Arent Lubber(t)s

Alles wat met genealogie te maken heeft.
fritsvant
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 06 Apr 2020, 19:44

Arent Lubber(t)s

Bericht door fritsvant » 24 Feb 2022, 19:58

Nog steeds op zoek naar voorvader Arent Lubber(t)s, en zijn vader Lubbert Arentsens, bracht ik vandsaag weer een middag in het HCO door.
En akkerde het hele boek Vrijwillige zaken, 0700-4023 (1611-1627) door.
Met zowaar één hit, pagina 97, war ik wel een overeenkomstige naam kon lezen, samen met enkele andere namen en zelfs een enkel woord, maar de rest helaas niet. Waar gaat het over ??
Kan/wil iemand mij helpen ??
Voorbaat dank !
Frits.
document Arent Lubberts, 07.08.1613, jpg.JPG
document Arent Lubberts, 07.08.1613, jpg.JPG (33.7 KiB) 892 keer bekeken

ria jongman
BerichtenCOLON 2959
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2021, 19:30

Re: Arent Lubber(t)s

Bericht door ria jongman » 24 Feb 2022, 21:00

Dat is geen Zwolle, maar het ORA van Zwollerkerspel

f97 - 7 aug 1613 - Coram Richter Adriaen van Gelre.
Keurnoten Roleff Arents en Gerrijt Soijcker, hopman.
In het Gericht zijn verschenen de gezamenlijke erfgenamen van zaliger Gosen Baer, met name(n) Henrick Clasen, Arent Lubberts, [doorgestreept: Jacop] Geert Peters, Herman Herms smid [smijt] op Staphorst, Geert Clasen en Jan Willemssen, caverende "eene voor all ende sampt vnde een ijder besonder" voor hun respectievelijke huisvrouwen [niet genoemd] en hun erfgenamen. Zij verklaarden aldaar in dit Gericht voor hun en hun gezamenlijke erfgenamen "stedes vastes erffcoops" te hebben verkocht, getransporteerd en overgedragen, voor een somma van penningen, waarvoor [de] zij comparanten samen en een ieder part [sampt vnde een ijder int besonder] bedanken de laatste penning met de eerste voor de goede [goeder] betaling [aan] Henrick Willemssen Snelle, zijn huisvrouw Jenneken [-] en hun erfgenamen hun comparantens zekere 6 roeden land "recht op ende neder" in de Venne Campe in Baers Broeck onder het Gericht en kerspel van Swolle, kommervrij van alle uitgaande thinsen of renten, waar naast ... [leeg!].
Verder beloofden de comparanten "eene voor all" voor hun en hun erfgenamen deze 6 roeden te willen wachten, te waren, rechte waarschap daar van te doen, en altijd desnoods en verzocht zijnde [een] beter vestenis [te doen]. "Ende genge des alsoe vuijt met hant met mont met aller oplatinge ende vertichenisse naer Lantrechte behorelick voor allen den geenen die des toe rechte comen willen".
- Adriaen van Gellre zal ter begeerte en bede van de "gemene" verkopers emde verzegelen.

Egbert_
BerichtenCOLON 4348
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2017, 22:55

Bericht door Egbert_ » 24 Feb 2022, 21:55

de kopers zijn bekend:
Hendrik Willems Snelle de Oude x Jennigjen Egberts

Zij kopen en verkopen land Broeck Lant in Genne.

Mijn eerste gedachte is dat Baers Broeck ergens ten noorden van Genne en Haerst ligt.
  • 09-10-1608 Arent Lubbers woenende voor die Vechte an den Hasselerdick ende
    Annigen Jacobs Jacob Gerts d. tot Holte
Mijn eerste gedachte is dan ook dat het bij de familie van zijn vrouw hoort.

