overleed hij in 1722. Zijn broer Rutger Swier erfde de havezate. [-] Op het huis Haerst overleed hij in 1744, [-] In 1745 werd zijn zoon Rutger van Haersolte met zijn goederen beleend. [-] Daarvóór was hij reeeds, naast zijn vader, in 1729 in de Ridderschap geadmitteerd vanwege de Toutenburg.
Deze laatste Rutger van Haersolte was de werkgever van Willem Assies volgens de volkstelling van 1748, Vollenhove.

En zijn oom was dus hoogschout van Hasselt, vanaf 1714 tot waarschijnlijk zijn overlijden. En hij zal dan ook Hendrik Remmelts van Berkem hebben aangesteld als pander.

bron: Havezaten in Salland en hun bewoners, Gevers en Mensema, blz. 437
(en: Anthony Adolf van Haersolte, Rutger van Haersolte )

Herman van der Bent
Berichten: 290
Lid geworden op: 30 jul 2017, 12:09

Re: Stijntje Willems x 1) 1720 Hendrik Remmels van Berkum 2) 1737 Gerrit Peters

Bericht door Herman van der Bent » 03 nov 2021, 11:41

De zoektocht naar Stijntje Willems, Hendrik Remmels van Berkum en Gerrit Peters heeft hele mooie resultaten opgeleverd. Alle aan het begin gestelde vragen zijn beantwoord:
• Het is duidelijk waar Stijntje Willems eindigt (overleden in Vollenhove)
• Het is duidelijk wie Gerrit Peters is (zoon van Peter Gerrijts en Machteld Peters)
• Het is duidelijk wie Hendrik Remmelts is (zoon van Remmelt Willems en Hendrikje Herms)
• Het is zo goed als duidelijk waarom ze naar Zwartsluis gaan (Hendrik wordt pander, hoogschout is van Haersolte). Hasselterkerspel CZ staat niet online, maar mogelijk is daar nog meer bevestigend te vinden.
• Als bijvangst is Gijsbert Hendriks nog beter in kaart gebracht.
• Alleen de andere bijvangst, de voogd Egbert Jansen staat nog open.
Mijn zoektocht blijft waar de naam “van der Bent” zijn oorsprong heeft. Het huwelijk in Haerst in 1684 van Willem Assiens en Annetje Warners is het beginpunt. We weten na deze (en al eerdere zoektochten) van hun kinderen dat :
• Zoon Assien Willems veerman wordt van het Haersterveer en pacht van de van Haersoltes. Zijn zoons Willem en Arent wonen een tijd in Noord-Holland en noemen zich daar bij hun trouwen voor het eerst "van der Bent", Beverwijk 1757 en Monnickendam 1762.
• Zoon Cornelis Willems wordt militair, wachtmeester in regiment 672B, en reist door het hele land. Groningen, Zutphen, Wijk bij Duurstede, Deventer, Dokkum, Bolsward, Groningen, Deventer. Hij noemt zich bij het trouwen in Deventer 1747 voor het eerst "van der Bent". In 1767 woont hij korte tijd bij bovenstaande neef Willem Assiens in Zwolle.
• Dochter Stijntje Willems trouwt dus naar Zwartsluis en overlijdt in Vollenhove, waar bovenstaande neef Willem Assies ook een tijdje bij de van Haerstoltes op de Tautenburg woont. Haar mannen lijken in het gevolg te zitten van de van Haersoltes.
• Er is nog een dochter Geertje Willems (mogelijk 1730 naar Groningen) en zoon Gerrit Willems (niks over te vinden). Tot zover hebben we in de zoektochten (ook niet in deze zoektocht) geen enkele relatie gevonden met deze Geertje en Gerrit, dus mogelijk zijn ze of niet volwassen geworden, of helemaal uit beeld verdwenen. We hebben ook geen andere verbanden gevonden naar bijvoorbeeld ooms of tantes.
Voor de herkomst van de naam Van der Bent blijven er grofweg drie theorieën:
• De naam komt uit Holland, zowel in Delft, Katwijk en Amsterdam zijn best wat van der Benten te vinden. Dit zijn meerdere takken. Wat opvalt is dat nergens de naam Assien/Asjen voorkomt in combinatie met de naam van der Bent.
• De naam is een zelfstandige naam uit Overijssel, richting Vollenhove. Daar heb je de Bentpolder en de Bentstraat. Vooralsnog geen echte bewijzen in die richting, maar het zou wel kunnen.
• De naam komt elders vandaan, maar de ouders van Willen Assies die trouwt in Haerst in 1684 wonen wel al in de omgeving Zwolle. De naam Assien/Asjen komt daar ook relatief vaak voor.
Op dit forum hebben we al best een aantal zoektochten gehouden naar de ouders van deze Willem Assies. [Waarvoor ik iedereen wil bedanken voor de inbreng]. Deze zoektocht heeft ook weer de nodige puzzelstukjes opgeleverd en zeker de van Haersoltes blijven daarbij interessant. Wat mij betreft laten we het vraagstuk weer even liggen. Ik moet even broeden op een nieuwe invalshoek om dit vraagstuk verder te brengen. Bijvoorbeeld via de van Haerstoltes of toch via de laatste theorie, dat de ouders wel te vinden zijn in de omgeving Zwolle. Mogelijk vinden we ooit een antwoord, misschien ook nooit. Dat de zoektocht wel uitdagend is vind ik in ieder geval erg leuk. Bedankt dat ik van jullie forumgenoten zoveel kan leren. Mocht iemand tips hebben om de zoektocht te vervolgen, of per ongeluk tegen een mooie akte aanlopen, dan hoor ik het natuurlijk graag 😊