Als Arent Lubbers uit de akte tenminste degene is, die woenende voor die Vechte an den Hasselerdick

fritsvant
BerichtenCOLON 58

Bericht door fritsvant » 24 Feb 2022, 22:50

Ria, Bedankt voor transcriptie. Je hebt gelijk, het is Zwollekerspel, maar ik volgde even de redactie van de website van het HCO.
Egbert, Bedankt ! Het hoeft natuurlijk niet ""mijn"" AL te zijn, het staat er niet bij, dat had ik ook aangegeven. Maar het lijkt me wel waarschijnlijk. Een andere AL in de regio ZO Mastenbroeker polder ben ik nooit tegen gekomen. En mocht de erfenis uit de hoek van van één van zijn drie echtgenotes zou zijn gekomen, welke dan, denk je ??
Overigens, leuk om dit allemaal te weten, hoewel ik met dit document genealogisch er niet echt iets mee opschoot; volgende keer verder !
Frits.

Egbert_
BerichtenCOLON 4348

Bericht door Egbert_ » 24 Feb 2022, 23:28

De akte is van 1613
trouwinschrijvingen van Arent Lubbers:
    • 09-10-1608 Arent Lubbers woenende voor die Vechte an den Hasselerdick ende
      Annigen Jacobs Jacob Gerts d. tot Holte
    • 27-11-1638 Arent Lubbers wedenaer, ende
      Derckijn Jans Jacob Remmels N.W. beijde aen d'Hasselaerdijck
    met Albertien Sijsen geen trouwinschrijving gevonden, maar wel eheluiden op 19 okt 1650
Annigen Jacobs dochter van Jacob Gerts tot Holte zal dan de echtgenote zijn in 1613. De andere waren nog niet in beeld.

Er is ook nog:
  • 02-04-1609 Geert Jacobs Jacob Geerts s. tot Holte ende
    Aeltjen Jansen Johan Geerdts Glindthuis d. tot Genne
En daar hoort bij:
ORA Zwollerkerspel, f568 - 3 juni [1626] - Richter Cornelis van Dongen.
Keurnoten Wijnolt Janssen, hopman, en Jan Martins Steenkerck.
Verschenen is Aeltin Janss, wed. van zaliger Gerrit Jacobs, ten overstaan van Willem Janss [als] haar in deze zaken "gekoeren ende met rechte toegelaeten" momber. De comparante heeft met haar voorschreven momber [aan] haar twee kinderen, zoals zij [die] bij zaliger Geert Jacobs geprocreerd heeft, zijnde de kinderen [hun] namen Jan Geertz en Gerrit Geerss, ten overstaan van deze kinderen hun mombers, als Claes en Arent Lubbers, van hun vaderlijke nalatenschap erfuiting gedaan [-]
Geert Jacobs zal dan de broer zijn van Annigen Jacobs.

Punt is wel, dat ik geen Geert Jacobs zie in die akte van 1613. En ook de naam Gosen Baer zegt mij (nog) niets.

fritsvant
BerichtenCOLON 58

Bericht door fritsvant » 25 Feb 2022, 09:23

Egbert, je hebt gelijk; ik reageerde te snel. Als er een relatie met zijn vrouw is dan kan dat alleen van de eerste zijn. Ik had het kun nen weten. Excuses.
Maar is een relatie met (vooralsnog onbekende) moeder van Arent Lubberts eventueel ook mogelijk ??

ria jongman
BerichtenCOLON 2959

Bericht door ria jongman » 25 Feb 2022, 09:40

Frits, volgens mij is het wel de voovader.
Je hebt al eerder aangegeven [in het andere topic] dat je daar niet vanuit wil gaan, en ik heb nooit begrepen waarom precies niet.

Het huwelijk van Arent Lubberts en Albertjen Gijsen zit vermoedelijk in het trouwhiaat.