Herman van der Bent
Berichten: 290
Lid geworden op: 30 jul 2017, 12:09

Re: Stijntje Willems x 1) 1720 Hendrik Remmels van Berkum 2) 1737 Gerrit Peters

Bericht door Herman van der Bent » 19 nov 2021, 10:38

Ik heb nog een aantal aktes over Gerrit Peters gevonden in de 50e penning Schoutambt Vollenhove https://proxy.archieven.nl/0/C83C99B0B1 ... 5E0B1647AF, zie onder in blauw. Leuk om hier nog even te vermelden.
Herman van der Bent schreef:
24 okt 2021, 15:23
1740-12-xx Attestatie Vollenhove Gerrit Peters en Stientje Willems van de Swartesluis.
1748-xx-xx Volkstelling Vollenhove Leeuwte: Gerrit van Haarst en Christina Willems. Kinderen boven 10 jaar: Henrikje en Anne van Berkum. [Een aantal huizen verderop in de VT zit Haersolte van Tautenberg, met als knecht Willem Assies, de neef van Stientje Willems!]
1750-12-27 Vollenhove Begraven de vrouw van Gerrit van Haarst
1751-02-10 Vollenhove schoutambt 50e penning: Gerrit van Haarst heeft op den 27 januari overgenomen, 't halve huis, door hem selve bewoont voor een somme van hondertvijfentwintig car. gulden van de voorkinderen van zijn vrouw ......125.
1751-xx-xx Vollenhove Vuursteden Gerrit van Haarst
xxxx-xx-xx Vollenhove hertrouwen Gerrit van Haarst x Aaltje Arends Stoter
1752-11-26 Doop Peter Gerrits
1754-02-03 Doop Peter Gerrits
1754-08-04 Vollenhove schoutambt 50e penning: Gerrit van Haarst geeft aan op de 13 juli 1754 gecogt te hebben van Claas Jansen Voogt sijn huis werf en tents bij hem bewoont in de beulake voor 255.
1754-12-31 Vollenhove schoutambt 50e penning: Gerrit van Haarst geeft aan dat hij op de 29 november 1754 in het gericht ..... heeft aangecogt een huis en schure hebbende, ter ... Wicher Verhoek staande buiten de landpoort voor Vollenhove, in dese gerigt voor behalve het ste gelt en onkosten. ... 120. E.... voorn. huis en schure op den 30 dec 1754 en dus boven de ses weken door de speculante de wed. Lambert Huigen wederom is gelost, so pastineert deselve daarvoor geen 50e penning schuldig te sijn.
1756-02-26 Doop Pieter Gerrits
1756-07-08 Vollenhove schoutambt 50e penning: Gerrit van Haarst geeft aan op den 26 juni gecogt te hebben van Claas Jans Voogt een stukje turfland, groot 22,5 roede, in 't ... erve inde Beulake voor 45.
1759-08-27 Vollenhove vrijwillige zaken, testament Gerrit van Haerst en Aaltje Arends Stoter wonende voor de landpoorte, geen kinderen, erfgenamen: Bij leven, zijn moeder Magteld Peters en haar vader Arend Jans Stoter.
1759-12-27 Vollenhove Gerrit van Haerst begraven
1760-01-11 Vollenhove schoutambt 50e penning: de wed. Gerrit van Haerst, geeft aan het versterf van haar man, op den 27 dec 1759 overleden, bestaande in de halve van een huis, alhier voor de landpoort door haar self bewoont, mitsgaders de helft van een ackertjen turfland in de beulake. Testament op haar gedevolveert.
1761-06-11 Vollenhove vrijwillige zaken, Aaltje Arends Stoter (wed G. van Haarst) x Hermannes Jalink
Ze zullen dus wel iets van vermogen hebben gehad, anders hadden ze geen eigen huis kunnen kopen. Helaas begint het archief van de 50e penning in 1751, dus de aankoop van het eerste huis waarin hij samenwoont met Stijntje Willems is daarin niet te vinden. Wel is er nog een archief van publieke verkoop van goederen in de vrijwillige zaken (https://proxy.archieven.nl/0/D6819BFB8D ... D6D16D7A5B). Mogelijk is het daar nog wel in te vinden, maar dat kan ik online niet vinden.