ZWK f132 - 19 okt 1650 - Richter Bernardt Holt.
Keurnoten Gerrardt Holt, hopman, en Willem Louwerman.
In het Gericht zijn verschenen Arent Lubberts en Albertien Sijsen, eheluiden, woonachtig aan den Hasseler Dijck onder Genne, zijnde Albertien Sijsen met Jacob van Muijden als haar momber geassisteerd. Zij hebben, gezond van lichaam, gaande en staande en bij goed verstand zijnde, hun testament gemaakt en verklaard dat dit navolgende is hun uiterste wil.
Ten eerste hebben zij elkaar en de een de ander reciproce betuchtigd en in lijftucht gegeven al hun hebbende en na te laten goederen, geen daar van uitgezonderd, om al deze door de langstlevende zijn of haar leven lang bezeten, gebruikt en genoten te worden.
Alleen dat de voorkinderen van hem Arent Lubberts hun legitieme portie direct na zijn overlijden zullen hebben te genieten, "daerinne" bij dezen tot zijn universele erfgenamen institueert, en hij wil verder dat zijn genoemde kinderen na aflijvigheid van zijn huisvrouw zijn verdere na te laten goederen eeuwig en erfelijk zullen krijgen [hebben], erven en genieten.

Egbert_
BerichtenCOLON 4348

Bericht door Egbert_ » 25 Feb 2022, 10:51

fritsvant schreefCOLON
25 Feb 2022, 09:23
Maar is een relatie met (vooralsnog onbekende) moeder van Arent Lubberts eventueel ook mogelijk ??
Dat is niet uit te sluiten, maar ligt ook niet voor de hand. Want dan zouden broers van Arent Lubberts mede-erfgenamen moeten zijn. Maar ze worden niet vermeld.

Daarom ligt het meer voor de hand dat de verwantschap met de erfgenamen bij zijn vrouw is. Die bovendien uit Holten komt. Waarbij ik er van uit ga dat Holten bij Genne, richting Hasselt, bedoeld wordt.

Maar de namen van de erfgenamen kan ik niet plaatsen, en dus ook niet de namen van de vrouwen voor wie zij caveren.

ria jongman
BerichtenCOLON 2959

Bericht door ria jongman » 25 Feb 2022, 13:23

zwk f99 - 27 sep 1613 - Coram "Substituijt" Adriaen van Gelre.
Keurnoten Jacob Peters en Roleff Gerrits.
In het Gericht zijn verschenen de gezamenlijke erfgenamen van zaliger Gosen Baer, met name(n) Jan Meilevis, Gosen Meilevis, Jan Clasen, Jan Gosens en Roleff Pouwels, caverende voor hun gezamenlijke huisvrouwen [niet genoemd] en erfgenamen. Zij verklaarden aldaar in dit Gericht voor hun en hun erfgenamen "stedes vastes erffcoops" te hebben verkocht, getransporteerd en overgedragen, gelijk zij comparanten alsnog doen zulks in en vermits dezen, zekere 6 roeden land in de Venne Camp in Baers Broeck onder het Gericht en Scholtambt van Swolle, "recht op ende neder", kommervrij van alle uitgaande renten of thinsen, ten behoeve van Jonge Jan Albertssen, zijn huisvrouw Mechtelt [-] en hun beider erfgenamen. Zij comparanten elk in solidum en "eene voor all" beloofden deze 6 roeden land te willen wachten en waren, rechte waarschap daar van te doen, en altijd desnoods en verzocht zijnde [een] beter vestenis [te doen]. "Ende gengen des alsoe vuijt met hant met mont met aller oplatinge ende vertichenis naer Lantrechte behorelick voor allen den geenen die des toe rechte comen willen". Zonder argelist.
- Adriaen van Gellre zal naast den Scholten mede zegelen.

Janny Lalkens
BerichtenCOLON 2696
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2006, 00:00

Bericht door Janny Lalkens » 25 Feb 2022, 14:09

Is er bij het onderwerp Snel al eens gezocht naar Gosen Baers?

In april 1648 doet er in Zwolle een Geertien Gosens, wonend te Genne, belijdenis. Dochter van?

Verder kan ik niets vinden wat linkt aan Gosen Baers.

Aanvulling: Grietien in Geertien veranderd en haar man heette Hendrick Gerrits.

BUTTON_POST_REPLY