De neef Willem Assies woonde bij van Haersolte op de Tautenburg linksboven op de kaart. Gerrit Peters en tante Stijntje Willems woonden o.a. bij de landpoort, dat is het groepje huizen links op kaart. Dit valt net buiten de stadsgrens waardoor ze vallen onder het schoutambt, de Leeuwte.

De bovenkant van de kaart is het zuiden. De poort rechtsboven is de Bentpoort aan de Bentstraat die in het zuiden loopt naar de Bentpolder. Ik heb nog geen enkele link met de naam van der Bent gevonden, en groot kans dat die er ook helemaal niet is, maar ik vind het altijd toch wel opvallend. Ik ga proberen vollenhove nog wat verder uit te zoeken. De vrijwillige zaken staan online, de contentieuze en publieke verkopen helaas niet. Mocht iemand toevalig weten waar ik deze of nog andere archiefdelen van Vollenhove online kan vinden dan houd ik me aanbevolen.

Afbeelding

Egbert_
Berichten: 4062
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Stijntje Willems x 1) 1720 Hendrik Remmels van Berkum 2) 1737 Gerrit Peters

Bericht door Egbert_ » 19 nov 2021, 21:39

Herman van der Bent schreef:
03 nov 2021, 11:41
• De naam is een zelfstandige naam uit Overijssel, richting Vollenhove. Daar heb je de Bentpolder en de Bentstraat. Vooralsnog geen echte bewijzen in die richting, maar het zou wel kunnen.
Toch is dit niet zo raar.
https://beeldbank.cultureelerfgoed.nl/r ... H, blad 02

Volgens kadaster 1832 heet dit gebied de Bente. En zoals je op de kaart kunt zien (bovenaan), perceel H318: ruine van Toutenburg.

https://hisgis.fa.knaw.nl/?db=nederland ... overijssel

De site werkt een beetje stug. Maar als je het tabblad zoeken aanklikt, en daarbinnen het tabblad Kadaster 1832 percelen overijssel. Bij het veld Kadgem *Vollenhove* invullen en bij het veld genaamd *Bente* en vervolgens op zoeken, dan krijg je een lijst met percelen. Vervolgens op de knop Toon alle gevonden objecten in kaart Dat komt er op de kaart een serie geel gekleurde percelen, roodomrand. Dat is het gebied de Bente.

Dus als
  • 1757-05-08 Willem Asjes van der Bent J.M. van Haerst, wonagtig in de Beverwijk met Hendrikje Mentsen, J.D. van Dalfsen op de oude gragt. Deze geboden gaan in de Beverwijk acte geven den 8 mei 1757 na Zwolle te trouwen. 6 gl. Aan de diaconij [Trouwboek Haarlem]
trouwt, woonde hij ervoor, toen hij naar Beverwijk kwam, op Tautenburg in de Bente

Herman van der Bent
Berichten: 290
Lid geworden op: 30 jul 2017, 12:09

Re: Stijntje Willems x 1) 1720 Hendrik Remmels van Berkum 2) 1737 Gerrit Peters

Bericht door Herman van der Bent » 21 nov 2021, 13:09

Bedankt voor dit inzicht. Ik had niet zo scherp dat eigenlijk het hele gebied rondom de Tautenberg de Bente wordt genoemd. Dat de familienaam daar ergens vandaan komt zou kunnen.

De link met het trouwen van Willem Asjes van der Bent in 1757 in Beverwijk is alleen wat te kort door de bocht, de naam komt denk ik in ieder geval al twee generaties eerder voor en mogelijk nog verder. De oom van Willem Asjes, Cornelis Willems, noemt zich namelijk al in 1747 “van der Bent”. Zie onder. Dat duidt erop dat de Willem Assiens die in 1684 in Haerst trouwt als gemeenschappelijke voorouder al de naam "Van der Bent" bij zich draagt. Het lukt alleen vooralsog niet om hem verder te traceren. Wie weet is er ergens een link met Vollenhove te vinden. Het is wel een poging waard om te kijken welke families woonden op de huizen in de Bente, dat zijn er niet zoveel.
Herman van der Bent schreef:
03 nov 2021, 11:41
Mijn zoektocht blijft waar de naam “van der Bent” zijn oorsprong heeft. Het huwelijk in Haerst in 1684 van Willem Assiens en Annetje Warners is het beginpunt. We weten na deze (en al eerdere zoektochten) van hun kinderen dat :
• Zoon Assien Willems veerman wordt van het Haersterveer en pacht van de van Haersoltes. Zijn zoons Willem en Arent wonen een tijd in Noord-Holland en noemen zich daar bij hun trouwen voor het eerst "van der Bent", Beverwijk 1757 en Monnickendam 1762.
• Zoon Cornelis Willems wordt militair, wachtmeester in regiment 672B, en reist door het hele land. Groningen, Zutphen, Wijk bij Duurstede, Deventer, Dokkum, Bolsward, Groningen, Deventer. Hij noemt zich bij het trouwen in Deventer 1747 voor het eerst "van der Bent". In 1767 woont hij korte tijd bij bovenstaande neef Willem Assiens in Zwolle.
• Dochter Stijntje Willems trouwt dus naar Zwartsluis en overlijdt in Vollenhove, waar bovenstaande neef Willem Assies ook een tijdje bij de van Haerstoltes op de Tautenburg woont. Haar mannen lijken in het gevolg te zitten van de van Haersoltes.
• Er is nog een dochter Geertje Willems (mogelijk 1730 naar Groningen) en zoon Gerrit Willems (niks over te vinden). Tot zover hebben we in de zoektochten (ook niet in deze zoektocht) geen enkele relatie gevonden met deze Geertje en Gerrit, dus mogelijk zijn ze of niet volwassen geworden, of helemaal uit beeld verdwenen.

ria jongman
Berichten: 2409
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Stijntje Willems x 1) 1720 Hendrik Remmels van Berkum 2) 1737 Gerrit Peters

Bericht door ria jongman » 21 nov 2021, 14:33

Zwolle 19-4-1684 /11 mei 1684 Willem Asjes jm wonende te Haarst en Annigjen Warners jd w. an de barckenbrugge
uit dit huwelijk:
Geertje 17-01-1686 – d.v. Willem Assies de moeder heet Anna Willems
Asje 30-10-1687 – z.v. Willem Asjes en Annetje Warners
Stijntie 4-2-1690 - d.v. Willem Assies en Annigjie Werners ]
Gerrit 28-6-1694 – z.v. Willem Asjes en Annetje Warners
Cornelis 7-5-1696 – Willem Asjes en Annetje Warners

22-10-1711 begraven Bergklooster een zoon van W. Assijs w. te Haarst
22-10-1720 begraven Bergklooster Willem Assiens zijn vrouw [geen Haarst vermeld]
03-12-1724 Willem Assies wonende te Haarst begraven Bergklooster
11-11-1729 begraven Bergklooster een dochtervan Willem Assies w. te Haarst

Zouden dus alleen Stijntje, Cornelis en Assien overgebleven zijn.

Herman van der Bent
Berichten: 290
Lid geworden op: 30 jul 2017, 12:09

Re: Stijntje Willems x 1) 1720 Hendrik Remmels van Berkum 2) 1737 Gerrit Peters

Bericht door Herman van der Bent » 22 nov 2021, 08:49

Ria heeft gelijk, dat alleen Stijntje, Assien en Cornelis overblijven is wel waar ik ook vanuit ga. Al had/heb ik altijd een kleine slag om de arm of er in een hiaat toch nog niet meer kinderen zitten. Een Werner bijvoorbeeld. De overleden dochter van Willem Assies 11-11-1729 zou, als dat Geertje is, al 43 zijn en wordt dan begraven als dochter van haar vader die dan al 5 jaar overleden is. Het kan, maar het is wel een beetje apart. Voor die Geertje heb ik altijd nog in het achterhoofd de Geertje Willems die net als Cornelis Willems in juni 1730 vanuit Zwolle zich inschrijft in Groningen. Dat zouden broer en zus kunnen zijn, maar het kan ook een andere zijn. Ik kan in Groningen helaas verder niks van deze Geertje Willems vinden.

Zolang het tegendeel niet bewezen is, is de uitgangssituatie dus inderdaad dat Geertje en Gerrit in 1729 en 1711 overleden zijn en dat alleen Stijntje, Assien en Cornelis overblijven.

ria jongman
Berichten: 2409
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Stijntje Willems x 1) 1720 Hendrik Remmels van Berkum 2) 1737 Gerrit Peters

Bericht door ria jongman » 22 nov 2021, 16:11

Meestal wordt een overleden zus of broer vernoemd, de naam Werner is hier ook niet terug te vinden.

Plaats reactie